Ik heb een vraag over de Minitrix 11148 locomotief die ik los uit de startset Minitrix 11148 DB-AG "Regional Express" Digitaal met Sound heb gekocht.
Ik heb het volgende issue.
De locomotief heeft diverse schakelbare functies en dat is hartstikke geinig. Ik had het al voor elkaar dat ik deze functies aan en uit kon zetten met de Z21 Maus en ook heb ik het voor elkaar dat ik deze functie aan- en uit kan zetten met de Z21 App. Een van deze opties is ‘bedrijfsgeluiden’, waarbij er ook ‘toevalsgeluiden’ worden gebruikt. Het lijkt er echter op dat deze ALTIJD automatisch aan gaan wanneer dat de trein een aantal rondjes heeft gereden. Dit is echter niet zichtbaar op de Z21 Maus en ook in de App is dan niet zichtbaar dat er een functie aan staat. Het lijkt de standaard te zijn bij deze trein dat dit gebeurt. Dat vind ik best irritant, want wat betekent dit concreet:
- Om de haverklap remt de trein af om vervolgens kort te stoppen
- De Conducteurfluit klinkt dan
- Stationsomroepen klinken
- In elk rondje gaat de trein meerdere keren stoppen
Gek genoeg gebeurt dit pas nadat de trein een heel aantal rondes heeft gereden. Dus ik als de trein uitzet. Stroom er af en dan opnieuw start, dan lijkt er eerst geen probleem, maar dan gebeurt weer hetzelfde. Ik heb al van alles geprobeerd: meerdere keren een reset uitgevoerd (met de juiste CV code), de locomotief meerdere keren verwijderd en weer toegevoegd aan de baan, de locomotief niet toegevoegd aan de App enkel aan de Z21 Maus, etc. Dit alles zonder dat dit werkt. Iedere keer opnieuw hetzelfde probleem.
Is hier een oplossing voor? Is het een bekend probleem?
Groet,
Jeroen
Minitrix 11148 locomotief - toevalsgeluiden
Minitrix 11148 locomotief - toevalsgeluiden
I like to explore some more | www.bestemmingonbekend.nl | www.jeroenkleiberg.com
Re: Minitrix 11148 locomotief - toevalsgeluiden
Normaal gesproken valt onder de functie "Geluid aan" ook dat er toevalsgeluiden actief worden. (dit zit in de soundfile ingebakken en zo ver ik weet niet via CV's in te stellen).
Dit zijn normaalgesproken niet een Conducteursfluit of stationsomroepen, maar bijvoorbeeld een generator, ventilatoren of een compressor die gestart worden.
Heb je zelf geluiden en functies veranderd? (dus geluid A met F1 naar Geluid A met F9 bijvoorbeeld?)
Zo niet lijkt het er op dat er een fout in de soundfile zit waardoor er die optie Conducteursfluit (met daarbij automatisch stoppen) is ingesteld, evenals de stationsomroepen.
Maar ik kan geen andere mensen vinden met deze klachten dus ik vermoed dat je misschien zelf wat dingen hebt veranderd.
Dit zijn normaalgesproken niet een Conducteursfluit of stationsomroepen, maar bijvoorbeeld een generator, ventilatoren of een compressor die gestart worden.
Heb je zelf geluiden en functies veranderd? (dus geluid A met F1 naar Geluid A met F9 bijvoorbeeld?)
Zo niet lijkt het er op dat er een fout in de soundfile zit waardoor er die optie Conducteursfluit (met daarbij automatisch stoppen) is ingesteld, evenals de stationsomroepen.
Maar ik kan geen andere mensen vinden met deze klachten dus ik vermoed dat je misschien zelf wat dingen hebt veranderd.
Komt enigszins bekend voor want lijkt een beetje op de Arnold ICE die standaard tijdens het rijden steeds het deursluitsignaal laat horen. Is uit te zetten met de juiste cv. Als je bij Trix gaat zoeken kom je hier uit:
https://www.trix.de/de/service/technische-informationen
als je onderaan de mLD3_mSD3_Zusatzanleitung opent (aannemende dat die in jouw lok zit verwerkt) zul je zien dat CV 61 en 62 invloed hebben op hoe vaak het Zufallssound iets doet. Mijn vermoeden is dat als je ze allebei op nul zet hij niks 'toevalligs' meer doet. Lees ze eerst uit zodat je later de aktuele waarde weer kunt terugzetten als je toch een andere decoder lijkt te hebben.
https://www.trix.de/de/service/technische-informationen
als je onderaan de mLD3_mSD3_Zusatzanleitung opent (aannemende dat die in jouw lok zit verwerkt) zul je zien dat CV 61 en 62 invloed hebben op hoe vaak het Zufallssound iets doet. Mijn vermoeden is dat als je ze allebei op nul zet hij niks 'toevalligs' meer doet. Lees ze eerst uit zodat je later de aktuele waarde weer kunt terugzetten als je toch een andere decoder lijkt te hebben.
Hmm misschien dat er ergens in CV342 t/m 345 of 442 t/m 445 iets verkeerd staat.
Handig om eventueel te testen is kijken of het fenomeen zich zowel voorwaarts als achterwaarts voordoet.
Anders een CV8 waarde 8 programmeren (Reset) daarmee zou je eventuele veranderingen ongedaan moeten maken.
Handig om eventueel te testen is kijken of het fenomeen zich zowel voorwaarts als achterwaarts voordoet.
Anders een CV8 waarde 8 programmeren (Reset) daarmee zou je eventuele veranderingen ongedaan moeten maken.
Bedankt voor de reacties. Ik heb deze allemaal geprobeerd, sommige opties had ik zelf al een paar keer gedaan, maar voor de zekerheid toch nog maar een keer. Zonder resultaat. Oplossing: de loc omgewisseld voor een ander exemplaar in de winkel. Conclusie: dit was een probleem van de loc.
Nogmaals dank voor de moeite.
Nogmaals dank voor de moeite.
I like to explore some more | www.bestemmingonbekend.nl | www.jeroenkleiberg.com