1op160
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 12 feb 2012 19:09
Re: 1op160
Aangezien het opbouwen van de onderbouw nu goed opgang komt ben ik alvast aan het nadenken over het schaduwstation. https://www.1op160.nl
Ik overweeg om hiervoor Peco code 55 rails te gebruiken. De reden waarom ik hieraan denk is omdat ik die rails in het zichtbare deel ook wil gebruiken.
(en omdat er dan ook nergens een overgang is tussen 2 verschillende soorten rails).
En door deze rails ook in het schaduwstation te gebruiken kan ik alvast ervaring opdoen met deze rails (en vooral met de wissels en aandrijving hiervan).
Wat is jullie ervaring met Peco code 55 rails? Mijn voorkeur voor deze rails is vooral omdat ik deze rails mooier vind.
Maar ik heb geen idee of het ook echt goede rails is.
En of de prijs/kwaliteit een beetje redelijk is.
Wat ook niet onbelangrijk is... weet iemand of deze rails ook een beetje leverbaar is?
Misschien ook iemand tips van aanbiedingen?
Ik overweeg om hiervoor Peco code 55 rails te gebruiken. De reden waarom ik hieraan denk is omdat ik die rails in het zichtbare deel ook wil gebruiken.
(en omdat er dan ook nergens een overgang is tussen 2 verschillende soorten rails).
En door deze rails ook in het schaduwstation te gebruiken kan ik alvast ervaring opdoen met deze rails (en vooral met de wissels en aandrijving hiervan).
Wat is jullie ervaring met Peco code 55 rails? Mijn voorkeur voor deze rails is vooral omdat ik deze rails mooier vind.
Maar ik heb geen idee of het ook echt goede rails is.
En of de prijs/kwaliteit een beetje redelijk is.
Wat ook niet onbelangrijk is... weet iemand of deze rails ook een beetje leverbaar is?
Misschien ook iemand tips van aanbiedingen?
Re: 1op160
Hallo tv_man, misschien heb je gezien dat ik probeer mijn website regelmatig bij te werken. (https://1op160.nl) Sinds gisteren heb ik een functie toegevoegd zodat je notificaties kan aanzetten. Hiermee krijg je een melding wanneer ik een nieuw bericht plaats op mijn website.
Re: 1op160
Ik wilde even een update geven...
Alle kasten staan in elkaar: https://1op160.nl/overzichtsfotos-onderbouw-is-klaar/
Alle kasten staan in elkaar: https://1op160.nl/overzichtsfotos-onderbouw-is-klaar/
Re: 1op160
Nu de onderbouw klaar is ben ik begonnen met het maken van een baanplan voor het schaduwstation.
(520 x 80 cm)
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie tips hebben.
Misschien heb ik iets over het hoofd gezien... laat het dan zeker even weten.
Met elkaar zie je meer dan alleen.
Er zijn nog een aantal dingen waarvan ik niet zeker weet of dit wel kan. Zo heb ik overal 27 mm hard op hard afstand tussen de sporen aangehouden. Ook in de klimspiraal. En in de wisselstraten heb ik op een aantal plekken 2 wissels direct achter elkaar. (of 2 naast elkaar). Past dit wel en heb ik genoeg ruimte voor de wisselaandrijvingen? Ik wil gebruik gaan maken van Peco Code 55.
Ik heb ook een bericht hierover op mijn website gezet: https://1op160.nl/baanplan-voor-schaduwstation/
(520 x 80 cm)
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie tips hebben.
Misschien heb ik iets over het hoofd gezien... laat het dan zeker even weten.
Met elkaar zie je meer dan alleen.
Er zijn nog een aantal dingen waarvan ik niet zeker weet of dit wel kan. Zo heb ik overal 27 mm hard op hard afstand tussen de sporen aangehouden. Ook in de klimspiraal. En in de wisselstraten heb ik op een aantal plekken 2 wissels direct achter elkaar. (of 2 naast elkaar). Past dit wel en heb ik genoeg ruimte voor de wisselaandrijvingen? Ik wil gebruik gaan maken van Peco Code 55.
Ik heb ook een bericht hierover op mijn website gezet: https://1op160.nl/baanplan-voor-schaduwstation/
Re: 1op160
Voor peco code 55 geldt dat de hartafstand rechtdoor 27mm geen probleem is. In bochten hangt dat erg af van de radius. ik heb zelf 28mm en dan een binnenbochtradius van 250mm en dat gaat net!
En wat betreft wisselaandrijvingen zijn deze voor Peco Code 55 altijd ondervloers dus daar zal het nooit aan liggen.
En wat betreft wisselaandrijvingen zijn deze voor Peco Code 55 altijd ondervloers dus daar zal het nooit aan liggen.
Re: 1op160
Ik heb het baanplan iets aangepast...
Ik denk dat mijn hellingshoek wel richting het maximale ging...
Dus dat het slim zou zijn daar iets aan te doen.
Ik heb besloten om de ronden klimspiraal ovaal te maken door er 50cm rechte rails per omwenteling tussen te stoppen. Ook ga ik na het eerste rondje omhoog de radius iets vergroten om de wrijving in de bochten te verminderen.
En de hartafstand in de bochten is ook iets vergroot.
Daarnaast heb ik een kleine aanpassing gedaan aan de wisselstraat.
Ik heb het ook mijn website gezet:
https://1op160.nl/baanplan-aangepast/
Ik denk dat mijn hellingshoek wel richting het maximale ging...
Dus dat het slim zou zijn daar iets aan te doen.
Ik heb besloten om de ronden klimspiraal ovaal te maken door er 50cm rechte rails per omwenteling tussen te stoppen. Ook ga ik na het eerste rondje omhoog de radius iets vergroten om de wrijving in de bochten te verminderen.
En de hartafstand in de bochten is ook iets vergroot.
Daarnaast heb ik een kleine aanpassing gedaan aan de wisselstraat.
Ik heb het ook mijn website gezet:
https://1op160.nl/baanplan-aangepast/
Re: 1op160
Je kunt de wisselaandrijvingen gewoon bovenop de plaat van het schaduwstation monteren, servo of elektromagnetisch maakt eigenlijk niet uit. Voor de wissels waar er geen ruimte direct naast is kun je bowdenkabels gebruiken; de meningen zij verdeeld of de versie voor fietsen of voor modelvliegtuigen het beste is. Het is dan wel makkelijk als de rails op een paar millimeter kurk of iets dergelijks liggen zodat je de de bowdenkabels onder de rails kunt ingraven. Martin Domburg (niet meer actief op dit forum) doet dit zo.
Re: 1op160
Roba, bedankt voor je tip. Ik ga is kijken naar de bowdenkabels.
En bedenken of het iets voor mij zou kunnen zijn.
Voordeel zou wel zijn dat de servo's makkelijk(er) bereikbaar blijven voor onderhoud.
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met bowdenkabels?
En bedenken of het iets voor mij zou kunnen zijn.
Voordeel zou wel zijn dat de servo's makkelijk(er) bereikbaar blijven voor onderhoud.
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met bowdenkabels?
Re: 1op160
Ik heb al een tijdje geen update gegeven op het forum. Sorry.
Maar ik heb niet stil gezeten. Inmiddels ben ik een stuk verder.
Behalve de onderbouw ben ik ook bezig met het aanleggen van het schaduwstation.
(Onderbouw: https://1op160.nl/tag/onderbouw/)
(Schaduwstation: https://1op160.nl/tag/schaduwstation/)
En heb ik behoorlijk wat tijd gestoken in de stroomvoorziening.
(Stroomvoorziening: https://1op160.nl/tag/stroomvoorziening/)
Maar ik heb niet stil gezeten. Inmiddels ben ik een stuk verder.
Behalve de onderbouw ben ik ook bezig met het aanleggen van het schaduwstation.
(Onderbouw: https://1op160.nl/tag/onderbouw/)
(Schaduwstation: https://1op160.nl/tag/schaduwstation/)
En heb ik behoorlijk wat tijd gestoken in de stroomvoorziening.
(Stroomvoorziening: https://1op160.nl/tag/stroomvoorziening/)
Re: 1op160
Die onderbouw ziet er strak uit Michel! En de voedingslade is ook indrukwekkend
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Berichten: 1312
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Re: 1op160
Zoals gezegd, zeer indrukwekkend allemaal.
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
-
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10
Re: 1op160
Een jaar geleden dit berichtje gemist maar nu weer eens een kijkje genomen op de site. En mijn complimenten, je hobbytafel/ruimte ziet er erg netjes uit.1op160 schreef: ↑21 feb 2023 11:34Hallo tv_man, misschien heb je gezien dat ik probeer mijn website regelmatig bij te werken. (https://1op160.nl) Sinds gisteren heb ik een functie toegevoegd zodat je notificaties kan aanzetten. Hiermee krijg je een melding wanneer ik een nieuw bericht plaats op mijn website.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: 1op160
Hallo Michel,
Wat een prachtige onderbouw
m.vr.gr.
Hans
Wat een prachtige onderbouw
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2367
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: 1op160
Mooi zeg dat je je vorderingen op je website laat zien en leuk dat je je kinderen betrekt bij je modelhobby.
Mijn kinderen zitten in de bekende leeftijd dat de modelspoorhobby niet meer interessant is.
Heel veel succes met de verdere uitbreidingen.
Mijn kinderen zitten in de bekende leeftijd dat de modelspoorhobby niet meer interessant is.
Heel veel succes met de verdere uitbreidingen.
Groetjes Geert
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro
Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Re: 1op160
Nogmaals bedankt allemaal, voor de positieve reacties.
Dat geeft extra motivatie om te blijven delen.
Na een jaar werken aan mijn modelbaan is de helft van het schaduwstation klaar. Nu copy paste in spiegelbeeld naar de andere helft. ;D
https://1op160.nl/een-half-schaduwstation/
Dat geeft extra motivatie om te blijven delen.
Na een jaar werken aan mijn modelbaan is de helft van het schaduwstation klaar. Nu copy paste in spiegelbeeld naar de andere helft. ;D
https://1op160.nl/een-half-schaduwstation/
Re: 1op160
Ziet er echt heel strak uit.
Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Re: 1op160
Ik wilde weer eens een overzichtsfoto delen.
Achter de grijze kleppen bevindt zich het schaduwstation.
(waarvan aan de linker helft nog de rails gelegd moet worden)
En voor wie het leuk vindt om meer te zien:
https://1op160.nl/overzichtsfotos-schaduwstation/
Achter de grijze kleppen bevindt zich het schaduwstation.
(waarvan aan de linker helft nog de rails gelegd moet worden)
En voor wie het leuk vindt om meer te zien:
https://1op160.nl/overzichtsfotos-schaduwstation/
Re: 1op160
indrukwekkend
Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Re: 1op160
Heel strak en fraai Michel
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer