Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Martin,
Wat ik al eerder schreef. die 23ers zijn mooie modellen maar slechte klimmers.
gr. Ron.
Wat ik al eerder schreef. die 23ers zijn mooie modellen maar slechte klimmers.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Martin, heb ik het ook maar met één woord over mijn producten gehad. Lezen is niet je sterkste kant. Verkeerde conclusies trekken gaat je beter af. Ik zei dat je hoog van de toren blaast over iets waar je 0,0 ervaring mee hebt, meer zeg ik niet. En dat je dan vervolgens jouw mening ons door de strot drukt.martindomburg schreef:Beste Wim,
Ik vind het erg jammer dat ik de verleiding niet kan weerstaan om op je bericht te reageren. Toon ik mijn zwakte mee. Ondanks dat heb ik je al eens eerder gemeld dat ik het erg jammer vind dat je alles afkraakt wat geen koploper of "jouw" product betreft. Heb je me ooit horen zeggen dat jouw systemen ruk zijn??
Groetjes
Dus nogmaals dat is geen waarde oordeel over Dinamo, of over andere digitale systemen, ongeacht wie ze maakt of verkoopt, het gaat om de manier waarop je er mee omgaat en waarop je het gebracht hebt.
Met koploper heb ik verder helemaal niets, maar je hebt dit al meerdere malen als een achterlijk systeem afgeschilderd wat volgens jouw gebruiksonvriendelijk is en niets kan. Dat zijn je eigen woorden.
Mvg
Wim.
Sorry H@ns
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Waarschijnlijk heb je de helix niet helemaal met een glijk stijgingspercentage liggen. er liggen waarschijnlijk stijlere en minder stijle stukken tussen = nameten en bijstellen. Dat is alles.martindomburg schreef:Ik ben straks begonnen met het aanpassen van de helix. Is best lastig om goed af te stellen, wat ik vooral vreemd vond is toen ik de hoogte verlaagde naar 50mm liep de 23 beroerder. Hij bleef zelfs vaker doorslippen
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Dit was de laatste reactie, deze worden hierna verwijderd
Hans
Hans
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
He Ron,
Je hebt helemaal gelijk, maar daarom is het wel een perfect ijkpunt. Analoog loopt de loc het slechtst en als hij nu goed gaat doet de rest het zeker Ben benieuwd hoever het Dinamo systeem de rijeigenschappen gaat verbeteren, anders komt er een decoder in
Michiel: Je had weer eens gelijk joh, ik had een draadeind niet goed afgesteld Nu loopt alles als een zonnetje. De vermindering is bij de andere locs wel te merken. Ze klimmen een stuk mooier
Wel een tip voor degene die de helix gaan maken: draai de moeren met ed hand aan!!! Anders vervorm je het hout
Je hebt helemaal gelijk, maar daarom is het wel een perfect ijkpunt. Analoog loopt de loc het slechtst en als hij nu goed gaat doet de rest het zeker Ben benieuwd hoever het Dinamo systeem de rijeigenschappen gaat verbeteren, anders komt er een decoder in
Michiel: Je had weer eens gelijk joh, ik had een draadeind niet goed afgesteld Nu loopt alles als een zonnetje. De vermindering is bij de andere locs wel te merken. Ze klimmen een stuk mooier
Wel een tip voor degene die de helix gaan maken: draai de moeren met ed hand aan!!! Anders vervorm je het hout
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
En dan nu weer waar het om gaat, nieuwe ideeen en mooie modelspoorbanen
Zoals beloofd zou ik een verslag plaatsen over mijn methode van de montage van de servo's onder de wissels:
Servo aandrijving monteren op een wissel met klikband
In deze beschrijving wil ik een manier laten zien hoe je een servo voor wisselaandrijving goedkoop en snel kan plaatsen. Dit is te doen d.m.v. zogenaamd klikband, een sterke variant van klitteband. Ik gebruik deze in de motorsport waarbij ik heb gebruik om camera's te bevestigen op kuipwerk. Ze weerstaan tot 2 G-Krachten dus sterk genoeg voor de servo's. Het grote voordeel hiervan is dat je de servo erg gemakkelijk kan herpositioneren en vervangen als hij defect gaat.
Benodigdheden die ik heb gebruikt:
1 Conrad servo artikelnummer 230500 € 4,99 p.st.
5 cm Conrad verenstaal 0,8mm 207227 € 0,79 p.m.
5 cm 3M Duallock Conrad 533012 € 12,45 p.m.
Per wisselaandrijving kost het omgerekend € 5,09
Voor het plaatsen van de wissel moet je wel eerst een gaatje maken voor de aandrijving bij de aandrijving van de wissel.
Allereerst maak je de aandrijving gereed. Dit doe je door de verenstaal te buigen met een tang. Zodra de verendraad gebogen is steek je deze door de arm en buig je de uiteinden om om zo een solide verbinding te maken.
Nadat deze gereed is bevestig je de arm op de servo d.m.v. de bijgeleverde schroef. let wel op aan welke kant van de servo je de arm monteert. Als de arm toch verkeerd om zit, haal je de schroef los en draai je de arm om
Vervolgens knip je een stukje band op maat en plak je die aan de zijde van de servo welke tegen de bodemplaat komt. Hierna knip je een stukje band op 1,5 tot 2x de lengte van de servo. Precies zoals je zelf de bevestiging en speling wilt hebben.
De volgende stap is bevestigen, plak het losse stripje band tegen de onderkant van de bodemplaat. Doe dit tegen het gaatje aan en haaks op de wissel zodat je de servo altijd naar link en rechts kan verplaatsen. Dus in het verlengde van de schuif die de tongen bedient.
Plaats nu de servo door de arm recht omhoog te zetten en het draad door de schuif van de wissel te steken. Vervolgens klik je de servo vast op het band. Als de servo voor je gevoel goed zit test je deze of de draad nergens tegen aan komt en vrij kan bewegen. Indien dit niet het geval is kan je de servo met een kleine schroevendraaier los wippen en opnieuw bevestigen.
De laatste stap is het inkorten van het draadje
Voila klaar is kees, alles bij elkaar nog geen 10 minuten werk en je hebt een goed werkende verbinding.
2 servo's op 1 band
Zoals beloofd zou ik een verslag plaatsen over mijn methode van de montage van de servo's onder de wissels:
Servo aandrijving monteren op een wissel met klikband
In deze beschrijving wil ik een manier laten zien hoe je een servo voor wisselaandrijving goedkoop en snel kan plaatsen. Dit is te doen d.m.v. zogenaamd klikband, een sterke variant van klitteband. Ik gebruik deze in de motorsport waarbij ik heb gebruik om camera's te bevestigen op kuipwerk. Ze weerstaan tot 2 G-Krachten dus sterk genoeg voor de servo's. Het grote voordeel hiervan is dat je de servo erg gemakkelijk kan herpositioneren en vervangen als hij defect gaat.
Benodigdheden die ik heb gebruikt:
1 Conrad servo artikelnummer 230500 € 4,99 p.st.
5 cm Conrad verenstaal 0,8mm 207227 € 0,79 p.m.
5 cm 3M Duallock Conrad 533012 € 12,45 p.m.
Per wisselaandrijving kost het omgerekend € 5,09
Voor het plaatsen van de wissel moet je wel eerst een gaatje maken voor de aandrijving bij de aandrijving van de wissel.
Allereerst maak je de aandrijving gereed. Dit doe je door de verenstaal te buigen met een tang. Zodra de verendraad gebogen is steek je deze door de arm en buig je de uiteinden om om zo een solide verbinding te maken.
Nadat deze gereed is bevestig je de arm op de servo d.m.v. de bijgeleverde schroef. let wel op aan welke kant van de servo je de arm monteert. Als de arm toch verkeerd om zit, haal je de schroef los en draai je de arm om
Vervolgens knip je een stukje band op maat en plak je die aan de zijde van de servo welke tegen de bodemplaat komt. Hierna knip je een stukje band op 1,5 tot 2x de lengte van de servo. Precies zoals je zelf de bevestiging en speling wilt hebben.
De volgende stap is bevestigen, plak het losse stripje band tegen de onderkant van de bodemplaat. Doe dit tegen het gaatje aan en haaks op de wissel zodat je de servo altijd naar link en rechts kan verplaatsen. Dus in het verlengde van de schuif die de tongen bedient.
Plaats nu de servo door de arm recht omhoog te zetten en het draad door de schuif van de wissel te steken. Vervolgens klik je de servo vast op het band. Als de servo voor je gevoel goed zit test je deze of de draad nergens tegen aan komt en vrij kan bewegen. Indien dit niet het geval is kan je de servo met een kleine schroevendraaier los wippen en opnieuw bevestigen.
De laatste stap is het inkorten van het draadje
Voila klaar is kees, alles bij elkaar nog geen 10 minuten werk en je hebt een goed werkende verbinding.
2 servo's op 1 band
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ziet er goed uit Martin!
Met 1m van dat klittenband kom je dus een flink eind lijkt me. Wat gebruik je, 5 cm per servo?
Met 1m van dat klittenband kom je dus een flink eind lijkt me. Wat gebruik je, 5 cm per servo?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Zo'n beetje wel, tussen de 4-6 cm. 2 cm voor op de servo en 3-5 voor op het hout
Als je meerdere wissels naast elkaar hebt kan je het zelfs combineren. Als je in gaat slaan zou ik wel een extra meter in calculeren, het is natuurlijk in elke situatie anders.
btw, bij het testen zit er geen beweging in de band ook niet als de servo "doorslaat"
Als je meerdere wissels naast elkaar hebt kan je het zelfs combineren. Als je in gaat slaan zou ik wel een extra meter in calculeren, het is natuurlijk in elke situatie anders.
btw, bij het testen zit er geen beweging in de band ook niet als de servo "doorslaat"
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Leuke optie in elk geval, en flexibel, je kunt nog wat bijstellen door de servo iets te verplaatsen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Tnxs, Dat was ook mijn insteek. Ik ben nogal een pietje precies en dan erger ik me altijd als ik iets vast heb zitten en ik moet een boel doen om het weer los te halen. Zo is het snel gepiept
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
ziet er strak uit martin, heb je nu ook al test gedraait of moet dat nog?
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Hallo Martin,
Welke wisseldecoders ga je gebruiken voor de aansturing van je servo's.
Groeten, Marc
Welke wisseldecoders ga je gebruiken voor de aansturing van je servo's.
Groeten, Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
marc martin hoeft geen wisseldecoders te gebruiken, hij stuurt ze aan met dinamo
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 nov 2009 22:55
- Locatie: Zwolle
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Marc, Henry,
ook als je geen Dinamo als besturingseenheid hebt kan je de aansturing gebruiken die Martin heeft. Hij maakt (straks!) in zijn systeem gebruik van een OC32 voor de servo's (en voor seinen en relais, want dat kan met dezelfde print). Gebruik je geen Dinamo maar een ander digitaal systeem dan kan je ook de OC32 gebruiken. In dat geval heb je de keuze tussen een COM-poort op de PC (eventueel via een USB-serieel adapter) of via DCC. Dit wordt door Koploper en iTrain ondersteund. De OC32 heeft 32 uitgangen die individueel configureerbaar zijn. Voor info en prijzen zie http://www.xs4all.nl/~perlovan/docs/oc32intro.pdf en http://dinamo.vanperlo.net
ook als je geen Dinamo als besturingseenheid hebt kan je de aansturing gebruiken die Martin heeft. Hij maakt (straks!) in zijn systeem gebruik van een OC32 voor de servo's (en voor seinen en relais, want dat kan met dezelfde print). Gebruik je geen Dinamo maar een ander digitaal systeem dan kan je ook de OC32 gebruiken. In dat geval heb je de keuze tussen een COM-poort op de PC (eventueel via een USB-serieel adapter) of via DCC. Dit wordt door Koploper en iTrain ondersteund. De OC32 heeft 32 uitgangen die individueel configureerbaar zijn. Voor info en prijzen zie http://www.xs4all.nl/~perlovan/docs/oc32intro.pdf en http://dinamo.vanperlo.net
Met vriendelijke groet
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
haha was ik even vergeten te vermelden
Heb ze zeker al test gedraaid, heb een servo tester. Ik heb een servo een uur lang heen en weer laten gaan, hierbij gaat hij door zijn moment heen door de tester. Het eerste wat kapot liep (na 50 minuten pas) was het schroefje van de arm omdat hij dol draaide. Op de OC32 kan ik de pulsen afstellen zodat hij genoeg beweegt en op tijd stopt.
Heb ze zeker al test gedraaid, heb een servo tester. Ik heb een servo een uur lang heen en weer laten gaan, hierbij gaat hij door zijn moment heen door de tester. Het eerste wat kapot liep (na 50 minuten pas) was het schroefje van de arm omdat hij dol draaide. Op de OC32 kan ik de pulsen afstellen zodat hij genoeg beweegt en op tijd stopt.
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Frans, betekent dat dat ik via de OC32 een lading servo's kan aansluiten en dat ik die vervolgens vanuit Koploper als een wissel kan besturen?
Als dat zo is, is dit een best wel goedkoop alternatief, 16 wissels voor €59...
Als dat zo is, is dit een best wel goedkoop alternatief, 16 wissels voor €59...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Maak daar maar 32 servo's van....shoven schreef:Frans, betekent dat dat ik via de OC32 een lading servo's kan aansluiten en dat ik die vervolgens vanuit Koploper als een wissel kan besturen?
Als dat zo is, is dit een best wel goedkoop alternatief, 16 wissels voor €59...
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 nov 2009 22:55
- Locatie: Zwolle
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Steven,
klopt, en wat Peter zegt, inderdaad 32 uitgangen op een Dinamo OC32 die je onafhankelijk van elkaar kan configureren voor van alles en nog wat: servo's, lampjes, LEDs, relais, motortje, etc. Er zijn twee types uitgangen: 5V uitgangen, dus eigenlijk een logische 0 of 1, maar waar je rechtstreeks LEDs op kan aansluiten zonder voorschakelweerstand, want die zit al op de OC32. Het andere type uitgang is bedoeld om iets meer stroom te kunnen leveren met een open collector. Je mag daar maximaal 500mA mee voeden voor elk ander apparaat dat werkt op een voedingsspanning tot bijvoorbeeld 24 Volt. Mocht de 500mA toch nog te weinig zijn, bijvoorbeeld voor een wisselspoel, dan steek je achterop de OC32 een Dinamo DS32 en daarop kan je per uitgang een vermogenstransistor plaatsen, zodat je bijvoorbeeld 2A kan leveren. De prijs van de OC32 zoals Peter die noemt is voor de DCC versie en kost 59 euro, de seriele versie kost 55 euro. Prijs van de DS32 is 24 euro. En inderdaad, deze worden ondersteund door Koploper en door iTrain.
klopt, en wat Peter zegt, inderdaad 32 uitgangen op een Dinamo OC32 die je onafhankelijk van elkaar kan configureren voor van alles en nog wat: servo's, lampjes, LEDs, relais, motortje, etc. Er zijn twee types uitgangen: 5V uitgangen, dus eigenlijk een logische 0 of 1, maar waar je rechtstreeks LEDs op kan aansluiten zonder voorschakelweerstand, want die zit al op de OC32. Het andere type uitgang is bedoeld om iets meer stroom te kunnen leveren met een open collector. Je mag daar maximaal 500mA mee voeden voor elk ander apparaat dat werkt op een voedingsspanning tot bijvoorbeeld 24 Volt. Mocht de 500mA toch nog te weinig zijn, bijvoorbeeld voor een wisselspoel, dan steek je achterop de OC32 een Dinamo DS32 en daarop kan je per uitgang een vermogenstransistor plaatsen, zodat je bijvoorbeeld 2A kan leveren. De prijs van de OC32 zoals Peter die noemt is voor de DCC versie en kost 59 euro, de seriele versie kost 55 euro. Prijs van de DS32 is 24 euro. En inderdaad, deze worden ondersteund door Koploper en door iTrain.
Met vriendelijke groet
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl
Frans Staal
PiCommIT - DinaSys (Dinamo/DinaSys/Tran/Passman)
http://www.dinasys.nl
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
OK, dus ik kan met een OC32 32 servo's aansturen die ik gewoon als wissel kan bedienen vanuit Koploper?fransstaal schreef:En inderdaad, deze worden ondersteund door Koploper en door iTrain.
Dat klinkt als een wel heel interessant alternatief voor bijv. de Uhlenbrock servodecoders, waar je 34 euro neertelt om 4 servo's aan te sturen.
Kan ik met een OC32 dan ook puntstukken schakelen? Want dat is het grote pluspunt van de Uhlenbrock.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Je zou met één uitgang de servo van de desbetreffende wissel kunnen aansturen en met een andere uitgang een relais t.b.v. het schakelen van het puntstuk. Of je het puntstuk dient te schakelen hangt af van het type wissel welke je gebruikt.shoven schreef:OK, dus ik kan met een OC32 32 servo's aansturen die ik gewoon als wissel kan bedienen vanuit Koploper?fransstaal schreef:En inderdaad, deze worden ondersteund door Koploper en door iTrain.
Dat klinkt als een wel heel interessant alternatief voor bijv. de Uhlenbrock servodecoders, waar je 34 euro neertelt om 4 servo's aan te sturen.
Kan ik met een OC32 dan ook puntstukken schakelen? Want dat is het grote pluspunt van de Uhlenbrock.
Zelf ben ik van plan over te stappen op het Peco 55 materiaal. Hierbij heb je volgens mijn info geen puntstuk schakeling nodig. Mocht deze info niet correct zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag van jullie!
Groet,
Peter
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Peco code 55 wissels zijn er in 2 smaken: met of zonder puntstukschakeling.
Ik gebruik Peco code 80 met puntstukschakeling voor de betrouwbaarheid.
Martin, hoe zit dat bij jou? Heb jij Peco met of zonder puntstukschakeling en hoe heb je dat op die OC32 aangesloten? (heb je een foto?)
Ik gebruik Peco code 80 met puntstukschakeling voor de betrouwbaarheid.
Martin, hoe zit dat bij jou? Heb jij Peco met of zonder puntstukschakeling en hoe heb je dat op die OC32 aangesloten? (heb je een foto?)
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Ik wil de wissels met zogenaamde "Electrofrog" gaan gebruiken. Vervolgens de punt isoleren en dan zou e.e.a. correct moeten functioneren. Althans dat begrijp ik uit diverse schema's die ik hier en daar op internet tegen kom. Het puntstuk zou vervolgens via de wisseltong gevoed worden. In combinatie met een servo zou dit volgens mij correct moeten werken. Een servo kun je immers iets druk op de wisseltong laten uitoefenen dit in tegenstelling tot een spoel.
Grtz.
Peter
Grtz.
Peter
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Peter,
in theorie is dat helemaal juist, maar in praktijk blijkt dit systeem niet betrouwbaar. Een stofje, een restje verf, corrosie... het elektrisch contact is vrij snel verloren. De wisseltongen zijn nooit ontworpen als elektrische schakelaars. Het is beter om de polarisatie van het puntstuk met een aparte schakelaar te laten verlopen.
in theorie is dat helemaal juist, maar in praktijk blijkt dit systeem niet betrouwbaar. Een stofje, een restje verf, corrosie... het elektrisch contact is vrij snel verloren. De wisseltongen zijn nooit ontworpen als elektrische schakelaars. Het is beter om de polarisatie van het puntstuk met een aparte schakelaar te laten verlopen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Oké, duidelijke info, bedankt!Michiel schreef:Peter,
in theorie is dat helemaal juist, maar in praktijk blijkt dit systeem niet betrouwbaar. Een stofje, een restje verf, corrosie... het elektrisch contact is vrij snel verloren. De wisseltongen zijn nooit ontworpen als elektrische schakelaars. Het is beter om de polarisatie van het puntstuk met een aparte schakelaar te laten verlopen.
Dat wordt dus een relais toevoegen (en een extra uitgang van een OC- of OM32 gebruiken ).
Nu rijdt ik met Dinamo in combinatie met iTrain. De wisselstraten dienen in de meeste gevallen al met relais geschakeld te worden. Dus echt erg is het niet.
Grtz.
Peter
Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan
Klopt. Regel de stroomvoorziening van het puntstuk apart, anders krijg je teleurstellingen.
Het kan ook simpel:
Het kan ook simpel:
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan