Baden 2.0 (Baanplan)
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Als het wordt zoals op de foto's die je geplaatst hebt dan verwacht ik geen problemen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1285
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Laten we het hopen. Van de week eerst nog even wat aan de onderbouw doen.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
Onderwerp starter - Berichten: 1285
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Vandaag het schaduw station in het baanplan geplakt en het past niet
Jammer genoeg toch de sporen iets in moeten korten zodat het geheel wel past...
Jammer genoeg toch de sporen iets in moeten korten zodat het geheel wel past...
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
die dubbele verbindingen in je station, heb je die echt nodig?
Ik zie rechts ook nog zo'n verbinding tussen beide sporen ...
Ik heb ze er allemaal uitgehaald ... heb je geen keerlus modules meer nodig ...
Guus
Ik zie rechts ook nog zo'n verbinding tussen beide sporen ...
Ik heb ze er allemaal uitgehaald ... heb je geen keerlus modules meer nodig ...
Guus
-
Onderwerp starter - Berichten: 1285
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Ha Guus,
Bedoel je links onderin waar het station begint? Die is denk ik niet nodig. Die bovenin is om van het opstelspoor naar de binnen baan te komen.
Maakt dat een keerlus? Heb hier echt zero verstand van
Ik wil van spoor 1 naar spoor 2 rijden heen en terug.
Bedoel je links onderin waar het station begint? Die is denk ik niet nodig. Die bovenin is om van het opstelspoor naar de binnen baan te komen.
Maakt dat een keerlus? Heb hier echt zero verstand van
Ik wil van spoor 1 naar spoor 2 rijden heen en terug.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Misschien was ik te snel met mn keerlus waarschuwing ...
Eigenlijk is dit gewoon 1 groot dubbelsporing rondje ... overal kun je dezelfde polariteit hebben en dan maken verbindingen tussen de sporen niet uit ...
Ik ga er nog even een nachtje over slapen ... eerste even naar de supermarkt voor de weekboodschappen ....
Guus
Eigenlijk is dit gewoon 1 groot dubbelsporing rondje ... overal kun je dezelfde polariteit hebben en dan maken verbindingen tussen de sporen niet uit ...
Ik ga er nog even een nachtje over slapen ... eerste even naar de supermarkt voor de weekboodschappen ....
Guus
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Het verlies aan opstellengte valt zo te zien nog al mee gelukkig.
De dubbele railbus kan er nog staan lijkt me.
Als je zoals Guus aangeeft de binnen en buitenbaan dezelfde polariteit geeft is er geen keerlusprobleem denk ik.
De rijrichting bij digitaal wordt in de trein zelf geregeld door de decoder.
Sowieso is het verstandig om het hele station dezelfde polariteit te geven om makkelijk van sporen te kunnen wisselen.
De dubbele railbus kan er nog staan lijkt me.
Als je zoals Guus aangeeft de binnen en buitenbaan dezelfde polariteit geeft is er geen keerlusprobleem denk ik.
De rijrichting bij digitaal wordt in de trein zelf geregeld door de decoder.
Sowieso is het verstandig om het hele station dezelfde polariteit te geven om makkelijk van sporen te kunnen wisselen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1285
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Dank Guus,piksov schreef: ↑25 okt 2024 17:39 Misschien was ik te snel met mn keerlus waarschuwing ...
Eigenlijk is dit gewoon 1 groot dubbelsporing rondje ... overal kun je dezelfde polariteit hebben en dan maken verbindingen tussen de sporen niet uit ...
Ik ga er nog even een nachtje over slapen ... eerste even naar de supermarkt voor de weekboodschappen ....
Guus
Het hele keerlus gebeuren heb ik nog nooit echt begrepen. Vroeger (80er jaren) kon je twee van die FLM spoorweg overgangen er in knallen voor zo'n loop maar tegenwoordig is het allemaal wat ingewikkelder. Ben ook ouder aan het worden
Doe vooral een nachtje slapen na je boodschappen en dan kijken wat er verbeterd kan worden. Je hulp is zeer gewaardeerd over de jaren. Dank u
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
Onderwerp starter - Berichten: 1285
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Dank Bert,bpieters schreef: ↑25 okt 2024 18:45 Het verlies aan opstellengte valt zo te zien nog al mee gelukkig.
De dubbele railbus kan er nog staan lijkt me.
Als je zoals Guus aangeeft de binnen en buitenbaan dezelfde polariteit geeft is er geen keerlusprobleem denk ik.
De rijrichting bij digitaal wordt in de trein zelf geregeld door de decoder.
Sowieso is het verstandig om het hele station dezelfde polariteit te geven om makkelijk van sporen te kunnen wisselen.
Ik heb het nieuwe schaduw station fysiek nog niet neergelegd om te kijken wat de lengtes zijn. Misschien inkorten tot 5 wagons. Die Doppeleinheit past misschien net (hopelijk)
Zal het even neerleggen van de week
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
De buitenste 2 sporen in het schaduwstation kun je misschien verlengen door de hart op hart afstand tov de andere sporen iets te vergroten.
Dan creeer je meer speling met het profiel van vrije ruimte dus kan de trein iets langer.
Dus bijv. midden boven tussen de wissel en de boog 9130 een recht stukje van bijv. 7cm plaatsen.
Dan kun je die hele boog meenemen als opstelruimte.
Aan de andere zijde uiteraard ook een recht stuk toevoegen tussen wissel en tegenboog ( tussen de 2 stuks 9136)
Op die manier moet het zeker lukken met het dubbele treinstel schat ik zo.
Winst is denk ik een cm of 20 a 25.
Andere spoor idem dito.
Hiermee maak je als leuke bijkomstigheid de opstellengte van de naast liggende sporen ook een heel klein beetje langer.
Die hooguit 5cm winst kan net een rijtuig verschil maken.
Dan creeer je meer speling met het profiel van vrije ruimte dus kan de trein iets langer.
Dus bijv. midden boven tussen de wissel en de boog 9130 een recht stukje van bijv. 7cm plaatsen.
Dan kun je die hele boog meenemen als opstelruimte.
Aan de andere zijde uiteraard ook een recht stuk toevoegen tussen wissel en tegenboog ( tussen de 2 stuks 9136)
Op die manier moet het zeker lukken met het dubbele treinstel schat ik zo.
Winst is denk ik een cm of 20 a 25.
Andere spoor idem dito.
Hiermee maak je als leuke bijkomstigheid de opstellengte van de naast liggende sporen ook een heel klein beetje langer.
Die hooguit 5cm winst kan net een rijtuig verschil maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1285
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Ik begrijp em Bert. Ik ga het intekenen en kijken of dat gaat passen. Ik werk met standaard Fleischmann rails en soms passen dingen niet goed.
Ik kan weer wat verder
Ik kan weer wat verder
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Kun je de paar rechte railsstukken niet inkorten en pasmaken eventueel?Raymond (UK) schreef: ↑26 okt 2024 10:35 Ik begrijp em Bert. Ik ga het intekenen en kijken of dat gaat passen. Ik werk met standaard Fleischmann rails en soms passen dingen niet goed.
Ik kan weer wat verder
Ik gebruikte een Roco railzaagje daarvoor en dat werkt prima.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1285
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Hi Bert,
Ik heb het onderste spoor van het schaduw station neer gelegd. Deze is vrijwel even lang als het bovenste spoor en zonder te verlengen/veranderen passen er nog steeds 6 rijtuigen en een loc op dus dat scheelt weer tekenen.
Zo'n zaagje ga ik achteraan. Dat komt zeker nog wel van pas bij de bouw.
Ik heb het onderste spoor van het schaduw station neer gelegd. Deze is vrijwel even lang als het bovenste spoor en zonder te verlengen/veranderen passen er nog steeds 6 rijtuigen en een loc op dus dat scheelt weer tekenen.
Zo'n zaagje ga ik achteraan. Dat komt zeker nog wel van pas bij de bouw.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Raymond.
Ik heb nog ff naar jouw baanplan gekeken, ik was het helemaal eens met de opmerkingen over het schaduwstation. Daar geldt maar 1 regel voor en dat is, zo lang mogelijk maken als dat past. Er moet echt nog een beetje ruimte zijn voor en achter voor wat speling.
Daarnaast vond ik de rode sporen totaal niet logisch dus ik heb even een vreselijk lelijke schets gemaakt.
Het blauwe is wat ik zou veranderen.
Eigenlijk heb in de rode sporen rechts uit het station aangesloten zodat goederentreinen en een bloemeltje niet gelijk het hoofdspoor blokkeren. Tevens kunnen ze nu dus achteruit weer terug en daardoor weer vooruit weg.
Het is niet heel netjes maar hopelijk is het idee duidelijk.
Ik heb nog ff naar jouw baanplan gekeken, ik was het helemaal eens met de opmerkingen over het schaduwstation. Daar geldt maar 1 regel voor en dat is, zo lang mogelijk maken als dat past. Er moet echt nog een beetje ruimte zijn voor en achter voor wat speling.
Daarnaast vond ik de rode sporen totaal niet logisch dus ik heb even een vreselijk lelijke schets gemaakt.
Het blauwe is wat ik zou veranderen.
Eigenlijk heb in de rode sporen rechts uit het station aangesloten zodat goederentreinen en een bloemeltje niet gelijk het hoofdspoor blokkeren. Tevens kunnen ze nu dus achteruit weer terug en daardoor weer vooruit weg.
Het is niet heel netjes maar hopelijk is het idee duidelijk.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1285
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Hi Joost,
Voor en achter de trein zit zo'n beetje 20 centimeter. Hopelijk is dat genoeg. Ik zal het 'stoppen' etc nog even proberen op het test baantje wat nog staat.
Idee is duidelijk thanks Joost. Het rode gedeelte begin ik aan als de hoofdbaan ligt. Daar ben ik totaal nog niet uit. Ik heb de twee rode sporen er in laten liggen als een RoLA opstel plaats en dat rode spoor bovenin om zowel rechts als links in te kunnen rijden. Of dat gaat lukken weet ik niet. Voorlopig genoeg werk aan de hoofdbaan zelf.
Voor en achter de trein zit zo'n beetje 20 centimeter. Hopelijk is dat genoeg. Ik zal het 'stoppen' etc nog even proberen op het test baantje wat nog staat.
Idee is duidelijk thanks Joost. Het rode gedeelte begin ik aan als de hoofdbaan ligt. Daar ben ik totaal nog niet uit. Ik heb de twee rode sporen er in laten liggen als een RoLA opstel plaats en dat rode spoor bovenin om zowel rechts als links in te kunnen rijden. Of dat gaat lukken weet ik niet. Voorlopig genoeg werk aan de hoofdbaan zelf.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Dat is een mooie meevaller, dat je niets verder hoeft aan te passen voorlopig.Raymond (UK) schreef: ↑26 okt 2024 16:08 Hi Bert,
Ik heb het onderste spoor van het schaduw station neer gelegd. Deze is vrijwel even lang als het bovenste spoor en zonder te verlengen/veranderen passen er nog steeds 6 rijtuigen en een loc op dus dat scheelt weer tekenen.
Zo'n zaagje ga ik achteraan. Dat komt zeker nog wel van pas bij de bouw.
Mijn voorstel was ook alleen bedoeld voor als het echt nodig zou zijn.
Een lok met 6 rijtuigen is een mooi uitgangspunt.
Railzaagje is roco 10900
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Misschien toch eens flexrails proberen. Is niet heel moeilijk voor rechte stukken en flauwe bogen. Scheelt ook flink in de kosten.Raymond (UK) schreef: ↑26 okt 2024 10:35 Ik werk met standaard Fleischmann rails en soms passen dingen niet goed.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1285
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Thanks Bert. Ik kan hem hier niet vinden maar wel een soort gelijk zaagje dus die bestel ik. Werkt misschien beter dan een dremel. Meer controle denk ik ook.
WimC schreef: ↑26 okt 2024 19:20Misschien toch eens flexrails proberen. Is niet heel moeilijk voor rechte stukken en flauwe bogen. Scheelt ook flink in de kosten.Raymond (UK) schreef: ↑26 okt 2024 10:35 Ik werk met standaard Fleischmann rails en soms passen dingen niet goed.
Dank je Wim. Ik heb het al eens geprobeerd maar dat was 30+ jaar geleden met FLM flex met bedding en dat ging niet heel lekker maar ik was nog een puk toen.... Misschien nog eens proberen.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Dat railzaagje gebruikte ik met de huidige baan uitsluitend, vooral om de controle inderdaad.
De dremel ligt al tijden ongebruikt in de kast.
Die laatste zou je kunnen gebruiken als je alles al hebt liggen en er moet nog ergens een zaagsnede komen.
Flexrail is inderdaad een handigheidje vooral de bogen.
De bogen R2 in de keerlussen op mijn baan zijn ook vaste railstukken.
Dus je kunt het ook combineren: scherpere bogen met vast en de rechte stukken en flauwe bogen met flex.
Dat zaagje is hier nog wel te krijgen bijv. :
https://www.modeltreinstore.nl/roco-10900-zaag/
De dremel ligt al tijden ongebruikt in de kast.
Die laatste zou je kunnen gebruiken als je alles al hebt liggen en er moet nog ergens een zaagsnede komen.
Flexrail is inderdaad een handigheidje vooral de bogen.
De bogen R2 in de keerlussen op mijn baan zijn ook vaste railstukken.
Dus je kunt het ook combineren: scherpere bogen met vast en de rechte stukken en flauwe bogen met flex.
Dat zaagje is hier nog wel te krijgen bijv. :
https://www.modeltreinstore.nl/roco-10900-zaag/
-
Onderwerp starter - Berichten: 1285
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Thanks Bert,
Zaagje niet gevonden hier op dit eiland maar ik heb deze besteld. Als het niks is haal ik er wel één op als we weer eens in NL zijn.
Zaagje niet gevonden hier op dit eiland maar ik heb deze besteld. Als het niks is haal ik er wel één op als we weer eens in NL zijn.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
Onderwerp starter - Berichten: 1285
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Druk bezig geweest met het proef leggen van de rails voor het schaduw station. Kleine bottle neck bij de rode pijlen. Dat is het zelfde aan de andere kant. Misschien moet ik deze op z'n kop monteren. Ik had de wissels liever allemaal bovenop in het schaduw station maar ja.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Misschien de 2 wissels 9173 naar links opschuiven ipv de 9110.
Op de onderste foto de rechtse wissel en de rechte rail omwisselen.
Dan komt er een gewone rechte rail naast de bovenste wissel 9172 te liggen.
Betekend wel dat je de binnenste sporen aan moet passen.
Maar dat is handiger dan aandrijvingen boven elkaar denk ik.
Als het tenminste nog op de plaat past dan.
Anders niet de volle 9110 opschuiven maar bijv. de helft oid. als de aandrijvingen maar verspringen.
Op de onderste foto de rechtse wissel en de rechte rail omwisselen.
Dan komt er een gewone rechte rail naast de bovenste wissel 9172 te liggen.
Betekend wel dat je de binnenste sporen aan moet passen.
Maar dat is handiger dan aandrijvingen boven elkaar denk ik.
Als het tenminste nog op de plaat past dan.
Anders niet de volle 9110 opschuiven maar bijv. de helft oid. als de aandrijvingen maar verspringen.
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Kun je nog bij het schaduw station komen als het station erboven ligt?
Het gaat altijd mis waar je niet bij kunt…
Groetjes Gerard
Het gaat altijd mis waar je niet bij kunt…
Groetjes Gerard
-
Onderwerp starter - Berichten: 1285
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Gerard,
Ik denk dat het lastig is in het schaduw station. Ik gebruik daar nieuwe wissels en aandrijvingen. Hopelijk gaat het goed.
Ik denk dat het lastig is in het schaduw station. Ik gebruik daar nieuwe wissels en aandrijvingen. Hopelijk gaat het goed.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Baden 2.0 (Baanplan)
Dit zijn de opties die ik bedoelde voor de aandrijvingen en het pendelspoor:
Ik denk dat dit op het reeds gezaagde houtwerk past.
Bij de aandrijvingen blijft het bovenste deel zoals het was.
Alleen aan het onderste spoor wat veranderd.
Ik denk dat dit op het reeds gezaagde houtwerk past.
Bij de aandrijvingen blijft het bovenste deel zoals het was.
Alleen aan het onderste spoor wat veranderd.