Na DE1-2 en 3, slaan we 4 over, op naar DE5
Na DE1-2 en 3, slaan we 4 over, op naar DE5
We tellen gewoon door, alhoewel we de DE4 overslaan, deze heeft nooit station Franeker gezien. Daarentegen kwamen er in de jaren zestig wel af en toe DE5 treinstellen door Franeker als boottrein onder weg naar en van Harlingen haven. De DE2 en DE3 liggen wat stil mede door het gebrek aan decoders en dan raakt de lol er wat vanaf. Het stationsgebouw voor een van de forumleden is ondertussen ook klaar en verstuurd dus maar weer eens het Utrechts archief opgezocht en het tekenprogramma aan geslingerd. In eerste instantie waren er alleen tekeningen vrijgegeven van de Bk bak, de Bo bak en de mD bak, sinds kort is ook de tekening van de Boo vrijgegeven en is alleen nog de ABk bak tekening niet beschikbaar. Dit laatste gemis is wel op te vangen met schetsen in diverse boeken en wat improvisatie met de bestaande tekeningen. In de Bk tekening staan alle maten om een goed gelijkende kop de maken.
Ik heb besloten om de aandrijving niet in de mD te plaatsen maar in de Bo bak, kan ik gebruik maken van een Roco aandrijving met twee assen. Drie-assige aandrijvingen zullen er wel zijn of je moet zelf aan de gang, maar op deze manier gaat het ook lukken. Alvast begonnen met de mD als testprint en de resultaten zijn bemoedigend. ook de overige bakken van de DE5 zijn getekend en er worden nu wat dummy bodems geprint om de jacobsstellen te integreren met en kortkoppeling. Ben hiervoor al een idee aan het ontwikkelen. Uiteraard zijn er de eerste foto's
Ook dit treinstel gaat weer ingezette raamlijsten krijgen zoals ook in de DE1 2 en 3.
Plan is nu om eerst de mD af te bouwen, deze krijgt de diesel blauwe kleur, en dan de drie bakken op de twee jcobsstellen, deze krijgen de dieselrode kleur evenals de ABk bak. Het gebeurde nogal eens dat er mD in het treinstel was geplaatst met een andere kleur tijdens een revisie van de mD. Leek me wel leuk om dit ook in model te doen.
Ik heb besloten om de aandrijving niet in de mD te plaatsen maar in de Bo bak, kan ik gebruik maken van een Roco aandrijving met twee assen. Drie-assige aandrijvingen zullen er wel zijn of je moet zelf aan de gang, maar op deze manier gaat het ook lukken. Alvast begonnen met de mD als testprint en de resultaten zijn bemoedigend. ook de overige bakken van de DE5 zijn getekend en er worden nu wat dummy bodems geprint om de jacobsstellen te integreren met en kortkoppeling. Ben hiervoor al een idee aan het ontwikkelen. Uiteraard zijn er de eerste foto's
Ook dit treinstel gaat weer ingezette raamlijsten krijgen zoals ook in de DE1 2 en 3.
Plan is nu om eerst de mD af te bouwen, deze krijgt de diesel blauwe kleur, en dan de drie bakken op de twee jcobsstellen, deze krijgen de dieselrode kleur evenals de ABk bak. Het gebeurde nogal eens dat er mD in het treinstel was geplaatst met een andere kleur tijdens een revisie van de mD. Leek me wel leuk om dit ook in model te doen.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: Na DE1-2 en 3, slaan we 4 over, op naar DE5
Gaaf, ik ben benieuwd hoe deze eruit komt te zien. Met vijf rijtuigen is het ook gelijk een imposante trein.
Re: Na DE1-2 en 3, slaan we 4 over, op naar DE5
Ziet er zeker gaaf uit. De details komen er ook erg goed uit op de schortplaten.
Re: Na DE1-2 en 3, slaan we 4 over, op naar DE5
Ben erg benieuwd naar je Jacobsdraaistellen voor hier in.
Zelf heb ik die van mij een TGV zitten en voor de motorwagen de draaistellen aangepast naar een 3 asser zodat ze allemaal het zelfde zijn.
Maar ik heb er nog een en dus interesse in jou bodemplaten.
Rick
Zelf heb ik die van mij een TGV zitten en voor de motorwagen de draaistellen aangepast naar een 3 asser zodat ze allemaal het zelfde zijn.
Maar ik heb er nog een en dus interesse in jou bodemplaten.
Rick
Love Kit Bashing and Home Made Structures
Re: Na DE1-2 en 3, slaan we 4 over, op naar DE5
Vandaag weer een mijlpaal bereikt, na uren gluren op U-buis over het vormen van oppervlaktes in Fusion en diverse pogingen om de kop van de DE5 te vormen ben ik niet ontevreden met wat ik nu uiteindelijk heb gemodelleerd. Had wel een idee hoe dit aan te pakken, maar het wilde niet erg lukken, na wat hints en tips van enkele forumleden ben ik er toch redelijk uitgekomen. Mijn moeder zou gezegd hebben "geen dooie dingen de baas".
Hierbij een render van de kop
De Jacobs draaistellen worden bij mij een wielstel met daarop een draaiend koppelstangetje, deze klikt aan beide kanten in een wagon voorzien van een Peho kortkoppeling en verder rust ieder einde van de bak op het draaistel.
De plannen zijn verder nog wat aangepast. Er komen nu twee DE5 stellen. Het ene stel is een normale set dieselbakken met als motorwagon de mD 195, die met een verhoogd dak. de bakken worden dieselrood en de mD wordt blauw. Verdere kleurstelling begin jaren zestig , dus ABk bak met volledige eerste klas streep over de gehele bak, daar de mD reeds in 1964 na een ongeluk is afgevoerd.
De andere wordt de 196, het DE5 stel dat is samengesteld met een deel van de bakken van zijn elektrische broertje en een standaard motorwagen, deze geheel in dieselrood, kleurstelling begin jaren zeventig, met vishaak maar nog zonder blauwe reclamebanen en aangepaste kortere gele streep op de ABk bak
Hierbij een render van de kop
De Jacobs draaistellen worden bij mij een wielstel met daarop een draaiend koppelstangetje, deze klikt aan beide kanten in een wagon voorzien van een Peho kortkoppeling en verder rust ieder einde van de bak op het draaistel.
De plannen zijn verder nog wat aangepast. Er komen nu twee DE5 stellen. Het ene stel is een normale set dieselbakken met als motorwagon de mD 195, die met een verhoogd dak. de bakken worden dieselrood en de mD wordt blauw. Verdere kleurstelling begin jaren zestig , dus ABk bak met volledige eerste klas streep over de gehele bak, daar de mD reeds in 1964 na een ongeluk is afgevoerd.
De andere wordt de 196, het DE5 stel dat is samengesteld met een deel van de bakken van zijn elektrische broertje en een standaard motorwagen, deze geheel in dieselrood, kleurstelling begin jaren zeventig, met vishaak maar nog zonder blauwe reclamebanen en aangepaste kortere gele streep op de ABk bak
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
-
- Berichten: 5345
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Na DE1-2 en 3, slaan we 4 over, op naar DE5
Goed bezig Guus, leuk dat je 2 stellen met een verhaal maakt, daar hoopte ik al op.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Na DE1-2 en 3, slaan we 4 over, op naar DE5
Ziet er geode uit Guus. Ik ben benieuwd naar je oplossing voor het Jacobs draaistel.
Re: Na DE1-2 en 3, slaan we 4 over, op naar DE5
Maar weer eens een update, tussen alle mooie dagen buiten en een korte vakantie door, ondertussen ook nog het een en ander gedaan aan de twee DE5 stellen.
Het bovenste deel is van DE5 ABk 196 met motorwagen mD 188
Het onderste deel is van DE5 ABk 184 met motorwagen mD 195
Afgelopen weken uit de printer gerold, de Bk, Boo en de Bo bak van stel 184
en dit zijn de Bk, Boo en Bo bakken van stel 196, de omgebouwde stellen uit delen van een elektrisch treinstel die destijds over waren. De Boo staat overigens omgedraaid in de DE5, dus de smalle deuren aan de Bo kant.
Nogmaals de ABk 196 van voren gefotografeerd, de kop is aardig gelukt vind ikzelf, maar ja wie ben ik
Het bovenste deel is van DE5 ABk 196 met motorwagen mD 188
Het onderste deel is van DE5 ABk 184 met motorwagen mD 195
Afgelopen weken uit de printer gerold, de Bk, Boo en de Bo bak van stel 184
en dit zijn de Bk, Boo en Bo bakken van stel 196, de omgebouwde stellen uit delen van een elektrisch treinstel die destijds over waren. De Boo staat overigens omgedraaid in de DE5, dus de smalle deuren aan de Bo kant.
Nogmaals de ABk 196 van voren gefotografeerd, de kop is aardig gelukt vind ikzelf, maar ja wie ben ik
Laatst gewijzigd door Ipharra op 31 mei 2023 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
-
- Berichten: 5345
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Na DE1-2 en 3, slaan we 4 over, op naar DE5
Ja die stellen worden/zijn echt gaaf zo, groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
- Moderator
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Na DE1-2 en 3, slaan we 4 over, op naar DE5
Geweldig mooi project dit! Ik blijf volgen.
Groetjes Hoontje
Groetjes Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid