baanplan peter
-
Onderwerp starter - Berichten: 7
- Lid geworden op: 17 jan 2024 10:21
Re: baanplan peter
Beschrijf eens wat je wilt gaan doen met je baan. Wat voor treinen rijden er? Bergen of polderlandschap?
In ieder geval zou ik de keerlussen vermijden.
Ik snap ook niet goed wat je rechts wilt gaan doen.
In ieder geval zou ik de keerlussen vermijden.
Ik snap ook niet goed wat je rechts wilt gaan doen.
Re: baanplan peter
In de bovenste laag zou ik het kopstation rechts schuin leggen en voorzien van overloopwissels.
Onderin zou ik de kopspoortjes rechts weghalen en wat kopsporen toevoegen asn het station.
Verder zou je oo dat niveau een spoor langs de lange achterzijde kunnen leggen zodat je niet perse de keerlus in moet rijden maar ook een ovaal hebt.
Onderin zou ik de kopspoortjes rechts weghalen en wat kopsporen toevoegen asn het station.
Verder zou je oo dat niveau een spoor langs de lange achterzijde kunnen leggen zodat je niet perse de keerlus in moet rijden maar ook een ovaal hebt.
-
Onderwerp starter - Berichten: 7
- Lid geworden op: 17 jan 2024 10:21
Re: baanplan peter
HALLO ALLEMAAL
de kopsporen rechts op onderste nivea zijn opstel sporen klein schaduw station
ik heb twee keerlussen gemaakt om een mogelijkheid te hebben om rond te rijden
rechts en links wil soort berg hebben
of ik met tunnelportalen werk of viaduct weet ik nog niet
ik ben beperkt in afmetingen van de baan
maar ik ga eens kijken of ik wat kan aanpassen en fysieke keerlussen kan vermijden
de kopsporen rechts op onderste nivea zijn opstel sporen klein schaduw station
ik heb twee keerlussen gemaakt om een mogelijkheid te hebben om rond te rijden
rechts en links wil soort berg hebben
of ik met tunnelportalen werk of viaduct weet ik nog niet
ik ben beperkt in afmetingen van de baan
maar ik ga eens kijken of ik wat kan aanpassen en fysieke keerlussen kan vermijden
Re: baanplan peter
Hi Peter
Je hebt best wel een lange baan en daar kan je gebruik van maken.
Ik heb een ideetje.
Je hebt dat station. Lekker klein houden, maar iets meer dan nu, dan heb je meer variatie.
Links ga je uit het station, Trein draait een bochtje naar achteren en gaat daar naar beneden . Lekker op het rechte stuk naar beneden laten gaan, want dat gaat lekkerder dan in een bocht. Beneden maak je weer een halve bocht en de trein komt dan bij een schaduw station met wat opstelsporen, maar je wilt de trein weer terug zien, dus die opstelsporen gaat ie voorbij, maakt weer een boog naar achter en gaat weer naar boven op het rechte stuk. Dan weer bochtje en hij rijdt rechts het station weer in.
En dan kan het speels zijn om het station een beetje in een bocht te leggen. Dan moet je wel even met flexibele rails oefenen maar met een vijltje krijg je dat wel goed. Dus in het midden wat verder naar achteren.
Je hebt best wel een lange baan en daar kan je gebruik van maken.
Ik heb een ideetje.
Je hebt dat station. Lekker klein houden, maar iets meer dan nu, dan heb je meer variatie.
Links ga je uit het station, Trein draait een bochtje naar achteren en gaat daar naar beneden . Lekker op het rechte stuk naar beneden laten gaan, want dat gaat lekkerder dan in een bocht. Beneden maak je weer een halve bocht en de trein komt dan bij een schaduw station met wat opstelsporen, maar je wilt de trein weer terug zien, dus die opstelsporen gaat ie voorbij, maakt weer een boog naar achter en gaat weer naar boven op het rechte stuk. Dan weer bochtje en hij rijdt rechts het station weer in.
En dan kan het speels zijn om het station een beetje in een bocht te leggen. Dan moet je wel even met flexibele rails oefenen maar met een vijltje krijg je dat wel goed. Dus in het midden wat verder naar achteren.
Laatst gewijzigd door TonN op 01 feb 2024 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Berichten: 7
- Lid geworden op: 17 jan 2024 10:21
Re: baanplan peter
kan je dat tekenen overigens links komt een kleim spiraal voor het spoor achterzijde en naar rechts
Re: baanplan peter
Ik denk dat Ton zoiets bedoelde en dat geeft idd meer speelruimte.
Voordeel is ook dat het schaduwstation binnen handbereik is.
De gestippelde keerlus is optioneel voor het geval je met getrokken treinen naar het kopstation rijdt.
De spiraal naar het kopstation blijft zoals op jouw tekening.
Voordeel is ook dat het schaduwstation binnen handbereik is.
De gestippelde keerlus is optioneel voor het geval je met getrokken treinen naar het kopstation rijdt.
De spiraal naar het kopstation blijft zoals op jouw tekening.
-
Onderwerp starter - Berichten: 7
- Lid geworden op: 17 jan 2024 10:21
Re: baanplan peter
leuk idee inderdaad
maar dat word te hoog
de baan komt in de huiskamer op een vensterbank hoogte te staan
hoogte van het frame word al 15 cm
het word in modules gemaakt voor als ik ga verhuizen gemakkelijk mee kan nemen in een andere dan nieuw te ontwerpen baan kan invoegen
het volgende bericht is een ander ontwerp welke geinspireerd is op de positieve commentaren
mvg peter
maar dat word te hoog
de baan komt in de huiskamer op een vensterbank hoogte te staan
hoogte van het frame word al 15 cm
het word in modules gemaakt voor als ik ga verhuizen gemakkelijk mee kan nemen in een andere dan nieuw te ontwerpen baan kan invoegen
het volgende bericht is een ander ontwerp welke geinspireerd is op de positieve commentaren
mvg peter
-
Onderwerp starter - Berichten: 7
- Lid geworden op: 17 jan 2024 10:21
-
Onderwerp starter - Berichten: 7
- Lid geworden op: 17 jan 2024 10:21
Re: baanplan peter
er komen alleen kleine treinen te rijden zoals een railbus hondekop in de toekomst sprinter blokkendoos
misschien maak ik in een versie drie nog een pendelspoortje erbij
misschien maak ik in een versie drie nog een pendelspoortje erbij
Re: baanplan peter
Als je met dat materieel gaat rijden is ipv een rondlopende baan een point-to point ontwerp misschien wat.petermaastricht schreef: ↑01 feb 2024 23:39 er komen alleen kleine treinen te rijden zoals een railbus hondekop in de toekomst sprinter blokkendoos
misschien maak ik in een versie drie nog een pendelspoortje erbij
Dus van kopstation naar kopstation.
1 kopstation laag en het andere hoger.
Je hebt dan geen keerlussen e.d.
zoiets als dit dus:
Is ook wat eenvoudiger modulair te maken
-
Onderwerp starter - Berichten: 7
- Lid geworden op: 17 jan 2024 10:21
Re: baanplan peter
heb ik ook aan zitten denken
maar ik wou een klein schaduw station hebben vandaar een keerlus erin
maar ik wou een klein schaduw station hebben vandaar een keerlus erin
Re: baanplan peter
In mijn voorstel kun je eenvoudig een paar kopsporen als schaduwstation toevoegen.(zoals bijv. je eerste voorstel)
En voor een schaduwstation is een keerlus niet altijd noodzakelijk.
En voor een schaduwstation is een keerlus niet altijd noodzakelijk.
Re: baanplan peter
In jouw voorstel kan op het ondergrondse stuk ook een schaduwstation toegevoegd worden met doorgaande sporen. Dan kun je een trein laten kruisen.
Re: baanplan peter
Er kan inderdaad in dit plan van alles toegevoegd worden: inhaalsporen, kopsporen en ook een keerlus.
Maar ik denk dat een keerlus pas zin heeft als er in de kopstations kopgemaakt kan worden met omloopwissels of een lokwissel mogelijkheid.
Dat laatste heb ik ervaren met mijn eigen modelbaan met getrokken treinen.
In dit geval omdat het materieel voornamelijk treinstellen is zou ik inderdaad voor 1 of meer inhaalsporen opteren.
Laatst gewijzigd door bpieters op 03 feb 2024 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: baanplan peter
Het is dan handig dat je aangeeft waar de scheiding van de modules komt, zodat je er geen wissels of zo op legt.petermaastricht schreef: ↑01 feb 2024 23:25 het word in modules gemaakt voor als ik ga verhuizen gemakkelijk mee kan nemen in een andere dan nieuw te ontwerpen baan kan invoegen
Klopt er kan nog heel veel, omdat Peter de wens heeft om een klein schaduwstation te hebben, lijkt mij dat het meest logisch te combineren met een inhaalspoor, want dat vergroot je mogelijkheden.bpieters schreef: ↑03 feb 2024 12:01Er kan inderdaad in dit plan van alles toegevoegd worden: inhaalsporen, kopsporen en ook een keerlus.
Maar ik denk dat een keerlus pas zin heeft als er in de kopstations kopgemaakt kan worden met omloopwissels of een lokwissel mogelijkheid.
Dat laatste heb ik ervaren met mijn eigen modelbaan.
In dit geval zou ik inderdaad voor 1 of meer inhaalsporen opteren.