een spoordijkje anno 1920
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: een spoordijkje anno 1920
Waar zonlicht toch al niet goed voor is, het groen leeft gelijk op. Ben benieuwd naar het vervolg (met nog meer groenzooi).
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: een spoordijkje anno 1920
heel erg mooi man!
denk dat ik ook maar eens ga beginnen met zo een klein stukje kan ik er weer eens in komen. ut is net echt en die loc met wagons zien er ook prachtig uit.
denk dat ik ook maar eens ga beginnen met zo een klein stukje kan ik er weer eens in komen. ut is net echt en die loc met wagons zien er ook prachtig uit.
Groeten Chris
Re: een spoordijkje anno 1920
Prachtig.
Vooral die foto van bovenaf. Die is niet van echt te onderscheiden.
gr. Ron
Vooral die foto van bovenaf. Die is niet van echt te onderscheiden.
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
Re: een spoordijkje anno 1920
Goed licht brengt inderdaad extra diepte in de kleuren en dus de total indruk. Bedankt voor de complimenten. Het baanwachterhuisje zoals op de laatste foto werd wat verder afgewerkt, maar het mist nog wat "ouderdom". Nu nog een zeer sumiere inrichting en een lichtje om soms 's nachts te laten branden.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: een spoordijkje anno 1920
Dat baanwachtershuisje is wel praktisch, aangezien het spoor gewoon stopt daar...!?
Wat is daar de reden van, als ik zo vrij mag zijn?
PS, ik keek net nog eens naar je sporenplan van Brussel zelf. en mij viel het op dat je maar 1 spoor richting het schaduwstation hebt, ik zou daar toch een dubbelspoor van maken net als de vertrekkende sporen aan de achterzijde. Dan kun je veel meer treinen aan, daarnaast als er wat fout gaat op 1 inkomend spoor, en je plaatst een kruiswissel voorin, kunnen de treinen via het 2e spoor doorrijden.
Wat is daar de reden van, als ik zo vrij mag zijn?
PS, ik keek net nog eens naar je sporenplan van Brussel zelf. en mij viel het op dat je maar 1 spoor richting het schaduwstation hebt, ik zou daar toch een dubbelspoor van maken net als de vertrekkende sporen aan de achterzijde. Dan kun je veel meer treinen aan, daarnaast als er wat fout gaat op 1 inkomend spoor, en je plaatst een kruiswissel voorin, kunnen de treinen via het 2e spoor doorrijden.
Re: een spoordijkje anno 1920
Hallo Joost,
ik ben blij met je interesse in mijn baan en baanplan. Dus mag je zeker zo vrij zijn om vraagjes te stellen.
Het stukje onderbroken spoor op de dijk, zal dienen om er een ploeg aan de slag te zetten dat er de sporen aan het vernieuwen is, met een materialentrein ernaast. Maar hou het stil, dat is een verassing. Ter hoogte van het baanwachterhuisje komen 2 mechanische seinen, 1 in elke richting, dat verklaart de aanwezigheid van dat mini-seinhuisje. (Maar het is er in de eerste plaats om estetische redenen, maar hou dat ook stil )
Betreffende het schaduwstation voorzie ik 2 dubbelsporige baanvakken die naar het schaduwstation gaan. Op het plan met het depot zie je bovenaan het spoor richting Oostende, en onderaan het spoor richting Antwerpen (en Luik en Namen). Beide dubbelsporen gaan naar het schaduwstation. Nu, de vorm en ligging van het schaduwstation is volledig veranderd (in de planning). Een update van het sporenplan op mijn website dringt zich op.
ik ben blij met je interesse in mijn baan en baanplan. Dus mag je zeker zo vrij zijn om vraagjes te stellen.
Het stukje onderbroken spoor op de dijk, zal dienen om er een ploeg aan de slag te zetten dat er de sporen aan het vernieuwen is, met een materialentrein ernaast. Maar hou het stil, dat is een verassing. Ter hoogte van het baanwachterhuisje komen 2 mechanische seinen, 1 in elke richting, dat verklaart de aanwezigheid van dat mini-seinhuisje. (Maar het is er in de eerste plaats om estetische redenen, maar hou dat ook stil )
Betreffende het schaduwstation voorzie ik 2 dubbelsporige baanvakken die naar het schaduwstation gaan. Op het plan met het depot zie je bovenaan het spoor richting Oostende, en onderaan het spoor richting Antwerpen (en Luik en Namen). Beide dubbelsporen gaan naar het schaduwstation. Nu, de vorm en ligging van het schaduwstation is volledig veranderd (in de planning). Een update van het sporenplan op mijn website dringt zich op.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: een spoordijkje anno 1920
Aah vandaar, ik was al bang dat ik wat gemist had. Maar ik zeg helemaal niets....
Maar om toch even op brussel terug te komen. De beide dubbel sporige trajecten komen bij elkaar in 3 sporen die later weer samen gaan naar 1 spoor die parallel loopt aan het schaduw station. Dat stuk zou ik als dubbel spoor uitvoeren.
Dit vanwege de eerder genoemde reden.
Maar om toch even op brussel terug te komen. De beide dubbel sporige trajecten komen bij elkaar in 3 sporen die later weer samen gaan naar 1 spoor die parallel loopt aan het schaduw station. Dat stuk zou ik als dubbel spoor uitvoeren.
Dit vanwege de eerder genoemde reden.
Re: een spoordijkje anno 1920
Joost, nu snap ik het. Dat heb je goed gezien! Op mijn nieuwe (nog niet gepubliceerde plan) van het schaduwstation staan inderdaad de inrit en uitrit al volledig uitgevoerd in dubbelspoor, net om geen flessenhalssituatie te hebben. Maar toch, bedankt voor deze zinvolle opmerking.
Ik zal eens werk maken om de vernieuwde plannen op mijn website te zetten. Dat lijkt me ook zinvol.
Ik zal eens werk maken om de vernieuwde plannen op mijn website te zetten. Dat lijkt me ook zinvol.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: een spoordijkje anno 1920
...en toen was er licht; bij nacht worden de gaslantaarns aangestoken. Een streepje romantiek... of gewoon praktisch als het donker is?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3873
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: een spoordijkje anno 1920
Hallo Michiel,
Je weet wel sfeer te scheppen,ziet er geweldig uit.
Gr Chris
Je weet wel sfeer te scheppen,ziet er geweldig uit.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: een spoordijkje anno 1920
Geweldig Michiel
Ik zou de spanning een beetje omlaag brengen zodat je een echt romantisch lampje krijg waarbij je bijna niets ziet
Ik zou de spanning een beetje omlaag brengen zodat je een echt romantisch lampje krijg waarbij je bijna niets ziet
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: een spoordijkje anno 1920
Op foto lijkt het een stuk feller te branden dan in 't echt, maar dat is te wijten aan de beperkingen van mijn fototoestel.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: een spoordijkje anno 1920
Ok,
Geen probleem maar tviel op Misschien op de lamp richten en dan wat naar rechts
Geen probleem maar tviel op Misschien op de lamp richten en dan wat naar rechts
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: een spoordijkje anno 1920
Op speciale aanvraag voor Rob, onze romatische ziel, bij nacht onder de lantaarn...
(het probleem is dus dat mijn toestel niet meer kan focussen bij te zwak licht )
(het probleem is dus dat mijn toestel niet meer kan focussen bij te zwak licht )
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: een spoordijkje anno 1920
Ok, Maar dit is al beter Michiel.
Nogmaals Toppie
Nogmaals Toppie
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: een spoordijkje anno 1920
Wie Brussel-Noord 1920 zegt, zegt armseinen, en veeeel armseinen. Maar in 1920 stonden te Brussel-Noord nog de armseinen van de generatie 1904, en niet de gekende 3-standen armseinen van later. Het is moeilijk om nog afbeeldingen te vinden van de armseinen van 1904, maar hier is er toch eentje.
Op de mast stonden 1 tot 3 armen (stopsein en/of waarschuwingssein en/of rangeersein). En alleen te Brussel-Noord bestond er nog een vierde arm op, rangeren over korte afstand.
Gezien er niets ook maar in de verste verte in de handel bestaat dat erop trekt, wordt het zelfbouw. Ik zou in schaal N een dergelijk vakwerkmast met 2 armseinen willen bouwen... werkend! De mast wordt ongeveer 5cm hoog en 3mm breed. Vakwerk-motief is een must. En, het is de bedoeling om een systeem te ontwerpen dat handig is, en repetitief te bouwen is want ik zal er veeeeeel nodig hebben later. [:D]
Op de mast stonden 1 tot 3 armen (stopsein en/of waarschuwingssein en/of rangeersein). En alleen te Brussel-Noord bestond er nog een vierde arm op, rangeren over korte afstand.
Gezien er niets ook maar in de verste verte in de handel bestaat dat erop trekt, wordt het zelfbouw. Ik zou in schaal N een dergelijk vakwerkmast met 2 armseinen willen bouwen... werkend! De mast wordt ongeveer 5cm hoog en 3mm breed. Vakwerk-motief is een must. En, het is de bedoeling om een systeem te ontwerpen dat handig is, en repetitief te bouwen is want ik zal er veeeeeel nodig hebben later. [:D]
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: een spoordijkje anno 1920
Hoi Michiel,
Zeer veel respect dat je zo'n tijdsbeeld uit de 20-er jaren wilt uitbeelden. Erg sfeervol en wat betreft die signalen ben ik heel benieuwd hoe je dat gaat maken!
Blijf je posts met belangstelling volgen.
Heel veel succes
Groet,
Hans.
Zeer veel respect dat je zo'n tijdsbeeld uit de 20-er jaren wilt uitbeelden. Erg sfeervol en wat betreft die signalen ben ik heel benieuwd hoe je dat gaat maken!
Blijf je posts met belangstelling volgen.
Heel veel succes
Groet,
Hans.
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: een spoordijkje anno 1920
Michiel,
Wat een uitdaging, zelf seinpalen bouwen. Ben benieuwd.
Succes.
Groeten,
Walter
Wat een uitdaging, zelf seinpalen bouwen. Ben benieuwd.
Succes.
Groeten,
Walter
Re: een spoordijkje anno 1920
Als ik het goed heb begrepen is seinstelsel 1904 gebaseerd op het engelse stelsel. Is daar ook niks te krijgen wat er op lijkt of aangepast kan worden?
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: een spoordijkje anno 1920
Dat klopt, Overdijk. Dat was dus ook mijn eerste bron van inspiratie. Ik heb engelse seinen en seinpalen gekocht in de hoop om ze te kunnen gebruiken met minimale ombouwing. Maar geen enkel sein, van geen enkel merk, voldeed aan mijn verwachtingen. Ze waren allemaal vrij ruw afgewerkt, grof en zelfs vrij lomp. Bestand tegen kinderhanden. De betere Duitse seinen zijn veel beter afgewerkt, maar wijken dan weer veel te sterk af van de Belgische. Vandaar mijn beslissing om het zelf te proberen. We worden er alleen maar "rijker" in ervaring mee; of het nu lukt of niet.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: een spoordijkje anno 1920
Mijn eerste boompje was een gedrocht. Vandaag had ik weer even de tijd en het moment voor een tweede poging. Weer takken gevlochten met koperdraadaders, dan met grassprietjes ingestrooid, de takken werden donkerbruin gespoten, en dan loof erover gestrooid. Deze keer ben ik met lijm en strooisel iets subtieler te werk gegaan, en het resultaat is ook een stuk beter. Merk op, dit zou geen boom moeten zijn, maar grote struiken (of wat erop moet trekken), dus met de stam volledig de grond in geprikt.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 3873
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: een spoordijkje anno 1920
Hallo Michiel,
Ik zie er wel een prachtige oude eik in.
Hij ziet er prima en rustiek uit,dan heb je meteen het goede tijdperk te pakken.
Gr Chris
Ik zie er wel een prachtige oude eik in.
Hij ziet er prima en rustiek uit,dan heb je meteen het goede tijdperk te pakken.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: een spoordijkje anno 1920
Michiel,
Ik weet niet waar het op lijkt maar ik vind hem wel heel mooi en zeker bruikbaar.
Dat koperdraad gaat ook mooi hangen, hetgeen zeer realistisch overkomt.
gr. Ron.
Ik weet niet waar het op lijkt maar ik vind hem wel heel mooi en zeker bruikbaar.
Dat koperdraad gaat ook mooi hangen, hetgeen zeer realistisch overkomt.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: een spoordijkje anno 1920
Ik weet eigenlijk ook niet wat ik precies maak, als het maar lijkt op struiken als vlierbes, els, esdoorn, es... of om het even welke andere bermstruik. Ik heb er vandaag nog een gevlochten, met een lichtere tin van loof. Het bermbosje begint langzamerhand een beetje vorm te krijgen, maar ik zal nog een paar dozijn boompjes moeten maken om mijn dijkje helemaal te voorzien.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)