Enkele maanden geleden stuitte ik op de website van een Deense N-Spoor liefhebber. Zijn naam is Bo Holmqvist en hij ontwikkelt digitale printplaatjes voor oudere N-spoormodellen. Gelukkig spreekt hij goed Duits en Engels, mijn kennis van de Deense taal is nogal beperkt.
Zijn website is vrij primitief, maar er staat ook voor de Nederlandse N-spoorder ook wat leuks tussen. Bijvoorbeeld een digitale print voor een oudere Fleischmann 1600.
http://www.holmqvist.dk/tilsalg/togprin ... -%20DK.htm
Na ontvangst van zijn printjes, ben ik meteen begonnen met mijn BR184. Printjes zien er zeer verzorgd uit en het past allemaal erg goed.
Zoals gewoonlijk moet nog wel wat in de bedrading aangepast worden, het is geen plug & play. Het motortje maakt namelijk in de originele toestand direct contact met het chassis en dat zou een rokende decoder opleveren.

Eerste testrondjes met een Train-o-Matic decoder geven een bemoedigend resultaat, ondanks dat het motortje 45 jaar oud is. De verlichting wordt vanzelfsprekend een LED en ik ga binnenkort ook nog wel een elektronische buffer toevoegen. De stroomvoorziening is namelijk bij deze modellen niet super. Om dit voorlopig op te lossen heb ik de draaipunten van de draaistellen gereinigd en met heel fijn schuurpapier (korrrel 1000) opgepoetst om eventuele corrosie te verwijderen. Vervolgens een miniem vleugje kopervet ertussen en gaat al een stuk beter.
Uiteindelijk ben ik erg tevreden over deze upgrade. Afgezien van een wat mindere kruipsnelheid (t.o.v. moderne modellen) loopt hij weer mooi en redelijk geruisloos.