Problemen met boekbinderslijm

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Problemen met boekbinderslijm

Bericht door martindomburg »

Hoi daar,

Zoals sommigen op mijn draadje hebben gelezen lijjm ik mijn rails vast met verdunde boekbinderslijm. In mijn ogen een goed product omdat het flexibel blijft en je naderhand de rails gemakkelijk los krijgt. In ieder geval een goed alternatief voor houtlijm wat keihard word.

Nu heb ik er bewust voor gekozen om de wissels (peco 55) te verlijmen in de onzichtbare delen. dit heeft 2 redenen:

- ze liggen vast
- als je gaat balasten krijg je hetzelfde probleem, nu ben je er op voorbereid.

probleem 1:
Met rails gaat het helemaal super, het duurt wel langer voor het droogt maar dan heb je ook wat. Alleen wissels geven een aloud probleem met de bewegende delen. voorkomen dat er lijm in komt is niet te doen en als ik later ga balasten word het nog lastiger. Nu stop ik een centimeter ervoor, met balast moet je wel helemaal door.

Wat zijn de tips en middeltjes om het goed los te krijgen en goed te laten functioneren????

Verder heb ik een tip:
Lijm laat een laagje achter op de rails, houtlijm is transparant maar boekbinderslijm laat een groen laagje achter. Op zich niet erg omdat je de rails later toch verft en daarom hoef je alleen de bovenkant schoon te maken. Dit doe ik met scotch-brite, dit si fijn schuurpapier wat geen zichtbare krassen geeft. na afloop even de gum erover en voila.

Wat ik wel heb gemerkt is dat de aanslag op sommige plekken terugkeert of lijkt te komen. Dit kan gezichtsbedrog zijn maar dat moet nog blijken uit ervaring.

Als er mensen zijn die vaker met dit goedje hebben gewerkt: REAGEER met jullie welkome ervaringen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door martindomburg op 04 okt 2010 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Hookies

Re: rails, wissels en lijm. tips en trucs

Bericht door Hookies »

Kun je eens een foto maken, want ik heb geen idee wat je bedoelt met een groen laagje lijm op de rails?

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

pantograaf 002.JPG
pantograaf 002.JPG (89.57 KiB) 4427 keer bekeken
De bovenste sporen zijn "nieuw"

De onderste waar de loc op staat is gelijmd met boekbinderslijm

Hookies

Bericht door Hookies »

De onderste rails zien er toch prima uit. Ik zie geen groene aanslag.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bij deze een wat duidelijkere foto:
kleur 002.JPG
kleur 002.JPG (81.75 KiB) 4419 keer bekeken
kleur 001.JPG
kleur 001.JPG (80.22 KiB) 4419 keer bekeken
kleur 003.JPG
kleur 003.JPG (83.66 KiB) 4419 keer bekeken
Ben benieuwd of het wel zo hoort, lees er nergens wat over :|

Hookies

Bericht door Hookies »

Mij zegt het in elk geval niets, maar ik gebruik ook andere rails. Vind het wel raar, want je lijmt die railstaven toch niet zelf, maar alleen de dwarsliggers.

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Nee dat klopt, alleen sprenkel je de verdunde lijm tussen de rails. hierbij komt er ook lijm op de rails, ik denk zelf dat de lijm reageert op een stofje in de rails. Als ik het eraf schraap is het weg.

Ik heb zojuist in bedrijf getest en het heeft geen invloed op de stroomafname. Alleen op de plekken waar te veel op de rails is gekomen omdat er een punaise zat moest ik wat wegschrapen. Op een helix loopt alles naar het laagste punt dus bij de punaises lag een boel.

Het lijkt in mijn ogen geen kwaad te kunnen. Alleen word het wel lastig als je de rails eerst verft voor je gaat balasten.

heb trouwens de titel gewijzigd omdat het de lading niet dekt 8-)

-Henk-

Bericht door -Henk- »

Mij zegt het wel iets

Ik gebruik ook boekbinderslijm (Collall Boekbinderslijm) om de rails vast te leggen
In mijn schaduwstation gebruikte ik de volgende werkwijze, een redelijke lengte rails leggen en met boekbinderslijm vast zetten vervolgen op de rails een strook hout er op met een paar zware dingen om het geheel lekker aan te drukken
Het viel mij op na droging dat er aan de zijkant van de rails donkere plekken ontstonden.
Voor alle zekerheid ben ik zo niet verder gegaan
Nu is het, rails vast lijmen en niet afdekken dus ook geen donkere vlekken meer
De rails die tot nu toe zijn gebruikt zijn GT-Flexgleise en peco rails
De boekbinderlijm gebruik ik onverdund

Mvg
Henk

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Re: Problemen met boekbinderslijm

Bij mij is het ook op de niet afgedekte delen, kan het mischien komen omdat ik het verdund heb?

Doe je het dan voorstrijken? als je gaat balasten gebruik je ook water?!

-Henk-

Bericht door -Henk- »

Ik heb de foto (kleur 001.JPG) is even uitvergroot beken en ik denk dat het een oxide laagje is
boekbinderslijm droogt ook tranparant op dus het groen is naar mijn idee een oxide laagje (koper goen)
probeer eens een stukje met onverdunde lijm

Mvg
Henk

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

-Henk- schreef:Ik heb de foto (kleur 001.JPG) is even uitvergroot beken en ik denk dat het een oxide laagje is
boekbinderslijm droogt ook tranparant op dus het groen is naar mijn idee een oxide laagje (koper goen)
probeer eens een stukje met onverdunde lijm

Mvg
Henk

Heb meteen een stukje onverdund gelijmd. ben benieuwd of het daar aan ligt. Het lijk mij inderdaad ook een oxide laagje maar hoe gaat het dan als je gaat balasten met boekbinderslijm??

Ik heb een proefstukje met verdund houtlijm en verdund boekbinderslijm gemaakt. Bij de verdunde houtlijm verkleurt het niet

walter

Bericht door walter »

Beste Martin,

Ik gebruik ook boekbinderslijm i.c.m. peco code 55 rails. Ik heb nergens last van. Bovendien verf ik mijn rails roestkleurig. Ik verdun de lijm ong 1 op 3. Gaat prima. Als ballastbed gebruik ik isolatieplaten (van dat blauwe spul) wat ik in storken snij. Werkt prima. Als ballast gebruik ik strooispul van de Xenos (1 euro per flacon).

Overigens beweeg ik rijdens het droogproces de wisseltongen regelmatig. tot nu toe werkt het nog goed op mijn schaduwstation.

Groeten,
Walter

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Hoi Walter,

ik snap niet waarom ik die oxidatie krijg. Heb net een stuk getest zonder verdund en ook daar trat de verkleuring op. Het is niet erg op de gewone railstukken maar ben nu al 45 minuten bezig om de wisseltongen weer geleidend te krijgen en het lijkt me niet dat dit goed is. In de helix heb ik de rails al 3 keer moeten reinigen. Alleen de stukken die echt droog zijn blijven schoon :? na reiniging

Op Benelux forum kreeg ik wat reactie van modelspoorders die dit hebben meegemaakt. Het is en chemische reactie van de lijm met de metaal van de rails. Mijn boekbinderslijm bevat duideljk eens tofje waar de rails op reageren. Tevens schijn je er na het verfen niks meer van te zien. Alleen die verdomde wisseltongen schoonkrijgen is een beste uitdaging :x

martinb

Bericht door martinb »

Welk merk gebruik je?

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Mijn ervarring.

Ik gebruikte bij de vorge baan ook gewoon boekbinderslijm.
Van het merk Pipoos, nu ga ik dat zeer zeker ook weer gebruiken.
Maar oxidatie, dat is geheel nieuw.
Op de railsen die ik nu her gebruikt heb,van mijn oude modelspoorbaan zitten geheel geen oxidatie plekken.
Terwijl ik toch royaal met water en boekbinderslijm had gewerkt.
Je doet iets fout. :o
Jij werkt met Scotch brite, dat is om te polijsten.
Niet doen, daardoor krijg je juist krassen die je met het blote oog niet ziet.
Je haalt nu juist de couting van de spoorstaven af daardoor gaat je rails oxideren.
Een doekje met wasbenzine is voldoende de rails na het lijmen te reiningen.
De wissels niet lijmen, daar de rest van de railsen toch vast liggen.

Martin de Deugd

shoven

Bericht door shoven »

Ik heb ook delen Peco liggen, gelijmd met boekbinderslijm. Nergens last van. Wat voor merk lijm gebruik je? (ik heb lijm van Pipoos)

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Als ik het zo 'snel' lees is het fout om Scotch Brite te gebruiken, je haalt dat de beschermlaag eraf waardoor de oxidatie kan optreden.
Schoonmaken doe ik met een stoffenzakdoek met een beetje wasbenzine.

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

Dag mensen,

tnxs voor de reacties maar toch even een paar rectificaties:

de oxidatie treed op tijdens het drogen. DAARNA heb ik geprobeerd het te verwijderen met scotch-brite, de meningen hierover zijn verschillend maard at terzijde. De verkleuring word du niet veroorzaakt door de scotch maar door de lagering van peco rails i.c.m. mijn merk boekbinderslijm. Deze heb ik over gekocht van de drukker. Het is een emmer van 5 KG en gaat dus erg lang mee. :mrgreen:

Vanochtend was de verkleuring gestopt wat aangeeft dat het optreed zolang de lijm niet volledig is opgedroogd. reinigen met eenr ailgum dus pas nadat het geheel droog is. Volgens diverse bronnen kan het geen kwaad en is het na schilderen onzichtbaar.

Ik heb vandaag ook de tip gekregen om de harige borstel op de dremel te zetten om zo de tongen schoon te krijgen. Ga ik vanavond even proberen :)

shoven

Bericht door shoven »

Martin, dit klinkt als: "neem andere lijm"?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

martinb

Bericht door martinb »

Klinkt mij als "pipoos lijm gaat goed", "deze minder". Met de pipoos nog geen problemen ondervonden.

Wat ook nog kan: laat de lijm sneller drogen. Met houtlijm ook wel eens problemen gezien door een te lage temperatuur waardoor het drogen te lang duurde = groene corrosie.

Groet,
Martin

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

He das ook og een idee.

Ik denk inderdaad dat ik de verkeerde boeklijm heb aangeschaft. Althans verkeerd, het kan geen kwaad. Het is alleen wat meer werk bij de wissels. Ik heb voor de volle pot maar 25,- betaald terwijl deze bij pipoo's 60,- kostte.

weggooien is ook niet echt wat ik wil, maar ben nu benieuwd of het terug blijft komen. Anders koop ik morgen nog een potje bij pipoo's :?

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel

edit:

Ik heb zojuist een stukje gelijmd met houtlijm, ben benieuwd wat dat effect geeft qua geluid naast elkaar ander stapt ik over naar houtlijm

spoor65

Bericht door spoor65 »

Martin,

Kwa geluid, het verschil tussen houtlijm en boekbinderslijm.
das een kwestie van 1+1=2

Geluid, zoals al eerder vermeld is een kwestie van kontakt, des te meer kontakt tussen rail en ondergrond, des te meer geluid.
Houtlijm droogt gewoon knetterhard op, dus volop kontakt.

Boekbinderslijm blijft flexibel dus geluidsreductie is beter, echter ook verre van ideaal.
Voor het geluid zal het dus uiteindelijk niet echt veel uit maken, het hoort gewoon bij onze hobby, het geluid.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

martinb

Bericht door martinb »

Al eens voorstijkmiddel geprobeerd tijdens het ballasten? (klik)Gaat prima en blijft iets flexibel.

Groet,
Martin

Jerome

Bericht door Jerome »

Hallo Martin,

Je hebt wel een flinke pot gekocht.. Ik heb een potje van 200ml. Daar doe ik reeds 4 jaar mee. Ik heb er vele meters Peco rails mee vastgelegd.... (Ik heb alleen de helix met houtlijm gedaan). Ik verdun het met ongeveer 3 delen water en 1 deel lijm. uiteraard ook een druppeltje afwasmiddel.

Ik gebruik een flesje met zo´n glazen pipet (voor oor druppels). Daarna elke 5-6 cm een druppeltje. Meer niet. Daarna een nachtje laten drogen.

Ik raad je aan een nieuw potje boekbinderslijm kopen (kosten 4 euro) bij de hobbywinkel. De lijm die je hebt gekocht kan je ook voor andere dingen gebruiken op de baan zoals het landschap.

Groet, Jeroen.

Plaats reactie