Ik heb op mijn baan een keerlus en een spoordriehoek waar de spanning moet omwisselen op het moment van in- en/of uitrijden door een trein in dat blok.
Ik gebruik daarvoor twee KSM-3 schakelingetjes van TAMS. (https://asset.conrad.com/media10/add/16 ... pakket.pdf ) Ik weet, de schakelingetjes reageren op een zeer kortstondige kortsluiting, waardoor de voeding van het blok binnen een zeer korte tijd omgepoold wordt. En kortsluiting zou je te alle tijden moeten voorkomen. Maar het werkt prima.
Ik ben mijn baan aan het automatiseren zodat ik met iTrain treinen zelfstandig kan laten rijden.
Voor de bezetmelding gebruik ik YaMoRC YD6016LN-CS / YD6016ES-CS stroomverbruik sensors.
Ik kan de KSM-3 schakelingetjes niet rechtstreeks aan de YaMoRC's sensors koppelen, omdat de KSM-3 altijd wat stroom verbruikt dus dan lijkt het of de baanvakken altijd bezet zijn.
Ik denk dat ik het zou kunnen oplossen door één van de de uitgangen van de KSM-3 via de YaMoRC bezetmelder te laten lopen.
Nadeel, ik kan dan maar 1 ipv 8 van de mogelijke sensors gebruiken, omdat de spanning immers om draait door de KSM-3. Ik heb dus één YD6016ES-CS nodig voor deze beide specifieke baanvakken.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is er een risico dat ik de YaMoRC YD6016ES-CS opblaas?
Is er wellicht een andere oplossing?
Ik hoor graag jullie reacties.
Vraag bezetmelding in keerlus
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Vraag bezetmelding in keerlus
Ik heb meerdere Xtreme keerlus modules van RoSoft in gebruik, die zijn er op gemaakt om met bezetmelding te werken. Helaas worden deze niet meer gemaakt..
Ook heb ik meerdere keerplus 3 modules van Domburg Train Support met bezetmelding. Werken bij mij allen zonder problemen, icm bezetmelders van RoSoft, iTrain en IB2.
Ook heb ik meerdere keerplus 3 modules van Domburg Train Support met bezetmelding. Werken bij mij allen zonder problemen, icm bezetmelders van RoSoft, iTrain en IB2.
Re: Vraag bezetmelding in keerlus
Na wat piekeren en wat rommelen tussen mijn elektronica onderdelen heb ik uiteindelijk een oplossing gevonden.
De KSM-3 module is dus geschakeld tussen de A en B van de (in mijn geval) Z21 centrale en het stuk spoor van de keerlus, dat aan beide kanten volledig geisoleerd is.
Als een locomotief bij het in- of uitrijden van de keerlus kortsluiting veroorzaakt, zorgt de KSM-3 module ervoor dat de uitgangen omgepoold worden.
De KSM-3 module verbruikt zelf altijd wat stroom, dus de stroomverbruik sensor in de A of B lijn plaatsen werkt niet. De sensor zou dan altijd bezet melden, terwijl dat niet zo is.
Wat ik gedaan heb is in één van de lijnen van de KSM-3 module naar het spoor een diodebrug geplaats, waardoor er bij bezet een spanningsverschil over de diodes ontstaat. Zie https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... modelbaan/
Met dit spanningsverschil kan een transistor geleidend gemaakt worden. Hiermee kan dan weer een optocoupler geschakeld worden. Dit is in feite een ledje die een transistortje geleidend maakt. Het mooie is dat het een losse koppeling is, dus het circuit van het ledje staat los van het circuit van het transistortje. Door dit transistortje met natuurlijk een goede weerstand te koppelen aan een sensor van de bezetmelder, gaat er een beetje stroom lopen op het moment dat er een locomotief in de keerlus staat, en dat is wat je wilt.
(het ledje met de 1k weerstand is niet noodzakelijk, dat is puur om op het printje zelf te zien of de keerlus bezet is)
Het bleek dat ik twee optocouplers tegengesteld moest gebruiken, in de ene richting werkte de bezetmelder wel, in de andere niet.
Door een diode voor de optocoupler te zetten en een gespiegelde optocoupler met diode parallel te zetten, werkte het prima.
Eerst heb ik alles natuurlijk uitgeprobeerd met een breadboard, daarna gepuzzeld om alle elementjes op een printplaatje te krijgen en dit is het resultaat voor twee keerlussen.
De witte draden komen vanaf de KSM-3 module, de bruin/groene draden gaan naar het spoor van de keerlus.
De gele draad komt vanaf de Z21 centrale en de beide blauwe draden gaan naar de YaMoRC YD6016ES-CS bezet sensor.
Misschien dat een electronica specialist mijn schakeling nog beter kan maken, ik heb ongetwijfeld niet alles optimaal gedaan.
Maar op dit moment werkt het prima en voldoet het aan mijn verlangen: iTrain ziet dat er in de keerlus een stroomverbruiker staat.
De KSM-3 module is dus geschakeld tussen de A en B van de (in mijn geval) Z21 centrale en het stuk spoor van de keerlus, dat aan beide kanten volledig geisoleerd is.
Als een locomotief bij het in- of uitrijden van de keerlus kortsluiting veroorzaakt, zorgt de KSM-3 module ervoor dat de uitgangen omgepoold worden.
De KSM-3 module verbruikt zelf altijd wat stroom, dus de stroomverbruik sensor in de A of B lijn plaatsen werkt niet. De sensor zou dan altijd bezet melden, terwijl dat niet zo is.
Wat ik gedaan heb is in één van de lijnen van de KSM-3 module naar het spoor een diodebrug geplaats, waardoor er bij bezet een spanningsverschil over de diodes ontstaat. Zie https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... modelbaan/
Met dit spanningsverschil kan een transistor geleidend gemaakt worden. Hiermee kan dan weer een optocoupler geschakeld worden. Dit is in feite een ledje die een transistortje geleidend maakt. Het mooie is dat het een losse koppeling is, dus het circuit van het ledje staat los van het circuit van het transistortje. Door dit transistortje met natuurlijk een goede weerstand te koppelen aan een sensor van de bezetmelder, gaat er een beetje stroom lopen op het moment dat er een locomotief in de keerlus staat, en dat is wat je wilt.
(het ledje met de 1k weerstand is niet noodzakelijk, dat is puur om op het printje zelf te zien of de keerlus bezet is)
Het bleek dat ik twee optocouplers tegengesteld moest gebruiken, in de ene richting werkte de bezetmelder wel, in de andere niet.
Door een diode voor de optocoupler te zetten en een gespiegelde optocoupler met diode parallel te zetten, werkte het prima.
Eerst heb ik alles natuurlijk uitgeprobeerd met een breadboard, daarna gepuzzeld om alle elementjes op een printplaatje te krijgen en dit is het resultaat voor twee keerlussen.
De witte draden komen vanaf de KSM-3 module, de bruin/groene draden gaan naar het spoor van de keerlus.
De gele draad komt vanaf de Z21 centrale en de beide blauwe draden gaan naar de YaMoRC YD6016ES-CS bezet sensor.
Misschien dat een electronica specialist mijn schakeling nog beter kan maken, ik heb ongetwijfeld niet alles optimaal gedaan.
Maar op dit moment werkt het prima en voldoet het aan mijn verlangen: iTrain ziet dat er in de keerlus een stroomverbruiker staat.
Chirk viaduct en aquaduct: viewtopic.php?t=17900