Centrales geschikt voor detectie via reedcontacten

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
jodelo

Centrales geschikt voor detectie via reedcontacten

Bericht door jodelo »

Hallo allen:

Zoals de titel al zegt wil ik een "misschien domme vraag" stellen om uit te vinden met welke centrales ik bezetmelding via reedcontacten kan realiseren.
Ik heb nu een Z21 (zwart) en hierop krijg ik via de Yamorc YD6016LN-CS terugkoppeling via de S88 modules DR4088-CS.
Op een nieuw te realiseren baan wil ik graag i.p.v. de stroomdetectie overstappen naar reedcontact detectie.
Dit om te voorkomen dat ik tussen iedere 2 meldpunten een stroomaansluiting moet maken, vaak op heel lastige punten.

Hoe kan ik dit realiseren ?
Ik ben erg benieuwd naar eventuele antwoorden/oplossingen

gr. Jo

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)
Kato N-spoor, Z21, IB, Digikeijs bezetmelding en iTrain software.

BramvanLeeuwen

Re: Centrales geschikt voor detectie via reedcontacten

Bericht door BramvanLeeuwen »

Hoi Jo,
volgens mij kun je prima met Dinamo i.s.m. iTrain werken. Je moet dan OC32-modules gebruiken voor de invoer van de signalen vanaf te reedcontacten. Zie de handleiding van iTrain (file:///D:/Users/Bram/Documents/Modeltrein/ITrain/docs/iTrain%205%20handleiding.pdf je hoeft niet de hele handleiding door te lezen hoor) voor de detectie.
Ik werk zelf met stroomdetectie, maar ik weet haast zeker dat detectie met reedcontacten ook mogelijk is. Vraag eventueel op het iTrain-forum hierover. Het is denk ik wel zo dat Dinamo vooral gericht is op stroomdetectie. Ik weet ook niet hoe de snelheidsregeling van de treinen via Dinamo geregeld moet worden als je geen TM44-module gebruikt. Via stroomdetectie gaat dat via een TM44 module van Dinamo.
Misschien kan iemand nog reageren die er ervaring mee heeft. Het iTrain-team kan vast ook helpen.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
jodelo

Bericht door jodelo »

Hoi Bram:
Ik zit natuurlijk wel even met een nieuwe Z21 die op mijn af te breken baan met stroomdetectie werkt.
De Z21 wil ik graag behouden en met iTrain rijden en melden was tot nu toe geen probleem.
Weet alleen niet of ik ook meldermodules kan gebruiken met common ground i.c.m. met de Z21.
Ik heb getest met een DR4088-GND en daarop kreeg ik ook een melding op de meldermonitor van iTrain.

Daarna kreeg ik echter niets meer werkend ???

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)
Kato N-spoor, Z21, IB, Digikeijs bezetmelding en iTrain software.

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik ga misschien wat kort door de bocht zijn maar ik vraag me echt af waarom je juist wilt afwijken van de bewezen paden. Wat maakt jouw baan nou specialer dan die van andere hier.

De opmerking Dinamo slaat nergens op. Dinamo kan helemaal niet overweg met reedcontacten als terugmelders. Hele systeem is er op gemaakt om blokdetectie te doen.

Je centrale boeit het geen zak welke vorm van terugmelding je gebruikt. Als je het maar juist aansluit. En ik betwijfel of je dat begrepen hebt. Als je comment ground hebt Gebruikt en deze hebt aangesloten op je rails alsof het een 3 rail systeem si heb je waarschijnlijk wat gesloopt.

Heb je al nagedacht over hoe je reedcontacten gaat bedienen? Deze zullen namelijk ook moeten geactiveerd worden.

Daarnaast moeten deze ook op de plekken komen op de baan waar je normaal je stroomdetectie zou maken. Dus minder bedrading krijg je er niet van.
En als je toch een nieuwe baan gaat aanleggen is het maken van de meldpunten toch juist kinderspel. Alle ruimte en mogelijkheid om dit aan te leggen.

Ps itrain kan goed overweg met 2 of zelfs 1 melder per blok, daarmee heb je dus helemaal geen extra stroompunten tussen melders.

Maar misschien is het verstandig om eens bij Domburg Train support eens een afspraak te maken zodat je wat uitleg en advies kan krijgen.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

PaulRoman

Bericht door PaulRoman »

Hallo,

Ben het volledig eens met de opmerkingen van Joost hierboven. Denk nog eens goed na.
Naar ik begrijp beschikt de Z21 over een LocoNet interface. Mocht je nu toch nog reedcontacten willen gebruiken, is het misschien een optie om Arduino met ArLoco (van Nico Teering) te gebruiken. 16 terugmelders per Arduino. Terugmelding via LocoNet. Geschikt voor pulsmelding (reedcontacten) en/of stroomdetectie. Voor het laatste heb je dan nog de zgn. Okkie schakeling nodig. Is wel zelfbouw, maar mijn ervaring is dat dat heel goed te doen is. En ook nog goedkoop.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Plaats reactie