Bowstring

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Bowstring

Bericht door Driesel »

Beste mede N-spoorders,

Mijn vorige baan werd hier al voorgesteld: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... elgi%C3%AB. Met deze baan heb ik veel ervaring opgedaan mbt automatisch rijden (met RocRail). Na een reorganisatie in huis werd ook besloten om de treinruimte te verhuizen naar een kamer waar geen ramen meer inzitten (in de zomer zat de zon hier pal op, en het raam moest ook toegankelijk blijven) en waar de ingang beter geplaatst is. Qua grootte is de ruimte hetzelfde, maar de configuratie van de baan paste niet meer. Dus er werd besloten om een nieuw project op te starten.

Wegens slechte ervaringen met Peco-wissels had de vorige baan enkel maar een twee-sporig paradebaanvak in het afgewerkte deel; in het schaduwstation werden Fleischmann-wissels gebruikt. Maar nu had ik wel eens zin om enkele wissels in te bouwen, kwestie van wat meer beweging te creëren. Na verschillende probeersels met oa code 40-bouwpakketten van British Finescale, werd besloten om die dan maar zelf te bouwen:

Afbeelding

Het concept voor het presentatie-deel is gebaseerd op de stopplaats Landegem in België: hier zijn 4-sporen voorzien, waar meestal de goederentreinen moeten uitwijken om reizigersverkeer voor te laten. Een opvallend kenmerk aan deze locatie zijn de drie bruggen van het zogenaamde Bowstring-type: in het midden een brug voor de twee doorgaande sporen geflankeerd door enkelsporige bruggen:

Afbeelding

Uiteraard een mooi gegeven om na te bouwen (weliswaar met niet afgebleekte kleuren zoals het voorbeeld):

Afbeelding

Ik had ook het lumineuze idee om verleden jaar toe te zeggen om met dit project op de '10e Grote Modelspoor Expo' van MSM in Wieze te staan; je kan je wel voorstellen dat het de laatste weken een race tegen de klok was om de baan presenteerbaar en rijvaardig te krijgen. Maar het is gelukt! Hier https://youtu.be/V8tcB2clKJM?t=868 en hier https://youtu.be/F3wgkO3L-U0?t=270 zijn enkele opnames te vinden.

Afbeelding

een naam voor de baan was wegens de bruggen dan ook snel gevonden: 'Bowstring'


Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2181
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Bowstring

Bericht door OBBinN »

Succes met het nieuwe project!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

caspervt
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Bowstring

Bericht door caspervt »

Wat een mooi project, Driesel! Heb je toevallig ook foto's van de afgebouwde wissels? Lijkt me erg leuk om zelf in code 40 wissels te maken!! En geeft dat nog problemen met de gangbare N wielen?
Met groet, Casper


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1141
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bowstring

Bericht door bpieters »

Wel een uitdaging die zelfbouw wissels.
Wat zijn die slechte ervaringen met Peco?
Ik lees hier op de site met talloze gebruikers van peco-wissels weinig over.
Ik ben een aantal jaren geleden overgestapt van minitrix op peco en uiterst tevreden
Succes met je nieuwe baan.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3924
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Bowstring

Bericht door Jeroen »

Hi Dries,

Gaaf nieuw project man! Ik herken dat ‘bouwen voor een evenement’…pfff.

Je hebt hebt het over “slechte ervaringen met Peco-wissels”. Ikzelf onderschrijf dat totaal niet, integendeel. Euhm, vertel!

Grtz,

Jeroen


Afbeelding

erik-n-fan
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Bowstring

Bericht door erik-n-fan »

Toffe brug! Fijn dat het op tijd klaar was. Veel te kort op die filmpjes in beeld trouwens :-)

Ik herken ook de slechte ervaringen met Peco-wissels niet moet ik zeggen. Zeker nu met de unifrog variant voor medium radius is het makkelijk en stabiel spul. Alleen de hele Engels wissel is bij mij nog wat kortsluiting-gevoelig soms.


Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7707
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Bowstring

Bericht door Krab »

Ben benieuwd naar je nieuwe project hier Driesel .
Evenals de andere heb ik geen slechte ervaringen met Peco wissels ook in de garagebaan werkte het gewoon super beter dan die aandrijvingen van Fleischmann die af en toe dienst weigeren .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3777
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Bowstring

Bericht door Schachbrett »

Gaaf man Driesel,Succes met bouwen. :Thumb


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Onderwerp starter
Driesel
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Bowstring

Bericht door Driesel »

Hallo allen,

De slechte ervaringen waren met de Electrofrog Peco-wissels: de wisseltongen hebben daar dezelfde polariteit, en bij digitaal bedrijf zorgden de wielen van vele treinen voor contact tussen de tongen en de buitenste rails zodat steeds een kortsluiting op trad. Met als gevolg dat de centrale uitslaat. Vandaar dat velen hun wissels aanpasten.
Maar blijkbaar heeft Peco nu Insulfrog-wissels waar dit probleem niet meer op treed?
Ik vond ook de wisseltongen zelf niet zo mooi (een geplooid metalen stukje). En de slanke wissel vond ik nog niet slank genoeg ;)

Daarom ben ik beginnen zoeken naar alternatieven en kwam ik terecht bij British Finescale. Die code 40 sporen zijn echt mooi, en die van British Finescale zijn zo gemaakt dat ook materieel met NEM-wielen over de sporen kan rijden zonder de dwarsliggers te raken. Maar code 40 zorgde ook voor enkele problemen: de railschoenen moeten allemaal apart worden aangebracht bij de kits van British Finescale, op de wissels is niets voorzien om electrische aansluitingen aan te brengen en het bevestigen van de wisseltongen aan de stelbalk is niet makkelijk en zeer fragiel. Daarbovenop komt ook dat de railstaven code 40 ook zeer fragiel zijn: bij de minste druk erop zit er een knik in die je niet meer weg krijgt!

Inhoud van de kit:
Afbeelding

De minuscule railschoentjes:
Afbeelding

Montage van de railstaaf op de wissel:
Afbeelding

En hier een vergelijking met de slankste wissel van Peco (boven): de tongen uit één stuk railstaaf zijn veel sierlijker. Maar je merkt hier ook duidelijk dat er niet veel plaats is om ergens een aansluitdraad aan te solderen, en voor de goede werking moet er toch aparte stroomtoevoer zijn naar de wisseltongen:
Afbeelding

Het resultaat met code 40 sporen mocht er wel wezen, maar hiervoor moet je zeer precies werken, en dat was niet echt aan mij besteed:
Afbeelding

Daarom heb ik besloten om toch terug Peco code 55-sporen te gebruiken omdat die veel steviger zijn, en een poging te wagen om zelf wissels te maken met code 55-rails.
Afbeelding

Het moeilijkste aan deze wissels is het einde van de wisseltongen afvijlen en zo mooi plat en fijn krijgen. De wissels van de foto hierboven zijn ondertussen opnieuw gemaakt en terug wat verbeterd (en fijner afgewerkt).



FidOo
Berichten: 5846
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Bowstring

Bericht door FidOo »

Dries, ik snap je frustratie met de kortsluiting maar dat ligt toch echt aan het materieel waarmee gereden wordt. (afstand tussen de wielen is dan niet goed)
Daarnaast is het ook eenvoudig aan te passen (gewoon hartstuk isoleren met een zaagsnede)

Heb trouwens ook wel eens iemand gezien die de wissels van peco code 55 aanpaste en daar de wisseltong verving door vaste railstaven uit 1 stuk en die zo bewerkte dat ze als tong fungeerde.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1141
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bowstring

Bericht door bpieters »

Bij de electrofrog inderdaad het hartstuk isoleren zoals in de bijgevoegde beschrijving aangegeven staat en geen enkel probleem met kortsluiting.
Met de 23 wissels op mijn baan is zelfbouw van wissels ook niet te doen.
Ik vind die zelfbouw wissels er wel mooi uitzien.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1141
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bowstring

Bericht door bpieters »

Het nieuwste type wissels van Peco is Unifrog ipv Insulfrog, maar ik weet niet of die in large radius te krijgen zijn.
Is een combinatie van de insulfrog en de electrofrog.

Ik denk trouwens dat schaal N niet het meest geschikt is om alles werkelijkheidsgetrouw te maken qua detaillering, materiaaldikte etc.
Daar zijn de grotere meer geschikt voor zoals schaal 1 en 0.
Schaal N wordt meestal gekozen op basis van de beschikbare ruimte en bijv. met lange treinen rijden.

Bij een hoop modelbaners is het toch een kwestie van het sluiten van een soort compromis met wat acceptabel is.
Heel knap trouwens dat zelfmaken van wissels.
Is voor meeste N-spoorders niet uitvoerbaar denk ik.


Plaats reactie