Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door henry »

me dunkt gaat al snel zat, zie ik je zaterdag weer ;)

groetjes henry


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Dat zit er dik in Henry ;)
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 04 okt 2010 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Nu snap ik wat je bedoelt met die profieltjes, is inderdaad een goede optie :lol:

Rob: je hebt een goed punt daar, ik zal hier later op terug komen :P

Hierbij een paar foto's ter verduidelijking. Zelf krijg ik de indruk dat het een storm in een glas water is omdat ik nog ruim 3-4 mm over heb bij de 1600 welke best wel uitgestrekte panto's heeft.
De bijlage pantograaf 001.JPG is niet meer beschikbaar
pantograaf 003.JPG
pantograaf 003.JPG (93 KiB) 2509 keer bekeken


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

Daarom heb ik de helix dus als ovaal uitgevoerd, dan kun je een grotere tussenruimte maken en toch een acceptabel stijgingspercentage aanhouden. Geen gemier met panto's en als er eens een ontsporing is kun je er gewoon bij.
Ik heb overigens een paar Minitrix Taurussen die hoger stekende panto's hebben dan die 1600 op de foto. Opletten geblazen dus.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Helaas heb ik daar geen ruimte voor :|


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ben weer even druk geweest vanmiddag, ik heb de andere zijde van het schaduwstation aangelegd. IK hoef na het drogen alleen via het gebogen middensegemnet de beide uiteinden te verbinden en ik heb een mooi station. Reden dat ik eerst de twee uiteindes maak is dat dan de rails en de wisels in 1 lijn blijfen liggen. Als je gaat buigen verspringt alles weer.

Hierna ga ik de helix met stijgtraject afmaken. Hier komt ook een scissor in en als die gereed is maak ik de sporen van de halte. Hiervoor moet ik nog even wat bijhalen bij Hans :mrgreen: (hij heeft een paar emails in zijn box inmiddels 8-) )

Gaat strak hier, heb even wat foto's en tevens een foto van de gelijmde wissels. Ik heb dit keer de binderslijm meer verdund en dit werkte beter als de eerste keer. Op de tweede foto is goed te zien wat ik van de wissel heb besprenkeld.

Vraag: bij mij laat de lijm een groenige laag achter op de rails, hoe krijg je die er het beste af?? doe het nu alleen aan de bovenkant met een scotsbrite papiertje.
schaduwstation aanbouw 002.JPG
schaduwstation aanbouw 002.JPG (92.53 KiB) 2422 keer bekeken
schaduwstation aanbouw 005.JPG
schaduwstation aanbouw 005.JPG (112.47 KiB) 2422 keer bekeken
schaduwstation aanbouw 001.JPG
schaduwstation aanbouw 001.JPG (79.04 KiB) 2422 keer bekeken
schaduwstation aanbouw 003.JPG
schaduwstation aanbouw 003.JPG (92.11 KiB) 2422 keer bekeken



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hoi Martin

Ik had wel wat los gemaakt met het onzichtbare draadje :mrgreen: :mrgreen:
Maar even een vraag over de bovenleiding.
Op de sporen die straks in het zicht liggen, komt wel bovenleiding.
Bij de tunnels zal je daarvoor een overgang moeten maken naar delen zonder de bovenleiding.
Hoe ga jij dat aanpakken?.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Hoi Martin,

Ik laat de bovenleiding de portaalinlopen en hier gaat hij over naar 2,5 mm2 koperdraad. De koperdraad buigt af naar boven zodat de panto geleidilijk los komt. Vanaf de andere zijde word hij langzaam naar beneden gedrukt. Je praat dan over een afstand van 10-15 cm

groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Edit: Ik heb een draadje geopend over een probleem met de boekbinderslijm. Er ontstaat een groene waas op de rails en ik vraag me af hoe dat komt. Je vind het draadje met de foto's in vraagbaak

ik heb vanavond de helix getest en alles is perfect in orde :D



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Prima, Martin, dan ga ik dat eens lekker doorlezen , wat je bevindingen zijn.
Over je modelbaan in opbouw zijnde, wil ik nog wel wat kwijt. :o
Goed bezig met alles opzoeken en uitwerken, dat is erg belangrijk.
Dit is echt een genot om er naar te kijken, complimenten.
Veel foto,s maken, ook in diverse standpunten maken, van de diverse werken die je doet.
Dat, kun je dan op je gemak bekijken, en gebruiken bij de verdere uitwerking van je projecten.
Dat is mijn goede ervarring, wat ik zelf ook zoveel mogelijk doe.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

He Martin, dank je voor je compliment

Heb zojuist de geconstateerd dat de wissels vrij gemakkelijk los komen. heb de eerste straat schoon gekregen de tweede komt later een keer aan de beurt.

Tevens heb ik als proef een stukje rails gelegd en verlijmd met houtlijm. Als daarbij geen oxidatie optreed en het geluidsniveau is van gelijke waarde dan stapt ik over naar houtlijm. Geeft een beter onderbuik gevoel.



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door henry »

martin is het dan zo erg dat de rails iets verkleuren?

ik neem aan dat je de rails ook wou verweren dus dan zie je er toch niets meer van ;)

groetjes henry



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

martindomburg schreef:He Martin, dank je voor je compliment

Heb zojuist de geconstateerd dat de wissels vrij gemakkelijk los komen. heb de eerste straat schoon gekregen de tweede komt later een keer aan de beurt.

Tevens heb ik als proef een stukje rails gelegd en verlijmd met houtlijm. Als daarbij geen oxidatie optreed en het geluidsniveau is van gelijke waarde dan stapt ik over naar houtlijm. Geeft een beter onderbuik gevoel.
Hoi Martin.
Mij helaas niet zo :oops: maar goed. ;)
Je hebt geen isolatie als onderlaag eronder, rede blijft onduidelijk het niet gewoon toe te passen.
Maar is het niet handig dan de boel dan gewoon met railspijkertjes vast te zetten.
Inplaats te kliederen met houtlijm, dat krijg je niet zonder breekwerk weer los.
En als er een rails of wissel vervangen moet worden of correctie gedaan moet worden , zal dat niet gaan, muurvast, zelfs niet los te weken met water. :o
Boekbinderslijm is dat juist wel.
Ik zou het zelf nooit gebruiken om rails vast te zetten., alleen boekbinderslijm of spijkertjes. ;)
Maar nooit houtlijm.
Bij morsen met houtlijm op de rail, tja dat laat de ellende zich raden.
Als je met boekbinderslijm morst op het spoor, vochtig lapje er over weg lijm morsplek :D

Oja, de toepassing of achter wegen laten van isolatie matriaal even.

Ik zie de rails al gelijmt maar er ontbreekt nog iets.
Wat is je rede ervan het nu niet gelijk toepassen van geluids isolatie, terwijl je juist wel wilde gaan voor stiller rijden.
Na al die proefjes, weet je in iedergeval zeker dat het zonder, ongestoort 100% volledig zal klinken.
Zeker ook nog in combie met houtlijm, dat stimuleert juist heel goed de geluidoverdracht van rijdende treinen.
Maar goed het is jou modelbaan, en dus jou keuze.
Daar heb ik verder vrede mee, collega. ;)
Ik zelf heb de blauwe ondervloer toegepast.
Even de rails fixeren met spijkertjes.
Strakjes ballasten en met verdunde boekbinderslijm in werken.
Drogen, spijkertjes eruit en klaar.
Baat het niet het schaad dan ook niet. ;)

Martin de Deugd
Laatst gewijzigd door mdedeugd op 05 okt 2010 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martinb »

Inplaats met houtlijm, dat krijg je niet zonder breekwerk weer los.
Aan deze kant maak ik ze os door een nacht een natte doek over de rails te leggen. Daardoor laat de boel zo weer los en gebruik ik het nog een keer. (demo werkzaamheden, ons is zunnig)


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

henry schreef:martin is het dan zo erg dat de rails iets verkleuren?

ik neem aan dat je de rails ook wou verweren dus dan zie je er toch niets meer van ;)

groetjes henry
he Henry,

Klopt inderdaad, alleen de wissels kost me zo veel tijd om ze weer te laten contacten dat ik bang ben dat de kwaliteit verslechterd. Verf is goed zichtbaar en eenmaal weg is weg. Deze oxidatie blijft telkens terug komen. Wellicht steeds minder maar toch.


@Martin:

Welke houtlijm gebruik je. Ik heb houtlijm al vaak gebruikt mijn ervaring is dat als je het besprenkeld met water het na een tijdje gewoon weer week is. ZO repareerde ik telkens de Flm wissels welke door balasten vast kwamen te zitten. Met Bison houtlijm heb je er geen last van ;)



Met dit dilemma is het nut van dit forum wederom gebleken. Dankzij de tips en meningen ben ik inmiddels een hele bak ervaring rijker. Daarvoor dank aan iedereen die met van tips heeft voorzien. Echter heb ik er nu ook zelf een eigen mening over gekregen welke ik hieronder toelicht, morgen ga ik weer verder met de bouw van mijn project.

Conclusie uit dit verhaal: Ik zet de boeklijm aan de kant en gebruik deze voor scenery en knutsel doeleinden. Houtlijm heeft zich bewezen en na uitharding zijn resten gemakkelijk te verwijderen. Ik heb nu een proefstukje gemaakt als het geluidsverschil minimaal is ga ik voorlopig niet verder expirimenteren met boeklijm. Is er een degelijk verschil te horen dan ga ik overwegen een nieuwe proef te doen met boeklijm maar dan die van pipoo's.

Even een aantal feitjes over geluid, hiermee heb ik in mijn werk veel mee te maken:

- enorm persoonlijk
- sterk afhankelijk van acoustiek van de onderbouw
- sterk afhankelijk van dikte hout en type onderbouw
- sterk afhankelijk van de opbouw van de modelbaan (klankkast)
- het belangrijkste: Geluid is een ervaring!!!!!!!!!!!!!

De blauwe platen van de Gamma is in werkelijkheid ongeschikt omdat het te dun is om daadwerkelijk te dempen. Bij balasten drenkt de lijm er door heen en word alles alsnog hard. Ook deze ervaring is per persoon verschillend omdat ieder het anders ervaart. Ik heb nu verschillende situaties geprobeert en vond geen bevredigende demping. Alleen de boekbindlijm gaf verschil maar nu het in de ruwbouw verlijmt is klinkt het nog hard. Je kunt eventueel een latex laag over de platen verfen end at zou in de theorie kunnen werken maar persoonlijk vind ik die investering en tijd niet opwegen tegen de daden

Wijze les hieruit: Niet zeuren, gewoon rijden en altijd alles goed testen!!!!!!!!!!!!!!!!!!



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Straks bij mij, in elk geval boekbinders lijm van pipoos.
Geen houtlijm van bison, daar zet je andere dingen mee vast, geen rails :o

Maar het is prima, ik schreef t, is jou keuze het zo te doen. ;)
Op mijn oude baan had ik het ook zonder enige vorm van geluid demping.
Mee geleerd dus, nu met demping, ik ben er wel erg tevreden over.
En nu ligt het zelfs nog tijdelijk even met spijkertjes, en het is nu zelfs al stukken beter dan geheel zonder.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

daar is dit forum voor. :D

Nogmaal wil ik wel benadrukken dat ik nog wel in afwachting ben van mijn proefstukje welke nu aan het drogen is. Als morgenochtend blijkt dat er geen verschil zit in geluid dan ga ik terug naar houtlijm omdat de wissels makkelijker schoon te maken zijn hiermee. Is het geluidsverschil te horen dan ga ik morgen een bak pipoo's boeklijm halen.

Ben benieuwd naar de uitkomst



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hoi Martin.

Nog een sugestie van mij.
Die blauwe platen vindt je niet voldoen, wat ik helaas niet begrijp. :?
Bij Railz in Rotterdam hebben ze vele kilometers spoor liggen op dat matriaal.
Volgens die beproefde methode, heb ik zelf mogen zien. :o
Op het deel wat in aanbouw was van Rotterdam, compleet met een uitleg.
Daar werdt het mij ook sterk aan geraden, toen moest ik nog gaan beginnen
Er zijn dan toch nog andere soorten die ook gebruikt zouden kunnen worden.
Heb je daar al eens aan gedacht.
Kurk, wordt ook geprezen voor en door hobbyisten en verenigingen.
Daar zat ik gisteren nog aan te denken.
Is dat geen oplossing voor geluidreductie

Martin de Deugd

Ben wel benieuwt naar de uitkomst van het testje.
Maar ik denk zelf dat ik het antwoordt al lang weet. :o
Maar dat is mijn mening
Ik volg het op de voet.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

De Peco wissels hebben voorgeboorde gaatjes voor spijkertjes. Ik gebruik die en het zit muurvast op zijn plek. Bij veranderende inzichten (...) kun je ze eenvoudig weer loshalen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

@Martin
Tnxs voor je reactie, het zal wellicht iets helpen maar ik vind het persoonlijk niet opwegen tegen het werk maar dat is mijn persoonlijke mening.

@ Shoven,
Dit geld helaas niet voor de 55 wissels, althans ik zie geen gaatjes :?


Ik heb vandaag de resultaten van gister bekeken. De houtlijm is mooi opgedroogd en er was wel iets oxidatie maar niet veel. Ik heb een goed vergelijk kunnen maken qua geluid omdaat het ene deel van de rails is gelijmd met houtlijm en de andere met de boeklijm. Ik merkte in geluid niet veel, sterker nog ik ervaarde de houtlijm als rustiger :o

Ik heb vandaag bij de pipoos een klein flesje gehaald en heb nu een stukje gelijmd met pipoos boekbindlijm. Wat meteen opvalt is dat deze minder chemisch ruikt. Meer als hobbylijm eigenlijk. Ik ben benieuwd wat hier uit komt, maar als ik de reactie en de geur als lei gebruik dan heb ik het gevoel dat dit goed komt.

Nu heb ik het dilemma, ga ik door met houtlijm of boekbinderslijm van pipoo's. Ik weet natuurlijk niet wat het effect is na balasten maar vooralsnog merk ik het enige verschil dat met de boekbinderslijm de wissels lastiger schoon te maken zijn omdat het flexibel blijft.

Houtlijm of boekbinderslijm ???? Wie helpt me over de streep :?: :?:

ik ag zo de helix afmaken en het schaduwstation en een keuze maken is dan wel praktisch :mrgreen:



Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Jerome »

Martin,

De boekbinderslijm. Als je toch het spoor wilt verplaatsen, of een wissel vervangen, dan hoef je alleen de boel nat te maken. Ik heb ook rails wat reeds was geballast met boekbinderslijm even in de warme douche gelegd. Na een tijdje kan je zo de steentjes van de rails afspoelen. De rails kan je weer opnieuw gebruiken.

Ik heb in de helix wel gewerkt met (onverdunde) houtlijm. Ik merk weinig verschil in geluid.

Groet, Jeroen




mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

martindomburg schreef:@Martin
Tnxs voor je reactie, het zal wellicht iets helpen maar ik vind het persoonlijk niet opwegen tegen het werk maar dat is mijn persoonlijke mening.

@ Shoven,
Dit geld helaas niet voor de 55 wissels, althans ik zie geen gaatjes :?


Ik heb vandaag de resultaten van gister bekeken. De houtlijm is mooi opgedroogd en er was wel iets oxidatie maar niet veel. Ik heb een goed vergelijk kunnen maken qua geluid omdaat het ene deel van de rails is gelijmd met houtlijm en de andere met de boeklijm. Ik merkte in geluid niet veel, sterker nog ik ervaarde de houtlijm als rustiger :o

Ik heb vandaag bij de pipoos een klein flesje gehaald en heb nu een stukje gelijmd met pipoos boekbindlijm. Wat meteen opvalt is dat deze minder chemisch ruikt. Meer als hobbylijm eigenlijk. Ik ben benieuwd wat hier uit komt, maar als ik de reactie en de geur als lei gebruik dan heb ik het gevoel dat dit goed komt.

Nu heb ik het dilemma, ga ik door met houtlijm of boekbinderslijm van pipoo's. Ik weet natuurlijk niet wat het effect is na balasten maar vooralsnog merk ik het enige verschil dat met de boekbinderslijm de wissels lastiger schoon te maken zijn omdat het flexibel blijft.

Houtlijm of boekbinderslijm ???? Wie helpt me over de streep :?: :?:

ik ag zo de helix afmaken en het schaduwstation en een keuze maken is dan wel praktisch :mrgreen:

Hoi Martin.

Het lijm advies is Boekbinderslijm dat is alleen flexibeler, geen dempingsfactor
Houtlijm is hard en stugger als het droog is, dus heeft totaal geen enkele dempingswaarde.
Versterkt eerder, dat is mijn ervaring nog steets.



Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Jerome en Martin bedankt voor de tips, ik ga voor de pipoo's boeklijm want: GEEN OXIDATIE MEER :D :D :D Lag dus echt aan de lijm die ik eerder had gekocht.

Ik ben weer een stap verder met mijn baan. Ik heb vanavond de helix afgemaakt met het stijgstuk naar het station. In dit stijgstuk zit een scissor, best jammer dat ik er straks niks meer van zie. Wat een juweeltje is dat toch :mrgreen:

Ik kwam met de helix niet aan de 17 cm welke ik voor ogen had, ik bleef steken op 14,8 cm waardoor ik het einde van het stijgstuk naar 18 cm heb laten gaan. Ik stijg over 1,35 mtr dan 3,2 cm en dat geeft een stijging van 2,4%. Dat vind ik acceptabel. Ik had de helix nog 2 centimeter kunnen ophogen maar ik vond de 18cm tussenruimte acceptabel.
helix einde 001.JPG
helix einde 001.JPG (90.71 KiB) 3002 keer bekeken
vervolgens heb ik hierin de rails verwerkt en de scissor en vervolgens gelijmd met de pipoos boekbindlijm. Wel iets te veel verdund omdat de lijm naar beneden vloeit. Zal morgen mischien her en der een beetje bij moeten lijmen. Al met al ben ik enorm tevreden met het resultaat van de helix. Alles loopt soepel en mooi :D

Morgen wil ik het schaduwstation afmaken en vrijdag breng ik een bezoekje aan Hans zodat ik na het weekend mijn halte kan gaan aanleggen. Ik heb dit weekend een motorweekend in Emst dus ff pauze en rust in harderwijk :mrgreen:

Hier nog wat foto's:
helix einde 003.JPG
helix einde 003.JPG (100.42 KiB) 3002 keer bekeken
helix einde 004.JPG
helix einde 004.JPG (73.21 KiB) 3002 keer bekeken
helix einde 005.JPG
helix einde 005.JPG (105.42 KiB) 3002 keer bekeken


Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2143
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door OBBinN »

Ziet er goed uit zo Martin. Degelijk gebouwd :D
Ben van plan om in mn nieuwe baan ook een helix te plaatsen, dus kijk altijd naar diverse manieren van bouwen. Ik zie bij de helix van jou grote ringen zitten zodat je de moeren niet het hout in jaagt... Eigenlijk de eerste keer dat ik die bij iemand duidelijk zie zitten! :D
Heb je je helix zelf ontworpen, of aan de hand van een beschrijving of manier van iemand anders gemaakt?

Keep up the good work 8-)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door henry »

zier er al gaaf uit man,
even iets over de isolatie.
als de baan kaalis klinkt het allemaal veel meer.
als de aankledng is gedaan met bergen en wat dan ook zal het geluid een stuk minder zijn.
in het verleden heb ik met kurk gewerkt omdat dat de beste manier was volgesn de experts maar ook nu heb ik geen isolatie gebruikt omdat het verschil te verwaarlozen is, het heeft geen zin om een ellenlange discussie te houden over nog geen decibel verschil.
gewoon lekker doorgaan

groetjes henry


Plaats reactie