Peco insulfrog kortsluiting

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 443
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Peco insulfrog kortsluiting

Bericht door spoorfreak »

Hallo,

Sinds ik een 2400 serie loc van Piko heb, krijg ik kortsluiting als deze over het puntstuk van de insulfrog wissel heen rijd.

Ik heb met andere locs nooit last gehad. Kan iemand mij van advies voorzien?

Groeten,

Daniël.



TonN
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Peco insulfrog kortsluiting

Bericht door TonN »

Even een gokje. Zitten de wielen allemaal goed op de as? Er moet 8 mm tussen de flensen zitten. (Niet echt duidelijk omschreven ik bedoel het midden van de flens)

Als de wielen te dicht op elkaar staan. kan een wiel wellicht contact maken met een andere spoortaaf


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 443
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Peco insulfrog kortsluiting

Bericht door spoorfreak »

Ha Ton,

Het lijkt inderdaad in de wielen te zitten. Heb nog even gegoogeld. Er was een mede forumlid die precies hetzelfde had met de Piko 2400 locs.

Hier wordt gezegd dat deze wielen breder zijn. En er worden 2 oplossingen gegeven.

Overstappen op electro frog wissels of de rail staven van het puntstuk schuin afslijpen. Ik neig naar de laatste optie. De wissels vervangen is ook wat.

Hebben jullie nog andere oplossingen?



TonN
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Peco insulfrog kortsluiting

Bericht door TonN »

Is het loopvlak breder?

Je bedoelt deze viewtopic.php?p=245631#p245631 ?

Knip eens een stukje papier af van 0,5 mm breed en plak dat in het midden van de 2 railstaven met wat houtlijm. Dat is plakken, niet lijmen. Even kijken of dat voldoende verhoging geeft om de kortsluiting te voorkomen. Kunnen we later eens nadenken voor een definitieve oplossing.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 443
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Peco insulfrog kortsluiting

Bericht door spoorfreak »

Ton, dat is inderdaad het draadje.

Zal morgen is proberen met het papiertje.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 443
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Peco insulfrog kortsluiting

Bericht door spoorfreak »

Ik heb een stukje tape op 1 staaf van het puntstuk geplakt. Nu ontstaat er geen kortsluiting.

Conclusie: omdat de wielflenzen van de Piko locs serie 2400 breder zijn raken ze net de staaf van het puntstuk welke kortsluiting veroorzaakt.

Ik twijfel of ik een klein stukje van de staaf ga afslijpen met de dremel zodat de flens deze niet meer kan raken. Wat denken jullie?
Bijlagen
IMG_20241125_195039.jpg
IMG_20241125_195039.jpg (58.71 KiB) 112 keer bekeken


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1224
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Peco insulfrog kortsluiting

Bericht door bpieters »

Bij een insulfrog kan er op de binnenste vertakkingssporen alleen stroom staan in de stand van de wissels.
Dus bij rechtdoorstand hoort de aftakking stroomloos te zijn en omgekeerd.
Dus 1 van de 2 aftakkingen krijgt maar stroom,dus kan er geen kortsluiting ontstaan.
Als er toch stroom op staat is er ergens een stroomtoevoer aangebracht die er niet hoort.
Het ligt dus niet aan de wielen maar aan de stroomtoevoer die dient altijd vanaf het begin van het wissel waar de sporen samenkomen (en alleen daar) aangebracht te worden.
Elke extra stroomtoevoer in de afttakkende sporen kan kortskuiting veroorzaken.
Ik heb ook een aantal insulfrogs en heel oud materieel en geen enkel probleem.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 443
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Peco insulfrog kortsluiting

Bericht door spoorfreak »

Ha Bert,

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Zie foto.

Moet ik hier een isolatie las plaatsen? Nu is de rails daar gewoon verbonden met de rest en staat er spanning op.
Bijlagen
IMG_20241125_212222.jpg
IMG_20241125_212222.jpg (109.39 KiB) 80 keer bekeken


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1224
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Peco insulfrog kortsluiting

Bericht door bpieters »

Klopt.
De aangeduide rail krijgt stroom van elders en dat hoort niet bij rechtdoorstand.
De andere binnenrail uiteraard bij gebogen stand ook.
Meestal komt dat door een ander wissel .
Bij een inhaalspoor met aan aan beide zijden een wissel komt er stroom op de beide binnensporen te staan bij verschillende stand van de wissels.
De wisselstand bepaalt immers welk spoor stroom krijgt.
In dat geval moeten dus isolaties is de beide binnensporen worden aangebracht.
Kan bij de pilj maar ook bijv. ergens halverwege het inhaalspoor.
Dus voor je de lok onderhanden neemt en gast frezen aan het wissel zou je de isolatielasjes bij de pijl in beide binnensporen kunnen aanbrengen en testen.
Laatst gewijzigd door bpieters op 25 nov 2024 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.



Ipio
Berichten: 472
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Peco insulfrog kortsluiting

Bericht door Ipio »

Op die twee sporen die naar het puntstuk liggen, moeten altijd isolatie geplaatst worden.
Bert heeft helemaal gelijk met zijn antwoord.
Heb zelf ook meer dan 80 Peco wissels maar nooit geen kortsluiting gehad, lees de handleidingen, die erbij geleverd worden.


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 443
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Peco insulfrog kortsluiting

Bericht door spoorfreak »

Oeh, dat is balen. Wordt dan veel sloopwerk.

Heb 2x 4 wissels achter elkaar liggen 7(8)7


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1224
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Peco insulfrog kortsluiting

Bericht door bpieters »

spoorfreak schreef: 25 nov 2024 22:20 Oeh, dat is balen. Wordt dan veel sloopwerk.

Heb 2x 4 wissels achter elkaar liggen 7(8)7
Als je links en rechts 4 wissels hebt hoef je het alleen aan bijv. de rechterzijde te doen en de linkerzijde kun je zo laten.
Maar dat hangt van het baanplan af.
Met een dremel doorslijpen is denk ik handiger dan de boel slopen.
Je kunt ook even een schetsje plaatsen hoe de wissels liggen,dan kijk ik er even naar.


Plaats reactie