Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hoi Martin.
Inderdaad, gewoon lekker doorgaan.
Het is toch jou project, niet die van ons. ;)
Ik ga het zeker niet meer over lijm hebben.
Dus..
Maar eens over het resultaat wat je hebt gebouwd.
Daar ben ik laaiend entausiast over.
Vertel eens, dit heb jij echt wel eerder gedaan. ;)
Heel mooi.
Je zou er voor kunnen kiezen de bovenste bocht op de helix een deel in het zicht te houden.
Dat heeft een mooi afwissellend efect in het landschap.
Net als op mijn eigen baan, zo iets is dan het idee.
Kijk maar eens.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Tnxs voor alle complimenten :) het motiveert. Ik heb zojuist nog de sporen van het schaduwstation gelgd zodat ik die morgen kan gaan verlijmen. Word erg mooi allemaal zo. Ik zal morgen een paar foto's van het geheel plaatsen :lol: Ik ben bang dat ik de lijm iets te veel heb verdund, morgen nog een keer lijmen en dan is het tijd voor een grote opruimactie in het hok :mrgreen:

@ Henry:
Zoals je me al hebt gewaarschuwd is ook nu je gelijk weer bewezen

@ Bust3R:
Ik heb het voorbeeld van Rob Fongers gebruikt. Op zijn website (Fantasia) vind je een duidelijke omschrijving hoe je een helix maakt. Die ringen heb ik gedaan om inedrdaad meer stevigheid te geven aan de moeren. Zo kan je de uitstulpsels klein houden en word de kans op doordraaien kleiner. Qua prijs maakt het geen verschil 8-)

@Martin Deugd:
Ik ben 10 jaar geleden op mijn 17e gestopt met de modelbouw en deed het als kind veel. Gemiddeld bouwde ik elk jaar wel een nieuwe baan (ADHD he :lol: ) Maar dat gaat nu niet gebeuren hoor. Een goede voorbereiding en je verdiepen in de methodes is het halve werk. Ook idereen suf vragen op forums helpt :oops:

Het enige deel wat op mijn schaduwtraject zichtbaar word is de halte links. Boven de helix komen nog twee sporen te lopen en die wordt verborgen door een berg. (Zie pagina 1).
Ik krijg op niveau 0 het station, emplancement en industrie
Op 12 cm hoogte komt een nevenstation en op 35 cm hoogte een paradespor met bruggen. Er komt nog een helix bij van 6 lagen :D maar dat is pas in fase II

Groetjes



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door henry »

gewoon lekker aanklooien

groetjes henry



Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Jerome »

Helemaal mee eens!

je bent goed bezig Martin, het ziet er goed uit!

Kan je eens een overzichtsfoto maken? Dat vind ik altijd wel leuk, kan je goed zien hoe het er voor staat.

Groet, Jeroen


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Michiel »

Het ziet er inderdaad erg zorgzaam en nauwkeurig bebouwd uit. Ik zie echter dat je de baan aan de muur hebt vast gevezen, en dus niet kan weg trekken van de muur. Ik vrees dat je in de hoeken een probleem van bereikbaarheid gaat hebben. Vooral later als het landschap erop komt. Ik zou in de hoeken een driehoekig mangat voorzien, al is het net voldoende om er met moeite doorheen te wurmen. Je zal het nog veel gebruiken. Daar ben ik haast zeker van. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Tnxs :mrgreen:

Na het lijmen heb ik alles grondig opgeruimd en vond ik het ook wel tijd voor een overwiew van het project. Dus bij deze:
De bijlage overview 001.JPG is niet meer beschikbaar
overview 001.JPG
overview 001.JPG (96.13 KiB) 3254 keer bekeken
Schaduwstation
overview 003.JPG
overview 003.JPG (81.4 KiB) 3254 keer bekeken
De Helix
overview 004.JPG
overview 004.JPG (86.64 KiB) 3254 keer bekeken
Op de tweede foto is het stuk goed te zien waar de halte straks komt. De treinen komen het schaduwstation uit en rijden een halte binnen. Links en rechts van de halte verdwijnen de treinen weer en er is mogelijkheid voor een pendeldienst in beide richtingen.

Morgen ga ik bij hans langs voor de rails en wissels en zondag ga ik er een beginnetje mee maken.

Groetjes



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

martindomburg schreef:Tnxs voor alle complimenten :) het motiveert.

Word erg mooi allemaal zo. Ik zal morgen een paar foto's van het geheel plaatsen

dan is het tijd voor een grote opruimactie in het hok :mrgreen:

maar dat is pas in fase II

Groetjes
Je lijkt mij wel :o :mrgreen:
Maar je geeft mij ongemerkt een tip.

Het hok eens opruimen, dat ga ik morgen een lekker doen.
Na al die verwoede zaagacts van afgelopen maanden, is het hier ook inmiddels een mega zwijnenstal.
D,er verdwijnt hier van alles in de bende, ik weet dat ik het heb, maar waar is t gebleven.
Dus, zo zie je maar de een leert de ander

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2143
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door OBBinN »

Die had ik al gevonden op de website van Fantasia! Ik ga die manier ook gebruiken aan gezien die wel degelijk in elkaar zit en niet te krap en toch niet te groot zijn!
Ik neem aan dat je ook aan de onderkant van de uitstulping een ring hebt zitten? En wat heb je gebruikt als basis om de helix op te zetten?

De foto's zien er veel belovend uit 8-)

Edit:
ik zie net op de foto's dat je van wat dikkere balken een kruis hebt gemaakt waar de helix op staat.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Ron »

Martin,

dat ziet er allemaal strak uit.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

He Ron,

Bednakt, voorbeeld doet werken ;) haha


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Bust3R schreef:Die had ik al gevonden op de website van Fantasia! Ik ga die manier ook gebruiken aan gezien die wel degelijk in elkaar zit en niet te krap en toch niet te groot zijn!
Ik neem aan dat je ook aan de onderkant van de uitstulping een ring hebt zitten? En wat heb je gebruikt als basis om de helix op te zetten?

De foto's zien er veel belovend uit 8-)

Edit:
ik zie net op de foto's dat je van wat dikkere balken een kruis hebt gemaakt waar de helix op staat.
Klopt inerdaad, het is een goede methode. Ik heb onder de uitstulpingen een moer met ring en boven de uitstulpingen een ring en moer. Ik stel eerst de onderste op hoogte, breng de laag aan en draai de binnenste vast op nacontrole. Hierna stel ik de buitenste moer zo af dat de laag overdwars waterpas loopt.

De kruis heb ik gemaakt om de helix vast te maken. Als je een bodemplaat hebt klan je die gebruiken hiervoor. Het materiaal wat ik heb gebruikt is 6mm multriplex hout. Als je de 122x61 platen haalt van de gamma/praxis kan je precies twee omwentelligen uit 1 plaat halen.

Hier nog een foto:
overview 008.JPG


Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2143
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door OBBinN »

Bedankt voor de info Martin, weer even het lijstje met 'helix-toebehoren' aangevuld.
Met waterpas stellen bedoel je tussen de tegen over elkaar staande draadeinden?

Ik heb dan aardig wat platen nodig denk ik... (2 grote en 1 kleine helix :P)
Eerst maar eens de nieuwe kamer op orde gaan brengen eind van de maand :lol:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

martindomburg schreef:@ Shoven,
Dit geld helaas niet voor de 55 wissels, althans ik zie geen gaatjes :?
Die gaatjes zitten aan de onderkant (bij de code 80 tenminste) en zijn niet 100% doorgeboord zodat je er niets van ziet als je ze niet gebruikt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Zo te lezen hefet iedereen het naar zijn zin gehad op de beurs :P Helaas heb ik het moeten missen doore en kampeerweekend in Emst. 8-)

Ik ben vanavond begonnen met het aanleggen van de halte. De bedoeling was dat de trein de tunnel uit komt en via een wissel naar het juiste spoor gaat en vervolgens net voor de overstaande tunnel weer word samengevoegd met een wissel. Dit was het eerste resultaat:
halte aanleg 001.JPG
halte aanleg 001.JPG (114.03 KiB) 3035 keer bekeken
Nu vond ik de perronlengte veel te kort dus ging alles weer los :|. Ik heb vervolgens de sporen rechts door laten lopen zodat de beide perronsporen verdwijnen in een eigen tunnel. In het schaduwgedeelte komen de sporen vervolgens samen. Dit is het resultaat:

(als je goed kijkt zie je twee dikke penstrepen overdwars, hier komen de portalen.)
halte aanleg 002.JPG
halte aanleg 002.JPG (103.37 KiB) 3035 keer bekeken
halte aanleg 003.JPG
halte aanleg 003.JPG (89.02 KiB) 3035 keer bekeken
Het resultaat is naar wens. Had alleen wel problemen met de extra dwarsliggers van peco. Deze passen alleen op de metalen raillassen, de geisoleerde zijn te breed. Dat word aanpassen in de balastbed :P

Tevens de eerste tegenslag: onzichtbaar solderen met peco is niet te doen. De bielzen smelten zo snel dat je wel veel weg moet snijden, zal ook wel eens tukje ongeduld van mijn kant zijn :cry: Word dus zichtbaar solderen helaas. Zie je hopelijk straks niks meer van

groetjes Martin


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Jos »

Martin,

Volgens mij moet dat best kunnen hoor, hier zie je hoe ik het doe:
Peco solderen.jpg
Peco solderen.jpg (59.73 KiB) 3012 keer bekeken
Bij flexrails ruimte tussen 2 bielzen helemaal vrijmaken (2 uitstulpinkjes wegsnijden), draadje vertinnen, en soldeervet dopen en dan de soldeerbout er kort op.
Bij een wissel gewoon aan het bestaande draadje solderen op dezelfde wijze.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Hoi Jos,

Dank voor de foto, wat voor bout gebruik je?? Die van mij is hier veel te dik voor helaas. grrr.

Ik wil ze nu recht omhoog solderen aan de buitenzijde. Ik heb ook het nadeel dat ik 0,5 mm2 gebruik. Omdat ik die via mijnw erk vrijwel gratis kan verkrijgen. Tis wel een beetje groot maar werk an zich wel.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Jos »

Ik gebruik een soldeerstation van Ersa met 2 bouten. Een minitip van 6W en een normale punt van 25W.
Voor die paar centen zou ik toch dunnere draad nemen hoor. Ik heb ook eens 0,50 mm2 gehad, veel te dik en stug, blijf je zien.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

ok, heb je dan geen last van spanningsverliezen ?? ik heb afstanden van 2,5 mtr er tussen zitten. Ik zou natuurlijk kunnen bedraden met 0,5 en op alle rails een stukje 0,25 solderen van 10 cm lang en deze met een kroonsteen verbinden.

Mijn soldeerbout is 40W met beitel. Ik heb er ook een van 25W maar die kan zijn warmte niet goed over dragen.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Afstanden van 2,5 meter tussen 2 voedingen is helemaal geen probleem. is in pricipe maar 2x 1,25mtr :) :) en al zou het 2 x 2 meter zijn is dat nog helemaal geen probleem met 0,14mm2 Ik heb er hier zelfs lengtes van 5 mtr tussen zitten.

En wat het solderen betreft niet rechtop solderen want dat heb je te weinig vlees om op de duur een solide verbinding te houden. Op de manier van Jos is of of in de lengte van de rail staaf met een soldeervet. Heb je lang niet zoveel warmte nodig voor een goed verbinding.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Dus recume: vet halen en 0,14 mm draad gebruiken voor de rails :!:

Ga ik dat eens proberen want dit is te heet.

Dan heb ik nog een obstakel. Voor de halte is het te laat maar de rest kan het nog. Als ik de flex uitgelegd heb en ik ga vervolgens de soldeerplekken bepalen loop ik tegen een probleem aan als ik het los haal om aan de onderzijde te solderen. De rails vervormd waardoor het niet lekker meer past. Is daar een hulp middel voor?? Even in beschouwing nemen dat ik met solderen nooit geweldig veel geduld op kan brengen.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Hoe bedoel je vervormd? Door het de solderen of door het van de lijm lost te krijgen. Het laatste kan ik me voorstellen als je het niet vochtig genoeg maakt zodat de lijm niet goed oplost. Dan zou ik het lekker laten zitten en doen zoals onderaan is gesteld.

Door de hitte kan ik me niet voorstellen.

Een goede bout liefst soldeer station met instelbare temperatuur is eigenlijk een must niet alleen voor de rail maar ook voor later. En zorg er voor dat je ook een fijne tip hebt want daarmee voorkom je een heleboel ellende.

Bijna niet zichtbaar solderen in de rail kan je doen door het 0,14mm2 draadje langer af te strippen en alleen het puntje vertinnen en dan ingevet al aan de rail te solderen. De rest van het afgestripte draadje verdwijnt is het gat. Vind je dat teveel draad ongeïsoleerd is dan krimpkousje er overheen en klaar.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

mdedeugd schreef:Hoi Martin.

Vergeet de benodigde draadjes niet aan de rails te solderen.

Martin de Deugd
Hoi Martin
Ik zit dit zo te lezen, en jawel, dan zal je wel denken , o daar heb je hem weer, maar....
Ik zag dit dus helaas bij tijds al aankomen dus melde het bij de helix opbouw nog als hint.
De bedrading, heel veel bedrading.
Nu krijg je dus, een probleem, dat het niet makelijk zal gaan.
Als je de rails/draden soldeer manier had bedacht.
Voor je het geheel had vast lijmt, dat scheelt werkelijk in de opbouw en het nu weer te moeten afbreken. ;)
Bij de helix gaat het ook zo.
Je bouwt een complete helix ook helemaal op, rails vast gelijmt, en eventuweel draden die er nog aan moeten, vergeten :oops:
Foutje bedankt :o
Neem het bedraden van de baan direct mee in de opbouw, dat is zo belangrijk.


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Volgens mij heeft dit niks met de Helix te maken hoor MdD :o :o :o :o


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Hoi Rob,

Bedankt voor de tips, het langer aanstrippen van de draden is een goed idee. Ik had gewacht met lijmen alvorens te solderen. Door het loshalen van de rails verbogen de raisl waardoor de uiteindes niet helemaal lekker meer aansloten.

maar dat maakt weinig meer uit, ik ga (on)zichtbaar solderen met 0,14mm aan de buitenzijde ongeisoleerd. Zie je inderdaad niks meer van.

Martin:
Je begrijpt mijn vorige uitleg niet helemaal. In het schaduwstation en de helix hoef ik niet onzichtbaar te solderen omdat dat niet zichtbaar is :o Ben niet dom :|. Bedoel het niet verkeerd maar heb je al eens uitgelegd dat ik de tijd neem voor dingen en niks wil overhaasten. Als je aand e buitenzijde soldeert hoef je niet te wachten met lijmen

Groetjes Martin



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hoi Martin.
martindomburg schreef:
Martin:
Je begrijpt mijn vorige uitleg niet helemaal. In het schaduwstation en de helix hoef ik niet onzichtbaar te solderen omdat dat niet zichtbaar is :o Ben niet dom :|. Bedoel het niet verkeerd maar heb je al eens uitgelegd dat ik de tijd neem voor dingen en niks wil overhaasten. Als je aand e buitenzijde soldeert hoef je niet te wachten met lijmen

Groetjes Martin
Ho, wacht, stop :o :D
Dat schrijf ik ook niet, dat je dom bent, gezien wat je al zo keurig gebouwt hebt.
Ik kraak de boel ook niet af, is niet mijn stijl ;)
Ik volg steets mee...
Maar had het niet beter geweest, voor je de rails vast lijmde met het soldeerwerk te beginnen.
Is mijn ervarring altans, heb ook een volledige baan met draden en detectiepunten werkende.
En bij de helix zal naar alle waarschijnlijkheid ook het een en ander, aan draad gaan komen.
Dat is wat je zelf ook aangeeft.
Die je aan beide zijde van het spoor 2x, want het betreft een dubbelsporige helix.
Hoe ga je dat dan aanpakken, maar dom, ben je mal ;) , dat schrijf ik niet. ;)
Hoe ga je de draden op de moeilijk berijkbare plaatsen dan solderen.
Bij de kruiscombie wissel bovenop en langs de muren.
Dan moet je uitgerekt over de baan proberen te solderen.
Waar vindt je steun, 5 minuten ga je voelen in de rug.
De ene hand de soldeerbout, de andere het soldeer, ik zie het voor me.
Ik heb bij mij presies de zelfde situatie gehad, vandaar.
Ik waarschuwde toen je bezig was met rails plakken en de helix bouwen.
R Fongers schreef:Volgens mij heeft dit niks met de Helix te maken hoor MdD :o :o :o :o
Hoi Rob.
Vraagje?
Komt daar geen detectie dan, en extra spanning aansluitingen voor op de ringleiding.
Ik heb bij mijn helix ook draden gesoldeerd nog voor de rails daarop vast kwam te liggen.
Hoe kun je anders tussen de lagen solderen, vandaar..

Martin de Deugd


Plaats reactie