Kerstbaantje (0,31 M²)
Re: Kerstbaantje (0,31 M²)
Hallo Jos, dankjewel voor je aanmoedigende woorden over het kerstbaantje!
Hierbij wat foto's van de binnenzijde van de bagagewagen. Dit zijn details die af fabriek erin zitten. Behalve de verlichting in de wagon, heb ik er nog niets aan gedaan om het te verbeteren...
Ik hoop dat het voor jou zo beter te zien is, anders hoor ik het wel weer.
Maak er fijne dagen van!
Hierbij wat foto's van de binnenzijde van de bagagewagen. Dit zijn details die af fabriek erin zitten. Behalve de verlichting in de wagon, heb ik er nog niets aan gedaan om het te verbeteren...
Ik hoop dat het voor jou zo beter te zien is, anders hoor ik het wel weer.
Maak er fijne dagen van!
Groet,
Rico (momfer)
Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Rico (momfer)
Bedankt voor de snelle reaktie en de duidelijke foto.s. Ik dacht in mijn fantasie de eerste rijdende kerstal in de trein te zien. Misschien een idee voor later.
Groetjes Jos
Groetjes Jos
Gisteren mijn zoon's BR81 omgebouwd: Micromotor, DCC decoder en led. De gebruikte Lais dcc decoder gaat waarschijnlijk nog vervangen worden vanwege de bijgeluiden die ontstaan bij deze decoder. Maar dat zal ik eerst nog moeten testen of dat verbetering opleverd.
Groet,
Rico (momfer)
Rico (momfer)
Gisteren ontvangen, netjes en zorgvuldig verpakt, strafwerk dat af moet vóór de aankomende adventstijd: kerstfiguren
De figuurtjes zijn ongeschilderd en (voor mij) van ongekend detailniveau. De kleine plaatjes links en rechts in de doos geven een voorbeeld hoe het eruit zou kunnen gaan zien.
Kerstman in Arrenslee en rendier zijn in bruin geprint. Daardoor hebben het rendier en slee al een juiste ondergrond. Een rood koordje is meegeleverd voor het tuigwerk/de leidsels:
Voor de scene rond de kribbe heb ik alleen de personages en de dieren besteld. De Klingenhöfer biedt ook een volledige set aan met palmboom, stal en de onderstaande figuren en dieren. Op mijn kerstbaan staat al een berghutje en daar zullen de zwartbonte koeien plaats moeten maken voor de os, ezel, lam en kameel, tezamen met de wijzen, Jozef, Maria, kindje Jezus in de kribbe en een engel
Het schilderen zal wel een klusje worden
De figuurtjes zijn ongeschilderd en (voor mij) van ongekend detailniveau. De kleine plaatjes links en rechts in de doos geven een voorbeeld hoe het eruit zou kunnen gaan zien.
Kerstman in Arrenslee en rendier zijn in bruin geprint. Daardoor hebben het rendier en slee al een juiste ondergrond. Een rood koordje is meegeleverd voor het tuigwerk/de leidsels:
Voor de scene rond de kribbe heb ik alleen de personages en de dieren besteld. De Klingenhöfer biedt ook een volledige set aan met palmboom, stal en de onderstaande figuren en dieren. Op mijn kerstbaan staat al een berghutje en daar zullen de zwartbonte koeien plaats moeten maken voor de os, ezel, lam en kameel, tezamen met de wijzen, Jozef, Maria, kindje Jezus in de kribbe en een engel
Het schilderen zal wel een klusje worden
Leuke toevoeging die figuren voor kerst '23! Persoonlijk zie ik Rudolf liever in het standje 'actie' dan stilstaand, maar je kunt natuurlijk niet altijd alles hebben.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Dat wordt weer een mooie uitdaging
Ben zeer benieuwd straks naar de resultaten. Maar dat is ook een onderdeel van onze hobby, gepruts op de vierkante mm. Succes
Ben zeer benieuwd straks naar de resultaten. Maar dat is ook een onderdeel van onze hobby, gepruts op de vierkante mm. Succes
Zo, mijn moeder (81 jaar jong) heeft zich uitgeleefd op de kerstfiguren. Ik heb snel even wat fotootjes gemaakt:
Zo uitvergroot ziet het er natuurlijk best grof uit, maar bij normale kijkafstand ziet het er prima uit!
Zo uitvergroot ziet het er natuurlijk best grof uit, maar bij normale kijkafstand ziet het er prima uit!
Groet,
Rico (momfer)
Rico (momfer)
Lijkt mij dat dat groffe er juist beter uitziet op kijkiafstand dan wanneer het heel precies en netjes geschilderd is.
-
Leuk toch, haal je kerst baantje maar weer tevoorschijn.
Groeten Marcel V
Gaat nog even duren, Marcel. Zoonlief heeft de hobbytafel omgetoverd in een treinbaan. Daar gaan de lokjes voorlopig even hun beentjes strekken
Hallo Rico,
Heel leuk.
Mijn complimenten voor je moeder.
m.vr.gr.
Hans
Heel leuk.
Mijn complimenten voor je moeder.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Zo. de baan is weer van de plank gehaald, de arduino weer geplaatst en aangesloten.
Stap 1: alle bedrijfsspanningen gecontroleerd (7,5V voor verlichting en arduino, 15,5V baanspanning)
Stap 2: arduino plaatsen en de nieuwste versie van DCC-EX (5.2.7 production) geupload met de nieuwe EX-Installer (wat een gebruiksgemak!) samen met mijn oude configuratie- en EX-RAIL bestanden.
Stap 3: spanning er weer op, testroutine draaien (deze routine schakelt de 2 wissels en de verlichting voor het schaduwstation)
Bommer één van de wissels schakelt maar half.
De oorzaak blijkt het mosfetbordje te zijn, dat vorig jaar ook problemen gaf. Dus eruit met het bord en een nieuwe erin:
Op het vervangen bordje was de chip met de optocouplers erg vervormd. Printbaantje was blijkbaar kapot gegaan. Vorig jaar de hele periode goed gedraaid na controle. Rara, hoe kan dat? Iets met temperatuurswisselingen? Wie zal het zeggen.
Stap 4: spanning er weer op, testroutine draaien: bingo
Stap 5: de aan elkaar geprutste enkelvoudige dupont stekkertjes vervangen door een blok van 2x6, waardoor de sensors en wissels betrouwbaarder aangesloten kunnen worden.
Stap 5: proefrijden.
Het werkt weer naar wens, hier en daar nog wat poetsen en dat is het dan. Best leuk resultaat zo.
Voor dit jaar heb ik nog wat wensen voor de baan, of we dat allemaal gaan halen is even de vraag, maar dan schuift het gewoon door.
1: Permanente glazen bescherming aan de voorzijde. Vorig jaar dit gedaan met dun plexiglas, maar dat verschoof steeds. Inmiddels heb ik vanmiddag met de bovenfrees een sleuf gemaakt en zit de bescherming op de plek. Het is nog niet helemaal naar mijn zin, maar voor nu prima:
(kwaliteit van de foto's is niet denderend)
2: Sneeuw vernieuwen/verbeteren. Noch sneeuwpoeder is al in huis;
3: Kerstman met Rendier en de Kerststalgroep een mooi plaatsje geven op de baan;
4: Decoder in de VT98 Railbus ter vervanging van de V200 die op deze baan veel te groot is naar mijn mening;
5: Verlichting in de rijtuigjes maken/verbeteren;
6: Condensator(s) met laadcircuit in de BR81. Deze lok blijft net iets te vaak stilstaan door een kleine onderbreking.
Tot zover maar weer
Stap 1: alle bedrijfsspanningen gecontroleerd (7,5V voor verlichting en arduino, 15,5V baanspanning)
Stap 2: arduino plaatsen en de nieuwste versie van DCC-EX (5.2.7 production) geupload met de nieuwe EX-Installer (wat een gebruiksgemak!) samen met mijn oude configuratie- en EX-RAIL bestanden.
Stap 3: spanning er weer op, testroutine draaien (deze routine schakelt de 2 wissels en de verlichting voor het schaduwstation)
Bommer één van de wissels schakelt maar half.
De oorzaak blijkt het mosfetbordje te zijn, dat vorig jaar ook problemen gaf. Dus eruit met het bord en een nieuwe erin:
Op het vervangen bordje was de chip met de optocouplers erg vervormd. Printbaantje was blijkbaar kapot gegaan. Vorig jaar de hele periode goed gedraaid na controle. Rara, hoe kan dat? Iets met temperatuurswisselingen? Wie zal het zeggen.
Stap 4: spanning er weer op, testroutine draaien: bingo
Stap 5: de aan elkaar geprutste enkelvoudige dupont stekkertjes vervangen door een blok van 2x6, waardoor de sensors en wissels betrouwbaarder aangesloten kunnen worden.
Stap 5: proefrijden.
Het werkt weer naar wens, hier en daar nog wat poetsen en dat is het dan. Best leuk resultaat zo.
Voor dit jaar heb ik nog wat wensen voor de baan, of we dat allemaal gaan halen is even de vraag, maar dan schuift het gewoon door.
1: Permanente glazen bescherming aan de voorzijde. Vorig jaar dit gedaan met dun plexiglas, maar dat verschoof steeds. Inmiddels heb ik vanmiddag met de bovenfrees een sleuf gemaakt en zit de bescherming op de plek. Het is nog niet helemaal naar mijn zin, maar voor nu prima:
(kwaliteit van de foto's is niet denderend)
2: Sneeuw vernieuwen/verbeteren. Noch sneeuwpoeder is al in huis;
3: Kerstman met Rendier en de Kerststalgroep een mooi plaatsje geven op de baan;
4: Decoder in de VT98 Railbus ter vervanging van de V200 die op deze baan veel te groot is naar mijn mening;
5: Verlichting in de rijtuigjes maken/verbeteren;
6: Condensator(s) met laadcircuit in de BR81. Deze lok blijft net iets te vaak stilstaan door een kleine onderbreking.
Tot zover maar weer
Groet,
Rico (momfer)
Rico (momfer)
-
En zo heb je weer wat te doen.
Wel raar dat die mosfet print het vorig jaar (begin dit jaar) het nog gewoon deed en nu defect blijkt.
Wel raar dat die mosfet print het vorig jaar (begin dit jaar) het nog gewoon deed en nu defect blijkt.
Groeten Marcel V
Hoi Marcel,
Dit was dus de boosdoener. De pootjes waren al verbogen en hebben waarschijnlijk de printbaantjes aan frictie blootgesteld. Dat heeft uiteindelijk geleid tot het mankement.
Ik had gelukkig nog 2 nieuwe bordjes liggen die ik vorig jaar al had gekocht omdat er toen ook al problemen waren met het bordje.
Groet,
Rico
Dit was dus de boosdoener. De pootjes waren al verbogen en hebben waarschijnlijk de printbaantjes aan frictie blootgesteld. Dat heeft uiteindelijk geleid tot het mankement.
Ik had gelukkig nog 2 nieuwe bordjes liggen die ik vorig jaar al had gekocht omdat er toen ook al problemen waren met het bordje.
Groet,
Rico
-
Ik had gedacht dat je dit printje al vervangen had door een nieuwe, vandaar dat ik het vreemd vond dat er weer een defect was.
Groeten Marcel V
Hallo Rico
Even een vraagje: hoe hoog (boven railniveau) is de glazen bescherming ongeveer?
m.vr.gr.
Hans
Even een vraagje: hoe hoog (boven railniveau) is de glazen bescherming ongeveer?
m.vr.gr.
Hans
Hallo Hans,
Het glas steekt ongeveer 2 a 2,5 cm boven het hout uit. Ik heb van een kapotte afzuigkap het glas gebruikt. Dat paste precies (lengte van de baan) Het glas zit ongeveer voor de helft in een gefreesde sleuf.
Groet,
Rico
Het glas steekt ongeveer 2 a 2,5 cm boven het hout uit. Ik heb van een kapotte afzuigkap het glas gebruikt. Dat paste precies (lengte van de baan) Het glas zit ongeveer voor de helft in een gefreesde sleuf.
Groet,
Rico
Fijn dat de kerstbaan weer functioneert. Laat de beelden maar spreken En we ziin ook erg benieuwd hoe de kerststal in het geheel past. Nog de complementen aan je moeder voor het schilder werk. Je moet de moed maar hebben om het te doen. Het is nog wat vroeg, maar toch alvast fijne feestdagen. De tijd vliegt nu eenmaal zo hard, ze zijn om voordat je het weet. Groetjes Jos.
Hallo Rico,
Bedankt voor de info.
Mijn vrouw heeft je kerstbaantje ook bewonderd en wil er nu ook een.
m.vr.gr.
Hans
Bedankt voor de info.
Mijn vrouw heeft je kerstbaantje ook bewonderd en wil er nu ook een.
m.vr.gr.
Hans
Waar mijn kerstbaantje al niet goed voor is
Veel plezier met het bouwen!
Groet,
Rico
Oh ja, laat de foto's maar komen
Veel plezier met het bouwen!