Zoals sommigen op mijn draadje hebben gelezen lijjm ik mijn rails vast met verdunde boekbinderslijm. In mijn ogen een goed product omdat het flexibel blijft en je naderhand de rails gemakkelijk los krijgt. In ieder geval een goed alternatief voor houtlijm wat keihard word.
Nu heb ik er bewust voor gekozen om de wissels (peco 55) te verlijmen in de onzichtbare delen. dit heeft 2 redenen:
- ze liggen vast
- als je gaat balasten krijg je hetzelfde probleem, nu ben je er op voorbereid.
probleem 1:
Met rails gaat het helemaal super, het duurt wel langer voor het droogt maar dan heb je ook wat. Alleen wissels geven een aloud probleem met de bewegende delen. voorkomen dat er lijm in komt is niet te doen en als ik later ga balasten word het nog lastiger. Nu stop ik een centimeter ervoor, met balast moet je wel helemaal door.
Wat zijn de tips en middeltjes om het goed los te krijgen en goed te laten functioneren????
Verder heb ik een tip:
Lijm laat een laagje achter op de rails, houtlijm is transparant maar boekbinderslijm laat een groen laagje achter. Op zich niet erg omdat je de rails later toch verft en daarom hoef je alleen de bovenkant schoon te maken. Dit doe ik met scotch-brite, dit si fijn schuurpapier wat geen zichtbare krassen geeft. na afloop even de gum erover en voila.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de aanslag op sommige plekken terugkeert of lijkt te komen. Dit kan gezichtsbedrog zijn maar dat moet nog blijken uit ervaring.
Als er mensen zijn die vaker met dit goedje hebben gewerkt: REAGEER met jullie welkome ervaringen
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)