Ik denk dat het zo idd wel goed gaat.
Je zou het op een los proefstukje kunnen testen.
N baan 245x100
Re: N baan 245x100
Testen gaat zeker gebeuren.
In mijn proefbaan heb ik nu overigens een vergelijkbaar parallelspoor zitten, ook met extra rechte stukjes maar dan zonder helling, en daar raast mijn ICE op topsnelheid zonder problemen door de afbuiging heen.
Dus dat geeft wel wat vertrouwen in de goede afloop omdat de snelheid van het materieel op de zijlijn maar de helft zal zijn.
Dank voor alle input!
In mijn proefbaan heb ik nu overigens een vergelijkbaar parallelspoor zitten, ook met extra rechte stukjes maar dan zonder helling, en daar raast mijn ICE op topsnelheid zonder problemen door de afbuiging heen.
Dus dat geeft wel wat vertrouwen in de goede afloop omdat de snelheid van het materieel op de zijlijn maar de helft zal zijn.
Dank voor alle input!
mvg
Wibe
Wibe
Re: N baan 245x100
Ik zou persoonlijk voor het groene kopstation van de zijlijn de laatste wissel weg laten en gewoon 2 kopsporen kiezen. Aangezien je met treinstellen rijdt is kopmaken niet nodig en de sporen zijn nu wel erg kort. Je kunt de sporen dan wat langer maken.
Tevens zou ik mij niet zo'n zorgen maken om wissels na een bocht. Zolang je niet de r1 wissels gebruikt is er eigenlijk niet veel aan de hand.
Daarom zou ik dat roze inhaalspoor wat langer maken en dan de linker wissel van een rechtse naar een links omwisselen en deze op de plek leggen van de eerste groene bocht die je tegen komt (van beneden naar boven gezien). Hierdoor wordt het spoor verloop rustiger en kun je veel langere sporen kwijt waardoor je misschien wel 2 treinstellen achter elkaar kwijt kan.
Ook zou ik de lichtblauwe opstel sporen zo lang mogelijk maken. Die kunnen namelijk nooit lang genoeg zijn.
Tevens zou ik mij niet zo'n zorgen maken om wissels na een bocht. Zolang je niet de r1 wissels gebruikt is er eigenlijk niet veel aan de hand.
Daarom zou ik dat roze inhaalspoor wat langer maken en dan de linker wissel van een rechtse naar een links omwisselen en deze op de plek leggen van de eerste groene bocht die je tegen komt (van beneden naar boven gezien). Hierdoor wordt het spoor verloop rustiger en kun je veel langere sporen kwijt waardoor je misschien wel 2 treinstellen achter elkaar kwijt kan.
Ook zou ik de lichtblauwe opstel sporen zo lang mogelijk maken. Die kunnen namelijk nooit lang genoeg zijn.
Re: N baan 245x100
Was even niet op het forum geweest vandaar een late reactie, Joost.
Dank voor de suggesties, het denken blijft doorgaan, dus reacties blijven welkom.
De reden voor de omloopmogelijkheid in het kopstation is dat daar wat industriële activiteit is gepland waar locs voor worden ingezet die dan een omloop nodig hebben.
Het enkele spoor is voor het personenverkeer met treinstellen, dus daar geen omloop nodig.
De suggestie over het inhaalspoor is het overwegen zeker waard, al is het voor mij dan vooral vanwege het rustigere spoorverloop.
Het inhaalspoor is alleen voor inhalen bedoeld en niet als opstelspoor, dus twee treinstellen (of een treinstel en een korte goederentrein) zullen daar niet tegelijk op hetzelfde spoor aanwezig zijn.
Langer maken van de opstelsporen kan alleen aan de linkerkant, maar leidt er dan toe dat de overbrugging door het groene spoor dan boven wissels komt te liggen, terwijl die er nu net na ligt.
Is voor de bereikbaarheid wat makkelijker.
Mijn langste trein past ruim binnen het kortste opstelspoor dus een echte noodzaak is er nu niet, maar ik denk er toch even over na want dat kan uiteraard nog veranderen in de toekomst.
Al met al weer voer voor overpeinzing!
Dank voor de suggesties, het denken blijft doorgaan, dus reacties blijven welkom.
De reden voor de omloopmogelijkheid in het kopstation is dat daar wat industriële activiteit is gepland waar locs voor worden ingezet die dan een omloop nodig hebben.
Het enkele spoor is voor het personenverkeer met treinstellen, dus daar geen omloop nodig.
De suggestie over het inhaalspoor is het overwegen zeker waard, al is het voor mij dan vooral vanwege het rustigere spoorverloop.
Het inhaalspoor is alleen voor inhalen bedoeld en niet als opstelspoor, dus twee treinstellen (of een treinstel en een korte goederentrein) zullen daar niet tegelijk op hetzelfde spoor aanwezig zijn.
Langer maken van de opstelsporen kan alleen aan de linkerkant, maar leidt er dan toe dat de overbrugging door het groene spoor dan boven wissels komt te liggen, terwijl die er nu net na ligt.
Is voor de bereikbaarheid wat makkelijker.
Mijn langste trein past ruim binnen het kortste opstelspoor dus een echte noodzaak is er nu niet, maar ik denk er toch even over na want dat kan uiteraard nog veranderen in de toekomst.
Al met al weer voer voor overpeinzing!
mvg
Wibe
Wibe
Re: N baan 245x100
Inmiddels de overpeinzingen afgerond en dit is de uitkomst.
De verlenging van de sporen in het schaduwstation heb ik doorgevoerd, de andere suggesties heb ik niet overgenomen.
Verder heb ik de baan omgezet naar zoveel mogelijk flexrail.
Onderstaand allereerst een plaatje van het definitieve ontwerp met de indeling in blokken en secties.
Het 3D vooraanzicht
Het 3D achteraanzicht
En het ontwerp in Rocrail
Nu eerst verder met het doorgronden van Rocrail aan de hand van mijn proefbaan (de flyerbaan van hcc-m) en daarna (waarschijnlijk najaar) kan de bouw starten.
Intussen de tekeningen voor postionering van de bezetmelders, decoders daarvan en de switchdecoders onder de grondplaat in het frame maken.
En nadenken of ik iets met seinen wil toevoegen, daar twijfel ik nog over, voor de aansturing is het niet nodig, dat kan Rocrail (of bij handmatige bediening de Z21-tablet) doen.
De verlenging van de sporen in het schaduwstation heb ik doorgevoerd, de andere suggesties heb ik niet overgenomen.
Verder heb ik de baan omgezet naar zoveel mogelijk flexrail.
Onderstaand allereerst een plaatje van het definitieve ontwerp met de indeling in blokken en secties.
Het 3D vooraanzicht
Het 3D achteraanzicht
En het ontwerp in Rocrail
Nu eerst verder met het doorgronden van Rocrail aan de hand van mijn proefbaan (de flyerbaan van hcc-m) en daarna (waarschijnlijk najaar) kan de bouw starten.
Intussen de tekeningen voor postionering van de bezetmelders, decoders daarvan en de switchdecoders onder de grondplaat in het frame maken.
En nadenken of ik iets met seinen wil toevoegen, daar twijfel ik nog over, voor de aansturing is het niet nodig, dat kan Rocrail (of bij handmatige bediening de Z21-tablet) doen.
mvg
Wibe
Wibe
Re: N baan 245x100
De plekken waar de afbuiging van de wissel tegengesteld is aan de boog zou ik er uit halen. Dus die in de buitenbaan van het schaduwstation en het kleine schaduwstation. Dat kan door de wissel onderdeel te maken van de boog.
Re: N baan 245x100
Leuk plan zo.
Als je vwb de seinen werkelijkheidsgetrouw wil werken compleet met voor-en hoofdseinen,dwergseinen e.d. dan kan het aardig in de papieren lopen.
De zijlijn en kopstation zou je de nebenbahn signalering kunnen nemen.
Voor het hoofdstation gaat dat niet.
De overweging kan ook zijn dummy-seinen toepassen.
Als je vwb de seinen werkelijkheidsgetrouw wil werken compleet met voor-en hoofdseinen,dwergseinen e.d. dan kan het aardig in de papieren lopen.
De zijlijn en kopstation zou je de nebenbahn signalering kunnen nemen.
Voor het hoofdstation gaat dat niet.
De overweging kan ook zijn dummy-seinen toepassen.
Re: N baan 245x100
De suggestie van Wim was deels ook al door Joost gedaan.
Nu alsnog doorgevoerd.
Dat resulteert in het volgende (definitieve?) baanontwerp.
Ik heb alleen het overzichtsplaatje en het in Rocrail aangepaste ontwerp bijgevoegd, op de twee 3D afbeeldingen is weinig van de aanpassing te zien.
Wat seinen betreft neig ik naar dummy seinen op het zichtbare gedeelte van de baan.
Werkelijkheidsgetrouw mag wat mij betreft wel iets minder dan 100% zijn, ik ga ook met materiaal uit verschillende perioden rijden
Nu alsnog doorgevoerd.
Dat resulteert in het volgende (definitieve?) baanontwerp.
Ik heb alleen het overzichtsplaatje en het in Rocrail aangepaste ontwerp bijgevoegd, op de twee 3D afbeeldingen is weinig van de aanpassing te zien.
Wat seinen betreft neig ik naar dummy seinen op het zichtbare gedeelte van de baan.
Werkelijkheidsgetrouw mag wat mij betreft wel iets minder dan 100% zijn, ik ga ook met materiaal uit verschillende perioden rijden
mvg
Wibe
Wibe