Minitrix - Trein laten schakelen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
tcm2803
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2010 09:41
Locatie: Almere

Minitrix - Trein laten schakelen

Bericht door tcm2803 »

Hallo,

Ik heb een vraag voor jullie. Ik ben op zoek naar een manier om op mijn nieuw te bouwen baan de locs een signaal te laten geven. Nu zag ik in de catalogus 2 verschillende schakelrails.

1. De reed-relais
2. Schakelrail

Voor een reed-relais lijkt mij er (te) weinig ruimte te zijn onder de gemiddelde loc, als ik daar een magneetje plak, dan zal deze volgens mij wisseltongen raken.

De schakelrail vindt ik wat vreemd, hoe maakt deze precies contact? En krijg ik dan de tij-spanning van de modelbaan terug? Of sluit ik deze aan op de aansturing van de trafo (wisselspanning).

Zijn er nog meer alternatieven die ik nog niet ken? Graag zou ik van jullie horen.

Grt. Mischa


Twee is gezelliger als één, kom gezellig langs als je er zin in hebt, de koffie staat warm, en het bier koud! :)
Gebruikersavatar

haverkatrans
Berichten: 274
Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
Locatie: Goor

Re: Minitrix - Trein laten schakelen

Bericht door haverkatrans »

je kunt de magneet ook onder de eerste wagon plakken.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Minitrix - Trein laten schakelen

Bericht door Michiel »

Hallo Micha,

Met een reedcontact heb ik inderdaad het probleem van dat magneetje. Meestal is er wel ergens plek te vinden, maar soms...

De contactrail geeft inderdaad rijspanning terug bij contact, en niet echt evident om te gebruiken als je niets van elektronica kent.

Maar de meest gebruikte manier om een signaal te geven, is met stroomdetectie. Dat is een klein circuit dat je tussen de voeding en de rails aansluit, en dat detecteert wanneer er een stroomopnemer op de rails staat. Concreet is dit meestal een locomotief, maar kan ook een rijtuig zijn met binnenverlichting of bijvoorbeeld een goederenwagon met sluitverlichting.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Laatst gewijzigd door Michiel op 13 okt 2010 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Minitrix - Trein laten schakelen

Bericht door martinb »

Wellicht is dit een oplossing? http://webshop.traintech.nl//product_in ... ucts_id=32 Verder geen electronica techneut, maar als ik in de handleiding van het ding kijk zitten er denk ik wel kansen in voor jou.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
tcm2803
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 okt 2010 09:41
Locatie: Almere

Re: Minitrix - Trein laten schakelen

Bericht door tcm2803 »

Bedankt voor alle mogelijkheden, ik ga hier eens mee spelen.

2 verschillende schakelrails besteld, reed relais besteld bij conrad, en de stroomdetectie ga ik ook bestellen. Ik laat jullie weten wat de beste optie is. Gezien het 'aantal gelezen' zitten meer mensen heir op te wachten.

Grt. Mischa


Twee is gezelliger als één, kom gezellig langs als je er zin in hebt, de koffie staat warm, en het bier koud! :)
Plaats reactie