Diesellocomotief HLD 54 van de NMBS
Diesellocomotief HLD 54 van de NMBS
net me Beslse nohab binnen van Hans rijdt perfect als we dat van Kato gewend zijn
ziet er ook mooi en gedetaileerd uit een aanrader , goede rij eigenschappen kortom een mooie loc
Is inderdaad oudere uit voering tijdperk III, Kan ook zijn ze deze nooit veranderd hebben .maar ieder geval geen Piko benelux
Bedrijfsnummer: 5405
Bw Schaarbeek
Bedrijfstoestand 1972
Modeleigenschappen:
-Stroomverbruik over alle assen
-Interface NEM 651
-Koplampen die veranderen met de rijrichting
-Vijfpolige motor met twee vliegwielen
-Beperkte editie
ziet er ook mooi en gedetaileerd uit een aanrader , goede rij eigenschappen kortom een mooie loc
Is inderdaad oudere uit voering tijdperk III, Kan ook zijn ze deze nooit veranderd hebben .maar ieder geval geen Piko benelux
Bedrijfsnummer: 5405
Bw Schaarbeek
Bedrijfstoestand 1972
Modeleigenschappen:
-Stroomverbruik over alle assen
-Interface NEM 651
-Koplampen die veranderen met de rijrichting
-Vijfpolige motor met twee vliegwielen
-Beperkte editie
- Bijlagen
-
- kato-2893-sncb-dieselloc-nohab-hld-54-4949727690346.jpg (28.46 KiB) 1724 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mack op 12 jul 2024 00:13, 4 keer totaal gewijzigd.
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
-
- Berichten: 5292
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: belse Nohab
En verder?....dit is natuurlijk wel heel mager vergeleken met andere materieel besprekingen.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: belse Nohab
Ik ben het wel met Michiel eens. Dit onderdeel van het Forum is voor uitgebreide materieel besprekingen.
Dit berichtje past beter in het Topic: Mijn nieuwe aanwinsten.
Verder wens ik je veel plezier van je nieuwe beslsslslse Nohab
Dit berichtje past beter in het Topic: Mijn nieuwe aanwinsten.
Verder wens ik je veel plezier van je nieuwe beslsslslse Nohab
Re: belse Nohab
In principe staat dit onderwerp gewoon op de juiste plek. Er is een forumdeel 'Materieel bespreking', waar dit onderwerp in staat, en een forumdeel 'Materieel test'. Deze laatste is de plek voor uitgebreide tests en verslagen.
Aan het huidige deel 'Materieel bespreking' worden geen vereisten gesteld, het staat open voor een vrije discussie.
Aan het huidige deel 'Materieel bespreking' worden geen vereisten gesteld, het staat open voor een vrije discussie.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: belse Nohab
Weet niet wat ik meer moet zeggen dan dat dan dat die mooi en goed rijdt en er goed gedetailerd is
Michiel rijdt geen digitaal dus kan ik niks over zeggen
fido de ( beslsslslse Nohab) is een Diesellocomotief HLD 54 van de NMBS, tijdperk IV
weet u dat ook weer en bedankt weer hoop u hiermee genoeg op hoogte heb gesteld
en zelfde antwoord Michiel rijdt geen digitaal dus kan ik niks over zeggen
Wat meer bij gezet
Michiel rijdt geen digitaal dus kan ik niks over zeggen
fido de ( beslsslslse Nohab) is een Diesellocomotief HLD 54 van de NMBS, tijdperk IV
weet u dat ook weer en bedankt weer hoop u hiermee genoeg op hoogte heb gesteld
en zelfde antwoord Michiel rijdt geen digitaal dus kan ik niks over zeggen
Wat meer bij gezet
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Diesellocomotief HLD 54 van de NMBS
Omdat de Nohab die vandaag mijn baan is komen binnenrijden (de MÁV M61 006) zeer nauw verwant is aan de HLD 54 zet ik mijn commentaar op het model (en de HLD 54) maar in hetzelfde draadje.
Het lijkt erop dat er dus twee vormvarianten zijn uitgebracht bij deze nieuwste serie van de Kato Nohabs, het duidelijkste verschil zijn de baanschuivers - eerder werd technisch nagenoeg het identieke model in negen kleurvarianten uitgebracht rond 2010-2011. In het echt zijn er bij wel iedere variant wel wat details die afwijken van hetgeen er op de modellen van Kato te zien zijn.
Eerst een paar kleinigheden met betrekking tot de M61: er zullen vast wel meer kleinere details zijn die niet kloppen maar een paar die mij opvielen: De tyfoon klopt niet. Op het model staat er een enkelvoudige kleine toeter boven de cabine, in het echt is er een dubbele (grote en een kleine) tussen de ramen van de cabine naar beneden gericht. Redelijk kenmerkend detail, dus jammer. Ook zijn er opvallende witte antenne's, die er gewoon niet op horen. Verder klopt ie qua details prima. Een beetje jammer dat een paar driedimensionale details op de neus van de locomotief (aansluitpunt voor een kabel?) met een opdruk zijn afgedaan en op het dak zal er vast nog wel wat kleins aan te merken zijn, maar afgezien van deze details mag de loc blijven en ga ik er in ieder geval voorlopig niet aan sleutelen.
Wat betreft de HLD 54 - ik heb er zelf geen, maar wat me gelijk opvalt is dat het model een driepunts frontsein heeft, terwijl op de foto's die ik vind van de HLD 54 meestal een vijfpunts frontsein te zien is. (EDIT: na een poos zoeken vond ik wel een foto van juist de 5405 uit 1972 met een driepunts frontsein. Niet het meest typische uiterlijk, want het kwam voor, maar niet lang)
Het lijkt erop dat er dus twee vormvarianten zijn uitgebracht bij deze nieuwste serie van de Kato Nohabs, het duidelijkste verschil zijn de baanschuivers - eerder werd technisch nagenoeg het identieke model in negen kleurvarianten uitgebracht rond 2010-2011. In het echt zijn er bij wel iedere variant wel wat details die afwijken van hetgeen er op de modellen van Kato te zien zijn.
Eerst een paar kleinigheden met betrekking tot de M61: er zullen vast wel meer kleinere details zijn die niet kloppen maar een paar die mij opvielen: De tyfoon klopt niet. Op het model staat er een enkelvoudige kleine toeter boven de cabine, in het echt is er een dubbele (grote en een kleine) tussen de ramen van de cabine naar beneden gericht. Redelijk kenmerkend detail, dus jammer. Ook zijn er opvallende witte antenne's, die er gewoon niet op horen. Verder klopt ie qua details prima. Een beetje jammer dat een paar driedimensionale details op de neus van de locomotief (aansluitpunt voor een kabel?) met een opdruk zijn afgedaan en op het dak zal er vast nog wel wat kleins aan te merken zijn, maar afgezien van deze details mag de loc blijven en ga ik er in ieder geval voorlopig niet aan sleutelen.
Wat betreft de HLD 54 - ik heb er zelf geen, maar wat me gelijk opvalt is dat het model een driepunts frontsein heeft, terwijl op de foto's die ik vind van de HLD 54 meestal een vijfpunts frontsein te zien is. (EDIT: na een poos zoeken vond ik wel een foto van juist de 5405 uit 1972 met een driepunts frontsein. Niet het meest typische uiterlijk, want het kwam voor, maar niet lang)
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 5292
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Diesellocomotief HLD 54 van de NMBS
Ik even kort op railfaneurope en bahnbilder gekeken en Reeks 54 heeft ook 3 en 4 lampen gehad, zie hier en hier ik kwam ook een Reeks 52 met 5 lampen tegen, zie hier. Die toeters en antennes horen in ieder geval niet op de loc als ik de foto's zo bekijk.
Edit: hier een foto met de 204 003 en 204 004 waarbij de 204 003 maar 2 lampen heeft( ofwel zo'n beetje iedere loc was anders). Van de 5405/204 005 die KATO als voorbeeld heeft heb ik nog geen foto's gezien maar ook nog niet specifiek naar gezocht.
Edit2: hier een foto van de 5405 op 07-05-1979, de loc had toen losse sluitseinen en dus 5 lampen.
Groetjes Michiel
Edit: hier een foto met de 204 003 en 204 004 waarbij de 204 003 maar 2 lampen heeft( ofwel zo'n beetje iedere loc was anders). Van de 5405/204 005 die KATO als voorbeeld heeft heb ik nog geen foto's gezien maar ook nog niet specifiek naar gezocht.
Edit2: hier een foto van de 5405 op 07-05-1979, de loc had toen losse sluitseinen en dus 5 lampen.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Diesellocomotief HLD 54 van de NMBS
Hier die ene (enige!) foto van de 5405 met drie lampen die ik kon vinden. Dus mijn vermoeden is dat helemaal in den beginne de 5405 met drie lampen heeft rondgereden. Echt representatief is die niet voor de HLD 54 maar het is in ieder geval geen fantasiemodel zoals de benelux hondekop van piko (dat vermoeden had ik hier tot ik deze foto tegenkwam)
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0 ... 68&u=90732
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0 ... 68&u=90732
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 5292
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Diesellocomotief HLD 54 van de NMBS
Representatief voor de HLD 54 is het model wel maar voor de 2e periode. 1e periode was met 6 cijferig nummer 204 005 en 3 lampen want daar zijn ze mee geleverd. In 1971 werden de 4 cijferige nummers ingevoerd. Verschillend per loc werden de losse rode lampen toegevoegd en de beschildering veranderd. In de jaren 80 kregen de meeste net als reeks 52 en 53 een zwevende cabine, zie ook wikipedia.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Diesellocomotief HLD 54 van de NMBS
Een grotere versie van de foto:tv_man schreef: ↑01 jul 2024 09:13 Hier die ene (enige!) foto van de 5405 met drie lampen die ik kon vinden. Dus mijn vermoeden is dat helemaal in den beginne de 5405 met drie lampen heeft rondgereden. Echt representatief is die niet voor de HLD 54 maar het is in ieder geval geen fantasiemodel zoals de benelux hondekop van piko (dat vermoeden had ik hier tot ik deze foto tegenkwam)
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0 ... 68&u=90732
de locs zijn afgeleverd met twee frontseinen, voor de dienst naar Duitsland is het derde frontsein toegevoegd omdat deze daar verplicht was.