secties in keerlus?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
cepero
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:04

secties in keerlus?

Bericht door cepero »

Moet ik een keerlus ook voorzien van 3 secties zoals al mijn andere 'blokken'? Nu ik isolaties aanbreng in men baan wil ik weten of ik ook mijn keerlus idem zo moet behandelen. (Het is niet echt een lus zelf, maar gewoon een stuk recht baanvak waar de polen moeten kunnen omschakelen.)
Of moet ik voor de keerlus enkel de 'middelste sectie' gebruiken en de rem/stop secties afzonderlijk houden?
groeten, Cepero


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: secties in keerlus?

Bericht door Michiel »

Er hoeft niets, en het kan allemaal, maar het gemakkelijkst is om binnen het keerlussegment 1 blok te plaatsen met al zijn secties, ongeacht het aantal secties. Teminste, dat was mijn ervaring maar het is natuurlijk wel even opletten welke digitale voedinglijnen je door de bezetmelders laat lopen (oplossing: deze ná de keerlus-ompoler). Ter informatie, ik gebruikte Lenz LB101 bezetmelders, LR100 RS terugmelders en kortsluitloze keerlusmodules van Müt. Mogelijk dat met het gebruik van andere normen (S88, Loconet...) het anders opgelost moet worden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Wim Ros

Re: secties in keerlus?

Bericht door Wim Ros »

Als je gebruik maakt van een Ultieme of XTreme keerlus schakeling, dan heb je daar de mogelijkhied om 3 bezetmeldpunten op aan te sluiten.

De melders voor de delen A,B de melder voor het lange deel C en de melder voor D,E, dat is helemaal hetzelfde als een blok met 3 melders.
De Ultieme of xTreme keerlusschakeling is dus helemaal ingericht voor het gebruik en het maken van een blok.

Mvg
Wim



gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: secties in keerlus?

Bericht door gdw1963 »

Wim,

Kun je eens uitleggen hoe jouw xTreme keerlusschakeling precies werkt? Ik bedoel niet op componenten niveau maar gewoon hoe de verschillende secties detecteren en schakelen. Bij de Ultieme keerlus begreep ik het redelijk, maar bij deze heb ik wat meer moeite.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III

Wim Ros

Re: secties in keerlus?

Bericht door Wim Ros »

Hetzelfde als de Ultieme Keerlus, op basis van stroomdetectie, en het schakelen van de polariteit waar de trein naar toe rijd.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
cepero
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:04

Re: secties in keerlus?

Bericht door cepero »

ik ga er ff een nieuwe vraag tussengooien: is een stop en remsectie van 111mm (fleischmann picollo) in een schaduwstation best te doen of is dat toch véél te weinig? Om genoeg plaats te houden in het middelsectie had ik dat zo klein mogelijk gehouden, mits realisme hier toch niet echt hoeft en alles toch uit het 'zicht' ligt.
In het geval dat dit totaal gegrond af te raden is, zal ik mij de moeite nemen om alles terug af te breken (was al geplakt)

met vriendelijke groet
Cepero


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: secties in keerlus?

Bericht door Michiel »

Een aanmeldsectie van 111mm is geen probleem (enkel richting), maar de stopsectie zou ik toch 20 tot 30cm lang maken. Een korte stopsectie werkt prima als alles goed is afgeregeld en ingesteld. Maar regelmatig zal je doorschieters hebben, en die zijn bijzonder vervelend als ze regelmatig voorkomen. Een doorgeschoten trein bezet het volgende blok, waardoor ze zichzelf blokkeert, of erger, schiet door tot op een verkeerd gepolariseerd puntstuk en sluit de hele baan kort. En dan telkens onder de baan moeten kruipen om de trein weer netjes in haar blok te zetten, is ook niet tof.

Dus, gebruik als stopsectie een niet te kort stuk rails, en je zal er geen spijt van hebben. ;)

O ja, als je een korte aanmeldsectie gebruikt, gebruik dan ook de zo genaame diodeschakeling, want anders heb je de kans dat treinen ongedetecteerd je blok binnen rijden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Wim Ros

Re: secties in keerlus?

Bericht door Wim Ros »

Cepero, een stopsectie van 111mm is prima, en doorschieters komen hier niet voor. De treinen stoppen altijd op de mm nauwkeurig.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: secties in keerlus?

Bericht door Michiel »

Wim Ros schreef:Cepero, een stopsectie van 111mm is prima, en doorschieters komen hier niet voor. De treinen stoppen altijd op de mm nauwkeurig.
...behalve tijdens het leerprocess van het remmen in Koploper, of als de decoder nog een te grote inertie heeft ingesteld, of ... Kortom, een modelbaan is geen statisch object, en geen perfecte simulatie van hoe het zou moeten werken. Ik ben het er mee eens dat in "normale" operatie je je geen doorschieters zal hebben. Als niet echt in plaatsnood zit, zou ik de marge toch iets ruimer nemen dan 111mm. Maar dat is louter mijn ervaring en voorkeur.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: secties in keerlus?

Bericht door Rob Fongers »

Michiel schreef:
Wim Ros schreef:Cepero, een stopsectie van 111mm is prima, en doorschieters komen hier niet voor. De treinen stoppen altijd op de mm nauwkeurig.
...behalve tijdens het leerprocess van het remmen in Koploper, of als de decoder nog een te grote inertie heeft ingesteld, of ... Kortom, een modelbaan is geen statisch object, en geen perfecte simulatie van hoe het zou moeten werken. Ik ben het er mee eens dat in "normale" operatie je je geen doorschieters zal hebben. Als niet echt in plaatsnood zit, zou ik de marge toch iets ruimer nemen dan 111mm. Maar dat is louter mijn ervaring en voorkeur.
Een korte stopsectie zoals in stations waar hier tot 5 melders in een blok liggen waarvan de laatste dus maar 111mm is geen enkel probleem. Het doorschieten kan je voorkomen door het vinkje in koploper onmiddellijk stoppen in stopsectie aan te zetten.

Daarna heb je dus hetzelfde beeld na het leren remmen en stop de trein op het eerste wiel


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
cepero
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:04

Re: secties in keerlus?

Bericht door cepero »

nog iets ivm keerlussen. Mijn tweede 'keerlus' is eigenlijk niet echt een lus, maar een stuk baan tussen 2 andere. Het is echter wel een 8tal meters lang. Is het beter om die op te delen in meerdere blokken (eventueel een 3tal) waarvan 1 als 'keerlus' of de volle 8m als 1 blok houden en dus volledig als keerlus beschouwen?

mvg José



Wim Ros

Re: secties in keerlus?

Bericht door Wim Ros »

Ik zou dat in meerdere delen opdelen en de keerlussectie zolang maken dat daar de langste stroomafnemende trein ruim in past.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
cepero
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:04

Re: secties in keerlus?

Bericht door cepero »

nu begrijp ik wel het princiep van hoe de keerlus zoal werkt, en dat eventueel meerdere secties mogelijk zijn, maar toch weet ik niet goed hoe ik die 'blok' moet isoleren.
De keerlusmodule zelf heb ik nog niet gekocht.
Ik heb langs beide kanten van de keerlus, isolaties aangebracht op BEIDE sporen, dus 4 in totaal. Er zullen 3 secties komen aan één kant (1 stopsectie, 1 lang ongedetecteerd deel, 1 remsectie : dus 2 melders in toaal)
Gaat er niets foutlopen met die bezetmelding als de polen omgeschakeld worden?
Want op die stroomdetectieprint komen al die melders samen aan, ook met andere baandelen.
Ik weet niet of ik mij duidelijk verwoord, maar ik weet niet goed op welke manier ik die keerlus van 'stroom' moet voorzien in die secties zonder de boel kort te sluiten of wat dan ook.

Alvast bedankt voor de antwoorden,
Groeten, José



Wim Ros

Re: secties in keerlus?

Bericht door Wim Ros »

En welke keerlus module wil je dan gaan gebruiken, is wel belangrijk te weten.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: secties in keerlus?

Bericht door Jos »

In bovenstaand bericht staat xTreme Keerlus, ik zou daar zeker eens op klikken Jose ;)

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
cepero
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 apr 2010 21:04

Re: secties in keerlus?

Bericht door cepero »

wel Wim, mits ik met rocomotion software werk, roco wisseldecoders heb, een multizentrale pro en multimausepro bezit, zullen het ook maar de roco terugmeldmodules worden. Kwestie van het dan toch allemaal vlot te laten verlopen en allemaal goed compatibel met elkaar te houden.
Nu ga ik binnekort nog wel die SD16 (enkele) bij jou moeten bestellen zoals je me al eens hebt aangeraden (beperkingen omwille door merk Roco). Tenzij je natuurlijk nog iets beters hebt als die.

Wat de keerlus betreft mag het gerust iets anders zijn dan fleischmann. Ik heb nu niet bepaald aandelen bij hen :) Het moet enkel compatibel zijn, degelijk kwaliteit en goede prijs hebben,
meer vraag ik niet :)

groeten
José

edit: Ik heb die Xtreme keerlus eens nader bekeken. Dat lijkt me idd het ideale voor deze situatie. Maar is die sectie A en E eigenlijk echt nodig (op tekening) en wat is hun functie dan eigenlijk?

Om alle loks te kunnen veranderen van richting zijn minimum 2 keerlussen nodig zeker? zijn er slimme truken in baanplannen waarmee het ook met één lus kan? meerdere keerlussen (2) op één module is onmogelijk?



Wim Ros

Re: secties in keerlus?

Bericht door Wim Ros »

cepero schreef:


edit: Ik heb die Xtreme keerlus eens nader bekeken. Dat lijkt me idd het ideale voor deze situatie. Maar is die sectie A en E eigenlijk echt nodig (op tekening) en wat is hun functie dan eigenlijk?
Wat denk je zelf? Als ze niet echt nodig zouden zijn, waarvoor denk je dat ze er dan toch inzitten?
De functie van de secties A en E is om er voor te zorgen dat de sectie waar hij naartoe rijdt in de juiste polariteit gezet wordt. Dus dat de trein zonder dat hij een kortsluiting veroorzaakt zijn weg ongehinderd kan vervolgen.

cepero schreef: Om alle loks te kunnen veranderen van richting zijn minimum 2 keerlussen nodig zeker? zijn er slimme truken in baanplannen waarmee het ook met één lus kan?
NEE, is hier het korte en lange antwoord op.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: secties in keerlus?

Bericht door shoven »

cepero schreef:Om alle loks te kunnen veranderen van richting zijn minimum 2 keerlussen nodig zeker? zijn er slimme truken in baanplannen waarmee het ook met één lus kan?
José, dat hangt er vanaf hoe je baanplan er verder uitziet. Dat zou het uitgangspunt moeten zijn, daarna kun je bezien of en hoeveel keerlussen je nodig hebt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie