Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Goedendag,
Graag stel ik jullie voor aan mijn nieuwe baanplan. Het is, zoals het onderwerp zegt, gebaseerd op het baanplan rond station Vriezenveen rond 1910.
Eerste poging, deze werd veel te lang, bijna zes meter:
Verbeteringen, en meer detail.
- de dikke streep door het midden wordt een tussenschot
- de gekleurde vierkanten zijn 'modules' van 120 x 120cm
- ik ben me bewust van de keerlus, die wordt bij de bouw opgelost
- er gaan voornamelijk goederentreinen rijden met een lengte van max. een meter
- een vriend wees met op de noodzaak om tussen een bocht en een wissel een klein recht stukje aan te brengen, daar ga ik nog naar kijken
Link naar het baanplan dat ik als voorbeeld heb gebruikt.
Open voor suggesties!
Graag stel ik jullie voor aan mijn nieuwe baanplan. Het is, zoals het onderwerp zegt, gebaseerd op het baanplan rond station Vriezenveen rond 1910.
Eerste poging, deze werd veel te lang, bijna zes meter:
Verbeteringen, en meer detail.
- de dikke streep door het midden wordt een tussenschot
- de gekleurde vierkanten zijn 'modules' van 120 x 120cm
- ik ben me bewust van de keerlus, die wordt bij de bouw opgelost
- er gaan voornamelijk goederentreinen rijden met een lengte van max. een meter
- een vriend wees met op de noodzaak om tussen een bocht en een wissel een klein recht stukje aan te brengen, daar ga ik nog naar kijken
Link naar het baanplan dat ik als voorbeeld heb gebruikt.
Open voor suggesties!
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Je gaat rijden zonder bezetmelders en toestanden, alleen met de hand? Of hoe zie je dat voor je in de toekomst? (Kan bepalen of stukjes spoor eventueel langer of korter moeten / kunnen worden in de toekomst)
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Kijk even of je die wissels niet wat naar links of rechts kunt schuiven, zodat ze niet niet op de scheiding van de bakken liggen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Dankjewel Martin,
Ik stel me voor om bezetmelders te gaan gebruiken in de opstelsporen in de keerlus, op het hoofdspoor, en op de stationssporen. Op die manier kan ik wellicht een boemeltje laten … euhm… boemelen.
De vrachttreinen moeten dan dus goed uitkijken of ze van die sporen gebruik kunnen maken, net als in het eggie.
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Yep, die had ik ook al (achteraf) gezien, die moeten inderdaad wat verplaatst worden!
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Is er nederlands materiaal uit die periode beschikbaar? Of ga je zelf bouwen?
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Dat is inderdaad lastig. Het enige dat ik tot nu toe heb kunnen vinden is degene hieronder. Daardoor heb ik besloten om mijn tijdperk te verruimen naar III, IV en V…
Laatst gewijzigd door GerardWassink op 27 okt 2024 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Tip: pak even de NEM 103 erbij en print wellicht in 1:1 je midden perron zoals je dit nu hebt ingepland. Lijkt allemaal wel heel erg strak en ben bang dat je of, tegen je perron aan gaat schuren, of je perron wel erg smal hebt gemaakt zo. Het perron aan de kant kun je later nog wel makkelijk mee rommelen, maar eenmaal aangelegd je midden perron aanpassen is een vervelende klus. Ding zal toch breed genoeg moeten worden voor een koffiehuisje, wachtruimte en dat je dan nog voldoende ruimte hebt om eromheen te lopen met de preisertjes. Zie: Nproject NEM normen voor de nem 103 en wellicht ook een malletje om te printen om het uit te proberen.
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Ik zou dit aanpassen dat spoor wat van rechts komt, bovenaan aankomt in je rangeerterrein en niet onderaan. Dan heb je 1 eigenlijk doorlopend spoor aan de bovenkant waar de trein zonder te zigzaggen je keerlus in gaat. De rest moet dan wel zigzaggen, maar iedere zigzag minder is winst. Kost je geen wissels meer of minder en maakt de loop van je treinen en kans op ontsporingen / ongewenste ontkoppelingen weer een stukje minder in een stuk wat je niet goed kunt zien.
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Thanks, Ik zal die NEM norm bekijken.martinb schreef: ↑26 okt 2024 20:22 Tip: pak even de NEM 103 erbij en print wellicht in 1:1 je midden perron zoals je dit nu hebt ingepland. Lijkt allemaal wel heel erg strak en ben bang dat je of, tegen je perron aan gaat schuren, of je perron wel erg smal hebt gemaakt zo. Het perron aan de kant kun je later nog wel makkelijk mee rommelen, maar eenmaal aangelegd je midden perron aanpassen is een vervelende klus. Ding zal toch breed genoeg moeten worden voor een koffiehuisje, wachtruimte en dat je dan nog voldoende ruimte hebt om eromheen te lopen met de preisertjes. Zie: Nproject NEM normen voor de nem 103 en wellicht ook een malletje om te printen om het uit te proberen.
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
De reden voor deze oplossing is dat alle opstelsporen dezelfde lengte hebben. Ik zal er over nadenken.martinb schreef: ↑26 okt 2024 20:29 Ik zou dit aanpassen dat spoor wat van rechts komt, bovenaan aankomt in je rangeerterrein en niet onderaan. Dan heb je 1 eigenlijk doorlopend spoor aan de bovenkant waar de trein zonder te zigzaggen je keerlus in gaat. De rest moet dan wel zigzaggen, maar iedere zigzag minder is winst. Kost je geen wissels meer of minder en maakt de loop van je treinen en kans op ontsporingen / ongewenste ontkoppelingen weer een stukje minder in een stuk wat je niet goed kunt zien.
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Er was ruimte genoeg zag ik, suggestie opgevolgd.GerardWassink schreef: ↑26 okt 2024 20:46 De reden voor deze oplossing is dat alle opstelsporen dezelfde lengte hebben. Ik zal er over nadenken.
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Ik zou de keerlus aanpassen. Je bent nu 1 van je opstelsporen altijd kwijt als doorrij spoor. Als alles bezet is heb je geen mogelijkheden meer.
- de wissel van de keerlus zou ik helemaal naar rechts boven verplaatsen. Keerlus loopt dan dus helemaal parallel aan opstel terrein.
- opstelsporen kunnen hierdoor langer worden. 2 treinen achter elkaar is dan mogelijk.
- hele opstelterrein wordt dan een richtingsverkeer, wordt het wel wat makkelijker van.
- inrijden via de keerlus, dan pas naar opstelsporen. Als dan opstelterrein vol is kun je altijd nog parkeren in de keerlus. Per saldo dus ook nog een opstel spoor extra.
Hopelijk is het een beetje duidelijk.
- de wissel van de keerlus zou ik helemaal naar rechts boven verplaatsen. Keerlus loopt dan dus helemaal parallel aan opstel terrein.
- opstelsporen kunnen hierdoor langer worden. 2 treinen achter elkaar is dan mogelijk.
- hele opstelterrein wordt dan een richtingsverkeer, wordt het wel wat makkelijker van.
- inrijden via de keerlus, dan pas naar opstelsporen. Als dan opstelterrein vol is kun je altijd nog parkeren in de keerlus. Per saldo dus ook nog een opstel spoor extra.
Hopelijk is het een beetje duidelijk.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Kijk, dat is een slimme oplossing! Dan is je keerlus ook nog eens mega lang en kun je zelfs nog 2 treinen daarin "bufferen".
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Om 2 treinen te kunnen m’n bufferen in de ‘keerlus’ moet je dat wel vooraf zo inrichten. Dat betekend dat deze verbinding dan uit 2 blokken moet bestaan waarvan 1 de keerlus is.
In het blok dat door een keerlus module wordt bestuurd, mag maar 1 trein tegelijk staan.
In het blok dat door een keerlus module wordt bestuurd, mag maar 1 trein tegelijk staan.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Een nieuwe versie met het opstel station nu schuin ingetekend, de sporen zijn nu inderdaad een stuk langer.
Het kortste spoor is nu 2 meter 30, en de langste is 3 meter 14...
Goed idee Hannes!
Alleen snap ik nog niet goed hoe je een en ander bedoelt met de keerlus.
Zou je dat nog willen uitleggen?
Vast bedankt voor het meedenken!
Het kortste spoor is nu 2 meter 30, en de langste is 3 meter 14...
Goed idee Hannes!
Alleen snap ik nog niet goed hoe je een en ander bedoelt met de keerlus.
Zou je dat nog willen uitleggen?
Vast bedankt voor het meedenken!
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Wat je nu getekend hebt is zoals ik het bedoeld heb.
Sommigen zullen zeggen dat de opstelsporen nu binnen de keerlus zitten. Maar feitelijk heb je een kortsluit probleem wat je moet oplossen en dat zit altijd in een keerlus, maar niet alleen in een keerlus, soms ook op andere plaatsen. Je moet dus soms een beetje omdenken, waar plaats ik de keerlus module.
Het stuk enkelspoor vanaf de wissel rechts (waar het spoor splitst) tot aan de linker wissel van het opstel terrein moet in principe dr keerlusmodule bevatten, maar dit stuk is zolang, dat je dit best in 2 blokken kan opdelen. 1 regulier blok en 1 blok met de keerlusmodule.
Het blok dat de keerlusmodule bevat mag maar 1 trein per keer bevatten. Ook moet de gehele trein erin passen. Anders werkt de module niet en kan dit zelfs juist voor kortsluiting zorgen.
Misschien rijdt je niet computergestuurd en zijn blokken daarmee niet van toepassing, maar bedenk wel dat de keerlusmodule in een stuk spoor geplaatst moet worden dat lang genoeg is voor je langste trein en er maar 1 trein te gelijk in mag rijden.
Of jij dus dit stuk spoor tussen de 2 genoemde wissels wil opdelen moet je zelf weten, maar het zou dus een mogelijkheid zijn dat te doen.
Hopelijk is het zo duidelijker.
Sommigen zullen zeggen dat de opstelsporen nu binnen de keerlus zitten. Maar feitelijk heb je een kortsluit probleem wat je moet oplossen en dat zit altijd in een keerlus, maar niet alleen in een keerlus, soms ook op andere plaatsen. Je moet dus soms een beetje omdenken, waar plaats ik de keerlus module.
Het stuk enkelspoor vanaf de wissel rechts (waar het spoor splitst) tot aan de linker wissel van het opstel terrein moet in principe dr keerlusmodule bevatten, maar dit stuk is zolang, dat je dit best in 2 blokken kan opdelen. 1 regulier blok en 1 blok met de keerlusmodule.
Het blok dat de keerlusmodule bevat mag maar 1 trein per keer bevatten. Ook moet de gehele trein erin passen. Anders werkt de module niet en kan dit zelfs juist voor kortsluiting zorgen.
Misschien rijdt je niet computergestuurd en zijn blokken daarmee niet van toepassing, maar bedenk wel dat de keerlusmodule in een stuk spoor geplaatst moet worden dat lang genoeg is voor je langste trein en er maar 1 trein te gelijk in mag rijden.
Of jij dus dit stuk spoor tussen de 2 genoemde wissels wil opdelen moet je zelf weten, maar het zou dus een mogelijkheid zijn dat te doen.
Hopelijk is het zo duidelijker.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Voor het oplossen van een keerlus ben ik fan van de Littfinski KSM-SG module. Die kent twee 'meld-secties', een aan het begin en een aan het eind van de keerlus. De ompoling van het keerlus gedeelte daar tussen gebeurt zonder kortsluiting. Zie de afbeelding hieonder.
Mijn idee zou zijn om de meldsecties vlak boven de wissel van de keerlus aan te brengen, het opstel terrein is dan ook onderdeel van de keerlus geworden.
De bovenste lange rechte rails kan dan met gemak in twee te detecteren secties worden verdeeld.
Gedachten?
Mijn idee zou zijn om de meldsecties vlak boven de wissel van de keerlus aan te brengen, het opstel terrein is dan ook onderdeel van de keerlus geworden.
De bovenste lange rechte rails kan dan met gemak in twee te detecteren secties worden verdeeld.
Gedachten?
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Gerard,
Dat is wat ik bedoelde met omdenken. Ze tekenen het ding in de keerlus, maar je kunt en moet het anders oplossen.
Jij moet hem aanleggen tussen de 2 wissels. Het opstelterrein is geen onderdeel van de schakeling. In de afbeelding heb ik aangegeven waar je deze Littfinski module (of welke dan ook) moet aansluiten.
En nogmaals er mag maar 1 trein in de schakeling bevinden.
Het heet een keerlus module, maar je lost er een kortsluitingsprobleem mee op. Laat dus het idee los dat de gehele lus aangestuurd moet worden door de module.
Of anders gezegd. In de afbeelding van LDT zit jouw opstelterrein tussen de wissel en meldsectie A1/B1. Nergens staat dat A1/B1 direct aan het wissel moet zitten of dat er een heel stuk tussen mag.
Dat is wat ik bedoelde met omdenken. Ze tekenen het ding in de keerlus, maar je kunt en moet het anders oplossen.
Jij moet hem aanleggen tussen de 2 wissels. Het opstelterrein is geen onderdeel van de schakeling. In de afbeelding heb ik aangegeven waar je deze Littfinski module (of welke dan ook) moet aansluiten.
En nogmaals er mag maar 1 trein in de schakeling bevinden.
Het heet een keerlus module, maar je lost er een kortsluitingsprobleem mee op. Laat dus het idee los dat de gehele lus aangestuurd moet worden door de module.
Of anders gezegd. In de afbeelding van LDT zit jouw opstelterrein tussen de wissel en meldsectie A1/B1. Nergens staat dat A1/B1 direct aan het wissel moet zitten of dat er een heel stuk tussen mag.
- Bijlagen
-
- IMG_9917.jpeg (85.13 KiB) 708 keer bekeken
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Dank voor je uitleg en geduld Hannes,
Mijn gedachtengang: ik lees in de beschrijving(en) alleen dat de ruimte tussen de meldsecties zo lang of langer moet zijn dan de langste trein die we willen laten rijden. Ik lees nergens dat er slechts één trein in de keerlus-sectie(s) mag zitten.
Maar nu je het zo uitlegt realiseer ik me dat:
- het spoor vanaf de rechtse wissel totaan de rechter meldsectie dezelfde polariteit blijft houden als de hoofdbaan
- hetzelfde dan geldt voor het opstelterrein
- de mogelijke kortsluiting dan in het lange rechte deel van de loop wordt opgelost
Eerder zei je dat het keeerlus gedeelte in twee blokken zou kunnen worden opgedeeld, zodat we indien nodig daar ook twee treinen zouden kunnen ‘parkeren’… Had ik dat goed begrepen, en zo ja, hoe verhoudt zich dat met het principe van slechts één trein in de keerlus sectie?
Mijn gedachtengang: ik lees in de beschrijving(en) alleen dat de ruimte tussen de meldsecties zo lang of langer moet zijn dan de langste trein die we willen laten rijden. Ik lees nergens dat er slechts één trein in de keerlus-sectie(s) mag zitten.
Maar nu je het zo uitlegt realiseer ik me dat:
- het spoor vanaf de rechtse wissel totaan de rechter meldsectie dezelfde polariteit blijft houden als de hoofdbaan
- hetzelfde dan geldt voor het opstelterrein
- de mogelijke kortsluiting dan in het lange rechte deel van de loop wordt opgelost
Eerder zei je dat het keeerlus gedeelte in twee blokken zou kunnen worden opgedeeld, zodat we indien nodig daar ook twee treinen zouden kunnen ‘parkeren’… Had ik dat goed begrepen, en zo ja, hoe verhoudt zich dat met het principe van slechts één trein in de keerlus sectie?
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Gerard,
Als je niets aanpast ontstaat de sluiting bij het wissel. Maar als je ergens beide spoorstaven onder breekt, bijvoorbeeld helemaal in de linkerboog, dan is overal de polariteit gelijk, maar onstaat er sluiting op het moment dat je over de onderbreking heen rijdt. Hierdoor ben je dus vrij zelf te bepalen waar je deze sluiting laat optreden en vervolgens oplost middels een keerlusmodule.
Wat doet zo'n module eigenlijk? De polariteit bij sectie A1/B1 is anders dan de polariteit bij A2/B2. Het tussenstuk AK/BK wisselt steeds. Trein rijdt in via A1/B1. De module schakeld stuk AK/BK hetzelfde als A1/B1. Bereikt de trein A2/B2, dan wordt de polariteit in AK/BK omschakeld zodat deze gelijk is aan A2/B2. De trein rijdt nu zonder sluiting uit de module.
Op het moment dat er meerdere treinen in AK/BK staan gaat dit nog wel goed, maar als er ook maar 1 as op de scheiding A1/B1 met AK/BK staat krijg je direct sluiting. Vandaar dat de stelregel is dat er maar 1 trein in mag staan. Die trein moet daarom ook volledig binnen AK/BK staan. Sectie A1/B1 hoeven niet langer te zijn dan zo;n 20cm. AKBK zolang als je langste trein met een stuk extra marge
Nu is het rode gedeelte echt heel erg lang. Meer dan 2x zolang als je langste trein. Als je dit nu in 2 delen zou splitsen dan kan het eerste deel de keerlus module bevatten en is dan nog steeds lang genoeg. Het 2de deel gedraagt zich dan als een normaal stuk spoor/blok, daar kan je dan gewoon een trein stil zetten.
Als je op zicht rijdt en niet met een computer zou ik de sectie markeren zodat je goed kan zien, wat wat is. Geen treinen laten stoppen op welke sectie dan ook van de keerlus. Als je er eenmaal meer kennis van hebt weet je dat het allemaal net even gecompliceerder is en er meer mogelijk is, maar zeker in het begin zou ik echt geen treinen stilzetten op welk deel dan ook van de keerlus.
Als je niets aanpast ontstaat de sluiting bij het wissel. Maar als je ergens beide spoorstaven onder breekt, bijvoorbeeld helemaal in de linkerboog, dan is overal de polariteit gelijk, maar onstaat er sluiting op het moment dat je over de onderbreking heen rijdt. Hierdoor ben je dus vrij zelf te bepalen waar je deze sluiting laat optreden en vervolgens oplost middels een keerlusmodule.
Wat doet zo'n module eigenlijk? De polariteit bij sectie A1/B1 is anders dan de polariteit bij A2/B2. Het tussenstuk AK/BK wisselt steeds. Trein rijdt in via A1/B1. De module schakeld stuk AK/BK hetzelfde als A1/B1. Bereikt de trein A2/B2, dan wordt de polariteit in AK/BK omschakeld zodat deze gelijk is aan A2/B2. De trein rijdt nu zonder sluiting uit de module.
Op het moment dat er meerdere treinen in AK/BK staan gaat dit nog wel goed, maar als er ook maar 1 as op de scheiding A1/B1 met AK/BK staat krijg je direct sluiting. Vandaar dat de stelregel is dat er maar 1 trein in mag staan. Die trein moet daarom ook volledig binnen AK/BK staan. Sectie A1/B1 hoeven niet langer te zijn dan zo;n 20cm. AKBK zolang als je langste trein met een stuk extra marge
Nu is het rode gedeelte echt heel erg lang. Meer dan 2x zolang als je langste trein. Als je dit nu in 2 delen zou splitsen dan kan het eerste deel de keerlus module bevatten en is dan nog steeds lang genoeg. Het 2de deel gedraagt zich dan als een normaal stuk spoor/blok, daar kan je dan gewoon een trein stil zetten.
Als je op zicht rijdt en niet met een computer zou ik de sectie markeren zodat je goed kan zien, wat wat is. Geen treinen laten stoppen op welke sectie dan ook van de keerlus. Als je er eenmaal meer kennis van hebt weet je dat het allemaal net even gecompliceerder is en er meer mogelijk is, maar zeker in het begin zou ik echt geen treinen stilzetten op welk deel dan ook van de keerlus.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Nogmaals dank Hannes.
Gerard
Gerard
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Kijk, dat is een mooie verbetering! Keerlus in stuk van het bovenste spoor (en daar niet stoppen) en de rest van de lus kan dan ook weer een opstelspoor worden voordat ze het rangeerterrein bereiken. Fraai en meer dan genoeg ruimte. Je zou zelfs je hele rangeerterrein nog op kunnen delen met meerdere blokken zodat je op 1 spoor 2 treinen kunt neerzetten. Lengte zat.
[/quote]
[/quote]
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
We blijven schaven...
Verkeer uit Duistland
Rechtsboven is een wissel toegevoegd om er voor te zorgen dat er ook in een ovaal kan worden gereden. Langere Duitse goederentreinen (met bijvoorbeeld olie of staal) kwamen hier wel eens voorbij. Aan de linkerkant daarvoor een bos 'aangelegd', zodat het verkeer dat door het tussenschot moet rijden iets minder opvalt.
Keerlus
De keerlus met de detectie-secties aangegeven in de keerlus bovenaan (tweede spoor van boven).
Kanaalsporen
De sporen bij het kanaal zijn wat naar rechts verplaatst om ruimte te maken voor het ovaalspoor.
Verkeer uit Duistland
Rechtsboven is een wissel toegevoegd om er voor te zorgen dat er ook in een ovaal kan worden gereden. Langere Duitse goederentreinen (met bijvoorbeeld olie of staal) kwamen hier wel eens voorbij. Aan de linkerkant daarvoor een bos 'aangelegd', zodat het verkeer dat door het tussenschot moet rijden iets minder opvalt.
Keerlus
De keerlus met de detectie-secties aangegeven in de keerlus bovenaan (tweede spoor van boven).
Kanaalsporen
De sporen bij het kanaal zijn wat naar rechts verplaatst om ruimte te maken voor het ovaalspoor.
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1