Ideeen voor een Baanplan ???
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
hallo allemaal.
bedankt voor de tips en advies.
ik ben ook iets vergeten in dit baanplan.
ik ben met mijn laptop (waar het baanplan opstaat)
naar de modelspoor winkel gegaan in hoogeveen.
de winkelier die ook modelbanen maakt bij zijn klanten thuis
heb ik ook om advies gevraagt.
en vrijwel de zelfde tips kreeg ik te horen, net zo als hier op het forum.
1 punt gaf hij aan dat hij iets miste qwa containers ,
namelijk een haven gedeelte waar de containers binnen komen.
en dit vond ik een goed idee (jammer dat ik daar zelf niet op was gekomen heheh)
dus ik probeer een baanplan te maken met een haven gebied waar tevens container als tank overslag in zit.
ik heb een groot aantal container wagons van de ns en ook een groot aantal tankwagens van de ns .
dus dit zou een uitkomst voor mij wezen , ook om dan een aantal wagens te kunnen laten staan.
want ik kan niet met al mijn containers in 1 trein rijden (ruim 7 meter).
zo als jullie wel door hebben nu denk ik!?
is dat ik het er erg moeilijk mee heb om een passen en goed baanplan te maken
en tevens ook een nederlandsbaan idee erg moeilijk is.
wel heel erg bedankt voor de tips hier kan ik heel veel mee
bedankt voor de tips en advies.
ik ben ook iets vergeten in dit baanplan.
ik ben met mijn laptop (waar het baanplan opstaat)
naar de modelspoor winkel gegaan in hoogeveen.
de winkelier die ook modelbanen maakt bij zijn klanten thuis
heb ik ook om advies gevraagt.
en vrijwel de zelfde tips kreeg ik te horen, net zo als hier op het forum.
1 punt gaf hij aan dat hij iets miste qwa containers ,
namelijk een haven gedeelte waar de containers binnen komen.
en dit vond ik een goed idee (jammer dat ik daar zelf niet op was gekomen heheh)
dus ik probeer een baanplan te maken met een haven gebied waar tevens container als tank overslag in zit.
ik heb een groot aantal container wagons van de ns en ook een groot aantal tankwagens van de ns .
dus dit zou een uitkomst voor mij wezen , ook om dan een aantal wagens te kunnen laten staan.
want ik kan niet met al mijn containers in 1 trein rijden (ruim 7 meter).
zo als jullie wel door hebben nu denk ik!?
is dat ik het er erg moeilijk mee heb om een passen en goed baanplan te maken
en tevens ook een nederlandsbaan idee erg moeilijk is.
wel heel erg bedankt voor de tips hier kan ik heel veel mee
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 27 jan 2013 17:52
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
hallo Jurien
Speel eens met treinen op een spoortje wat je zo maar eens gaat leggen, oeffen eens droog. zoals een tip die door iemand is gegeven) kaars recht spoor bestaat ook in nederland (bijna) niet. kijk eens naar de betuwe lijn!!!
ook een tip is: koop eens modelspoorbladen en kijk eens wat hier er over instaat (werkt erg verfrissend)
Lees ook eens de boeken die Gerard Tombroek van Schuyt en Co in de handel zijn, hier staan ook erg praktische tips in.
ook een tip is in de modelspoor wereld Less = more, je kunt overdreven veel spoor aanleggen terwijl je er niet of nauwelijks er van gebruik van zult maken (de trein)
een aantal bochten of kronkels (S bochten) zullen je ogen verder openen kwa kijken naar de treinen, en dat is ook de bedoeling van de modelbaan??
Alexander40
Speel eens met treinen op een spoortje wat je zo maar eens gaat leggen, oeffen eens droog. zoals een tip die door iemand is gegeven) kaars recht spoor bestaat ook in nederland (bijna) niet. kijk eens naar de betuwe lijn!!!
ook een tip is: koop eens modelspoorbladen en kijk eens wat hier er over instaat (werkt erg verfrissend)
Lees ook eens de boeken die Gerard Tombroek van Schuyt en Co in de handel zijn, hier staan ook erg praktische tips in.
ook een tip is in de modelspoor wereld Less = more, je kunt overdreven veel spoor aanleggen terwijl je er niet of nauwelijks er van gebruik van zult maken (de trein)
een aantal bochten of kronkels (S bochten) zullen je ogen verder openen kwa kijken naar de treinen, en dat is ook de bedoeling van de modelbaan??
Alexander40
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Hallo Jurrien,
Veel kijk op zaken als deze heb ik niet maar zo nu en dan probeer ik het me voor te stellen in de praktijk.
Wat mij opvalt is het schaduwstation onder het CS. Dat ligt tegen de muur en is dus lastig bereikbaar als daar iets gebeurt. Misschien kan je dat naar de voorkant van de tafel verplaatsen of anders in het middengedeelte.
groet Bart
Veel kijk op zaken als deze heb ik niet maar zo nu en dan probeer ik het me voor te stellen in de praktijk.
Wat mij opvalt is het schaduwstation onder het CS. Dat ligt tegen de muur en is dus lastig bereikbaar als daar iets gebeurt. Misschien kan je dat naar de voorkant van de tafel verplaatsen of anders in het middengedeelte.
groet Bart
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Hoi Jurrien,
Ik zie al die baanplannen wel vaker. Het eerste wat men vaak doet is de verschillende eisen uitwerken. Dus komt er een groot station en een containerterminal, uitgebeeld in mooie (meestal rechte) sporen. dan krijg je vaak de geeigende banenplannen. Daar is niets mis mee als je dat leuk lijkt. Gewoon doen!
Wat een andere manier van denken zou kunnen zijn. Ga eens uit van de scenery!!! Welk beeld heb je nu voor ogen hoe je baan er uiteindelijk moet gaan uitzien. Wat voor een sfeer wil je dat er op je baan komt. Pak eens een potlood en papier en probeer eens een schets te maken van hoe de baan er moet gaan uitzien. Maar dan bedoel ik van de zijkant (op oog hoogte en als je het kunt in perspectief)) en teken eens een dijk, of een berg, of een haven/rivier. Teken eens wat daar allemaal langs/naast staat aan gebouwen, bomen etc. Ook al kan je niet goed tekenen een schetsje kan al een behoorlijk beeld geven.
In het echt was er ook eerst het landschap en daarna wilde men er een trein laten rijden. Die moest dus om de bestaande gebouwen, bergen, dijken en waterwegen heen rijden. Als je het op deze manier benaderd, zal je zien dat de stations niet kaarsrecht komen te liggen. Je kan de sporen aangepast aan het landschap laten buigen door het landschap. En misschien moet je eens gaan nadenken om wensen te schrappen als het niet past in het landschap.
Er wordt vaker gezegd "Less is more". Zet je baan niet vol sporen. Dat zie je in het echt ook niet. Het spoor moet een natuurlijk verloop hebben.
Zo nu dit gezegd hebbend, wens ik je veel plezier met plannen. Anyrail gebruik ik ook. Perfect programma hoor. En die flexrail plannen, geen enkel probleem meer bij mij. Gaat heel goed. (gewoon veel doen)
Groetjes Ronald
Ik zie al die baanplannen wel vaker. Het eerste wat men vaak doet is de verschillende eisen uitwerken. Dus komt er een groot station en een containerterminal, uitgebeeld in mooie (meestal rechte) sporen. dan krijg je vaak de geeigende banenplannen. Daar is niets mis mee als je dat leuk lijkt. Gewoon doen!
Wat een andere manier van denken zou kunnen zijn. Ga eens uit van de scenery!!! Welk beeld heb je nu voor ogen hoe je baan er uiteindelijk moet gaan uitzien. Wat voor een sfeer wil je dat er op je baan komt. Pak eens een potlood en papier en probeer eens een schets te maken van hoe de baan er moet gaan uitzien. Maar dan bedoel ik van de zijkant (op oog hoogte en als je het kunt in perspectief)) en teken eens een dijk, of een berg, of een haven/rivier. Teken eens wat daar allemaal langs/naast staat aan gebouwen, bomen etc. Ook al kan je niet goed tekenen een schetsje kan al een behoorlijk beeld geven.
In het echt was er ook eerst het landschap en daarna wilde men er een trein laten rijden. Die moest dus om de bestaande gebouwen, bergen, dijken en waterwegen heen rijden. Als je het op deze manier benaderd, zal je zien dat de stations niet kaarsrecht komen te liggen. Je kan de sporen aangepast aan het landschap laten buigen door het landschap. En misschien moet je eens gaan nadenken om wensen te schrappen als het niet past in het landschap.
Er wordt vaker gezegd "Less is more". Zet je baan niet vol sporen. Dat zie je in het echt ook niet. Het spoor moet een natuurlijk verloop hebben.
Zo nu dit gezegd hebbend, wens ik je veel plezier met plannen. Anyrail gebruik ik ook. Perfect programma hoor. En die flexrail plannen, geen enkel probleem meer bij mij. Gaat heel goed. (gewoon veel doen)
Groetjes Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 27 jan 2013 17:52
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Hallo Ronald
Jij hebt mij ook aan het denken gezet met je tip voor Jurien
dank
Alexander 40
Jij hebt mij ook aan het denken gezet met je tip voor Jurien
dank
Alexander 40
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Ik lees dit topic nu pas voor het eerst. Maar wat een oplossing......er is geen ruimte in het huis dus je laat een hijskraan komen die een unit op je erf neerzet.........prachtig, ik mag dit wel als mensen zo ver gaan voor hun hobby en uiteindelijk met een heel originele oplossing komen die nog relatief goedkoop is als je het per vierkante meter bekijkt in vergelijking met een aanbouw.
Helaas woon ik in een vinexwijk dus voor deze oplossing zou ik ten eerste geen vergunning krijgen, ten tweede zou het me een echtscheiding opleveren met als bonus een fikse ruzie met mijn buren
Henk
Helaas woon ik in een vinexwijk dus voor deze oplossing zou ik ten eerste geen vergunning krijgen, ten tweede zou het me een echtscheiding opleveren met als bonus een fikse ruzie met mijn buren
Henk
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 27 jan 2013 17:52
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Hallo Jurien
Leuk je draadje te volgen, Wat voor soort hout of palen, afmeting gebruik je om de constructie op poten te hebben staan??
lees graag je reactie
Alexander 40
Leuk je draadje te volgen, Wat voor soort hout of palen, afmeting gebruik je om de constructie op poten te hebben staan??
lees graag je reactie
Alexander 40
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29 sep 2024 14:47
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Hallo allemaal,
Altijd moeilijk welke baan je kan en wil bouwen.
Ik heb een station Bonn, die is 1.20 meter lang in spoor N
Heeft iemand een bouwplan voor zoiets of waar kan ik dat vinden
Wil ook 3 of 4 sporen rangeerbanen
Ben al jaren aan het voorbereiden, maar door mijn werk ben ik er nog niet eens aan begonnen, maar nu
beginnen de handen te jeuken.
Altijd moeilijk welke baan je kan en wil bouwen.
Ik heb een station Bonn, die is 1.20 meter lang in spoor N
Heeft iemand een bouwplan voor zoiets of waar kan ik dat vinden
Wil ook 3 of 4 sporen rangeerbanen
Ben al jaren aan het voorbereiden, maar door mijn werk ben ik er nog niet eens aan begonnen, maar nu
beginnen de handen te jeuken.
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Ik kwam een tijdje geleden dit filmpje tegen. Bad Bentheim, een leuk grensstation. Maar dan moet je het aardig weten te vereenvoudigen. Kan je wel leuk met Duits en Nederlands spul rijden.
In ieder geval leuk filmpje om te bekijken.
In ieder geval leuk filmpje om te bekijken.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29 sep 2024 14:47
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Leuk filmpje, ik heb in begin ff gekeken, zal vanavond op de pc verder kijken
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Wat ik altijd een interessante station vind is het oude opzet van station Groningen.
Eerst Kopsporen in beide richtingen, Rotterdam/Winschoten aan de oostzijde en Leeuwarden/Rodeschool aan de west zijde
Dan een loopbrug naar een eiland perron 3 doorgaande sporen.
Hierbij zou je de westkant kunnen gebruiken voor Nederland en de oostkant voor Duitsland.
Eerst Kopsporen in beide richtingen, Rotterdam/Winschoten aan de oostzijde en Leeuwarden/Rodeschool aan de west zijde
Dan een loopbrug naar een eiland perron 3 doorgaande sporen.
Hierbij zou je de westkant kunnen gebruiken voor Nederland en de oostkant voor Duitsland.
Met vriendelijke groet
Bas
Rotterdam-Oost
Garst/Winschoten
1975-1980
Z21 start+wifi
Bas
Rotterdam-Oost
Garst/Winschoten
1975-1980
Z21 start+wifi
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Onderwerpstarter is al een jaar of 10 niet meer oo het forum actief geweest dus dan maar verder als algemeen onderwerp.
Leuke film Ton.
Redelijk wat beweging in dat station.
Qua 1:1 sporenplan wat teveel voor in model maar vereenvoudigd prima.
Persoonlijk denk ik dat grootstedelijke stations nauwelijks of niet na te bouwen zijn in model.
Een middelgroot of klein lokal station kan denk ik prima.
Voornaamste is als de treinbewegingen incl. materieel die je voor ogen hebt maar mogelijk zijn.
Dus alleen met de hoogst noodzakelijke sporen en de overige weglaten.
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Bad Bentheim is idd een leuk station,
waar idd van loc werd gewisseld voor de internationale.
maar wat het misschien ook nog extra leuk maakt, je kunt vanaf Bad Bentheim, niet alleen de grens over naar Oldenzaal, er is ook nog de lijn naar Coevorden, welke de Bentheimer Eisenbahn gebruikt.
Jaren geleden, hier ook eens een mooie stoomrit gehad, welke een prachtige driehoek reed, grofweg, Hengelo-Almelo, via Mariënberg naar Coevorden, van Coevorden ging de rit d egrens over via de lijn naar Bad Bentheim, en van daaruit weer de grens over, terug naar Hengelo.
Als je dan bedenkt, dat de lijn van Bad Bentheim naar Coevorden, een enkelsporig nevenbaan traject is, net als het stukje Almelo-Mariënberg,
en de rest een dubbelspoor traject. zou het een mooi voorbeeld kunnen zijn ter inspiratie van een modelspoor traject in een grensgebied.
mvg
Freddy
waar idd van loc werd gewisseld voor de internationale.
maar wat het misschien ook nog extra leuk maakt, je kunt vanaf Bad Bentheim, niet alleen de grens over naar Oldenzaal, er is ook nog de lijn naar Coevorden, welke de Bentheimer Eisenbahn gebruikt.
Jaren geleden, hier ook eens een mooie stoomrit gehad, welke een prachtige driehoek reed, grofweg, Hengelo-Almelo, via Mariënberg naar Coevorden, van Coevorden ging de rit d egrens over via de lijn naar Bad Bentheim, en van daaruit weer de grens over, terug naar Hengelo.
Als je dan bedenkt, dat de lijn van Bad Bentheim naar Coevorden, een enkelsporig nevenbaan traject is, net als het stukje Almelo-Mariënberg,
en de rest een dubbelspoor traject. zou het een mooi voorbeeld kunnen zijn ter inspiratie van een modelspoor traject in een grensgebied.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Inderdaad, bezint eer gij begint.bpieters schreef: ↑02 okt 2024 18:48
Onderwerpstarter is al een jaar of 10 niet meer oo het forum actief geweest dus dan maar verder als algemeen onderwerp.
Leuke film Ton.
Redelijk wat beweging in dat station.
Qua 1:1 sporenplan wat teveel voor in model maar vereenvoudigd prima.
Persoonlijk denk ik dat grootstedelijke stations nauwelijks of niet na te bouwen zijn in model.
Een middelgroot of klein lokal station kan denk ik prima.
Voornaamste is als de treinbewegingen incl. materieel die je voor ogen hebt maar mogelijk zijn.
Dus alleen met de hoogst noodzakelijke sporen en de overige weglaten.
Maar ik wel er kanttekening bij maken. Ik heb bij heel wat H0-liefhebbers banen gezien die vele meters lang waren. Dus ruimte gebrek hoeft niet altijd te spelen. Bovendien kan je je de vraag stellen of je je station niet in modules kan bouwen en dan slechts af en toe volledig kan opzetten. Is het rijden prioriteit of het bouwen.
De essentie van Bad Bentheim neemt in zo'n 1300 meter in beslag. Wanneer we dat delen door 160 hebben we 8 meter nodig.
En dan is het een kwestie van rekenen.
Van links naar rechts hebben we:
Bocht aan linkerkant
Wisselstraat links
Perron lengte
Wisselstraat rechts
Bocht rechterkant
Voor de perron lengte is het de vraag wat je zelf voldoende vindt voor een trein. De IC Amsterdam-Berlijn telde 9 wagens. Plus lok wordt dat 160 cm. Maar op 1 van de foto's op het forum onlangs was iemand tevreden met een internationale trein met 2 wagens. Laten we eens een lengte reserveren tussen de 100 en 160 cm. De goederensporen zijn nog wat langer, maar dat hoeft niet perse.
Dan de wisselstraten. Een wisselstraat is nooit zo lang als het voorbeeld omdat we hogere wisselhoeken gebruiken. Dus ik begin met het tellen van de hoeveel wissels er achter elkaar aan liggen. Links (Nederlandse kant) kom ik uit op 7. Rechts is wat anders maar kan ook wel met 7. Met 15-graads wissels is dat links en rechts 77 cm. Met 10 graden wissels wordt dat natuurlijk langer.
Voor de bochten reken ik 2 keer 50 cm.
Dus de optelsom wordt dan 50 + 77 + (100 a 160) + 77 + 50 = 350 tot 410 cm.
Heb je geen 350, moet je gaan kijken waar je concessies kan doen. Kan je verder van het voorbeeld afwijken? Engelse wissels of kruiswissels? Minder wagens, minder (goederen)sporen kan ook helpen.
Maar er zijn genoeg hobby ruimtes langer dan 4 meter. Dus ik zou Bad Bentheim niet per definitie afschrijven.
Verder moet je je wel altijd afvragen hoeveel wissels en rails je kan betalen en of het ontwerp niet te ingewikkeld wordt. Die stap had ik zelf wat zorgvuldiger moeten doorlopen. Ik kan niet in een ander zijn portemonnee kijken of zijn technische vaardigheden inschatten. Maar er lopen er hier genoeg rond die dit project aan kunnen.
Conclusie: Bad Bentheim lijkt me een hele mooie uitdaging.
Re: Ideeen voor een Baanplan ???
Dit kwam ik tegen over Bad Bentheim.
https://www.dbinfrago.com/resource/blob ... 5-data.pdf
Zeker de moeite waard om dat station na te bouwen.
Erg veel ruimte voor de vrije baan zal er niet inzitten bij de meeste bouwers.
Een verdwijnpunt bij de uiteinden is dan een optie.(viaduct ,bomenrij of bebouwing)
Kan dan met boog R2 als binnenboog.
Dat geeft misschien weer wat meer lengte voor het station.
https://www.dbinfrago.com/resource/blob ... 5-data.pdf
Zeker de moeite waard om dat station na te bouwen.
Erg veel ruimte voor de vrije baan zal er niet inzitten bij de meeste bouwers.
Een verdwijnpunt bij de uiteinden is dan een optie.(viaduct ,bomenrij of bebouwing)
Kan dan met boog R2 als binnenboog.
Dat geeft misschien weer wat meer lengte voor het station.