Mijn eerste baanplan op N spoor
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Dank jullie Bart en Bert voor de adviezen, ik ga kijken of ik op de berg iets kan doen met keerlus, zodat er geen station komt maar meer een halte. Dan keert hij ook weer netjes terug zonder locwissel enzovoort.
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
Ik heb paar dingen aangepast aan het baanplan. Misschien zie ik iets over het hoofd, of zijn er dingen waar het niet goed gepland is qua verloop hoor ik het graag. Schaduw station met parade baan is op 0 niveau, station op 18 cm hoogte en bergstation op 36 cm hoogte. Hoor graag nog goede adviezen over het sporenplan. Ook de loc verzorgings plaats misschien wat advies.
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
Het principe van het ontwerp als hondebot is prima.
Naar mijn smaak is het onzichtbare deel veel te groot t.o.v. het zichtbare deel.
Minutenlang alleen maar treinen horen rijden en maar heel eventjes zichtbaar verveelt op den duur naar mijn idee.
Maar goed dat is maar een mening.
Naar mijn smaak is het onzichtbare deel veel te groot t.o.v. het zichtbare deel.
Minutenlang alleen maar treinen horen rijden en maar heel eventjes zichtbaar verveelt op den duur naar mijn idee.
Maar goed dat is maar een mening.
Dank je wel Bert. Ook aan een mening kan iemand advies uit halen. Ga eens kijken of ik wat meer in zicht kan krijgen.
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
Ik ben het met Bert eens; er is relatief weinig zichtbaar spoor. En wat wel zichtbaar is, is voor het grootste deel recht. Lijkt me vrij saai.
Je zou daar wat flauwe bochten ik kunnen leggen.
Groetjes Gerard
Dank jullie wel voor de meningen. De baan is een L-vorm. Hij is 4 meter lang en 170/90* cm diep. Met een totale raillengte van 70 meter! Alleen het schaduwstation en de twee helixen zijn niet zichtbaar. Het schaduwstation en het paradespoor liggen op 0 niveau, het station op 16 cm hoogte en het achterste spoor naar het bergstation loopt van 32 cm naar 37 cm hoogte. Het bergstation ligt op 37 cm hoogte. Er kunnen treinen rijden met een lengte van max 1 meter.
Als jullie ideeën hebben met wat flauwe bochten of dergelijke zie ik dat graag tegemoet.met een tekeningetje wat betreft de aanpassingen. Kan zelf nu even niet bedenken hoe en wat.
Maar sta er voor open.
Als jullie ideeën hebben met wat flauwe bochten of dergelijke zie ik dat graag tegemoet.met een tekeningetje wat betreft de aanpassingen. Kan zelf nu even niet bedenken hoe en wat.
Maar sta er voor open.
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
-
Je kunt bv de paradebaan vooraan naar voren halen en met een mooie slinger naar de helix leiden.
Verder dan hier of daar een slinger in aan brengen zal het niet worden met dit ontwerp.
Mijn eerder genoemde bezwaren veranderen daardoor niet.
Eerlijk gezegd vind ik het principe van het ontwerp van pagina 1 beter dan het laatste plan met de 2 helixen.
Dat eerste ontwerp kun je omvormen naar L-vorm eventueel.
Spaart een hoop rails en geen helixen die veel ruimte innemen.
Plus de bouwtijd zal aanmerkelijk korter zijn.
Verder zou je kunnen kijken of een enkelsporig ontwerp beter past bij de uitgangspunten.
Je zou bijvoorbeeld alleen het paradebaanvak dubbelsporig kunnen maken.
Maar die keus is aan jou uiteraard.
Mijn eerder genoemde bezwaren veranderen daardoor niet.
Eerlijk gezegd vind ik het principe van het ontwerp van pagina 1 beter dan het laatste plan met de 2 helixen.
Dat eerste ontwerp kun je omvormen naar L-vorm eventueel.
Spaart een hoop rails en geen helixen die veel ruimte innemen.
Plus de bouwtijd zal aanmerkelijk korter zijn.
Verder zou je kunnen kijken of een enkelsporig ontwerp beter past bij de uitgangspunten.
Je zou bijvoorbeeld alleen het paradebaanvak dubbelsporig kunnen maken.
Maar die keus is aan jou uiteraard.
Rechte sporen zijn er in de praktijk, behalve in de polder, niet zo veel. Vooral niet in een heuvel- of berglandschap.
Ik bedoel dit: Daarmee wordt het m.i. wat levendiger.
Overigens ben in het wel met Bert eens.
groetjes,
Gerard
Ik bedoel dit: Daarmee wordt het m.i. wat levendiger.
Overigens ben in het wel met Bert eens.
groetjes,
Gerard
Na veel uren denken, tekenen kijken op internet enzovoort ben ik gekomen tot dit stationsemplacement. De rest om het station heen te plannen, daar kom er gewoon niet uit! Vele pogingen gedaan Mijn ruimte waar ik mijn baan kan maken is 400 × 90 cm. Wie o wie heeft wat suggesties of voorbeelden??
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas