Bovenleiding aanleggen
Bovenleiding aanleggen
Ik heb totaal geen ervaring met bovenleiding. Wie kan mij op weg helpen daarmee?
Hoe ver moeten de masten uit elkaar staan? Hoe moet dat in de bogen aangelegd worden? Welke bovenleiding raden jullie aan? (er zijn nogal wat fabrikanten)
Ik ben ook al gewaarschuwd dat het nogal wat onderhoud vergt en daarom het beter is de stroom van de eloks via de rail te laten lopen. Kortom, ik weet daar eigenlijk niets over.
Mijn baan is naar duits voorbeeld aangelegd.
Hoe ver moeten de masten uit elkaar staan? Hoe moet dat in de bogen aangelegd worden? Welke bovenleiding raden jullie aan? (er zijn nogal wat fabrikanten)
Ik ben ook al gewaarschuwd dat het nogal wat onderhoud vergt en daarom het beter is de stroom van de eloks via de rail te laten lopen. Kortom, ik weet daar eigenlijk niets over.
Mijn baan is naar duits voorbeeld aangelegd.
Re: Bovenleiding aanleggen
Rij je digitaal of analoog? Met digitaal haal je het signaal sowieso van de rails. Je kunt je bovenleiding ook alleen als scenery-element beschouwen en alles verder laten zoals het was.
Voor de bochten (sorry, bogen): kijk naar het grootbedrijf. In elk geval geen bovenleiding met de bocht meebuigen, dat ziet er echt niet uit!
Voor de bochten (sorry, bogen): kijk naar het grootbedrijf. In elk geval geen bovenleiding met de bocht meebuigen, dat ziet er echt niet uit!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Moderator
- Berichten: 2162
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Bovenleiding aanleggen
Voor bovenleiding naar Duits voorbeeld ken ik drie fabrikanten, waarvan één kleinseriefabrikant (hammerschmid) welke ik voor het gemak verder niet verder over ga uitwijden.
Allereerst Sommerfeldt. Produceert al sinds jaar en dag diverse masten in spoor N. Redelijk spul maar deels qua techniek wel wat verouderd (uiterlijk technisch dan). Het nadeel of voordeel is dat dit systeem staat of valt bij je soldeertechniek. Als je geduld hebt kan je een heel stabiele bovenleiding opbouwen. Tegen de draad rijden is echter een absolute nee omdat je geheid de panto's stuktrekt of treinen laat ontsporen op slechte soldeerpunten tussen masten en bovenleidingsdraden.
Viessmann heeft sinds enkele jaren ook een compleet assorti aan verschillende typen masten. Stabiel, makkelijker op te bouwen en je kan er zeker weten mee tegen de draad rijden. Dat kan je hier zien, deze baan is (in de zichtbare delen) volledig van viessmann bovenleiding voorzien. Spul is behoorlijk stabiel en behoorlijk gedetaileerd. Opstandige draden kan je vastzetten met een druppie secondelijm (dat is namelijk een nadeel, de draden zitten vastgedrukt en kunnen soms loslaten, dat kan je met de secondelijm ondervangen). En het is gemakkelijk om ze weer los te maken als je dit wil (zelfs na lijmen). Viessmann heeft ook een aantal tools om de correcte maststand te bepalen zowel in rechte als gebogen spoordelen. Ik heb er in ieder geval goede ervaringen mee en ik vind het als beginneling in bovenleiding erg prettig werken.
Robert
Allereerst Sommerfeldt. Produceert al sinds jaar en dag diverse masten in spoor N. Redelijk spul maar deels qua techniek wel wat verouderd (uiterlijk technisch dan). Het nadeel of voordeel is dat dit systeem staat of valt bij je soldeertechniek. Als je geduld hebt kan je een heel stabiele bovenleiding opbouwen. Tegen de draad rijden is echter een absolute nee omdat je geheid de panto's stuktrekt of treinen laat ontsporen op slechte soldeerpunten tussen masten en bovenleidingsdraden.
Viessmann heeft sinds enkele jaren ook een compleet assorti aan verschillende typen masten. Stabiel, makkelijker op te bouwen en je kan er zeker weten mee tegen de draad rijden. Dat kan je hier zien, deze baan is (in de zichtbare delen) volledig van viessmann bovenleiding voorzien. Spul is behoorlijk stabiel en behoorlijk gedetaileerd. Opstandige draden kan je vastzetten met een druppie secondelijm (dat is namelijk een nadeel, de draden zitten vastgedrukt en kunnen soms loslaten, dat kan je met de secondelijm ondervangen). En het is gemakkelijk om ze weer los te maken als je dit wil (zelfs na lijmen). Viessmann heeft ook een aantal tools om de correcte maststand te bepalen zowel in rechte als gebogen spoordelen. Ik heb er in ieder geval goede ervaringen mee en ik vind het als beginneling in bovenleiding erg prettig werken.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Bovenleiding aanleggen
Ik heb jaren geleden dit onderwerp aangeroerd op beneluxrail. Die bestaat niet meer, dus info = weg.
Sommerfeld heeft een boekwerk waar het eea instaat. Het mooiste is om de masten toch niet te dicht bij
elkaar te zetten. Makkelijkst is om een foto op te zoeken met een echte 1:1 trein onder de bovenleiding.
Als je dan benaderd hoeveel rijtuigen er tussen 2 masten passen, kun je een aardige schatting maken.
Ik zou overwegen of je echt wel rijdraden wilt, in N zijn ze erg dik, en dus volledig uit schaal.
En ik zou ook zeker niet functioneel rijden op de bovenleiding.
Persoonlijk vind ik de sommerfelds erg mooi.
Op nproject staat geloof ik een methode voor zelfbouw van nederlandse masten!
Suc6!
Collin
Sommerfeld heeft een boekwerk waar het eea instaat. Het mooiste is om de masten toch niet te dicht bij
elkaar te zetten. Makkelijkst is om een foto op te zoeken met een echte 1:1 trein onder de bovenleiding.
Als je dan benaderd hoeveel rijtuigen er tussen 2 masten passen, kun je een aardige schatting maken.
Ik zou overwegen of je echt wel rijdraden wilt, in N zijn ze erg dik, en dus volledig uit schaal.
En ik zou ook zeker niet functioneel rijden op de bovenleiding.
Persoonlijk vind ik de sommerfelds erg mooi.
Op nproject staat geloof ik een methode voor zelfbouw van nederlandse masten!
Suc6!
Collin
Re: Bovenleiding aanleggen
Dank je Colin, voor je reactie.
Ik ben inderdaad al gewaarschuwd voor het functioneel rijden op bovenleiding. Het is een drama als het niet goed aangelegd is. Ik heb ook al een tip gehoord over "visdraad" spannen tussen de masten, zodat het nog enigzins lijkt op bovenleiding. Alleen vraag ik mij af of dit strak genoeg is om de pantograven te geleiden. Overigens had ik ook al mijn oog laten vallen op de masten van Sommerfeld. Foto uit het grootbedrijf is een goede tip.
Ik ben inderdaad al gewaarschuwd voor het functioneel rijden op bovenleiding. Het is een drama als het niet goed aangelegd is. Ik heb ook al een tip gehoord over "visdraad" spannen tussen de masten, zodat het nog enigzins lijkt op bovenleiding. Alleen vraag ik mij af of dit strak genoeg is om de pantograven te geleiden. Overigens had ik ook al mijn oog laten vallen op de masten van Sommerfeld. Foto uit het grootbedrijf is een goede tip.
Re: Bovenleiding aanleggen
Ik heb foto's gezien van een baan van Hans (Dachbodenheim, geloof ik). Hij plaatst wel portalen, maar gebruikt geen bovenleidingdraad. Het valt beslist niet op dat er geen draden zijn.
Op mijn diorama heb ik viessmann portalen en bovenleiding gebruikt, maar ondanks dat ik de juiste afstand heb gebruikt, trekken de draden de palen toch enigszins uit hun lood en floept de draad ook nog wel eens zodanig opzij weg dat de panto er naast schiet. Dat vind ik uitermate irritant en ik neig er dan ook naar om alleen portalen te plaatsen en geen draden op te hangen. Voordeel is dat je dan makkelijk 'achter' het spoor kan werken zonder de angst dat je draden kapot gaan door een verkeerde beweging of los schieten.
Op mijn diorama heb ik viessmann portalen en bovenleiding gebruikt, maar ondanks dat ik de juiste afstand heb gebruikt, trekken de draden de palen toch enigszins uit hun lood en floept de draad ook nog wel eens zodanig opzij weg dat de panto er naast schiet. Dat vind ik uitermate irritant en ik neig er dan ook naar om alleen portalen te plaatsen en geen draden op te hangen. Voordeel is dat je dan makkelijk 'achter' het spoor kan werken zonder de angst dat je draden kapot gaan door een verkeerde beweging of los schieten.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Bovenleiding aanleggen
Martin, niet lullig bedoeld uiteraard, maar als je een beetje kritisch bent valt er prima te werken met de Viessmann bovenleiding. Het probleem wat je aanhaalt herken ik helemaal, ik heb zelf ook vrij veel moeten kloten (incl. stukken opnieuw bouwen omdat 'ik het maar niks vond') om alles een beetje recht in het gareel te houden.
De Viessmann bovenleiding vind ik mooi genoeg, en ze hebben van alles. Zelf kies ik er wel voor om draden te hangen, anders vind ik het echt wat missen. Visdraad lijkt me niks, dan krijg je ook niet voor elkaar om met panto tegen de draad te rijden.
Zoals je op deze foto hieronder ziet is de bovenleiding natuurlijk veel te dik (de draden). Het heeft meer wat weg van verwarmingsbuizen, zo'n beetje.....
Echter, als je de draden verft vallen ze een stuk minder op. Veel mensen verven het zwart, ikzelf gebruik een donkere tint grijsgroen. Zeker tegen een groene achtergrond (bos ofzo) valt het dan minder op, en is het echt een aanvulling.
Oordeel zelf. Ik vind mét draden toch wel mooier dan zonder.....
Succes met de keuze!
J
De Viessmann bovenleiding vind ik mooi genoeg, en ze hebben van alles. Zelf kies ik er wel voor om draden te hangen, anders vind ik het echt wat missen. Visdraad lijkt me niks, dan krijg je ook niet voor elkaar om met panto tegen de draad te rijden.
Zoals je op deze foto hieronder ziet is de bovenleiding natuurlijk veel te dik (de draden). Het heeft meer wat weg van verwarmingsbuizen, zo'n beetje.....
Echter, als je de draden verft vallen ze een stuk minder op. Veel mensen verven het zwart, ikzelf gebruik een donkere tint grijsgroen. Zeker tegen een groene achtergrond (bos ofzo) valt het dan minder op, en is het echt een aanvulling.
Oordeel zelf. Ik vind mét draden toch wel mooier dan zonder.....
Succes met de keuze!
J
Re: Bovenleiding aanleggen
Op mijn site heb ik nog wat foto's staan van mijn vorige baan (kwaliteit niet al te best) maar alles is zelfbouw masten en rijdraad ,het is geen duits maar even om aan te geven dat zelbouw mogelijk is
http://spoor-n.blogspot.com/search/labe ... 0spoorbaan
Viesmann heeft een handig gereedschapje om de plaatst van masten en de lengte van rijdraad in bogen te bepalen
Mvg
Henk
http://spoor-n.blogspot.com/search/labe ... 0spoorbaan
Viesmann heeft een handig gereedschapje om de plaatst van masten en de lengte van rijdraad in bogen te bepalen
Mvg
Henk
De bouw van mijn N-Spoorbaan
Raptor
Raptor
Re: Bovenleiding aanleggen
Misschien moet ik gewoon meer 'oefenen' met de bovenleiding. In elk geval kreeg ik de palen niet goed recht. Volgens Viessmann moet je ene stukje van het voetje wegsnijden en dan zou de draad precies in het midden hangen. Dat viel toch tegen, want ik kreeg de indruk dat ze te ver van het spoor af zouden wijken, waardoor panto's langs de draad schieten in plaats van eronder blijven. Dan te bedenken dat dit nog gewoon een recht stuk was. Als je de draad strak had hangen, dan werd een mast wat scheef getrokken. Gelukkig hoef ik de keuze niet nu al te maken, want ik ben nog niet bezig met echt lange zichtbare delen en dat kleine stukje rond de spiraal kan ik altijd later nog meenemen.
Ze hebben toch ook een meetinstrumentje voor de portaalafstand op rechte stukken?
Voor de piccolorailers: snijden jullie wel een stukje van het voetje af of niet?
Mvg,
Martin
Ze hebben toch ook een meetinstrumentje voor de portaalafstand op rechte stukken?
Voor de piccolorailers: snijden jullie wel een stukje van het voetje af of niet?
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Bovenleiding aanleggen
Nee. Als ik de handleiding ook goed lees is dit bij N Fleischmannrails ook niet de bedoeling.Voor de piccolorailers: snijden jullie wel een stukje van het voetje af of niet?
Re: Bovenleiding aanleggen
Ik had ook dat idee, maar ik vond het niet duidelijk omschreven. Heb contact opgenomen met Viessmann, die me weer doorverwezen hebben naar de Nederlandse importeur. Deze schreef dat er wel iets van het voetje moest worden afgesneden met een scherp mesje. Ik heb dat gedaan en ondervind daar toch problemen mee. Jij rijdt toch ook voor een deel op piccolorails van Fleischmann Jeroen?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Bovenleiding aanleggen
Ja inderdaad. Ik heb ooit de handleiding van die zooi gelezen, en daar stond in dat het niet moest. Enniewee, ik snij het voetje er dus niet af. Gwoon tegen de rails aanzetten, die schroef erin janken en klaar!
Re: Bovenleiding aanleggen
Jeroen,
Als je weer eens foto's gaat schieten, kun je voor mij dan een plaatje maken van het voetje tegen de rails, hopelijk nog niet weggewerkt met ballast of andere scenery?
Mvg,
Martin
Als je weer eens foto's gaat schieten, kun je voor mij dan een plaatje maken van het voetje tegen de rails, hopelijk nog niet weggewerkt met ballast of andere scenery?
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Bovenleiding aanleggen
Hi Martin,
ik heb helaas op mijn baan geen enkel voorbeeld meer van wat je zoekt. Kunnen we 2 dingen doen. Ik heb nog wel een mastje liggen, die zet ik dan met het voetje tegen de rails en ik maar daar een foto van. Je kunt je ook een voorstelling van dit geheel maken, want echt heel spannend is het niet. Dat geldt voor Piccolo rails. Er zit een malletje bij met een paar pennetjes. In dat malletje zitten 4 gaatjes. Voor de gewone mastjes met Fleischmann rails dien je het 19-mm-vanaf-de-hartlijn-gat (staat op die mal) te gebruiken. Mast plaatsen, schroef erin jeunen, en fertig.
J
ik heb helaas op mijn baan geen enkel voorbeeld meer van wat je zoekt. Kunnen we 2 dingen doen. Ik heb nog wel een mastje liggen, die zet ik dan met het voetje tegen de rails en ik maar daar een foto van. Je kunt je ook een voorstelling van dit geheel maken, want echt heel spannend is het niet. Dat geldt voor Piccolo rails. Er zit een malletje bij met een paar pennetjes. In dat malletje zitten 4 gaatjes. Voor de gewone mastjes met Fleischmann rails dien je het 19-mm-vanaf-de-hartlijn-gat (staat op die mal) te gebruiken. Mast plaatsen, schroef erin jeunen, en fertig.
J
Re: Bovenleiding aanleggen
Zo'n malletje ken ik helemaal niet. Ik had in de handleiding een vage tekening en aan de hand daarvan Viessmann om uitleg gevraagd. Ik zal mijn spoorboer eens vragen om zo'n malletje. Dat is toch een mal puur voor het bepalen waar het schroefje voor de mast moet komen te staan en geen afstandsbepalingsmal? Ik weet dat zo'n foto niet spannend zal zijn, maar zou het waarderen als je er toch een kon schieten. Misschien ook van het malletje?
Thnx,
Martin
Thnx,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Moderator
- Berichten: 2162
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Bovenleiding aanleggen
Das dit setje. Bestaande uit drie stukkiesblauw plastic en een tweetal pennetjes met een scherp puntje aan een van de uiteindes. Er bestaat ook nog een mal voor de hoogte van de bovenleiding.-Henk- schreef: Viesmann heeft een handig gereedschapje om de plaatst van masten en de lengte van rijdraad in bogen te bepalen
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Bovenleiding aanleggen
Ja, zijn 2 blauwe plastic dingetjes die je op de rails legt. Daartussen kun je een draad spannen/leggen. Met behulp van nog een blauw dingetje weet je of de draad straks goed boven de rails komt te hangen (m.a.w. dat je niet een te lange draad voor de bocht bijvoorbeeld uitkiest) en inderdaad kun je bepalen waar het schroefje moet komen. Wel een handige unit.
Ik heb toch nog een mast kunnen vinden op de baan waar je kunt zien wat ik bedoel......
Zoals je ziet is met wat oefening de mast mooi recht te krijgen, de draden zigzag en weet ik veel. Is wel even oefenen, maar dat is zo ongeveer met alles in deze hobby.
Ik zal dat dingetje eens opzoeken , evt. met proefopstelling hoe je het moet gebruiken.
GrJ
Ik heb toch nog een mast kunnen vinden op de baan waar je kunt zien wat ik bedoel......
Zoals je ziet is met wat oefening de mast mooi recht te krijgen, de draden zigzag en weet ik veel. Is wel even oefenen, maar dat is zo ongeveer met alles in deze hobby.
Ik zal dat dingetje eens opzoeken , evt. met proefopstelling hoe je het moet gebruiken.
GrJ
Re: Bovenleiding aanleggen
Nou, Robert heeft de perfecte foto al gevonden. Duidelijk kan het niet, Martin!
Re: Bovenleiding aanleggen
Heren, mijn dank. Het lijkt me zo wel duidelijk. Toch vervelend dat ik eerder andere info kreeg via de importeur, maar zo ziet het er wel beter uit voor wat betreft de draden. Rechte stukken moet wel lukken, het bochtenwerk zegt me nog niet al te veel. Komt wel als de tijd zo ver is.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Bovenleiding aanleggen
zo dit draadje weer even leven inblazen.
Ik ben op zoek naar de afstanden van de bovenleidingportalen en seinpalen t.o.v. het hart van de rails. Ik zie niks in de NEM hierover
groetjes
Ik ben op zoek naar de afstanden van de bovenleidingportalen en seinpalen t.o.v. het hart van de rails. Ik zie niks in de NEM hierover
groetjes