De tijdsduur instellen is uiteraard een optie, maar de ene trein rijdt nou eenmaal langzamer dan de andere.
Open rijden van wissels is ook een mogelijkheid, maar dat werkt bv. niet met wissels van Peco en met andere wissels behalve die van Fleischmann heb ik geen ervaring qua openrijden.
Dan kun je mijn inziens beter de trein laten vertrekken zodra het achterliggende spoor vrij is of te wel de trein op het perron stil staat.
Omdraaien van de motor is wel iets om serieus te overwegen, maar dan kan er dus geen ander materiaal ingezet worden. Daarbij wordt er toch met een relais gewerkt en kan die gelijkertijd zodanig geschakeld worden dat de polarisatie omgezet wordt.
Maar goed, hierbij een schema waarbij we uitgaan van een omgepoolde motor in een van de lok's. Kleine kanttekening: het
blauwe is het te schakelen gedeelte (stopsectie), met gebruik van zelf denkende wissels is die stopsectie incl. de wissel. De lengte van de stopsectie is afhankelijk van een aantal factoren; remweg trein en de lengte van de lok (dit om doorschieten te voorkomen) en de lengte van de totale trein (deze moet wel volledig op het perron staan en zodanig dat de wissel vrij is voor de vertrekkende trein).
Als je denkende wissels gebruikt (bv van Fleischmann) hoef je maar aan een kant de rails te isoleren (aangegeven in het
geel), door de wissel dan te schakelen krijgt de stopsectie de benodigde spanning en gaat de trein vanzelf rijden.
Rode stippen zijn reedcontacten aankondiging gereedstaande trein, de
groene om de eerder ingestelde rijweg vrij te geven waardoor de relais vrij komt. Waar de rode moeten komen kun je bepalen door te kijken waar de lok stopt en dan precies onder de eerste wagon die voorzien is van magneet de reedcontact te plaatsen en mocht dat te veel wisselen kun je altijd nog overwegen een tweede reedcontact er voor te plaatsen die parallel is geschakeld.
![ontwerp-sec.jpg](./download/file.php?id=3692&sid=e6529cba2b2e6875476c9a96f169f9f9)
- ontwerp-sec.jpg (46.59 KiB) 3356 keer bekeken
Als dit duidelijk is kan er worden begonnen met het electrische schema voor de aansturing van de relais.
Groet,
Marcel