Remweg Arnold ET 420 Coca Cola
-
Onderwerp starter - Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Remweg Arnold ET 420 Coca Cola
Heden arriveerde de door mij recent aangekochte splinternieuwe ET420 in Coca Cola-livrei.
Mooi en technisch prima. Op één uitzondering na. De drie units (stuurstandwagen-motorwagen-stuurstandwagen) blijken elektrisch aaneen te zijn gekoppeld en overbruggen daardoor vrijwel iedere stopsectie (lengte 22cm) waardoor het stel domweg bij alle stop tonende seinen doorjakkert.
Jammer als deze fraaie combinatie retour onze sponsor moet, vandaar mijn vraag wie weet hoe deze drie delen qua aansluiting met de motorwagen elektrisch zijn te scheiden zonder de fraaie binnen-, kop- en sluitverlichting op te geven.
De analoge blokstelsels werkten op basis van stroomscheiding in de voedende rechter spoorstaaf.
Bij voorbaat dank aan de meedenkers.
Met vriendelijke groet,
Rob
Mooi en technisch prima. Op één uitzondering na. De drie units (stuurstandwagen-motorwagen-stuurstandwagen) blijken elektrisch aaneen te zijn gekoppeld en overbruggen daardoor vrijwel iedere stopsectie (lengte 22cm) waardoor het stel domweg bij alle stop tonende seinen doorjakkert.
Jammer als deze fraaie combinatie retour onze sponsor moet, vandaar mijn vraag wie weet hoe deze drie delen qua aansluiting met de motorwagen elektrisch zijn te scheiden zonder de fraaie binnen-, kop- en sluitverlichting op te geven.
De analoge blokstelsels werkten op basis van stroomscheiding in de voedende rechter spoorstaaf.
Bij voorbaat dank aan de meedenkers.
Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Remweg Arnold ET 420 Coca Cola
Hoe stuur jij je baan aan?
iTrain ?, of....?
Hoe heb je jouw blokken ingedeeld?
Hebben de stuurstandwagens stroomafname?
zou je ook op positie kunnen stoppen ?
.....?
groetjes Gerard
iTrain ?, of....?
Hoe heb je jouw blokken ingedeeld?
Hebben de stuurstandwagens stroomafname?
zou je ook op positie kunnen stoppen ?
.....?
groetjes Gerard
Re: Remweg Arnold ET 420 Coca Cola
Rob rijdt analoog en niet digitaal.
Dus geen computer. iTrain, Koploper of wat dan ook.
En als je dan werkt met stroomloze stopsecties en de trein is te lang dan rijdt hij inderdaad gewoon door.
Dus geen computer. iTrain, Koploper of wat dan ook.
En als je dan werkt met stroomloze stopsecties en de trein is te lang dan rijdt hij inderdaad gewoon door.
Mvgr. Wim.
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
-
Onderwerp starter - Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Remweg Arnold ET 420 Coca Cola
Hallo Gerard,
Ik ben uiteraard blij met iedere positieve reactie, maar je schat mijn kennis veel te hoog in. Ik rij nog steeds met door trafo’s gevoede analoge stroom, mechanische relais, en stoppen door het uitschakelen van de rijstroom in de stopsecties dmv geïsoleerde stukken rail ter hoogte van de seinen in de voedende rechter spoorstaaf.
Digitaal is aan mij niet besteed en gaat het hem ook niet meer worden.
Groetend,
Rob
Ik ben uiteraard blij met iedere positieve reactie, maar je schat mijn kennis veel te hoog in. Ik rij nog steeds met door trafo’s gevoede analoge stroom, mechanische relais, en stoppen door het uitschakelen van de rijstroom in de stopsecties dmv geïsoleerde stukken rail ter hoogte van de seinen in de voedende rechter spoorstaaf.
Digitaal is aan mij niet besteed en gaat het hem ook niet meer worden.
Groetend,
Rob
Re: Remweg Arnold ET 420 Coca Cola
Zit er niet ergens een schakelaar? Heb meerdere treinstellen, rij ook analoog, welke voorbereid zijn voor gebruik bij analoge blokken. Bijv. Bij de lilliput flirt zit hij op het dak onder plastic dakdelen.
Re: Remweg Arnold ET 420 Coca Cola
Sorry Rob,
Voor mijn reactie die de kern miste.
Het zou wel jammer zijn als je jouw nieuwe trein niet zou kunnen laten rijden op je baan.
Het is echter al lang geleden dat ik analoog reed met zelf gemaakt bezetmelders en relais. Dat is allemaal te ver weggezakt om je met jouw probleem verder te kunnen helpen. Overigens moet je de kennis van de homodigitalus niet overschatten. Die zit meer in de zwarte of witte doosjes dan tussen zijn oren.
Voor mijn reactie die de kern miste.
Het zou wel jammer zijn als je jouw nieuwe trein niet zou kunnen laten rijden op je baan.
Het is echter al lang geleden dat ik analoog reed met zelf gemaakt bezetmelders en relais. Dat is allemaal te ver weggezakt om je met jouw probleem verder te kunnen helpen. Overigens moet je de kennis van de homodigitalus niet overschatten. Die zit meer in de zwarte of witte doosjes dan tussen zijn oren.
Re: Remweg Arnold ET 420 Coca Cola
Rob, kun je de stopsectie niet verlengen door een stuk voor de stopsectie een extra zaagsnede in de railstaaf te maken en die met een schakelaar te overbruggen?
Het extra stuk moet dan zo lang zijn dat de hele trein in de bestaande en het extra deel van de stopsectie past.
Komt nu de trein over de nieuwe zaagsnede, zal de trein stoppen als ook het achterste stroomafnemende wielstel binnen de verlengde stopsectie is.
Zet je de schakelaar op "aan" dan is de stopsectie weer 22 cm en zullen andere loks weer op dezelfde plaats stoppen als voorheen.
Het extra stuk moet dan zo lang zijn dat de hele trein in de bestaande en het extra deel van de stopsectie past.
Komt nu de trein over de nieuwe zaagsnede, zal de trein stoppen als ook het achterste stroomafnemende wielstel binnen de verlengde stopsectie is.
Zet je de schakelaar op "aan" dan is de stopsectie weer 22 cm en zullen andere loks weer op dezelfde plaats stoppen als voorheen.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Remweg Arnold ET 420 Coca Cola
Misschien kun je wel in de stopsectie een contact of melder bouwen die het hele blok via een relais stroomloos maakt als de trein de stopsectie inrijdt?
Of een Lichtsluis….
Ik roep maar wat zonder te weten wat en hoe groot een dergelijke ingreep zou zijn.
Groetjes,
Gerard
Of een Lichtsluis….
Ik roep maar wat zonder te weten wat en hoe groot een dergelijke ingreep zou zijn.
Groetjes,
Gerard
-
Onderwerp starter - Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Remweg Arnold ET 420 Coca Cola
Dank aan de meedenkers.
Na een nachtje er over slapen en wat meten heb ik kunnen bedenken dat de oplossing moet worden gezocht onder de koppen van de beide stuurrijtuigen. Na een kleine modificatie, het terugbuigen van de stangetjes, want sleepcontacten kan je die fragiele dingen niet noemen, en het vervangen van de metalen asjes/wielen door plastic varianten, stopt het stel nu nog net binnen de grenzen van de stopafstanden bij de seinen.
Hoe heeft de constructeur zo’n domme uitvoering kunnen bedenken? Het 1e en 2e resp 5e en 6e draaistel nemen ten allen tijde en de stroom af voor de aangedreven maar geen stroom opnemende draaistellen 3 en 4. Dit resulteert in een enorme overbrugging van de stroomloze secties in het spoor.
Groetend,
Rob
Na een nachtje er over slapen en wat meten heb ik kunnen bedenken dat de oplossing moet worden gezocht onder de koppen van de beide stuurrijtuigen. Na een kleine modificatie, het terugbuigen van de stangetjes, want sleepcontacten kan je die fragiele dingen niet noemen, en het vervangen van de metalen asjes/wielen door plastic varianten, stopt het stel nu nog net binnen de grenzen van de stopafstanden bij de seinen.
Hoe heeft de constructeur zo’n domme uitvoering kunnen bedenken? Het 1e en 2e resp 5e en 6e draaistel nemen ten allen tijde en de stroom af voor de aangedreven maar geen stroom opnemende draaistellen 3 en 4. Dit resulteert in een enorme overbrugging van de stroomloze secties in het spoor.
Groetend,
Rob
Re: Remweg Arnold ET 420 Coca Cola
Rob, ik zou zeggen dat ze een geweldige uitvoering hebben uitgebracht. Stroomafname is de grootste vijand in onze schaal. Dat het voor jouw niet uitkomt is zuur maar ik denk dat een overgroot deel van de kopers juist erg blij is met het gekozen ontwerp. Ik deel je kritiek dus absoluut niet, al heb ik begrip voor jouw situatie, dat gewoon een uitzondering is.