Boterhammendoos treinbaan
Boterhammendoos treinbaan
Boterhammendoos treinbaan
Ik ben altijd blij dat dit forum “N-Spoorforum” heet en geen “N-Modelspoorforum”. Dat geeft ruimte voor wat luchtigere onderwerpen.
Zoals enkele van u inmiddels al weten, ben ik in het dagelijks leven buschauffeur. Dat brengt je naar buitenlandse bestemmingen, maar ook met de Formule 1 in Zandvoort ben ik enige dagen in een hotel gestationeerd.
Meestal zorg ik er voor dat ik dan wat tijdschriften over (model)treinen bij mij heb, maar soms mis je de treinbaan thuis ook. In mijn koffer blijft er meestal een stukje ruimte over ter grootte van een boterhammendoos, en dat bracht mij op een idee. N-spoor is niet zo groot, en zou er een kleine treinbaan meegenomen kunnen worden? Dat moet dan wel eenvoudig op te bouwen zijn.
——> 0 <——
Rails
Over eenvoudig opbouwen gesproken, modelrails volstaat in dit geval niet. Je hebt stevige rails nodig, die ook betrouwbaar moet zijn met de stroomvoorziening. Mijn keuze viel op Kato rails. Een goed alternatief zou nog Bachmann E-Z Track kunnen zijn, maar dat is helaas in Nederland lastig verkrijgbaar. Bovendien heeft Kato net iets betere connectors. Mijn keuze viel op bochten met een radius van 216 mm (20-170), aangevuld met een aansluitrail van 64 mm, 1 rechte rail van 64 mm en 2 van 124 mm. Er zijn krappere bochten, maar dan wordt de keuze van materieel erg beperkt.
Jammer dat Kato niet zo’n leuke brug heeft met rood zwaailicht.
Materieel
Dat is lastig in dit digitale tijdperk, want de enorme keuze die er was in kleine 3-assige locomotieven is na het analoge tijdperk erg beperkt geworden. Op de beurs in Houten vond ik Fleischmann 7035, een 4-asser die met krappe bochten geen moeite heeft, en aan de voorzijde van een A-frontsein is voorzien. Gezelschap gehouden door 2 romantische personenrijtuigjes van Fleischmann, en soms van enige aanwinsten die ik onderweg koop.
Ik zoek op mijn verblijfadres altijd of er een modeltrein winkel in de buurt is.
Stroomvoorziening
Op dit punt is het vervelend dat in een Verenigd Europa niet beslist kan worden over zoiets simpels als een stopcontact. En dan is het nog de vraag waar in een hotelkamer een stroompunt is voorzien. Bovendien is een modeltrein trafo meenemen niet handig.
De keuze viel daarom op een batterijen houder, en dat is ook niet zo eenvoudig. Ik hoopte op eBay een batterijen houder te vinden uit een Märklin Z Fun Set, maar dat viel tegen, ondanks dat deze ook in enige Minitrix beginsets is terug te vinden. Kom je terecht op “good old” Lima, dat echt een specialist is op het gebied van budget treinen. Eerst was dat batterijen houder 012A, maar hierin gaan C batterijen, en die zijn lastig verkrijgbaar. Tegenwoordig gaat er een Lima batterijen houder 012 mee, voor twee platte batterijen. Ook lastig verkrijgbaar, maar er zijn adapters in de vorm van een platte batterij waarin drie AA batterijen passen. En AA batterijen zijn algemeen goed verkrijgbaar. De vele losse contacten maken e.e.a. wel onbetrouwbaar. Ondertussen zoek ik naar een betere oplossing.
Aan de batterijen houder heb ik een Tamiya mini-connector gemaakt, die past op de Kato aansluitrail. Eenvoudig, en hier wel een betrouwbare verbinding.
Nadeel van de Lima batterijen houders is dat je ze alleen aan en uit kan zetten. De snelheid regelen zit er niet in.
Scenery
Meestal niets, of van alles wat ik aan souveniertjes en materiaal kan vinden.
Ik heb ook één avond allemaal bootjes gevouwen van een notitieblokje, inspiratie was niet zo moeilijk, met de Rijn om de hoek in Düsseldorf.
De complete treinbaan, verpakt in een boterhammen doos.
NH-Hotel in Düsseldorf. Inmiddels is de ervaring dat een boogstraal van 216 mm een mooie maat is.
Sommige waarschuwing bordjes begrijp ik niet…..
Rondje Van der Valk, Schiphol.
Tot slot: IBIS budget hotel, met lokale scenery. De aanwinst achter de locomotief heb ik gekocht bij Harlaar. Met het GVB goed te bereiken.
Ik ben altijd blij dat dit forum “N-Spoorforum” heet en geen “N-Modelspoorforum”. Dat geeft ruimte voor wat luchtigere onderwerpen.
Zoals enkele van u inmiddels al weten, ben ik in het dagelijks leven buschauffeur. Dat brengt je naar buitenlandse bestemmingen, maar ook met de Formule 1 in Zandvoort ben ik enige dagen in een hotel gestationeerd.
Meestal zorg ik er voor dat ik dan wat tijdschriften over (model)treinen bij mij heb, maar soms mis je de treinbaan thuis ook. In mijn koffer blijft er meestal een stukje ruimte over ter grootte van een boterhammendoos, en dat bracht mij op een idee. N-spoor is niet zo groot, en zou er een kleine treinbaan meegenomen kunnen worden? Dat moet dan wel eenvoudig op te bouwen zijn.
——> 0 <——
Rails
Over eenvoudig opbouwen gesproken, modelrails volstaat in dit geval niet. Je hebt stevige rails nodig, die ook betrouwbaar moet zijn met de stroomvoorziening. Mijn keuze viel op Kato rails. Een goed alternatief zou nog Bachmann E-Z Track kunnen zijn, maar dat is helaas in Nederland lastig verkrijgbaar. Bovendien heeft Kato net iets betere connectors. Mijn keuze viel op bochten met een radius van 216 mm (20-170), aangevuld met een aansluitrail van 64 mm, 1 rechte rail van 64 mm en 2 van 124 mm. Er zijn krappere bochten, maar dan wordt de keuze van materieel erg beperkt.
Jammer dat Kato niet zo’n leuke brug heeft met rood zwaailicht.
Materieel
Dat is lastig in dit digitale tijdperk, want de enorme keuze die er was in kleine 3-assige locomotieven is na het analoge tijdperk erg beperkt geworden. Op de beurs in Houten vond ik Fleischmann 7035, een 4-asser die met krappe bochten geen moeite heeft, en aan de voorzijde van een A-frontsein is voorzien. Gezelschap gehouden door 2 romantische personenrijtuigjes van Fleischmann, en soms van enige aanwinsten die ik onderweg koop.
Ik zoek op mijn verblijfadres altijd of er een modeltrein winkel in de buurt is.
Stroomvoorziening
Op dit punt is het vervelend dat in een Verenigd Europa niet beslist kan worden over zoiets simpels als een stopcontact. En dan is het nog de vraag waar in een hotelkamer een stroompunt is voorzien. Bovendien is een modeltrein trafo meenemen niet handig.
De keuze viel daarom op een batterijen houder, en dat is ook niet zo eenvoudig. Ik hoopte op eBay een batterijen houder te vinden uit een Märklin Z Fun Set, maar dat viel tegen, ondanks dat deze ook in enige Minitrix beginsets is terug te vinden. Kom je terecht op “good old” Lima, dat echt een specialist is op het gebied van budget treinen. Eerst was dat batterijen houder 012A, maar hierin gaan C batterijen, en die zijn lastig verkrijgbaar. Tegenwoordig gaat er een Lima batterijen houder 012 mee, voor twee platte batterijen. Ook lastig verkrijgbaar, maar er zijn adapters in de vorm van een platte batterij waarin drie AA batterijen passen. En AA batterijen zijn algemeen goed verkrijgbaar. De vele losse contacten maken e.e.a. wel onbetrouwbaar. Ondertussen zoek ik naar een betere oplossing.
Aan de batterijen houder heb ik een Tamiya mini-connector gemaakt, die past op de Kato aansluitrail. Eenvoudig, en hier wel een betrouwbare verbinding.
Nadeel van de Lima batterijen houders is dat je ze alleen aan en uit kan zetten. De snelheid regelen zit er niet in.
Scenery
Meestal niets, of van alles wat ik aan souveniertjes en materiaal kan vinden.
Ik heb ook één avond allemaal bootjes gevouwen van een notitieblokje, inspiratie was niet zo moeilijk, met de Rijn om de hoek in Düsseldorf.
De complete treinbaan, verpakt in een boterhammen doos.
NH-Hotel in Düsseldorf. Inmiddels is de ervaring dat een boogstraal van 216 mm een mooie maat is.
Sommige waarschuwing bordjes begrijp ik niet…..
Rondje Van der Valk, Schiphol.
Tot slot: IBIS budget hotel, met lokale scenery. De aanwinst achter de locomotief heb ik gekocht bij Harlaar. Met het GVB goed te bereiken.
Re: Boterhammendoos treinbaan
Geweldig om ook op reis met je hobby bezig te zijn zo. Het kaartje niet roken is natuurlijk echt humor met een stoomlocomotief erachter
Smile, life is too short to be sad
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
-
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11
Re: Boterhammendoos treinbaan
Mooi hoor, die broodtrommelbaan!
Kan me dat plezier zo goed voorstellen.
Kan me dat plezier zo goed voorstellen.
Stoom, Stroom en Chocolade periode II
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11816
Baan plan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=11767
Fotoboek: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=11777
Re: Boterhammendoos treinbaan
Leuk verhaal en leuk gedaan Marco!
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Boterhammendoos treinbaan
Ik vind het een hele goede oplossing Marco.
In Duitsland doen ze dit vaker op deze manier bij zogenoemde stamtafels. Vaak nemen ze daar een (flink) rondje Katorails mee naar een kroeg of zaaltje of iets en rijden maar.
In Duitsland doen ze dit vaker op deze manier bij zogenoemde stamtafels. Vaak nemen ze daar een (flink) rondje Katorails mee naar een kroeg of zaaltje of iets en rijden maar.
Re: Boterhammendoos treinbaan
Ik ben er bang voor marco.
Helaas hier ook geen kato rails beschikbaar of zo iets.
Helaas hier ook geen kato rails beschikbaar of zo iets.
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Boterhammendoos treinbaan
Mooi verhaal Marco en wat betreft die modelspoor winkels, zo herkenbaar. Als mijn vrouw en ik er even tussen uit gaan in een vakantiehuis, neem ik steevast een een nog te bouwen huisje o.i.d. mee en blijven de tablets thuis, geeft een hoop rust!
Veel plezier met jouw broodtrommel baan.
Groetjes Hans
Veel plezier met jouw broodtrommel baan.
Groetjes Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Boterhammendoos treinbaan
De Zwitserse strooikaas tunnel
Tijdens mijn verblijf in een IBIS Budget hotel ontbrak het mij aan een tunneltje. Normaal gesproken maak ik hiervoor gebruik van een informatie kaartje dat meestal staat op het bureau van een hotelkamer (zie ook mijn eerste post, met het kaartje van het NH hotel).
Na een dag had ik hiervoor een oplossing. Het WC papier raakte op, en dan hou je het kokertje over waar het WC papier omheen gerold is. In mijn toilettas had ik een nagelschaartje, en met veel gepriegel knipte ik de WC koker in de lengte door. En zie, ik had een tunnel, die mij door de ronde vorm deed denken aan de "Tube" in Londen.
Het idee liet mij niet los. Thuis gekomen spaarde ik de kokers van de WC rollen op, om er een tunneltje van te maken. Bekleed met een restje grasmat van Heki zag het er leuk uit. Maar de kokers van WC rollen zijn van dun karton, en niet erg stevig. Menigeen beschadigde dan ook. Bovendien is zo'n koker nog erg laag ook. Het project verdween in de ijkast, en ook een beetje in de vergetelheid.
Ik eet graag als ik haast heb macaroni, dat ik op smaak maak met Zwitserse strooikaas. Toen ik het strooibekertje zag deed mij dit onmiddellijk denken aan de tunneltjes die ik bouwde van WC rol kokertjes. Maar een plastic strooibekertje is steviger dan karton, en de diameter was groter.
Die avond gelijk aan de slag. De bovenkant en onderkant van het strooibekertje er af gesneden, de buitenkant bekleed met een stukje grasmat van Heki, en de binnenkant met steentjes papier van Faller. En zo ontstond de Zwitserse strooikaas tunnel. In de top 10 van langste Zwitserse tunnels zal die niet voorkomen, maar leuk is het wel (de tunnel is 10 cm lang).
Tijdens mijn verblijf in een IBIS Budget hotel ontbrak het mij aan een tunneltje. Normaal gesproken maak ik hiervoor gebruik van een informatie kaartje dat meestal staat op het bureau van een hotelkamer (zie ook mijn eerste post, met het kaartje van het NH hotel).
Na een dag had ik hiervoor een oplossing. Het WC papier raakte op, en dan hou je het kokertje over waar het WC papier omheen gerold is. In mijn toilettas had ik een nagelschaartje, en met veel gepriegel knipte ik de WC koker in de lengte door. En zie, ik had een tunnel, die mij door de ronde vorm deed denken aan de "Tube" in Londen.
Het idee liet mij niet los. Thuis gekomen spaarde ik de kokers van de WC rollen op, om er een tunneltje van te maken. Bekleed met een restje grasmat van Heki zag het er leuk uit. Maar de kokers van WC rollen zijn van dun karton, en niet erg stevig. Menigeen beschadigde dan ook. Bovendien is zo'n koker nog erg laag ook. Het project verdween in de ijkast, en ook een beetje in de vergetelheid.
Ik eet graag als ik haast heb macaroni, dat ik op smaak maak met Zwitserse strooikaas. Toen ik het strooibekertje zag deed mij dit onmiddellijk denken aan de tunneltjes die ik bouwde van WC rol kokertjes. Maar een plastic strooibekertje is steviger dan karton, en de diameter was groter.
Die avond gelijk aan de slag. De bovenkant en onderkant van het strooibekertje er af gesneden, de buitenkant bekleed met een stukje grasmat van Heki, en de binnenkant met steentjes papier van Faller. En zo ontstond de Zwitserse strooikaas tunnel. In de top 10 van langste Zwitserse tunnels zal die niet voorkomen, maar leuk is het wel (de tunnel is 10 cm lang).
Re: Boterhammendoos treinbaan
Leuk idee, en als je toch in de top 10 van langste tunnels van Zwitserland wil komen,,,,,,,,, Veel pasta eten zou ik zeggen
Smile, life is too short to be sad
Re: Boterhammendoos treinbaan
Stroomvoorziening (2), eindelijk een oplossing
Het grootste probleem van mijn boterhammendoos treinbaan is de stroomvoorziening. De batterijhouder die ik op het oog had, van Märklin Z, wordt amper tweedehands aangeboden. De andere twee die ik tot nu toe gebruikt heb zijn van Lima; Lima 012 en Lima 012A. Maar deze zijn behoorlijk groot.
Samengevat zijn dit de belangrijkste nadelen:
1) Er wordt gebruik gemaakt van batterijen die niet goed verkrijgbaar zijn. Dit zijn het 9V blok, 4,5V platte batterijen of 1,5V C batterijen.
2) Voor Lima 012 had ik in eerste instantie een oplossing gevonden door adapters te kopen waarin drie 1.5V AA batterijen passen, en die hetzelfde formaat hebben als een 4,5V platte batterij. Maar dit levert een grote hoeveelheid contactpunten op, en dus ook een grotere kans op storingen.
3) Met alle batterijhouders kan je alleen voor- en achteruit rijden, de rijspanning is niet regelbaar.
Wat ik graag wil:
1) Een batterijhouder met 1,5V AA of AAA batterijen. Bij de grotere hotels zijn die ook te koop in het winkeltje bij de lobby.
2) Liefst een compactere batterijhouder dan de Lima 012 (of 012A).
3) Regelbare rijspanning.
Japanners zijn nogal gek op kleine en compacte treinbaantjes, niet zo verwonderlijk als je be[denkt dat Japanners de grootte van hun huis meestal aanduiden met de hoeveelheid slaapmatjes die je op de grond kan leggen. Uit deze hoek vond ik de volgende oplossing, die veel gebruikt wordt bij schaal Z treinbanen, Rokuhan RC02.
Rokuhan RC02, met extra adapter.
Rokuhan RC02
Ik heb deze batterij rijregelaar gekocht op eBay. De prijs komt meestal uit rondom de 50 Euro. Haal je hem uit Japan, dan is de rijregelaar goedkoop, maar de verzendkosten hoog. In Europa is het andersom, zodat je onder de streep toch uitkomt op ongeveer 50 Euro. Niet echt een goedkope oplossing.
Maar wat betreft de prestatie's willigt de Rokuhan RC02 alle eisen in. Er gaan acht 1,5V AAA batterijen in het vakje aan de onderkant. De rijregelaar levert 10V aan de treinbaan. Leuke bijeenkomstigheid: Rokuhan gebruikt dezelfde stekkers als Kato, zodat ik de aansluitrail niet hoefde om te bouwen. De rijspanning is regelbaar, en er zijn 2 schakelaars. Met de ene kies je de rijrichting, met de andere zet je de rijregelaar aan en uit.
Ik kom al snel achter wat de reden van de relatief hoge aanschafprijs is: de rijspanning wordt electronisch geregeld, en de rijregelaar heeft een kortsluitbeveiliging (de groene indicatie LED wordt dan rood).
Bovendien, mocht je de beschikking hebben over een stopcontact, dan is de rijregelaar aan te sluiten op een adapter. De batterijen worden dan uitgeschakeld (maar niet opgeladen).
Het dient wel de aanbeveling om batterijen te gebruiken met een fiks vermogen (o.a. Duracell).
Slotconclusie's:
1) Gebruikt acht 1,5V AAA batterijen, maar gebruikt het liefst batterijen met een fiks vermogen (o.a. Duracell). AAA batterijen zijn algemeen goed verkrijgbaar op reis.
2) Rijspanning is regelbaar, ik vind persoonlijk wel dat je de regelknop flink moet uitdraaien.
3) Electronische rijregeling en kortsluitbeveiliging.
4) Compacte en degelijk bouw.
5) Extra adapter is aan te sluiten, is er een stroompunt, dan kan je de batterijen sparen.
Kortom: dit vind ik nou een perfecte oplossing. Deze gaat zeker mee op reis.
Het grootste probleem van mijn boterhammendoos treinbaan is de stroomvoorziening. De batterijhouder die ik op het oog had, van Märklin Z, wordt amper tweedehands aangeboden. De andere twee die ik tot nu toe gebruikt heb zijn van Lima; Lima 012 en Lima 012A. Maar deze zijn behoorlijk groot.
Samengevat zijn dit de belangrijkste nadelen:
1) Er wordt gebruik gemaakt van batterijen die niet goed verkrijgbaar zijn. Dit zijn het 9V blok, 4,5V platte batterijen of 1,5V C batterijen.
2) Voor Lima 012 had ik in eerste instantie een oplossing gevonden door adapters te kopen waarin drie 1.5V AA batterijen passen, en die hetzelfde formaat hebben als een 4,5V platte batterij. Maar dit levert een grote hoeveelheid contactpunten op, en dus ook een grotere kans op storingen.
3) Met alle batterijhouders kan je alleen voor- en achteruit rijden, de rijspanning is niet regelbaar.
Wat ik graag wil:
1) Een batterijhouder met 1,5V AA of AAA batterijen. Bij de grotere hotels zijn die ook te koop in het winkeltje bij de lobby.
2) Liefst een compactere batterijhouder dan de Lima 012 (of 012A).
3) Regelbare rijspanning.
Japanners zijn nogal gek op kleine en compacte treinbaantjes, niet zo verwonderlijk als je be[denkt dat Japanners de grootte van hun huis meestal aanduiden met de hoeveelheid slaapmatjes die je op de grond kan leggen. Uit deze hoek vond ik de volgende oplossing, die veel gebruikt wordt bij schaal Z treinbanen, Rokuhan RC02.
Rokuhan RC02, met extra adapter.
Rokuhan RC02
Ik heb deze batterij rijregelaar gekocht op eBay. De prijs komt meestal uit rondom de 50 Euro. Haal je hem uit Japan, dan is de rijregelaar goedkoop, maar de verzendkosten hoog. In Europa is het andersom, zodat je onder de streep toch uitkomt op ongeveer 50 Euro. Niet echt een goedkope oplossing.
Maar wat betreft de prestatie's willigt de Rokuhan RC02 alle eisen in. Er gaan acht 1,5V AAA batterijen in het vakje aan de onderkant. De rijregelaar levert 10V aan de treinbaan. Leuke bijeenkomstigheid: Rokuhan gebruikt dezelfde stekkers als Kato, zodat ik de aansluitrail niet hoefde om te bouwen. De rijspanning is regelbaar, en er zijn 2 schakelaars. Met de ene kies je de rijrichting, met de andere zet je de rijregelaar aan en uit.
Ik kom al snel achter wat de reden van de relatief hoge aanschafprijs is: de rijspanning wordt electronisch geregeld, en de rijregelaar heeft een kortsluitbeveiliging (de groene indicatie LED wordt dan rood).
Bovendien, mocht je de beschikking hebben over een stopcontact, dan is de rijregelaar aan te sluiten op een adapter. De batterijen worden dan uitgeschakeld (maar niet opgeladen).
Het dient wel de aanbeveling om batterijen te gebruiken met een fiks vermogen (o.a. Duracell).
Slotconclusie's:
1) Gebruikt acht 1,5V AAA batterijen, maar gebruikt het liefst batterijen met een fiks vermogen (o.a. Duracell). AAA batterijen zijn algemeen goed verkrijgbaar op reis.
2) Rijspanning is regelbaar, ik vind persoonlijk wel dat je de regelknop flink moet uitdraaien.
3) Electronische rijregeling en kortsluitbeveiliging.
4) Compacte en degelijk bouw.
5) Extra adapter is aan te sluiten, is er een stroompunt, dan kan je de batterijen sparen.
Kortom: dit vind ik nou een perfecte oplossing. Deze gaat zeker mee op reis.