Peco wissels zonder veer?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
cor1957
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2008 18:19

Peco wissels zonder veer?

Bericht door cor1957 »

Hallo allemaal,voor mijn bescheiden baantje heb ik die mooie flexrail en slanke wissels van Peco code 55 aangeschaft,de wissels ga ik aansturen met Conradmotoren,nu hoorde ik onlangs iemand zeggen,"je kunt de veertjes uit die wissels halen dan gaan ze soepeler".
Mijn vraag;heeft iemand hier ervaring mee?

met vriendelijke groet Cor vd Poel


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4543
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Peco wissels zonder veer?

Bericht door spoor65 »

Hallo Cor,

Peco en conrad, prima combinatie, maar idd wel de veertjes verwijderen,
Niet alleen omdat het dan soepeler gaat, maar gewoonweg omdat pece erg strak afgestelde veren heeft, waardoor ze bijna niet om willen met de wisselmotor.

de veertjes zijn met de wisselmotor ook niet nodig, daar de wisselmotor de spoorstaven netjes op hun plaats drukt,
daarnaast maken de peco wissels normaal een behoorlijke, of liever onbehoorlijke herrie, juist door die strakke veertjes, dus met het verwijderen zullen ze tevens een stuk rustiger worden.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Peco wissels zonder veer?

Bericht door Rob Fongers »

Jaha ikke :D :D

Werkt bijzonder goed.

Veertje eruit halen doe je zo. Op de strip waar je de wisel bedient zit in het midden het veertje, is een stukje verenstaal met een hoek van ca30 graden. Daarachter dus de kant waar je de wissel binnenkomt zit een metalen kapje wat aan de onderzijde 2 of 3 lipjes heeft afhankelijk van het type wissel. Deze voorzichtig naar boven buigen, kapje eraf halen veertje eruit, kapje terug en lipjes terug en klaar. Veertje niet weggooien want je weet nooit of je nog andere gedachten krijg.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
cor1957
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 okt 2008 18:19

Re: Peco wissels zonder veer?

Bericht door cor1957 »

Beste Rob en Fred,hartelijk dank voor jullie reactie,ik kan nu weer verder.

Cor



hucobo
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2010 09:24

Re: Peco wissels zonder veer?

Bericht door hucobo »

Ik heb de Peco code 80 wissels en de conrad wisselmotor, werkt prima, ook met veertje in de wissel.
Verder heb ik op basis van Loconet, van Deloof, nog een wisselaansturing gebouwd. Hierbij wordt de polariteit bij schakelen omgewisseld en kan ik dus met 2 draden de wisselmotor bedienen, deze heeft toch eindafschakeling.
Bij interesse wil ik dit schema best posten.

Mvg Hugo



Ipio
Berichten: 467
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Peco wissels zonder veer?

Bericht door Ipio »

Hallo Hugo,

Plaats dat schema maar, dan kan iedereen het zien en bepalen of ze het zelf willen gebruiken.

Groet, Mac


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.

hucobo
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2010 09:24

Re: Peco wissels zonder veer?

Bericht door hucobo »

Hallo,

Hierbij het schema van de wisselaandrijving, hiermee kun je dus alle wissel schakelen die een eindafschakeling hebben en 2 diodes gebruiken. Hierbij worden de 2 draden met de diodes bij elkaar op een contact gezet en de andere losse draad op het andere contact.

mvg
Hugo
Bijlagen
Schema Wisselaandrijving zw-wit.jpg
Schema Wisselaandrijving zw-wit.jpg (112.79 KiB) 2320 keer bekeken



hucobo
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2010 09:24

Re: Peco wissels zonder veer?

Bericht door hucobo »

Hierbij nog even een kleine demonstratie. De voeding is 12V gelijkstroom van een AT-PC.

http://www.youtube.com/watch?v=g7dWhRhY7b8
http://www.youtube.com/watch?v=t8jNNZVQPCc

mvg
Hugo


Plaats reactie