Samenstellingen Rijtuigen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
FidOo

Samenstellingen Rijtuigen

Bericht door FidOo »

Heren ik heb even een vraag,

Graag zou ik willen weten wat een realistische samenstelling is van rijtuigen, het gaat mij dan vooral om wat voor type rijtuig vaak in welke positie staat, even als voorbeeld:

Lok -- Bagage -- 1e klas -- 2e klas

En in het bijzonder, ik heb 6 rijtuigen van de orient express wat de volgende zijn, nu wil ik weten wat daar de volgorde van zou moeten zijn:

Lok (pruis S10) -- bagage -- bagage -- sleeping -- sleeping -- dining -- restaurant.

Dit ivm het maken van sluitverlichting in de laatste wagon en ik graag de juiste wil voorzien van rooie lampjes op de kont... :D

alvast bedankt

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Overdijk

Re: Samenstellingen Rijtuigen

Bericht door Overdijk »

Hadden deze oude rijtuigen wel al sluitseinen? Ik dacht alleen 2 sluitschijven op de hoeken van het dak of losse sluitlantaarns achterop.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

vantongeren

Bericht door vantongeren »

2 sluitschijven op de hoeken is correct.
Restaurant ergens halverwege en de slaaprijtuigen lijken mij zover mogelijk van de lok vandaan. Mis bovendien een 3de klasse rijtuig als je in tijdperk II rijdt ;)

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Onderwerp starter
FidOo

Bericht door FidOo »

Oké Thx voor t antwoord. Ik rij tp II, III en IV.

T komt er op neer hoe luxer hoe verder weg van de lok.

Dus: lok -- bagage -- bagage -- restaurant -- dining -- slaap -- slaap
Dat zou de logische volgorde zijn.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

spoor65

Bericht door spoor65 »

Of het altijd opgaat, dat een loc zo ver mogelijk van de slaaprijtuigen staat, het zou misschien kunnen,
alleen wel een enorm hoop werk aan het eindstation, wanneer de trein zijn terugreis moet gaan doen, want dan ben je dus niet klaar met alleen ff de loc laten omrijden en aan de andere kant zetten.

Modernere treinen kun je dit sowieso al vergeten, met de huidige locs maakt het echt niet meer uit of je vlak achter de loc ligt te knorren of aan het eind van de trein.

Kijk ook eens op de site

http://www.dbtrains.com/nl

Heb niet gekeken of er de info zoekt waar jij nu om vraagt, maar er staat een contact link bij dus wie weet kunnen ze jouw vraag daar beantwoorden.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Michiel

Bericht door Michiel »

Een typische samenstelling voor de Orient Express van rond 1910 (TPI) was: bagage - diner - slaap - slaap - slaap - bagage. Dus met de bagagerijtuigen aan het uiteinde. Tenminste, dat is wat ik onthouden had van ergens. (Toen reed men nog wel met de Sx rijtuigen, waarvan er geen schaal N modellen bestaan)

In tijdperk II zal de Orient Express niet meer door een ex-S10 (DR17) getrokken worden, omdat CIWL de licentie voor Duitsland had verloren, om geen concurent te zijn met Mitropa en Reingold. Dus vanaf tijdperk II met een Chapelon (F), of een type 10 (B), en dan niet door Duitsland.

De commerciele Venice-Simplon Orient Express (tijdperk V en VI) rijdt zonder bagagewagens (en zonder S10 :roll: )

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie