Voor een kleine diesel lok DHG 700 C (Werkslok Audi) met heel weinig ruimte ben ik bezig een PD06A voor te breiden met een kleine locbuffer. In de handleiding staat "Connect blue wire (common return conductor) to VS. You can connect a buffer capacitor to VS (+) and GND (-)." Tot zo ver niet spannend, want polariteit bij keramische condensatoren is geen probleem. Ik kan mij echter niet voorstellen dat alleen een condensator voldoende is. In de handleiding van een niet nader te noemen bekende modelbouwer uit Ermelo ( https://domburgtrainsupport.nl/gallery/ ... fer_V3.pdf ) staan een handje meer onderdelen.
Wie weet of alleen een condensator voldoende is voor de PD06A of dat het toch handig is om ook de weerstand en de diode te plaatsen die in serie staan met de condensator ?
Even wat extra info : Maak gebruik van een Z21 start met de originele voeding en de keramische condensator is een 25volt versie (100 uf of 220 uf heb ik liggen).
Alvast bedankt
D&H PD06A met locbuffer oplossing
Re: D&H PD06A met locbuffer oplossing
Die weerstand en die diode zou ik zeker ook plaatsen. Wanneer je de digitale spanning op de rails zet en je condensator is leeg, ontstaat er in de eerste milliseconden een hoge laadstroom die vervolgens snel afvlakt naarmate de condensator op spanning komt. De weerstand dempt deze initiële piek.
Bij het ontladen wil je de weerstand a.h.w. in omgekeerde richting kunnen passeren. Daar is de diode voor. Elke diode kent een drempelspanning. Deze spanningsval verlies je richting de decoder. Daarom is het handig om een type diode te kiezen met een zo laag mogelijke drempelspanning, bijvoorbeeld een Schottky Diode.
Heb je maar één lok op je modelbaan dan zal het met de piekstroom bij het inschakelen wel los lopen, maar heb je er tientallen staan met een grote elektronische buffer, dan is het wel aan te raden om in je loks deze weerstand met diode aan te brengen.
Groeten,
Pieter
Bij het ontladen wil je de weerstand a.h.w. in omgekeerde richting kunnen passeren. Daar is de diode voor. Elke diode kent een drempelspanning. Deze spanningsval verlies je richting de decoder. Daarom is het handig om een type diode te kiezen met een zo laag mogelijke drempelspanning, bijvoorbeeld een Schottky Diode.
Heb je maar één lok op je modelbaan dan zal het met de piekstroom bij het inschakelen wel los lopen, maar heb je er tientallen staan met een grote elektronische buffer, dan is het wel aan te raden om in je loks deze weerstand met diode aan te brengen.
Groeten,
Pieter
In een lokje met erg weinig ruimte gebruik ik ook een condensator zonder de diode en de weerstand.
Gaat prima,
Groetjes,
Gerard
Gaat prima,
Groetjes,
Gerard
Nou dat zonder weerstand heb ik een keer gedaan (per ongeluk een zener diode gebruikt). Daarna deed de condensator toch mooi ff flink vlammen. Dus zonder de weerstand en diode zou ik zeker niet aanraden.
Goedemiddag, bedankt voor de duidelijke uitleg, dan gaan we aan de slag met een diode, weerstand en condensator, want rook zie ik het liefste uit mijn rookgenerator, niet uit mijn decoders.
z21 Start met 2 x Multimuis