Mijn hele leven al met treintjes bezig. Mijn eerste startset kreeg ik voor mijn eerste Sinterklaas van mijn opa. Een startset (H0) met een blauwe 1100 en een losse rooie hondenkop, nog met sleepcontacten. In de jaren 80 ingeruild voor een N-startsetje en vandaar met mijn vader aan het frutselen geweest, maar nooit verder gekomen dan een kale tafel met een baan. Geen aankleding en geen scenery. Daarna kwamen er andere hobby's, zoals meisjes en de treintjes verdwenen in dozen, die een paar keer meeverhuisd zijn. Na vele jaren (en de nodige problemen met de andere hobby) in staat geweest de treintjes weer op te pakken. Vooral getriggerd door (helaas) een sterfgeval in de familie, maar daardoor veel rails en rollend spul verkregen. En huisjes, lampjes en eindeloze einden draad. Alles bij elkaar is een ratjetoe van materieel en Tijdperken, maar aangezien bijna alles in de jaren 70 en 80 is gekocht, laat ik dat me niet tegenhouden.
De baan is niet groot. Een L van twee platen van 122 x 61, dus, mde vanwege het materieel en de huisjes maak ik een grensgebied NL / D, waar NL voorzien is van Arnold Rapido rails en Dld van Fleischmann Piccolo met bedding. Het opbouwen gaat langzaam omdat ik het netjes wil doen, dus er komt een Centrale Voedingsleiding onder elke tafel zodat ik op diverse plekken de baan van stroom kan voorzien. Het geheel is en blijft analoog, vooral omdat ik geen zin en middelen heb om de hele bubs om te gaan vormen naar digitaal. Ik heb al diverse topics van banen bekeken en weet nu al dat ik dat nooit zal benaderen. Niet alleen omdat mijn gekozen terrein niet uitpuilt van bergen e.d. (er zal vooral gras en asfalt als scenery gebruikt worden) maar ook omdat ik van mezelf weet dat ik niet de rechterhanden heb om zulk vakwerk af te leveren. Het zal eenvoudig worden, met misschien later wat meer techniek, maar dat zal vooral werkende seinen en dergelijke aanvullingen betreffen.
Ik hoop wel hier af en toe een (al dan niet stomme) vraag te mogen stellen als ik vastloop
Ook ik ben nieuw
Ook ik ben nieuw
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
-
Re: Ook ik ben nieuw
Hoi Walter, welkom op het forum, groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Welkom op het N-spoorforum Walter!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Forum-Beheerder
- Contacteer:
Welkom op het forum en zoals hier al vaak gezegt is er zijn geen stomme vragen alleen stomme antwoorden
Met vriendelijke groet
Bas
Rotterdam-Oost
Garst/Winschoten
1975-1980
Z21 start+wifi
Bas
Rotterdam-Oost
Garst/Winschoten
1975-1980
Z21 start+wifi