Verbeteren rij eigenschappen locs

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jerome

Verbeteren rij eigenschappen locs

Bericht door Jerome »

Beste modespoorliefhebbers,

Een aantal van mijn oudere locs rijden niet optimaal vanwege slechte stroomafname van de locs. Ik wil daarom de loc verbinden met de eerste wagon/rijtuig achter de loc. Ik vraag me af wat welke methoden hiervoor zijn en hoe jullie dat dus doen. Ik overweeg Krois koppelingen te gaan gebruiken, maar wellicht kan het ook anders (dunne draadjes?).

Ik benieuwd hoe jullie dat doen (evt met foto's)

Groet, Jeroen.

Spar

Re: Verbeteren rij eigenschappen locs

Bericht door Spar »

Hallo Jeroen,

bekijk deze site eens, ik heb dit zelf ook toegepast voor verlichting, werkt goed.

http://peho-kkk.de/

M.v.g. Spar

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

martinb

Bericht door martinb »

Hoi Spar,

Ik zie daar geen stroomvoerende koppelingen. Volgens mij vraagt Jerome niet zozeer hoe je wagons mechanisch anders kunt koppelen, maar hoe je een wagon electrisch met een loc koppelt. De koppelingen die je aangeeft doen juist dat weer niet voor zover ik kan zien.

Electrisch koppelen kan inderdaad met de Krois Koppelingen en dat werkt erg goed. Een andere optie (als je geen NEM gebruikt) zijn de imotec koppelingen.

Beide koppelen zowel mechanisch als electrisch.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

spoor65

Bericht door spoor65 »

Martin,

Spar zal hierbij waarschijnlijk doelen op de manier van stroomafname die er tevens te zien is.
Lijkt opzich idd wel een mooie manier, al is het denk ik niet de eenvoudigste aangezien er met stroomgeleidende lak moet worden gewerkt?

Maar je hebt wel weer gelijk, daarmee voorziet het namelijk nog niet in de verbinding tussen stroomafnamewagon en loc.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Jerome

Bericht door Jerome »

Mannen,

dank voor jullie antwoord. Inderdaad gaat het mij om manieren om een wagon/rijtuig met een loc te verbinden. stroom afnemen van een wagen gaat me wel lukken. Ik gebruik daarvoor afnemers van digirails. Ook heb ik bij Piet Peetoom wat fosforbrons besteld om wat te experimenteren.

Ik heb wat geëxperimenteerd met verbinden van (oude) FLM BR103 met een TEE rijtuig met behulp van 2 dunne (decoder) draadjes. Helaas blijken de draadjes te stug waardoor de wagen uit de rails wordt gedrukt. Een andere optie zou kunnen zijn met zilverlak te gaan spelen, maar hoe zou je van de overgang kunnen maken van koppeling naar de loc/rijtuig. Ik zit ook te denken aan een andere optie, maar daarvoor moet ik ff langs de modelspoor winkel.

Uiteraard kan/ga ik ook de krois koppelingen gaan bestellen en gebruiken, maar wellicht zijn er ook andere creatieve oplossingen.

Greetz, Jeroen

shoven

Bericht door shoven »

Wat voor decoderdraad heb je gebruikt?
Ik heb hier decoderdraad van Conrad liggen, dat is iets van 0,05 mm2 en is supersoepel.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Jerome

Bericht door Jerome »

Steven,

Ik had hiervoor draad gebruikt wat overbleef van een Kuhn decoder. Ik heb ook een rolletje decoder draad van Conrad, maar deze draad is wat dikker, daarom heb ik die niet gebruikt (voelt idd wel wat flexibeler aan..). Overigens weet ik niet zeker welke dikte deze is. Ik zal thuis eens kijken. Eigenlijk zou nog dunner draad beter zijn. Ik een Minitrix RAm waar in de motorwagen ook heeeele dunne draadjes zitten. Ik denk dat wellicht deze draadjes wel kunnen werken. Misschien maar even naar op zoek.

Groet, Jeroen

Spar

Bericht door Spar »

Hallo Jeroen,

Brawa heeft zeer dunne draad voor decoders.
Mijn advies met peho was bedoeld met het gebruiken met draad.

M.v.g. Spar

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

dentheo

Bericht door dentheo »

Jerome` schreef: Ik heb wat geëxperimenteerd met verbinden van (oude) FLM BR103 met een TEE rijtuig met behulp van 2 dunne (decoder) draadjes.

[/color]
Dat lijkt mij toch een uitstekende lok... is er na inspectie geen oplossing met een/twee reserveonderdelen van Fleischmann ?
De koperen contactbandjes zijn misschien afgesleten, tegen de wielen en/of onderaan tegen de lokmassa....
Dan heb je het probleem zelf opgelost.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Jerome

Bericht door Jerome »

Theo,

Ik heb wel een en ander geprobeerd bij deze loc, maar ik kwam er maar niet achter wat de oorzaak is. In ieder geval zit het probleem wel op de draaistellen, dat wel. Ook de slepers drukken op zich goed op de wielen, maar het lijkt idd of daar de stroomafname daar stokt. Ik ga daar nog even goed naar kijken.

Overigens heb ik ook een paar kleine/korte locs die af en toe stilvallen op de Engelse wissels van Peco (wel electrofrog), dat vind ik gewoon storend. De FLM is dus ook een testcase.

Groet, Jeroen.

dentheo

Bericht door dentheo »

Jerome` schreef:Theo,

Ik heb wel een en ander geprobeerd bij deze loc, maar ik kwam er maar niet achter wat de oorzaak is. In ieder geval zit het probleem wel op de draaistellen, dat wel. Ook de slepers drukken op zich goed op de wielen, maar het lijkt idd of daar de stroomafname daar stokt. Ik ga daar nog even goed naar kijken.

Kijk eens bovenop het draaistel, daar zitten slepers tegen het metalen binnendeel, die worden wel eens zwak, of breken af.
Een oplossing is dan aan de zijkant van het bovendeel van het draaistel, op dat koper voorzichtig een draadje solderen naar de print...bingo

Dan heb je nog de klemmetjes die van de benedenliggende kontakten naar de print springen.. die veerkracht verdwijnt ook wel eens.
Als vierde overgangscontact heb je de vaantjes van de print naar de motor ook die durven wel eens te weinig voorspanning hebben.

(heb zelfde problemen bij mijn 218 gehad)

Kijk eens op http://www.mtkb.de/ dan decoderinbouw, dan Fleischmann, dan Waschzettel. Dan kies je jou lok uit de lijst
Daar krijg je gebruiksaanwijzing + onderdelenlijst en kun je de loop van de electriciteit een beetje volgen.

Tussen de wielen en de motor gaat de stroom dus viermaal over koperen stukjes die enkel tegen elkaar gedrukt worden.......die kunnen alle vier moeilijk doen.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Jerome

Bericht door Jerome »

Hallo Theo,

Ik heb de loc weer ff onder de loep genomen, en inderdaad het probleem zijn de slepers, deze zijn gewoon op. Ik heb nu met draadjes de slepers aan de print gesoldeerd. Hij rijdt nu prima.

Dank voor het meedenken!!

Ik ben toch ook bezig met experimenteren hoe je eenvoudig zonder Krois koppelingen een trein kan doorverbinden. Ik kom hier nog op terug!

Groet, Jeroen.

Plaats reactie