rijtuigverlichting analoog

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jdhaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jul 2024 09:01

rijtuigverlichting analoog

Bericht door Jdhaan »

Hallo allemaal,

ik heb een rijtuigje wat ik op mijn analoge baan wil voorzien van verlichting. Ik heb een ledstrip daarvoor gekocht, alsmede de led printjes van lightmytrain met een kleine elco erop. Stroomafnemers op de wielsets gemonteer en alles aangesloten, op de railsgezet met stroom erop en het werkt!
MAAR: op de analoge baan is de spanning op de baan natuurlijk afhankelijk van de trafo stand. ALs ik mijn stoomlocje mooi wil laten rijden, dan staat ie op ongeveer 60%. En dat is dan weer net te weinig voor de lampjes in het rijtuig :(

Enig idee hoe dat het beste op te lossen is?


Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 413
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: rijtuigverlichting analoog

Bericht door leon1965 »

480 ohm weerstandje?


Groetjes
Leon
Win11, Itrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087

Onderwerp starter
Jdhaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jul 2024 09:01

Re: rijtuigverlichting analoog

Bericht door Jdhaan »

Dan moet er ook weer een brug gelijkrichter tussen en een elco overheen...
Maar vrees idd dat dat de enige oplossing is



TonN
Berichten: 427
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: rijtuigverlichting analoog

Bericht door TonN »

Er zijn wel meer oplossingen.
Als er genoeg ruimte in de loc is kan je er diodes inzetten en daarmee de spanning wat verhogen waarop ie gaat rijden. Maar die optie zal wel niet kunnen en de vraag is op het voldoende oplevert.
Dan is het de vraag hoeveel leds er in serie staan op je ledstrip. Een witte led heeft iets van 3 V nodig, Dan rijdt je loc nog niet, maar omdat er meerdere in serie staan, gaan de leds niet aan. Je kan kijken of je hier aan kan sleutelen.
Tot slot heb je wat varianten van de golfvorm die je op de rails zet. Een simpele trafo heeft een dubbelgevouwen sinus. Dat kan anders. Wat vroeger wel populair was, was om er een hoogfrequent wisselspanning over te zetten. De motor reageert daar niet op (dat is tenslotte een spoel) maar je kan de leds er wel op laten branden. Nadeel is dat dit nog best wel wat inspanning vergt voor je het goed hebt.

Dus ik zou eerst eens heel goed naar die ledstrip gaan kijken. Plaats eventueel een foto waarop de banen te zien zijn.



FidOo
Berichten: 5816
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: rijtuigverlichting analoog

Bericht door FidOo »

Digitaal gaan rijden is vast niet het antwoord waar naar gezocht werd...

Maar even verder dan een instelbare spanningsregelaar inbouwen als bron tussen je rails en je leds. Nadeel: je bent dan beter af om losse leds in 'te bouwen omdat je dan een lagere spanning nodig hebt. Maar hoe je deze schakeling maakt of welke componenten je nodig hebt durf ik niks over te zeggen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Jdhaan
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 jul 2024 09:01

Re: rijtuigverlichting analoog

Bericht door Jdhaan »

Ja, het moet analoog. Mijn mini baantje en loc zijn te klein om daar alles uit de kast voor te trekken.
Ik ga wel even pielen. Misschien een paralel weerstand op de print van lightmytrain. Dat is dan denk ik t gemakkelijkst


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 141
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: rijtuigverlichting analoog

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ja ik zie dat er op één zo'n printje een weerstand zit van 1500 ohm (code 1501) in serie met 4 ledjes. Ik neem aan dat die ledjes wel 20mA kunnen verdragen. Je kunt die weerstand dus flink verlagen neem ik aan. Die weerstand zit er niet alleen op om de leds te beschermen, maar ook om de lichtopbrengst wat kleiner te maken. Té felle verlichting in een trein is ook niet mooi.

Een witte led levert meestal een spanningsval van 3,5 V. Je moet dus even uitrekenen hoe de ledjes geschakeld staan om uit te rekenen met hoeveel je die serieweestand kan verlagen. Dan gaan de ledjes feller branden natuurlijk, misschien wordt dat weer te fel bij hoge rijspanning. Maar daar zit je aan vast bij analoog. Anders wordt het een heel stuk ingewikkelder met een spanningsregelaar en dan moet je niet met de lightmytrain-modules werken.
Maar je kan die 1500 ohm weerstand makkelijk afsolderen of er een ander weerstandje bovenop solderen, denk ik, als parallelweerstand. Dat idee had je zelf ook al, geloof ik.

Ik heb zelf geen ervaring met de lightmytrain-modules maar werk ook altijd met twee weerstanden, een kleine en een grote. De kleine is dan om de laadstroom naar de condensatoren te beperken, de grote om de stroom door de leds te beperken.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Plaats reactie