Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
He Mark,
Volgens Winrail geeft deze helix een steiging van 2,2% Dat valt dus wel mee. De radius van de binnenbocht is 230mm en de buitenste 265 en hij stijgt per omwenteling 57mm. Als ik bij Rob kijk dat hioj met 50mm stijgen en een radius van 192mm een goed resultaat krijgt.
Denk ook dat het beeld er vertekend op de foto, de eerste foto lijkt het zelfs krom te zijn
edit: heb alles nog eens nagemeten en wat blijkt: er zat een foutje in de hoogteverstelling avnd e draadeinden. kleinigheidje hou je en is weer opgelost
Volgens Winrail geeft deze helix een steiging van 2,2% Dat valt dus wel mee. De radius van de binnenbocht is 230mm en de buitenste 265 en hij stijgt per omwenteling 57mm. Als ik bij Rob kijk dat hioj met 50mm stijgen en een radius van 192mm een goed resultaat krijgt.
Denk ook dat het beeld er vertekend op de foto, de eerste foto lijkt het zelfs krom te zijn
edit: heb alles nog eens nagemeten en wat blijkt: er zat een foutje in de hoogteverstelling avnd e draadeinden. kleinigheidje hou je en is weer opgelost
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
- Locatie: Goor
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Leuke helix, wil er zelf ook een maken.
Hoe verbind je de houten platen aan elkaar?
Hoe verbind je de houten platen aan elkaar?
Groeten Arnold en zoons.
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3130
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3130
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hoi Martin.
Vergeet de benodigde draadjes niet aan de rails te solderen voor je de 2 laag op de helix gaat aanbrengen.
Doe jij het zagen met de decopeerzaag of met een boven frees met gelede stang.
Leuk werk zo,n helix, ik mag er ook nog een gaan bouwen.
Die wordt wel veel groter dan de jouwe.
De draadeindes werkt echt fantasties.
Martin de Deugd
Vergeet de benodigde draadjes niet aan de rails te solderen voor je de 2 laag op de helix gaat aanbrengen.
Doe jij het zagen met de decopeerzaag of met een boven frees met gelede stang.
Leuk werk zo,n helix, ik mag er ook nog een gaan bouwen.
Die wordt wel veel groter dan de jouwe.
De draadeindes werkt echt fantasties.
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
He volk,
De helix zaag ik uit met een decozaag, de draadeinden zijn van M10. De methode met lijmen werk goed, ik ga zo de tweede laag plaatsen en als het lukt ook de resterende rails lijmen op de helix.
De helix zaag ik uit met een decozaag, de draadeinden zijn van M10. De methode met lijmen werk goed, ik ga zo de tweede laag plaatsen en als het lukt ook de resterende rails lijmen op de helix.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
De tweede laag moet nog even een dagje wachten. Bij de controle bleek de soldeerverbinding van de binnenste rails te scherp te zijn. De rijtuigen maakte een vreemde beweging daar wat kan leiden tot ontsporen. Ik heb dat stuk opnieuw gelegd en weer verlijmd. Ik heb meteen een extra lengte richting het schaduwstation meegelijmd.
Zodra morgen alles ok is gaat de 2e laag erop en kan ik beginnen met het schaduwstation
Maar nu eerst een jubileumfeestje
Zodra morgen alles ok is gaat de 2e laag erop en kan ik beginnen met het schaduwstation
Maar nu eerst een jubileumfeestje
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hoi Martin.
Even een vraag over de klimspiraal.
Hoeveel lagen gaat deze krijgen?
Martin de Deugd
Even een vraag over de klimspiraal.
Hoeveel lagen gaat deze krijgen?
Martin de Deugd
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
IK dacht dat Martin het over 11 lagen had.
Grt, Marc
Grt, Marc
- Bijlagen
-
- BILD1621-2.jpg (99.86 KiB) 2914 keer bekeken
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
grus got dat is nog eens een helix
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Alderbastens das me een werk zeg
Deze helix heeft maar 2,5 laag gelukkig. De tweede helix word 6 lagen
Deze helix heeft maar 2,5 laag gelukkig. De tweede helix word 6 lagen
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Martin,
Mij pantografen zijn altijd naar beneden. Koperdraad mee laten lopen is een optie maar kijk uit met onregel matigheden enz elfs van qxydatie van het koperdraad waar ze dan weer aankunnen haken.
Je ziet eigenlijk alleen bij J. de pantograaf tegen de draad omdat het op termijn toch altijd weer voor problemen zorgt
Mij pantografen zijn altijd naar beneden. Koperdraad mee laten lopen is een optie maar kijk uit met onregel matigheden enz elfs van qxydatie van het koperdraad waar ze dan weer aankunnen haken.
Je ziet eigenlijk alleen bij J. de pantograaf tegen de draad omdat het op termijn toch altijd weer voor problemen zorgt
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ook een optie voor Martin, om met panto omhoog rijden is.
Hij zou er ook nog over kunnen kiesen, de panto,s aan te passen.
Een dun net onzichtbaar draadje die zorgt, dan te pantograaf netjes op 1 hoogte blijft staan.
En net ietstsie pietsie lager, dan de rijdraad, uiteraard niet te laag natuurlijk.
Anders valt het te op, dat werkt storend, waar te voor staat, dat is de bedoeling niet.
Dus zo monteren, dat hij wel lager en neergestreken kan worden, maar niet hoger door kan veren.
Martin de Deugd
Hij zou er ook nog over kunnen kiesen, de panto,s aan te passen.
Een dun net onzichtbaar draadje die zorgt, dan te pantograaf netjes op 1 hoogte blijft staan.
En net ietstsie pietsie lager, dan de rijdraad, uiteraard niet te laag natuurlijk.
Anders valt het te op, dat werkt storend, waar te voor staat, dat is de bedoeling niet.
Dus zo monteren, dat hij wel lager en neergestreken kan worden, maar niet hoger door kan veren.
Martin de Deugd
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Maar heb nog nooit een onzichtbaar draadje gezien
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
R Fongers schreef:Maar heb nog nooit een onzichtbaar draadje gezien
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Mooie tipo Martin
De reactie van Ron is sprekend: vertel op
Ik heb dit delemma alleen in de helix. de panto's raken het hout net niet. Maar ik heb geen obstakels voor de helix en het hout is geheel glad. Vraag ik me weer af of het hout ook kan functioneren als geleider.
Ga vandaag weer even verder met de baan. heb de tweede laag gister aangebracht en gesteld en ga zometeen de rails plaatsen en beginnen met het schadustation
De reactie van Ron is sprekend: vertel op
Ik heb dit delemma alleen in de helix. de panto's raken het hout net niet. Maar ik heb geen obstakels voor de helix en het hout is geheel glad. Vraag ik me weer af of het hout ook kan functioneren als geleider.
Ga vandaag weer even verder met de baan. heb de tweede laag gister aangebracht en gesteld en ga zometeen de rails plaatsen en beginnen met het schadustation
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Martin,
ik moest erg lachen om de opmerking van Rob. dat vind ik humor en dat maakt het forum ook zo leuk.
gr. Ron.
ik moest erg lachen om de opmerking van Rob. dat vind ik humor en dat maakt het forum ook zo leuk.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Er wordt verteld dat je die met hemelboutjes kunt bevestigen. Die liggen bij de gamma naast de plintenleertjes.R Fongers schreef:Maar heb nog nooit een onzichtbaar draadje gezien
Mvg
Wim.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hoi.
Geeft niks.
Ik bedoele dat, het draadje er wel is maar dat je het niet zo het kan zien zitten.
Als de loc met de pantograaf op rijdt, dus niet te opvallend monteren.
Net of het dan bij de pantograaf zelf hoort.
Hier staat het trouwens ook zo geschreven, van de onzichtbare draad.
http://www.gertvanvoorst.nl/mspbovenleiding.html
Martin de Deugd
Geeft niks.
Ik bedoele dat, het draadje er wel is maar dat je het niet zo het kan zien zitten.
Als de loc met de pantograaf op rijdt, dus niet te opvallend monteren.
Net of het dan bij de pantograaf zelf hoort.
Hier staat het trouwens ook zo geschreven, van de onzichtbare draad.
http://www.gertvanvoorst.nl/mspbovenleiding.html
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
zo ken ik er ook wel een paar, nou ik heb er wel een: een luchtanker
Hiermee heb ik de lagen aan elkaar bevestigd. Ik heb een beetje lijm tegen de kopse kant gedaan en vervolgens beide delen aan elkaar bevestigd met een geimproviseerde lijmklem
Na drogen de onderkant schuren en je hebt een gladde overgang
De helix is bijna klaar, nog de laatse 0,5 laag en de stijweg naar het station en het rechterdeel is gereed voor testwerk
Ben ook begonnen met het eerste gedeelte van het schaduwstation:
Het leggen ging vlekkeloos, Ik moet zeggen dat de boekbinderslijm prettiger werkt als houtlijm. Na het lijmen kan je de rails met een schroevendraaier zo los wippen zonder beschadigingen te maken.
alleen het lijmen van de wissels vond ik erg moeilijk. Ik heb de wisseltongen proberen te mijden en overals lijm gedaan behalve op de besturingsdeel. Ondanks dat gaat de lijm er toch tussen lopen en schiet je wel eens uit met het spuitje. Ik weet dat het straks met het balasten helemaal onder de lijm komt te zitten maar handigheid is hier wel in geboden heb ik al door.
Hefet iemand tips voor me en vooral als het zometeen gedroogd is ?
groetjes
Hiermee heb ik de lagen aan elkaar bevestigd. Ik heb een beetje lijm tegen de kopse kant gedaan en vervolgens beide delen aan elkaar bevestigd met een geimproviseerde lijmklem
Na drogen de onderkant schuren en je hebt een gladde overgang
De helix is bijna klaar, nog de laatse 0,5 laag en de stijweg naar het station en het rechterdeel is gereed voor testwerk
Ben ook begonnen met het eerste gedeelte van het schaduwstation:
Het leggen ging vlekkeloos, Ik moet zeggen dat de boekbinderslijm prettiger werkt als houtlijm. Na het lijmen kan je de rails met een schroevendraaier zo los wippen zonder beschadigingen te maken.
alleen het lijmen van de wissels vond ik erg moeilijk. Ik heb de wisseltongen proberen te mijden en overals lijm gedaan behalve op de besturingsdeel. Ondanks dat gaat de lijm er toch tussen lopen en schiet je wel eens uit met het spuitje. Ik weet dat het straks met het balasten helemaal onder de lijm komt te zitten maar handigheid is hier wel in geboden heb ik al door.
Hefet iemand tips voor me en vooral als het zometeen gedroogd is ?
groetjes
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
martin,
om een stukje meer stevigheid te verkrijgen kun je een u profiel van aluminium aan de binnen en buitenzijde monteren.
voor diegene die er eventueel belang bij hebben heb ik hier nog wel een driedelige opsteek plintenladder staan ha ha
groetjes henry
om een stukje meer stevigheid te verkrijgen kun je een u profiel van aluminium aan de binnen en buitenzijde monteren.
voor diegene die er eventueel belang bij hebben heb ik hier nog wel een driedelige opsteek plintenladder staan ha ha
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ik heb de wissels niet vastgelijmd. Wel de railstukken ervoor en erachter. Als de wissel onherstelbaar kapot zou gaan, kan ik de lasjes terugschuiven en de wissel uit de baan halen. Zal hier nog wel iets voor moeten bedenken als ik bij een wissel ga ballasten, maar dat is bij mij nu nog niet aan de orde.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
@Martin (Domburg),
Om het bijna onzichtbaar zonder draadje te doen kan je dun stukje hout o.i.d onder het scharnier van de pantograaf stoppen, kleur het zwart or rood afhankelijk van de fundatie kleur en ze zullen nooit verder omhoog gaan als jij wilt.
Bovendien kunnen ze wel zonder een enkel probleem strijken.
Dus geen gemier met onzichtbare draadjes op zich al een kunst laat staan er een onzichtbare knoop in te moeten maken
Om het bijna onzichtbaar zonder draadje te doen kan je dun stukje hout o.i.d onder het scharnier van de pantograaf stoppen, kleur het zwart or rood afhankelijk van de fundatie kleur en ze zullen nooit verder omhoog gaan als jij wilt.
Bovendien kunnen ze wel zonder een enkel probleem strijken.
Dus geen gemier met onzichtbare draadjes op zich al een kunst laat staan er een onzichtbare knoop in te moeten maken
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Tnxs voor de tips allemaal
Henry: wat bedoel je met je profiel?? (tis maandag ik weet het)
Rob: Das een goede tip
vraag me alleen nog af of mijn bredenering van een gladde bovenkant van hout ook volstaat. Asl de onderkant van de hilix glad is zonder splinters e.d. dan maakt het toch niet veel uit als de panto het hout raakt??
Wat de wissels lijmen betreft:
Door de boekbinderslijm is het loshalen erg makkelijk. De rails zit goed vast maar je hoft niet te wrikken om het los te krijgen. Als een wissel defect is gewoon loshalen en opnieuw lijmen. Alleen de manier van schoonhouden tijdens het lijmen rijst bij mij vraagtekens
Henry: wat bedoel je met je profiel?? (tis maandag ik weet het)
Rob: Das een goede tip
vraag me alleen nog af of mijn bredenering van een gladde bovenkant van hout ook volstaat. Asl de onderkant van de hilix glad is zonder splinters e.d. dan maakt het toch niet veel uit als de panto het hout raakt??
Wat de wissels lijmen betreft:
Door de boekbinderslijm is het loshalen erg makkelijk. De rails zit goed vast maar je hoft niet te wrikken om het los te krijgen. Als een wissel defect is gewoon loshalen en opnieuw lijmen. Alleen de manier van schoonhouden tijdens het lijmen rijst bij mij vraagtekens
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ik zou het er niet op wagen,
Waarom?
Hout werkt altijd
Er is een overgang in je Helix, waarbij je in aanmerking moet nemen dat de pantograaf in de loop van tijd gaat graven en dat deze niet op een punt de draad raakt maar waarschijnlijk over de volle breedte.
Juist door het bovenstaande neemt de weerstand gigantisch toe wat dus een hoop vermogen vraagt.
En wat ik begrijp heeft Dinamo geen cruise control dus dat kan leiden tot de problemen die Henry had met het omhoog komen inde Helix omdat er dus niet bij geregeld werd.
Dus ik zeg Niet doen, leg er dan een koperdraad onder en kijk of je die hoed kan bevestigen. Maar nogmaals MW en Railz rijden niet tegen de draad vanwege allerlei problemen en beschadigingen.
Waarom?
Hout werkt altijd
Er is een overgang in je Helix, waarbij je in aanmerking moet nemen dat de pantograaf in de loop van tijd gaat graven en dat deze niet op een punt de draad raakt maar waarschijnlijk over de volle breedte.
Juist door het bovenstaande neemt de weerstand gigantisch toe wat dus een hoop vermogen vraagt.
En wat ik begrijp heeft Dinamo geen cruise control dus dat kan leiden tot de problemen die Henry had met het omhoog komen inde Helix omdat er dus niet bij geregeld werd.
Dus ik zeg Niet doen, leg er dan een koperdraad onder en kijk of je die hoed kan bevestigen. Maar nogmaals MW en Railz rijden niet tegen de draad vanwege allerlei problemen en beschadigingen.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
ja zo krijg ik mijn draadje ook wel vol
bij de doe hetzelf zaak kun je profielen van aluminium kopen.
deze heb je in allerlei maten dus waarschijnlijk ook wel die voor jouw maat geschikt is.
een u profiel kun je dan zo over beide uiteinden van de plankjes schuiven.eventueel wat lijm ertussen en het gaat nooit meer stuk
je koopt deze profielen meestal per meter dus je zaagt ze in stukjes van ca 4 cm.
groetjes henry
bij de doe hetzelf zaak kun je profielen van aluminium kopen.
deze heb je in allerlei maten dus waarschijnlijk ook wel die voor jouw maat geschikt is.
een u profiel kun je dan zo over beide uiteinden van de plankjes schuiven.eventueel wat lijm ertussen en het gaat nooit meer stuk
je koopt deze profielen meestal per meter dus je zaagt ze in stukjes van ca 4 cm.
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Jaloers Henry
Meer pennen
Meer pennen
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek