MUIDERKRING — Maak het zelf. Elektrische Spoorbaan

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
MarcoTrix

MUIDERKRING — Maak het zelf. Elektrische Spoorbaan

Bericht door MarcoTrix »

MUIDERKRING — Maak het zelf. Elektrische Spoorbaan. 1951 Mei.

1951, de oorlog is net 6 jaar geleden afgelopen. Nederland is nog volop in de wederopbouw. De oorlogswinter van 1945 was zeker nog niet de laatste strenge winter, maar in ieder geval is er weer kolen en staat er eten op tafel, alhoewel nog veel spullen op de bon zijn.
Toch durven enkelen weer een beetje te dromen over vrije tijdsbesteding. De Muiderkring brengt dit boekje uit (meer in de vorm van een tijdschrift) waarin besproken wordt hoe je een treinbaan op kan bouwen. En dat echt letterlijk: zelf bielsen aanleggen, rails erop monteren, zelf wissels maken en van restjes hout en een elektrische motor locomotief en materieel bouwen. Ook aan de aankleding van de treinbaan ("spoorbaan") wordt gedacht, met tips om zelf huisjes en een spoorwegovergang te bouwen. Alles uitgedacht in schaal H0, naast schaal 0 was er nauwelijks anders, maar uitermate interessant om te lezen.

Er staat ook een advertentie in van ERWA. ERWA maakte bouwpakketten van locomotieven en wagons gemaakt van karton, echter de wielhouders en wielen waren van metaal. Men leverde ook rails op een kartonnen basis. Het werd gemaakt in Berlijn, en de productie was ingegeven door de materiaal schaarste na de Tweede Wereldoorlog. Maar ook hier blijkt hoe inventief men was in de wederopbouw periode. Aan het einde van mijn PDF heb ik nog een prijslijst toegevoegd van ERWA.

Afbeelding

Zoals alle andere publicaties van mij: interesse? Stuur mij een PB, en ik zorg ervoor dat e.e.a. per e-mail verstuurd wordt.

Nog een waarschuwing voor de dames onder ons: de rolverdeling is anders dan dat we tegenwoordig gewend zijn, en vaders rookte nog in bijzijn van de kinderen.

kootje007
Contacteer:

Re: MUIDERKRING — Maak het zelf. Elektrische Spoorbaan

Bericht door kootje007 »

Volgens mij heb ik dit boekje nog liggen, die kwam bij mijn opa van de zolder. Ik ga het eens opzoeken. Het was meen ik een serie waar ook een boekje zat hoe je een transistorversterkertje kon maken.

Groet,
Marco

Mijn baan: Waldkirch
Mijn kanaal: YouTube

piksov

Re: MUIDERKRING — Maak het zelf. Elektrische Spoorbaan

Bericht door piksov »

ah ... muiderkring ... brings back memories ...

Ik ken het van de hobby bulletin, mijn vader had er een paar van 1969 - 1971 ... heb ik echt verslonden ...

Ook over treintjes werd daarin geschreven.

O.a. een series over 'het rijk H0 op zolder' ... daarom heet mijn website 'het rijk N op zolder ..'

Plaats reactie