Na de WRDk komt nu de Plan D RD aan de beurt. Ook hier was mijn plan om geen schaarse donoren te gebruiken, maar om dit rijtuig volledig met eigen geprinte onderdelen te ontwikkelen.
Ook wordt er binnenkort nog een interieur aangebracht. Met verlichting zal dit ongetwijfeld een mooi resultaat opleveren. In tegenstelling tot de bestaande serie van Arnold wordt dit rijtuig kortgekoppeld uitgevoerd. Voor de koppelingen van Peho is er een voorziening aangebracht.
Ook bij dit model heb ik enigszins geworsteld met de constructie, maar ik ben er nu tevreden over. Het dak heeft aan weerszijden kleine 2mm magneetjes en in het midden houdt een M1.6 boutje van 20 mm het dak, de kap en het chassis heel mooi strak bij elkaar.
Binnenkort ga ik aan het spuitwerk beginnen. (Wacht hiervoor nog op de uitlevering van een bestelling bij Phildie)
Een afgebouwd model, op basis van dit ontwerp, zal uiteindelijk bij Rob Bisschop verkrijgbaar zijn, net als de WRDk Stuurstand.
Plan D RD
Re: Plan D RD
Hoi Pieter,
Ik wil absoluut niet negatief overkomen, want het is geweldig dat je dit doet, maar er moeten me toch een paar dingetjes van het hart.
Ten eerste wil ik zeggen dat de wagenbak/dak er prachtig uitziet, vooral de koppen zijn helemaal Plan D, maar in de basis gaat er toch iets mis, en dat zou zonde zijn van al het werk. Ik heb het idee dat je de maten van de Arnold hebt overgenomen voor wat betreft de plaats van de draaistellen en de rijhoogte, de twee dingen die in hoge mate het totaal beeld bepalen. De Arnold plan "D" heeft een te kleine afstand tussen de draaistellen, nl 90mm, bij alle NS bolkop rijtuigen is dit 15650mm in 1:1, omgerekend 97,8mm in 1:160, en de Arnold (eigenlijk alle NS rijtuig modellen in N) staan te hoog op de poten. De buffers op de Arnold zitten wel op de juiste hoogte, m.a.w. die zitten te laag aan de wagenbak (vergelijk met 1:1 foto's in bv 'de stalen getrokken rijtuigen der NS' van N.J. van Wijck Jurriaanse blz 46 , de buffer huls zit bijna tegen de kop wand). Ik denk wagenbak mm omlaag en buffers mm omhoog maakt een wereld van verschil. Tenzij je gaat combineren met de Arnolds natuurlijk... Maar het is niet meer eind jaren zestig, we willen toch vooruit neem ik aan?
Volgende punt is de draaistellen: de aandrijving van de dynamo gaat met een cardanas, en die zijn doorgaans recht, de S-bocht van de print versie werkt (in het echt) niet. Nogmaals zie de foto's of het Arnold origineel, die klopt wel. Misschien is een kleine aanpassing mogelijk in de tekening. Verder ziet het draaistel er prachtig uit, al weet ik niet hoeveel ruimte een PEHO kort koppeling inneemt als (als...) je de draaistellen 3,5 mm naar buiten verplaatst, dat zou elkaar dwars kunnen zitten.
Dan de ramen. Ik zie dat ze verdiept in wand liggen, wat er geweldig uitziet, is dat 1 deel (en zo ja hoe maak je dat) of zijn het allemaal afzonderlijke ruitjes, in dat geval krijg ik ernstig medelijden met Rob Bisschop want dat is een monniken werk, met groot risico op lijm knoeien (denk ik). Bij ruiten uit een deel geprint: blijft dat mooi, is het helder genoeg om van het (geplande) interieur te genieten? En verder over ramen: die in de bagageruim schuifdeuren hebben niet de zelfde vorm als de ramen in de rijtuig wand, alle vier de hoeken zijn rond, en ze zijn ook iets breder.
En een laatste ding: de schorten hebben niet een knik zoals de Arnolds die hebben. Het bovenste deel (zeg maar boven waar nu de knik zit) is gebogen en daaronder is vlak, geen knik. En als je de draaistellen naar hun juiste positie verplaatst kan de onderste treeplank van het bagageruim ook de volledige lengte krijgen. Oh en over treeplanken gesproken: voor de toegangsdeuren is in het echt een onderste treeplank gemonteerd aan het draaistel dus dat kun je straffeloos overnemen in N.
Zo genoeg gezeurd, over het algemeen ben ik dus positief, maar als het rijtuig wordt zoals je ie nu is blijft het voor mij bij bij hooguit één exemplaar terwijl een bij hele serie (plan D AB, C, P, vooroorlogse bolkoppen, een fatsoenlijke plan K...) alle Arnolds hier met pensioen mogen.
Doe er je voordeel mee (of niet, jij bent de baas).
Vriendelijke groeten,
Frank
Ik wil absoluut niet negatief overkomen, want het is geweldig dat je dit doet, maar er moeten me toch een paar dingetjes van het hart.
Ten eerste wil ik zeggen dat de wagenbak/dak er prachtig uitziet, vooral de koppen zijn helemaal Plan D, maar in de basis gaat er toch iets mis, en dat zou zonde zijn van al het werk. Ik heb het idee dat je de maten van de Arnold hebt overgenomen voor wat betreft de plaats van de draaistellen en de rijhoogte, de twee dingen die in hoge mate het totaal beeld bepalen. De Arnold plan "D" heeft een te kleine afstand tussen de draaistellen, nl 90mm, bij alle NS bolkop rijtuigen is dit 15650mm in 1:1, omgerekend 97,8mm in 1:160, en de Arnold (eigenlijk alle NS rijtuig modellen in N) staan te hoog op de poten. De buffers op de Arnold zitten wel op de juiste hoogte, m.a.w. die zitten te laag aan de wagenbak (vergelijk met 1:1 foto's in bv 'de stalen getrokken rijtuigen der NS' van N.J. van Wijck Jurriaanse blz 46 , de buffer huls zit bijna tegen de kop wand). Ik denk wagenbak mm omlaag en buffers mm omhoog maakt een wereld van verschil. Tenzij je gaat combineren met de Arnolds natuurlijk... Maar het is niet meer eind jaren zestig, we willen toch vooruit neem ik aan?
Volgende punt is de draaistellen: de aandrijving van de dynamo gaat met een cardanas, en die zijn doorgaans recht, de S-bocht van de print versie werkt (in het echt) niet. Nogmaals zie de foto's of het Arnold origineel, die klopt wel. Misschien is een kleine aanpassing mogelijk in de tekening. Verder ziet het draaistel er prachtig uit, al weet ik niet hoeveel ruimte een PEHO kort koppeling inneemt als (als...) je de draaistellen 3,5 mm naar buiten verplaatst, dat zou elkaar dwars kunnen zitten.
Dan de ramen. Ik zie dat ze verdiept in wand liggen, wat er geweldig uitziet, is dat 1 deel (en zo ja hoe maak je dat) of zijn het allemaal afzonderlijke ruitjes, in dat geval krijg ik ernstig medelijden met Rob Bisschop want dat is een monniken werk, met groot risico op lijm knoeien (denk ik). Bij ruiten uit een deel geprint: blijft dat mooi, is het helder genoeg om van het (geplande) interieur te genieten? En verder over ramen: die in de bagageruim schuifdeuren hebben niet de zelfde vorm als de ramen in de rijtuig wand, alle vier de hoeken zijn rond, en ze zijn ook iets breder.
En een laatste ding: de schorten hebben niet een knik zoals de Arnolds die hebben. Het bovenste deel (zeg maar boven waar nu de knik zit) is gebogen en daaronder is vlak, geen knik. En als je de draaistellen naar hun juiste positie verplaatst kan de onderste treeplank van het bagageruim ook de volledige lengte krijgen. Oh en over treeplanken gesproken: voor de toegangsdeuren is in het echt een onderste treeplank gemonteerd aan het draaistel dus dat kun je straffeloos overnemen in N.
Zo genoeg gezeurd, over het algemeen ben ik dus positief, maar als het rijtuig wordt zoals je ie nu is blijft het voor mij bij bij hooguit één exemplaar terwijl een bij hele serie (plan D AB, C, P, vooroorlogse bolkoppen, een fatsoenlijke plan K...) alle Arnolds hier met pensioen mogen.
Doe er je voordeel mee (of niet, jij bent de baas).
Vriendelijke groeten,
Frank
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: Plan D RD
Dag Frank,
Bedankt voor je uitgebreide reactie met enige positiviteit. Dat het model niet perfect aansluit op de werkelijkheid is mij bekend. Bij het maken van een model moet je soms wat concessies doen om het bruikbaar te krijgen. In mijn geval wilde ik dat het rijtuig door een R2 boog kon rijden. Die bestaan ook niet in de werkelijkheid, zoals je misschien is opgevallen.
De cardan-as is een later aangebracht messing staafje. Dat dit technisch niet werkt, klopt helemaal. Maar het gaat hier om de optische indruk. Maar misschien moet ik de knik iets minder overdrijven.
Of het snijden van de ramen veel werk is, weet ik niet. Knoeien met lijm, doe ikzelf eigenlijk niet als ervaren modelbouwer. (dat is ook de doelgroep van dit model). En of het monnikenwerk is, weet ik niet. Wel eens van een snijplotter gehoord ?
Maar nogmaals, ik stel je opmerkingen op prijs. En bij mijn volgende creaties hoor ik graag meer van je. Het liefst vooraf natuurlijk.
Groeten,
Pieter
Bedankt voor je uitgebreide reactie met enige positiviteit. Dat het model niet perfect aansluit op de werkelijkheid is mij bekend. Bij het maken van een model moet je soms wat concessies doen om het bruikbaar te krijgen. In mijn geval wilde ik dat het rijtuig door een R2 boog kon rijden. Die bestaan ook niet in de werkelijkheid, zoals je misschien is opgevallen.
De cardan-as is een later aangebracht messing staafje. Dat dit technisch niet werkt, klopt helemaal. Maar het gaat hier om de optische indruk. Maar misschien moet ik de knik iets minder overdrijven.
Of het snijden van de ramen veel werk is, weet ik niet. Knoeien met lijm, doe ikzelf eigenlijk niet als ervaren modelbouwer. (dat is ook de doelgroep van dit model). En of het monnikenwerk is, weet ik niet. Wel eens van een snijplotter gehoord ?
Maar nogmaals, ik stel je opmerkingen op prijs. En bij mijn volgende creaties hoor ik graag meer van je. Het liefst vooraf natuurlijk.
Groeten,
Pieter
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: Plan D RD
Het is wat passen en meten, maar hiermee is het model natuurlijk wel helemaal af.
De Plan-D's krijgen elk hun eigen interieur. Niet teveel details (daar zie je namelijk niets van), maar wel met de juiste indeling.
De bankjes worden los te monteren onderdeeltjes, zodat het uiteindelijk allemaal beter te schilderen is.
De Plan-D's krijgen elk hun eigen interieur. Niet teveel details (daar zie je namelijk niets van), maar wel met de juiste indeling.
De bankjes worden los te monteren onderdeeltjes, zodat het uiteindelijk allemaal beter te schilderen is.
Re: Plan D RD
Volgens mij gaat Rob Bisschop het nog drukker krijgen....
Weer een super mooi model.
Grtz.
Peter
Weer een super mooi model.
Grtz.
Peter
Re: Plan D RD
gaaf! zeker interesse in 2 stuks, om zelf blauw en turqoise te schilderen. Ik heb al een turqoise maar die is niet heel netjes.
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: Plan D RD
De Plan-D, 1e klas is inmiddels voorzien van een passend interieur. Nu nog de banken plaatsen, schilderen en straks de verlichting er in.
Ook nog even goed uitzoeken wat precies de kleur van de banken was in dit 1e klas rijtuig. Iemand suggesties ?
Op de foto is de dakbevestiging nu goed te zien. Een verbetering t.o.v. de Arnold rijtuigen van destijds. De dakranden klemmen in de haakjes die tussen de ramen omhoog wijzen. De kopse kanten worden door 2 mm magneetjes vastgehouden en in het midden houdt een M1.6 boutje de boel op zn plaats.
Uiteindelijk houdt het totale model zich op deze manier goed in vorm.
Ook nog even goed uitzoeken wat precies de kleur van de banken was in dit 1e klas rijtuig. Iemand suggesties ?
Op de foto is de dakbevestiging nu goed te zien. Een verbetering t.o.v. de Arnold rijtuigen van destijds. De dakranden klemmen in de haakjes die tussen de ramen omhoog wijzen. De kopse kanten worden door 2 mm magneetjes vastgehouden en in het midden houdt een M1.6 boutje de boel op zn plaats.
Uiteindelijk houdt het totale model zich op deze manier goed in vorm.