15 graden Engels wissel DIY
15 graden Engels wissel DIY
Hallo,
Ik heb op mijn baan een 15 graden Engels wissel van Minitrix.
Een heel lelijk geval, maar later ingebouwd in een bestaande situatie en door plaatsgebrek, toch toegepast.
Maar het blijft me een "doorn in het oog";
Daarmee vergeleken zijn de Peco wissel veel mooier maar hoe ik ook pas en meet, het leuk me niet om er, in deze situatie, 1 toe te passen.
Zelfs niet met het nodige zaag- en plakwerk;
Is er een mogelijk om zelf een 15 graden Engels wissel te bouwen? Heeft iemand dat al eens gedaan?
Ik zag bij Weichen-Walter https://www.weichen-walter.de/ww-online ... cts_id=121 een hele mooie.
Maar 430€ is me net iets te gortig.
groetjes,
Gerard
Ik heb op mijn baan een 15 graden Engels wissel van Minitrix.
Een heel lelijk geval, maar later ingebouwd in een bestaande situatie en door plaatsgebrek, toch toegepast.
Maar het blijft me een "doorn in het oog";
Daarmee vergeleken zijn de Peco wissel veel mooier maar hoe ik ook pas en meet, het leuk me niet om er, in deze situatie, 1 toe te passen.
Zelfs niet met het nodige zaag- en plakwerk;
Is er een mogelijk om zelf een 15 graden Engels wissel te bouwen? Heeft iemand dat al eens gedaan?
Ik zag bij Weichen-Walter https://www.weichen-walter.de/ww-online ... cts_id=121 een hele mooie.
Maar 430€ is me net iets te gortig.
groetjes,
Gerard
Re: 15 graden Engels wissel DIY
Ja, ik vertel je later meer. Nog effe wat doen voor de baas.
Ik werk op basis van Roco (Fleischmann zonder bedding) flexrails. Rails van biels afhalen, stukken op maat maken en wat solderen. Wat bielzen aan elkaar lijmen en klaar. Alles gesoldeerd, dus geen draaipunten waar je je zorgen moet maken of een wisseltong wel stroom heeft.
Gedaan om dezelfe reden. De metalen platen verpesten de look als je over het spoor kijkt.
Ik werk op basis van Roco (Fleischmann zonder bedding) flexrails. Rails van biels afhalen, stukken op maat maken en wat solderen. Wat bielzen aan elkaar lijmen en klaar. Alles gesoldeerd, dus geen draaipunten waar je je zorgen moet maken of een wisseltong wel stroom heeft.
Gedaan om dezelfe reden. De metalen platen verpesten de look als je over het spoor kijkt.
Re: 15 graden Engels wissel DIY
2 Foto's:
Ik zie wel dat ik nog een hoop strijkregels moet maken.
En voor de mensen die nog niet mijn hoofdtopic kennen (en niet gaan opzoeken): Het raadplaatje: Waar liggen/lagen deze wissels?
Ik zie wel dat ik nog een hoop strijkregels moet maken.
En voor de mensen die nog niet mijn hoofdtopic kennen (en niet gaan opzoeken): Het raadplaatje: Waar liggen/lagen deze wissels?
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: 15 graden Engels wissel DIY
Zo te zien bij jou op tafel...
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: 15 graden Engels wissel DIY
Gevat. Laat ik het dan zo zeggen: Waar ligt het voorbeeld van deze wisselconfiguratie?
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: 15 graden Engels wissel DIY
Amsterdam Centraal Station
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: 15 graden Engels wissel DIY
Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Re: 15 graden Engels wissel DIY
Inderdaad in Utrecht, maar hij is al weggehaald. Ik maak Utrecht na van 1985.
Ten zuiden van de perrons
Ten zuiden van de perrons
Re: 15 graden Engels wissel DIY
is zeker een uitdaging....
Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Re: 15 graden Engels wissel DIY
Om dit draadje weer even op het goede spoor te zetten:
Ik heb het draadje van @TonN bij de buren gelezen en ook uiteraard de foto's hier, boven, goed bekeken.
Verder ben ik eens gaan googlen op "bijzondere (Engelse) wissels".
Mijn Engels wissel ligt in een industrie-spoor. En eigenlijk is dan een compleet Engels wissel veel te complex en te duur.
Bij industrie spoortjes zie je vaak praktische oplossingen die bij de situatie passen.
Daarom dacht ik er een 1/2 Engels wissel van te maken.
Maar ik zag op internet een mooi voorbeeld. Vanwege de rechten heb ik de foto niet hier geplaatst.
Maar het gaf me het idee om een soort kruising tussen een 1/2 Engels wissel en een 1/2 kruiswissel in elkaar te knutselen.
Dat ziet er dan zo uit:
De basis zijn 2 roco 24 graden wissels.
Het is nog niet berijdbaar en ik moet ook nog even goed kijken naar de polariteit van de verschillende rail stukken maar het bevalt met wel.
Het past ook nog niet precies in de situatie op mijn baan. De afstand tussen de opstel sporen is nu te groot. Maar een slinger in een stuk spoor is men bij een industrieel spoor ook niet vies...
groetjes,
Gerard
Ik heb het draadje van @TonN bij de buren gelezen en ook uiteraard de foto's hier, boven, goed bekeken.
Verder ben ik eens gaan googlen op "bijzondere (Engelse) wissels".
Mijn Engels wissel ligt in een industrie-spoor. En eigenlijk is dan een compleet Engels wissel veel te complex en te duur.
Bij industrie spoortjes zie je vaak praktische oplossingen die bij de situatie passen.
Daarom dacht ik er een 1/2 Engels wissel van te maken.
Maar ik zag op internet een mooi voorbeeld. Vanwege de rechten heb ik de foto niet hier geplaatst.
Maar het gaf me het idee om een soort kruising tussen een 1/2 Engels wissel en een 1/2 kruiswissel in elkaar te knutselen.
Dat ziet er dan zo uit:
De basis zijn 2 roco 24 graden wissels.
Het is nog niet berijdbaar en ik moet ook nog even goed kijken naar de polariteit van de verschillende rail stukken maar het bevalt met wel.
Het past ook nog niet precies in de situatie op mijn baan. De afstand tussen de opstel sporen is nu te groot. Maar een slinger in een stuk spoor is men bij een industrieel spoor ook niet vies...
groetjes,
Gerard
Re: 15 graden Engels wissel DIY
Leuk.
Je kan zulke mooie oplossingen krijgen als je de zaag in een wissel durft te zetten.
Denk trouwens dat je 15 graads wissels nog een beter effect krijgt.
Je kan zulke mooie oplossingen krijgen als je de zaag in een wissel durft te zetten.
Denk trouwens dat je 15 graads wissels nog een beter effect krijgt.
Re: 15 graden Engels wissel DIY
15 graden zal inderdaad mooier zijn maar ik heb op dit plekje niet de ruimte.
Het zijn dan de enige 24 graden wissels op mijn baan.
Industrieel, moet kunnen toch..
groetjes,
Gerard
Re: 15 graden Engels wissel DIY
Het wissel paste niet. De hoek was te groot waardoor ik een slinger met bochten < R1 zou moeten maken om weer aan te sluiten op de bestaande sporen. Daarom de dremel er maar weer in en de beide wissels verder ingekort om de kruisende hoek kleiner te maken:
Er zal nog veel bijgewerkt moeten worden om het geheel toonbaar te maken.
Maar eerst wil ik een proefopstelling maken om te zien hoe de treinen er overheen rijden, de (servo-)wissels te testen en de polariteit van de verschillende punt- en ruilstukken te verzorgen.
Het goede nieuws is dat het nu wel past en de aanpassing van de baan beperkt is. De vier aansluitende sporen kunnen op de plaats blijven liggen.
Alleen het spoor rechtsboven zal iets verlengd moeten worden.
@TonN
Wat heb je gebruikt om de puntstukken op te vullen ?
groetjes,
Gerard
Er zal nog veel bijgewerkt moeten worden om het geheel toonbaar te maken.
Maar eerst wil ik een proefopstelling maken om te zien hoe de treinen er overheen rijden, de (servo-)wissels te testen en de polariteit van de verschillende punt- en ruilstukken te verzorgen.
Het goede nieuws is dat het nu wel past en de aanpassing van de baan beperkt is. De vier aansluitende sporen kunnen op de plaats blijven liggen.
Alleen het spoor rechtsboven zal iets verlengd moeten worden.
@TonN
Wat heb je gebruikt om de puntstukken op te vullen ?
groetjes,
Gerard
Re: 15 graden Engels wissel DIY
Toen had de praxis een autoplamuur die goed werkte. Ik moet binnenkort weer aan de slag en weet nog niet precies wat ik nu ga gebruiken, want ik meende dat hetzelfde spul er niet meer is.
Ik heb ook wel met bijgeveilde H profielen (2x2 mm) gewerkt.
Je kan ook kijken of je met oude biels iets kan maken.