Hulp gevraagd bij schakelingen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Trammetje

Hulp gevraagd bij schakelingen

Bericht door Trammetje »

Goeden avond,

Even het volgende, geïnspireerd door de hele mooie winterbaan elders op het forum wil ik een baantje maken die in de winter maanden bij ons op het dressoir komt te staan. Het baantje wordt 120x50cm en wordt gebaseerd op het volgende Z-baantje:

Afbeelding

Nu heb ik het idee opgevat om 2 analoge treintjes te laten rijden. Hieronder een simpel rialplan:
Afbeelding

Stel de treintjes staan op spoor 1 en 2 dan wil ik dat het treintje van spoor 1 linksom naar 3 rijd, als deze daar is moet het treintje op spoor 2 rechtsom naar spoor 4 rijden. Dan die trein voor spoor 3 verder naar 1 etc.

Kan dit alles geautomatiseerd worden?

Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

vantongeren

Re: Hulp gevraagd bij schakelingen

Bericht door vantongeren »

Dat denk ik wel Sander.
Ik denk dan aan de eerste wagon te voorzien van een magneet en in de gedeeltes met dubbelspoor te voorzien van reedcontacten, 1 aan het begin en 1 aan het eind.
Het reedcontact een het (bijna) einde staat dan in verbinding met een relais, die de juiste richting en de stand van de wissel instelt en de overige relais spanningsloos maakt (om te voorkomen dat dezelfde schakeling van de andere kant geactiveerd kan worden), het eerst volgende reedcontact ontkrachtigd het relais waardoor het bereiden in tegenovergestelde richting weer mogelijk kan worden, mits er uiteraard wel een wagon met magneet boven het andere reedcontact staat. Eventueel kan met meerdere reedcontacten die parallel geschakeld zijn een langere detectie gerealiseerd worden.
Andere detectiemogelijkheden zijn ook d.m.v.. stroomdetectie of met een lichtsluis.

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
Trammetje

Bericht door Trammetje »

Marcel,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben nogal NIET technisch. Kan jij mij vertellen wat ik allemaal nodig heb, waar ik eventueel isolatie aan moet brengen en hoe ik e.a. aan moet sluiten?

Sander

vantongeren

Ik wil best een schema voor je maken, geen probleem.
Alleen welk budget heb je?
Ik zou zelf voor stroomdetectie gaan, daar zijn modules voor waarmee je de relaisen kunt aansturen en je hoeft geen magneetjes te plaatsen in de wagons omdat de locomotief stroom verbruikt.
Met een lichtsluis kan het ook zoals gezegd, nadeel vind ik persoonlijk dat de poortjes voor detectie zichtbaar zijn.
De andere mogelijkheid, die met reedcontacten en magneten hebben weer het nadeel dat de treinen in vaste stammen moeten rijden en/of altijd de eerste wagon voorzien zijn van een magneet.

Afhankelijk van je keuze tussen de 3 mogelijkheden kan er gekeken worden waar de isolatie moet komen en welk materiaal je nodig hebt binnen het budget. (die met reedcontacten is de goedkoopste oplossing en de anderen zijn flink duurder door de prijs van de modules.)

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
Trammetje

Bericht door Trammetje »

Marcel,

Ik ga voor de reedcontacten, het wordt een baantje die alleen in de periode rond kerst op het dressoir komt te staan, de rest van het jaar wordt hij opgeborgen.

Alvast bedankt dat je het wilt uitwerken voor mij.

Sander

Michiel

Bericht door Michiel »

Een heel eenvoudige oplossing is om in één van de locomotieven de polariteit om te draaien. De stopsecties dienen dan enkel repetitief aan en uit geschakeld te worden met een klok en een relais om de treintjes te synchroniseren. Geen ompoling meer nodig, geen reedcontacten, ... Wissels laat je gewoon in 1 stand staan, en worden open gereden. Voor een kerstbaantje moet dat niet meer zijn, denk ik. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Trammetje

Bericht door Trammetje »

Michiel,

Dat lokje ompolen is inderdaad geen slecht idee, wel wil ik graag dat de treintjes even stoppen bij het stationnetje en als de andere dan aankomt de eerst weer vertrekt. Volgens mij heb je dan wel reed contacten nodig, of mis ik iets?

Sander

Michiel

Bericht door Michiel »

Volgens mij is een astabile flipflop met een instelbare tijd voor elke stand al voldoende. 't Is primitief, maar 't is snel gebouwd en functioneel.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Trammetje

Bericht door Trammetje »

Michiel,
Michiel schreef:Volgens mij is een astabile flipflop met een instelbare tijd voor elke stand al voldoende. 't Is primitief, maar 't is snel gebouwd en functioneel.
Dit is voor mij echt aba ka dabra. Ik ben totaal niet technisch.

Sander

vantongeren

De tijdsduur instellen is uiteraard een optie, maar de ene trein rijdt nou eenmaal langzamer dan de andere.
Open rijden van wissels is ook een mogelijkheid, maar dat werkt bv. niet met wissels van Peco en met andere wissels behalve die van Fleischmann heb ik geen ervaring qua openrijden.
Dan kun je mijn inziens beter de trein laten vertrekken zodra het achterliggende spoor vrij is of te wel de trein op het perron stil staat.
Omdraaien van de motor is wel iets om serieus te overwegen, maar dan kan er dus geen ander materiaal ingezet worden. Daarbij wordt er toch met een relais gewerkt en kan die gelijkertijd zodanig geschakeld worden dat de polarisatie omgezet wordt.

Maar goed, hierbij een schema waarbij we uitgaan van een omgepoolde motor in een van de lok's. Kleine kanttekening: het blauwe is het te schakelen gedeelte (stopsectie), met gebruik van zelf denkende wissels is die stopsectie incl. de wissel. De lengte van de stopsectie is afhankelijk van een aantal factoren; remweg trein en de lengte van de lok (dit om doorschieten te voorkomen) en de lengte van de totale trein (deze moet wel volledig op het perron staan en zodanig dat de wissel vrij is voor de vertrekkende trein).
Als je denkende wissels gebruikt (bv van Fleischmann) hoef je maar aan een kant de rails te isoleren (aangegeven in het geel), door de wissel dan te schakelen krijgt de stopsectie de benodigde spanning en gaat de trein vanzelf rijden.
Rode stippen zijn reedcontacten aankondiging gereedstaande trein, de groene om de eerder ingestelde rijweg vrij te geven waardoor de relais vrij komt. Waar de rode moeten komen kun je bepalen door te kijken waar de lok stopt en dan precies onder de eerste wagon die voorzien is van magneet de reedcontact te plaatsen en mocht dat te veel wisselen kun je altijd nog overwegen een tweede reedcontact er voor te plaatsen die parallel is geschakeld.
ontwerp-sec.jpg
ontwerp-sec.jpg (46.59 KiB) 3359 keer bekeken
Als dit duidelijk is kan er worden begonnen met het electrische schema voor de aansturing van de relais.

Groet,
Marcel

Onderwerp starter
Trammetje

Bericht door Trammetje »

Marcel,

Bedankt voor de uitleg, ziet er goed uit. Ik ga toch voor de optie om de loc niet om te polen. Als ik in deze loc's een dititale decoder plaats met analoog herkenning kan ik zo ook op mijn grote(re) baan gebruiken.

Als je voor mij ook een aansluitschema zou willen maken, ben ik je zeer erkentelijk.

Sander

vantongeren

Sander zie PM :lol:

spoor65

Bericht door spoor65 »

Sander,

wat ik mij eigenlijk stiekem een beetje afvraag, en niet om je nu af te raden om al het voorgaande te gaan toepassen op jouw kerstbaantje,
maar, als jouw grote baan toch digitaal is, waarom dan ook niet het kleine baantje digitaal maken?

bedoel, je moet hoe dan ook de boel detecteren, waar de treintjes staan enz. je moet de wissels automatisch geschakeld hebben enz, enz.

Eigenlijk mss een beetje kort door de bocht, maar is jouw winterbaantje niet een pracht testbaantje om met koploper te gaan testen, of met welk ander
programma dan ook?

Geld kosten doet het toch, ik persoonlijk zou dan liever het uitgeven aan iets waar ik ook op de grote baan wat aan kan hebben.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Trammetje

Bericht door Trammetje »

Freddy,

Mijn grote baan is dan wel digitaal maar niet gekoppeld aan een pc. De wissels worden met de hand bediend omdat ik echt niet technisch ben.
Ik gebruik nu een digitale centrale van Arnold maar wil graag een Roco Multimaus of Fleischmann Profiboss aanschaffen. De enige functie van mijn digitaal systeem is meerdere loc's tegelijkertijd laten rijden.

Sander

spoor65

Bericht door spoor65 »

Sander,

Ja ok, snap idd dat het een hele uitzoekerij is om alles via pc te regelen, ook ik zal hier nog aan moeten geloven.
maar aan de andere kant, is het natuurlijk wel een extra mooie manier, om met een klein baantje het eens uit te proberen.

zeker als je toch al een Multimaus of profiboss wilt kopen, zoveel extra heb je dan al niet meer nodig he.

mvg

freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Trammetje

Bericht door Trammetje »

Freddy,

Dat snap ik dat er niet veel extra voor nodig is. Mij zegt het helemaal niets om een treinbaan volledig te automatiseren. Bij mij gaat het vooral om het bouwen, dat is wat ik leuk vind. Daarnaast vind ik het leuk om samen met mijn zoontje van 7 wat rangeer bewegingen uit te voeren. Verder interesseert de techniek mij echt helemaal niets.

Ik houd het dus bij handbediende wissels en een simpel digitaal systeem om makkelijk met meerdere loc's te rijden.

Het verschil met mijn winterbaantje is dat ik deze op het dressoir wil zetten in de kerstperiode. Dit baantje moet gewoon gaan werken op het moment dat ik de stekker in het stopcontact steek. Het wordt geen baantje om mee te spelen maar een stukje kerstdecoratie.

Sander

Onderwerp starter
Trammetje

Bericht door Trammetje »

@ Freddy,

Ik hoop dat je je niet te persoonlijk aangevallen voelt, omdat je niet meer reageert.

@ Marcel, kan je mij vertellen welke reedcontacten en relais ik nodig heb? Ik wil van de week een en ander gaan bestellen bij Conrad.nl

@ Iedereen, ik ben begonnen met de bouw, ik zal van de week een nieuw draadje openen met het bouwverslag. (nu even problemen met photoshop, kan even geen foto's verkleinen).

Sander
Plaats reactie