Michiel schreef: ↑26 aug 2023 14:10
Kleine tegenvaller: Rosoft blijkt gestopt. Ik wou er nog een aantal ServoSwitches bestellen, maar helaas. Het wordt dus rondzoeken naar een degelijke vervanger voor Rosoft's Servoswitches...
Hoi Michiel,
Ik heb er nog een aantal liggen, iig 2 misschien 4 ik zal vanavond even kijken want ik gebruik ze niet, ik ben na aanschaf vrij rap overgestapt op OC32 aansturing van mijn servo's.
Michiel schreef: ↑26 aug 2023 14:10
Kleine tegenvaller: Rosoft blijkt gestopt. Ik wou er nog een aantal ServoSwitches bestellen, maar helaas. Het wordt dus rondzoeken naar een degelijke vervanger voor Rosoft's Servoswitches...
Ik heb er nog eentje ongebruikt liggen die wel weg mag. Was bedoeld om wat mee te experimenteren, maar nu ze obsolete zijn kan ik beter meteen naar wat anders kijken.
't Is weer een tijd geleden dat ik hier iets heb gepost. Dus even een update van de toestand. Er is niet veel gebeurd, want de werf lag vele maanden stil.
Ik heb ESU SwitchPilot modules gekocht om de wissels aan te sturen, maar Rosoft ServoSwitch steekt toch met kop en schouders boven deze ESU's uit kwa concept. De ESU heeft een onhandige display dat onder de baan is wanneer je boven de baan de wissels wil afregelen, Met Rosoft doe je dat gewoon met de rijregelaar. En de ESU poolt het puntstuk om zonder de spanning van het puntstuk te halen wanneer de tongen in beweging zijn! Toch wel twee stevigen nadelen. Maar goed, mijn ESU is geïnstalleerd en werkt uiteindelijk mits isolatiesleufjes geslepen te hebben in de wisseltongen om het puntstuk te isoleren van de wisseltongen.
Ondertussen ben ik ook bezig geweest met het verder ballasten van de perronsporen. Nog 2 van de 7 segmenten te gaan. De schoonmaaktrein rijdt al weer testrondjes, nu met 3 extra perronsporen operationeel. Een paar fotos om af te sluiten:
Bedankt voor de wederverwelkoming, gasten! Gisteren ben ik bezig geweest met het ballasten van de hoofdsporen op het voorlaatste segment. Het heeft nu 24 uur kunnen drogen. Nu kunnen we de "schade" opmeten. Een van de wissels zit vast door ingelopen lijm. Dat wordt voorzichtig los prutsen...
Dat door de lijm vastlopen van de wissels maakt mij wat huiverig om uberhaupt te gaan ballasten.
Die haakse kruising rechts op de foto is dat een trambaan?
... en het gaat vooruit. Net het laaste stukje hoofdspoor (richting Schumann, wat toen nog niet bestond, maar er was toen wel de halte "Wetstraat") in de ballast gezet. Lijm is nog kletsnat en kan nu 24 uur drogen.
@Bert, gewoon doen. Als het echt vast zit, kan je het ook weer los weken. En inderdaad, die haakse kruising is voor een trambaan.
“ Ik heb ESU SwitchPilot modules gekocht om de wissels aan te sturen, maar Rosoft ServoSwitch steekt toch met kop en schouders boven deze ESU's uit kwa concept. De ESU heeft een onhandige display dat onder de baan is wanneer je boven de baan de wissels wil afregelen, Met Rosoft doe je dat gewoon met de rijregelaar. En de ESU poolt het puntstuk om zonder de spanning van het puntstuk te halen wanneer de tongen in beweging zijn! Toch wel twee stevigen nadelen. Maar goed, mijn ESU is geïnstalleerd en werkt uiteindelijk mits isolatiesleufjes geslepen te hebben in de wisseltongen om het puntstuk te isoleren van de wisseltongen.”
Wat balen zeg!ik heb ook zo’n ding klaarliggen voor de uitbreiding….moet ik nou nog meer gaan slijpen enzo? Da’s jammer zeg. Die ServoSwitches van Rosoft werken echt mega inderdaad. Die ESU dan maar sowieso ‘bovengronds’ gebruiken voor de schaduwsporen….
Zo, alles wat "moderne" ballast moet krijgen heeft het gekregen. Ja, er zijn nog een hoop correcties uit te voeren, maar die komen wanneer ze komen. De rest van de sporen (opstelbundels, enz) worden "ondergestopt" zoals tot de jaren 1920 gebruikelijk was. Hoe ik dat onderstoppen ga uitvoeren is nog in beraad met mezelf. Hieronder is een vogelzicht van het noordelijk deel van het station, kant van de Belliardstraat en toen nog de overweg...
Vóór de jaren '20 werden de bielzen volledig onder een laag grof zand gestoken, and bescherming tegen de weerelementen. Het is pas vanaf de jaren '20 dat men het ballastbed van grof grind is gaan gebruiken, met de bielzen zichtbaar. Vandaar dat ik de term "onderstoppen" gebruikte.
Ik heb redelijk goede ervaringen met een soort poeder/stof van Anita decor. Als je het verwerkt als ballast dan heeft het zeker de textuur van zand.
Ik zou er in jouw geval wel voor kiezen om de rails eerst op te vullen en alleen een fijne toplaag te maken. Anders heb je bakken poeder nodig en ik merkt dat als je ergens niet goed verlijmd dat er na verloop van tijd gaten vallen.
Voor de toplaag gebruik ik gedroogde leem, vermalen tot poeder fijner dan zand,... uit de tuin. Maar ik ben er nog niet uit hoe ik het opvullen ga doen. Met grind? Gips? ... Ik ga eerst een aantal proefstukjes maken om een methode uit te ontwikkelen.
Een fijn strooisel op basis van schuim zoals fine turf van woodland of iets vergelijkbaars zelf gemaakt van oasis?. Dat is lekker licht.
Oohja je zou natuurlijk ook koffie kunnen hergebruiken maar dat ruikt in het begin nogal sterk en laat slecht vocht door als het helemaal uitgedroogd is.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe" Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Hoi Michiel, koffiegruis had ik eerder al getest, maar het blijft vrij grof (relatief op onze 1/160 schaal) en erg moeilijk in te druppelen met lijm want het drijft onmiddelijk weg. Fijn schuim lijkt me nog moeilijker want nog hydrophobischer dan koffie. Maar alle tips zijn welkom. Ik moet nog met de experimenten beginnen.