Altenburg an der Donau
Re: Altenburg an der Donau
En toen mocht de TEE weer rondjes rijden.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Altenburg an der Donau
Ziet er goed uit! Leuk om zn langere trein mooi te zien kronkelen op een baan!
Re: Altenburg an der Donau
Nog eentje met de BR64.
- Bijlagen
-
- IMG_20231224_140350.jpg (84.36 KiB) 2620 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Altenburg an der Donau
Dat is mooi net of die stoom er echt uitkomt
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Altenburg an der Donau
Haha, dankje. Maar je moet nu niet gaan overdrijven hè, ik ben al blij dat hier geen reacties komen die het gebruik van gefotoshopte stoom afkraken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Altenburg an der Donau
Laatst gewijzigd door Krab op 26 dec 2023 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Altenburg an der Donau
Prachtig Norman,
Je hebt de sfeer goed getroffen.
Je hebt de sfeer goed getroffen.
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Altenburg an der Donau
Welnu, het volgende puzzelstukje: Er moeten nodig eens perrons komen nu ik een tweetal voetgangersbruggetjes in elkaar zette van de week. Ze worden laag, ongeveer twee millimeter boven het spoor, dus ik dacht de detaillering van de perronranden achterwege te laten want dat zie je toch niet. De randen worden een stukje balsahout (is gemakkelijk te buigen, het station ligt in een bocht)
Welnu, de grote vraag is dan hoe ver de perronranden van het spoor af moeten staan? Ik vind dat NEM102 het wel erg ruim neemt met de grootste breedte van de vrije ruimte (27mm, dus 13,5mm vanaf het midden van het spoor). 10,5mm zou misschien net kunnen wanneer het spoor recht is. Heb nu bij wijze van proef de rand op 12mm gezet om te kijken hoe het oogt. Moet je wel een halve meter springen met je rolkoffer wanneer je uit de trein stapt.
Welnu, de grote vraag is dan hoe ver de perronranden van het spoor af moeten staan? Ik vind dat NEM102 het wel erg ruim neemt met de grootste breedte van de vrije ruimte (27mm, dus 13,5mm vanaf het midden van het spoor). 10,5mm zou misschien net kunnen wanneer het spoor recht is. Heb nu bij wijze van proef de rand op 12mm gezet om te kijken hoe het oogt. Moet je wel een halve meter springen met je rolkoffer wanneer je uit de trein stapt.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Altenburg an der Donau
Hallo Norman,
Hangt van de perronhoogte af, maar bij een hoog perron hou ik 11 tot 12 mm aan indien er sprake is van recht spoor. De tussenruimte op jouw foto lijkt groot, omdat de perronrand laag is. Van bovenaf gefotografeerd ziet het er waarschijnlijk beter uit:
Omdat ik zelf met stomers rij, moet ik rekening houden met de breedte bij de cilinders, dus kleiner dan 11 mm lukt bij mij niet:
Hangt van de perronhoogte af, maar bij een hoog perron hou ik 11 tot 12 mm aan indien er sprake is van recht spoor. De tussenruimte op jouw foto lijkt groot, omdat de perronrand laag is. Van bovenaf gefotografeerd ziet het er waarschijnlijk beter uit:
Omdat ik zelf met stomers rij, moet ik rekening houden met de breedte bij de cilinders, dus kleiner dan 11 mm lukt bij mij niet:
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Altenburg an der Donau
Hallo Harry,
dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb ook een aantal stoomlocomotieven rijden, dus zoals met zoveel dingen zal het het verstandigste zijn om na te meten hoeveel ruimte de BR94 en de BR52 nodig hebben (ik vermoed dat die twee de meeste ruimte nodig hebben)
dank voor je uitgebreide antwoord. Ik heb ook een aantal stoomlocomotieven rijden, dus zoals met zoveel dingen zal het het verstandigste zijn om na te meten hoeveel ruimte de BR94 en de BR52 nodig hebben (ik vermoed dat die twee de meeste ruimte nodig hebben)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Altenburg an der Donau
Knutseldeknutsel. Het lijkt erop dat de perronranden hier en daar toch niet helemaal parallel lopen met het spoor, dus daar nog wat aan doen, maar in ieder geval een goed moment voor een foto van het bruggetje.
- Bijlagen
-
- IMG_20240106_232514.jpg (81.41 KiB) 2215 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Altenburg an der Donau
Hoi Norman ,de afstand tussen een 6400 op de rails en het perron was hier de ideale afstand .
In het verleden bij de garage baan deed ik alle loc's opmeten en de breedste loc bepaalde de afstand .
Leuk je loopbrug over de sporen heen , hoe hoog is hij eigenlijk als ik naar het rijtuig kijk is hij ongeveer 2x zo hoog .
mvg Sjaak
In het verleden bij de garage baan deed ik alle loc's opmeten en de breedste loc bepaalde de afstand .
Leuk je loopbrug over de sporen heen , hoe hoog is hij eigenlijk als ik naar het rijtuig kijk is hij ongeveer 2x zo hoog .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Altenburg an der Donau
Hoi Sjaak,
De loopbrug is die van modellbahnunion/dmtoys. Zoals hij nu op het perron staat ligt de onderkant 45mm boven de rails. (moeten de preisertjes maar traplopen!) Hij oogt tamelijk groot, maar zo kan er gereden worden zonder dat pantografen eraan blijven haken met alle gevolgen van dien. Met enkel stoom/diesel zou er heel goed een centimetertje af kunnen.
De loopbrug is die van modellbahnunion/dmtoys. Zoals hij nu op het perron staat ligt de onderkant 45mm boven de rails. (moeten de preisertjes maar traplopen!) Hij oogt tamelijk groot, maar zo kan er gereden worden zonder dat pantografen eraan blijven haken met alle gevolgen van dien. Met enkel stoom/diesel zou er heel goed een centimetertje af kunnen.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Altenburg an der Donau
Balsa. Verf. Plamuur. En dan maar schuren, etc.
- Bijlagen
-
- IMG_20240108_122229.jpg (53.19 KiB) 2103 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Altenburg an der Donau
Hoi Norman,
en dan zorgen dat ze goed vlak zijn ,dat de Pressers niet eraf rollen
Dit vind ik het rotste werk omdat het stof dan overal zit/lig ook waar je het niet wil
mvg Sjaak
en dan zorgen dat ze goed vlak zijn ,dat de Pressers niet eraf rollen
Dit vind ik het rotste werk omdat het stof dan overal zit/lig ook waar je het niet wil
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Altenburg an der Donau
Altenburg an der Donau ligt zoals de naam al doet vermoeden aan een rivier. Nu ligt er toevallig net naast het station een strand waar dagjesmensen op zomerse dagen op af komen om in de zon te liggen of om verkoeling te zoeken in het water.
Op de foto ziet het zand er volgens mij veel grijzer uit dan in het echt. Nu nog nadenken over wat te doen met het zand - Ik heb wel een zakje heel fijn zand liggen, maar ik vermoed dat dat nog steeds te grof is. Maar een enkel geschilderd oppervlak ziet er geschilderd uit. En er moet ook rekening worden gehouden met hoe ik de rivier op een gegeven moment van water wil voorzien. Een laagje doorzichtige hars waarschijnlijk.
Er komen te zijner tijd nog struiken, strandstoelen, badgasten etc. Althans is dat de bedoeling.
Op de foto ziet het zand er volgens mij veel grijzer uit dan in het echt. Nu nog nadenken over wat te doen met het zand - Ik heb wel een zakje heel fijn zand liggen, maar ik vermoed dat dat nog steeds te grof is. Maar een enkel geschilderd oppervlak ziet er geschilderd uit. En er moet ook rekening worden gehouden met hoe ik de rivier op een gegeven moment van water wil voorzien. Een laagje doorzichtige hars waarschijnlijk.
Er komen te zijner tijd nog struiken, strandstoelen, badgasten etc. Althans is dat de bedoeling.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Altenburg an der Donau
Op het strand is het nog rustig.
Vandaag kwam er een pakje bovenleidingmasten binnen (zeker niet de mooiste, maar hier moeten we het mee doen. Ze lijken alleen erg groot zo - deze zijn nu 105mm. Ik heb er eentje een beetje ingekort, misschien dat 85mm er wat beter uitziet. Dacht er ook aan om ze een iets lichtergroen kleurtje te geven zodat ze wat minder opvallen. Aan de andere kant is de hogere mast van viessmann ook ruim 10cm, dus het zal wel op schaal zijn. Moet ook nog nadenken waar de masten precies komen te staan. Zou bevestiging van de bovenleidingmasten met behulp van magneten trouwens handig zijn? Als je er dan tegenaan stoot gaat er niets stuk en ze kunnen ook gemakkelijk worden weggehaald als het spoor gepoetst moet worden.
Vandaag kwam er een pakje bovenleidingmasten binnen (zeker niet de mooiste, maar hier moeten we het mee doen. Ze lijken alleen erg groot zo - deze zijn nu 105mm. Ik heb er eentje een beetje ingekort, misschien dat 85mm er wat beter uitziet. Dacht er ook aan om ze een iets lichtergroen kleurtje te geven zodat ze wat minder opvallen. Aan de andere kant is de hogere mast van viessmann ook ruim 10cm, dus het zal wel op schaal zijn. Moet ook nog nadenken waar de masten precies komen te staan. Zou bevestiging van de bovenleidingmasten met behulp van magneten trouwens handig zijn? Als je er dan tegenaan stoot gaat er niets stuk en ze kunnen ook gemakkelijk worden weggehaald als het spoor gepoetst moet worden.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Altenburg an der Donau
Norman,
Als je ze een beetje weathert met wat bruin tinten of roest dan vallen ze al weer iets meer weg in de achtergrond.
Als je ze een beetje weathert met wat bruin tinten of roest dan vallen ze al weer iets meer weg in de achtergrond.
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Altenburg an der Donau
Net wat de vorige schrijver schreef die dingen zijn altijd geroest onderaan .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Altenburg an der Donau
Roest - de oplossing voor al uw problemen!
Een foto van de omgeving die ik probeer na te bootsen (google streetview). In het echt zijn die dingen gewoon ontzettend hoog, de seinen zijn volgens het boekje 5,9 meter, dus dat geeft een indruk van hoe groot die bovenleidingmasten zijn. Echter zijn dan deze masten van 105mm nog steeds wat aan de grote kant volgens mij (17 meter) dus ze moeten ietsje worden ingekort (85mm x 160 komt uit op 13600mm wat misschien wat beter oogt op de baan. Volgens het boekje zijn ze trouwens 15-20 meter in het echt, maar ik probeer rekening te houden met hoe het geheel eruit ziet. Het zijn van die dingen waarvan je je niet echt realiseert hoe groot ze zijn. Bomen lijken trouwens nog hoger te zijn, dus daar moet ook rekening mee worden gehouden zodat alles een beetje in verhouding tot elkaar staat.
Een foto van de omgeving die ik probeer na te bootsen (google streetview). In het echt zijn die dingen gewoon ontzettend hoog, de seinen zijn volgens het boekje 5,9 meter, dus dat geeft een indruk van hoe groot die bovenleidingmasten zijn. Echter zijn dan deze masten van 105mm nog steeds wat aan de grote kant volgens mij (17 meter) dus ze moeten ietsje worden ingekort (85mm x 160 komt uit op 13600mm wat misschien wat beter oogt op de baan. Volgens het boekje zijn ze trouwens 15-20 meter in het echt, maar ik probeer rekening te houden met hoe het geheel eruit ziet. Het zijn van die dingen waarvan je je niet echt realiseert hoe groot ze zijn. Bomen lijken trouwens nog hoger te zijn, dus daar moet ook rekening mee worden gehouden zodat alles een beetje in verhouding tot elkaar staat.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Altenburg an der Donau
Maandje verder, een beetje groen erbij. Ik schat dat ik ongeveer tien verschillende zakjes strooisel heb gebruikt. Ik doe maar wat.
Over de bovenleiding zit ik nog na te denken, vooral of ik de masten een beetje in ga korten. Komt allemaal te zijner tijd wel.
Over de bovenleiding zit ik nog na te denken, vooral of ik de masten een beetje in ga korten. Komt allemaal te zijner tijd wel.
- Bijlagen
-
- IMG_20240319_221937.jpg (53.47 KiB) 1258 keer bekeken
-
- IMG_20240319_221441.jpg (98.8 KiB) 1258 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Altenburg an der Donau
Dat laatste plaatje van je groenwerk ziet er echt wel overtuigend uit.
Je bovenleidingmasten zien er toch wel wat grof uit. Die van Viessmann zijn toch wat fijner. Is dat niet een optie voor je?
Je bovenleidingmasten zien er toch wel wat grof uit. Die van Viessmann zijn toch wat fijner. Is dat niet een optie voor je?
Re: Altenburg an der Donau
Dankjewel Jeroen!
De grofheid van de bovenleidingsmasten is een punt inderdaad, heb deze hier staan omdat ze simpelweg ongeveer tien keer goedkoper zijn dan de veel fijnere masten van Viessmann. Het is zeker niet ondenkbaar dat ze nog eens een keer vervangen gaan worden.
Het traject waar dit heel losjes op is gebaseerd heeft overigens geen bovenleiding maar ik wil toch met elektrische locomotieven kunnen rijden en dan is het ook weer net zo leuk om daadwerkelijk bovenleiding te hebben. Afwegingen.
De grofheid van de bovenleidingsmasten is een punt inderdaad, heb deze hier staan omdat ze simpelweg ongeveer tien keer goedkoper zijn dan de veel fijnere masten van Viessmann. Het is zeker niet ondenkbaar dat ze nog eens een keer vervangen gaan worden.
Het traject waar dit heel losjes op is gebaseerd heeft overigens geen bovenleiding maar ik wil toch met elektrische locomotieven kunnen rijden en dan is het ook weer net zo leuk om daadwerkelijk bovenleiding te hebben. Afwegingen.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Altenburg an der Donau
De bouw gaat een beetje van de hak op de tak hier, maar dat maakt niet uit.
Te zijner tijd moet er worden nagedacht over bijpassende industrie voor dit hoekje van de baan. Nu is het nog tamelijk kaal, maar het is de bedoeling om daar iets aan industrie of iets dergelijks neer te zetten dat wat heeft aan een spooraansluiting en misschien kan er ook een schip naast komen te liggen (met de nodige infrastructuur voor laden en lossen). Zoveel ruimte is er niet, dus het wordt het luxemotorschip van Artitec of de helft van het schip moet worden weggezaagd als het een grotere is (zoals de Spits).
De lengte van de sporen is ongeveer 40cm vanaf het punt waar de sporen zijn geïsoleerd. Geen lange slepen dus.
Heb wat ketelwagens die ergens naartoe moeten, dus iets met olie? Of iets waar generieke (maar misschien wat saaie) gesloten goederenwagons heen moeten? Het is vroeg tijdperk IV dus voor containers is het wellicht nog te vroeg (ja, ja, daar staan inderdaad wat containers naast het spoor, voor schaal ofzo)
Te zijner tijd moet er worden nagedacht over bijpassende industrie voor dit hoekje van de baan. Nu is het nog tamelijk kaal, maar het is de bedoeling om daar iets aan industrie of iets dergelijks neer te zetten dat wat heeft aan een spooraansluiting en misschien kan er ook een schip naast komen te liggen (met de nodige infrastructuur voor laden en lossen). Zoveel ruimte is er niet, dus het wordt het luxemotorschip van Artitec of de helft van het schip moet worden weggezaagd als het een grotere is (zoals de Spits).
De lengte van de sporen is ongeveer 40cm vanaf het punt waar de sporen zijn geïsoleerd. Geen lange slepen dus.
Heb wat ketelwagens die ergens naartoe moeten, dus iets met olie? Of iets waar generieke (maar misschien wat saaie) gesloten goederenwagons heen moeten? Het is vroeg tijdperk IV dus voor containers is het wellicht nog te vroeg (ja, ja, daar staan inderdaad wat containers naast het spoor, voor schaal ofzo)
- Bijlagen
-
- IMG_20240324_090609.jpg (50.11 KiB) 1142 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)