hoe best de draden aansluiten op mijn ringleiding

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
cepero
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:04

hoe best de draden aansluiten op mijn ringleiding

Bericht door cepero »

ik heb hulp en raad nodig ivm de bekabeling van men baan (in opbouw). Het heeft me al enkele dagen kopzorgen gegeven!
En ik heb wel menige site geraadpleegd om eventueel tips hierover te vinden, maar nog geen succes tot nu toe.
Momenteel heb ik de diverse stroomdraden (1,5mm²) die op men sporen gesoldeerd zijn, met die klemmen van WAGO aan elkaar hangen om de baan analoog te testen op de werking. Uiteraard trekt dit op niets want je kan maar enkele kabels per klem aansluiten en dan moet je al gaan doorverbinden naar een andere klem. Tis momenteel een echte 'nest' achter men baan en ik hou daar niet van. Ik zoek een orderlijker en mooier systeem om alles bij elkaar aan te sluiten. De beste manier zou wel solderen zijn op de 'ringleiding' maar ik wil dit vermijden omdat achteraf (kan wel een tijdje duren) diezelfde stroomkabels gebruikt zullen worden om op de stroomdetectie printplaatjes aangesloten te worden.
Een systeem met lusterklemmen oogt mooier omdat je deze netjes en orderlijk kan vastvijzen op hout maar deze doen natuurlijk niets meer dan een inkomende kabel terug verder te sturen. Ik heb al gedacht om telkens 2 kabels in elke ingang van de lusterklem te steken en aan de andere kant van de 'reep' lusterklemmen ze met korte draden aan elkaar vast te hangen zodat een 'reep' als het ware aan elkaar vasthangt. Zo kan ik dan achteraf de verschillende 'klusters' aan elkaar verbinden met opnieuw een extra draad ertussen te steken.
Heeft iemand dit al eens gedaan, en is dit aan te raden? Ik heb ook al gedacht aan een systeem van een soort banaanstekkers op de draden aan te sluiten (mannelijke kant dus) en ergens een soort van plaatje met meerdere gaten die aan elkaar gelinkt zijn, waar al die kabels ingestoken zouden kunnen worden, en vandaar netjes verder kunnen gaan naar vb de transfo zelf.
De banaanstekkertjes bestaan wel, maar zo'n plaatje is waarschijnlijk een utopie vrees ik.

Iemand ideeën hieromtrent? altijd welkom natuurlijk! :-)

met vriendelijke groet
José



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: hoe best de draden aansluiten op mijn ringleiding

Bericht door dentheo »

cepero schreef: Momenteel heb ik de diverse stroomdraden (1,5mm²) die op men sporen gesoldeerd zijn
1,5 mm2 op N-spoor ??? compliment, hoeveel dwarsliggers zijn er dan gesmolten ?
Als U zo handig bent met solderen zou ik de rest ook solderen.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
cepero
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:04

Re: hoe best de draden aansluiten op mijn ringleiding

Bericht door cepero »

het is de eerste keer dat ik soldeer en eerlijk gezegd, een fleischmann picollo rail kan wel wat verdragen hoor.


Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1401
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: hoe best de draden aansluiten op mijn ringleiding

Bericht door richard7877 »

1,5mm2 lijkt mij wel wat aan de dikke kant
je kan dit wel voor je ringleiding gebruiken als het "stijf" draad is (vaste binnen kern)

groeten richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: hoe best de draden aansluiten op mijn ringleiding

Bericht door Rob Fongers »

Ik denk eerder dat hij 0,15mm2 bedoeld


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: hoe best de draden aansluiten op mijn ringleiding

Bericht door martinb »

Hoi Jose,

Ik neem aan dat je 1,5 gebruikt als ringleding en daarna vanaf die ring met dunnere draden werkt? Wellicht een tip is vanaf de ringleding te gaan naar een soldeerplint en vanaf dat punt met dunnere draden door te gaan. Op http://www.nproject.org/nl/modelspoor/d ... lbaan.html heb ik daar een voorbeeldje van geplaatst.

Een andere manier is wellicht een verdeelplaat van TrainTech? http://webshop.traintech.nl//product_in ... ucts_id=34 Voor 2,75 Euro heb je dan een nette oplossing denk ik.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
cepero
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:04

Re: hoe best de draden aansluiten op mijn ringleiding

Bericht door cepero »

ik gebruik die 1.5 tot nu toe ook op de sporen zelf. Heb al de secties van mijn twee schaduwstations momenteel met die 1.5mm² draad gesoldeerd. Het is nu niet dat het soldeersel boven de rail uitkomt hoor. Ik ga nu wel overschakelen naar 0.5mm² draad die ik vandaag nog heb gekocht. De rest terug gaan veranderen zie ik eigenlijk niet meer zitten. Twas al een vrij saai en tijdrovend werkje. Als ik die reacties zo lees voel ik me al wat beschaamd. Was het zo erg :lol:

Martin!!! Een soldeerprint is zeker netjes maar mits ik achteraf de draden moet losmaken om naar de terugmelders te sturen wil ik solderen nu vermijden .
Die verdeelplaat van Traintech is dus echt wél exact wat ik zoek!!!!!
Jij geeft me hier echt het ideale oplossing op een presenteerblaadje.
Nu enkel nog zien dat ik zoiets bij mij thuis kan krijgen. Is dat het enige merk die zoiets aanbiedt?
Dit weekend ga ik naar de modeltreinbeurs in Mechelen, Belgie. Hopelijk hebben ze dat daar ook

Bedankt voor deze info Martin!

Groeten José


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: hoe best de draden aansluiten op mijn ringleiding

Bericht door Rob Fongers »

Wat heet beschamend. Maak eens een foto van een aansluiting


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Wim Ros

Re: hoe best de draden aansluiten op mijn ringleiding

Bericht door Wim Ros »

Hi,

Volgens mij is dat een verdeelprint voor 2 aansluitingen op te splitsen in 2 x 9 aansluitingen. Daar heb je voor bezetmelders helemaal niets aan lijkt mij.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
cepero
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:04

Re: hoe best de draden aansluiten op mijn ringleiding

Bericht door cepero »

klopt Wim. Maar dat is ook de bedoeling. Voorlopig worden alle blokken (secties) aangesloten op 2 ringleidingen (+ en -) via bv zo'n verdeelplaatjes en later als de baan met bezetmelding wordt uitgerust, haal ik die eraf en worden diezelfde kabels op terugmelders aangesloten. Het is dus eerder een voorlopige oplossing. Die blokken worden nu allemaal al gemaakt om later veel werk te besparen.

ander vraagje ivm die aansluitingen op terugmelders en bezetmelders. Ik weet nu ook al ondertussen dat niet gedetecteerde secties van elke blok en wisselstraten een 2 volt meer aan stroom geven en je daarom zo'n tussenstuk moet aansluiten om de stroom hier ook met 2 volt te verminderen. Ok voor zover, maar wat met de andere rail? want die zal dan uiteindelijk toch ook 2 volt meer geven, want die is volledig ongedetecteerd. Of kan dat minder kwaad?

met vriendelijke groeten,
José


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: hoe best de draden aansluiten op mijn ringleiding

Bericht door shoven »

De andere rail hoeft niet te worden aangepast.

Aansluiting voor digitaal is als volgt:
Afbeelding

je ziet dat op slechts 1 van de 2 rails de spanning wordt bijgepoetst met een diodeschakeling (geel). Op die rail sluit je ook de bezetmelders aan (blauw). De andere laat je met rust (bruin).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
cepero
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:04

Re: hoe best de draden aansluiten op mijn ringleiding

Bericht door cepero »

Vandaag bladerde ik toevallig eens door een Fleischmann-kataloog en volgens mij is artikel 6940 ook zoiets. Ben wel niet echt zeker, want het stond allemaal in't Duits uitgelegd :)
Natuurlijk is het wel wat prijslijker dan het voorgaande alternatief van TrainTech

en bedankt voor de duidelijke uitleg met foto Steven :)

mvg José Cepero


Plaats reactie