Peco insulfrog kortsluiting
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Peco insulfrog kortsluiting
Hallo,
Sinds ik een 2400 serie loc van Piko heb, krijg ik kortsluiting als deze over het puntstuk van de insulfrog wissel heen rijd.
Ik heb met andere locs nooit last gehad. Kan iemand mij van advies voorzien?
Groeten,
Daniël.
Sinds ik een 2400 serie loc van Piko heb, krijg ik kortsluiting als deze over het puntstuk van de insulfrog wissel heen rijd.
Ik heb met andere locs nooit last gehad. Kan iemand mij van advies voorzien?
Groeten,
Daniël.
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Even een gokje. Zitten de wielen allemaal goed op de as? Er moet 8 mm tussen de flensen zitten. (Niet echt duidelijk omschreven ik bedoel het midden van de flens)
Als de wielen te dicht op elkaar staan. kan een wiel wellicht contact maken met een andere spoortaaf
Als de wielen te dicht op elkaar staan. kan een wiel wellicht contact maken met een andere spoortaaf
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Ha Ton,
Het lijkt inderdaad in de wielen te zitten. Heb nog even gegoogeld. Er was een mede forumlid die precies hetzelfde had met de Piko 2400 locs.
Hier wordt gezegd dat deze wielen breder zijn. En er worden 2 oplossingen gegeven.
Overstappen op electro frog wissels of de rail staven van het puntstuk schuin afslijpen. Ik neig naar de laatste optie. De wissels vervangen is ook wat.
Hebben jullie nog andere oplossingen?
Het lijkt inderdaad in de wielen te zitten. Heb nog even gegoogeld. Er was een mede forumlid die precies hetzelfde had met de Piko 2400 locs.
Hier wordt gezegd dat deze wielen breder zijn. En er worden 2 oplossingen gegeven.
Overstappen op electro frog wissels of de rail staven van het puntstuk schuin afslijpen. Ik neig naar de laatste optie. De wissels vervangen is ook wat.
Hebben jullie nog andere oplossingen?
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Is het loopvlak breder?
Je bedoelt deze viewtopic.php?p=245631#p245631 ?
Knip eens een stukje papier af van 0,5 mm breed en plak dat in het midden van de 2 railstaven met wat houtlijm. Dat is plakken, niet lijmen. Even kijken of dat voldoende verhoging geeft om de kortsluiting te voorkomen. Kunnen we later eens nadenken voor een definitieve oplossing.
Je bedoelt deze viewtopic.php?p=245631#p245631 ?
Knip eens een stukje papier af van 0,5 mm breed en plak dat in het midden van de 2 railstaven met wat houtlijm. Dat is plakken, niet lijmen. Even kijken of dat voldoende verhoging geeft om de kortsluiting te voorkomen. Kunnen we later eens nadenken voor een definitieve oplossing.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Ton, dat is inderdaad het draadje.
Zal morgen is proberen met het papiertje.
Zal morgen is proberen met het papiertje.
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Ik heb een stukje tape op 1 staaf van het puntstuk geplakt. Nu ontstaat er geen kortsluiting.
Conclusie: omdat de wielflenzen van de Piko locs serie 2400 breder zijn raken ze net de staaf van het puntstuk welke kortsluiting veroorzaakt.
Ik twijfel of ik een klein stukje van de staaf ga afslijpen met de dremel zodat de flens deze niet meer kan raken. Wat denken jullie?
Conclusie: omdat de wielflenzen van de Piko locs serie 2400 breder zijn raken ze net de staaf van het puntstuk welke kortsluiting veroorzaakt.
Ik twijfel of ik een klein stukje van de staaf ga afslijpen met de dremel zodat de flens deze niet meer kan raken. Wat denken jullie?
- Bijlagen
-
- IMG_20241125_195039.jpg (58.71 KiB) 112 keer bekeken
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Bij een insulfrog kan er op de binnenste vertakkingssporen alleen stroom staan in de stand van de wissels.
Dus bij rechtdoorstand hoort de aftakking stroomloos te zijn en omgekeerd.
Dus 1 van de 2 aftakkingen krijgt maar stroom,dus kan er geen kortsluiting ontstaan.
Als er toch stroom op staat is er ergens een stroomtoevoer aangebracht die er niet hoort.
Het ligt dus niet aan de wielen maar aan de stroomtoevoer die dient altijd vanaf het begin van het wissel waar de sporen samenkomen (en alleen daar) aangebracht te worden.
Elke extra stroomtoevoer in de afttakkende sporen kan kortskuiting veroorzaken.
Ik heb ook een aantal insulfrogs en heel oud materieel en geen enkel probleem.
Dus bij rechtdoorstand hoort de aftakking stroomloos te zijn en omgekeerd.
Dus 1 van de 2 aftakkingen krijgt maar stroom,dus kan er geen kortsluiting ontstaan.
Als er toch stroom op staat is er ergens een stroomtoevoer aangebracht die er niet hoort.
Het ligt dus niet aan de wielen maar aan de stroomtoevoer die dient altijd vanaf het begin van het wissel waar de sporen samenkomen (en alleen daar) aangebracht te worden.
Elke extra stroomtoevoer in de afttakkende sporen kan kortskuiting veroorzaken.
Ik heb ook een aantal insulfrogs en heel oud materieel en geen enkel probleem.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Ha Bert,
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Zie foto.
Moet ik hier een isolatie las plaatsen? Nu is de rails daar gewoon verbonden met de rest en staat er spanning op.
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Zie foto.
Moet ik hier een isolatie las plaatsen? Nu is de rails daar gewoon verbonden met de rest en staat er spanning op.
- Bijlagen
-
- IMG_20241125_212222.jpg (109.39 KiB) 80 keer bekeken
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Klopt.
De aangeduide rail krijgt stroom van elders en dat hoort niet bij rechtdoorstand.
De andere binnenrail uiteraard bij gebogen stand ook.
Meestal komt dat door een ander wissel .
Bij een inhaalspoor met aan aan beide zijden een wissel komt er stroom op de beide binnensporen te staan bij verschillende stand van de wissels.
De wisselstand bepaalt immers welk spoor stroom krijgt.
In dat geval moeten dus isolaties is de beide binnensporen worden aangebracht.
Kan bij de pilj maar ook bijv. ergens halverwege het inhaalspoor.
Dus voor je de lok onderhanden neemt en gast frezen aan het wissel zou je de isolatielasjes bij de pijl in beide binnensporen kunnen aanbrengen en testen.
De aangeduide rail krijgt stroom van elders en dat hoort niet bij rechtdoorstand.
De andere binnenrail uiteraard bij gebogen stand ook.
Meestal komt dat door een ander wissel .
Bij een inhaalspoor met aan aan beide zijden een wissel komt er stroom op de beide binnensporen te staan bij verschillende stand van de wissels.
De wisselstand bepaalt immers welk spoor stroom krijgt.
In dat geval moeten dus isolaties is de beide binnensporen worden aangebracht.
Kan bij de pilj maar ook bijv. ergens halverwege het inhaalspoor.
Dus voor je de lok onderhanden neemt en gast frezen aan het wissel zou je de isolatielasjes bij de pijl in beide binnensporen kunnen aanbrengen en testen.
Laatst gewijzigd door bpieters op 25 nov 2024 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Op die twee sporen die naar het puntstuk liggen, moeten altijd isolatie geplaatst worden.
Bert heeft helemaal gelijk met zijn antwoord.
Heb zelf ook meer dan 80 Peco wissels maar nooit geen kortsluiting gehad, lees de handleidingen, die erbij geleverd worden.
Bert heeft helemaal gelijk met zijn antwoord.
Heb zelf ook meer dan 80 Peco wissels maar nooit geen kortsluiting gehad, lees de handleidingen, die erbij geleverd worden.
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Oeh, dat is balen. Wordt dan veel sloopwerk.
Heb 2x 4 wissels achter elkaar liggen
Heb 2x 4 wissels achter elkaar liggen
Daniël (modelrailparts@gmail.com)
Re: Peco insulfrog kortsluiting
Als je links en rechts 4 wissels hebt hoef je het alleen aan bijv. de rechterzijde te doen en de linkerzijde kun je zo laten.spoorfreak schreef: ↑25 nov 2024 22:20 Oeh, dat is balen. Wordt dan veel sloopwerk.
Heb 2x 4 wissels achter elkaar liggen
Maar dat hangt van het baanplan af.
Met een dremel doorslijpen is denk ik handiger dan de boel slopen.
Je kunt ook even een schetsje plaatsen hoe de wissels liggen,dan kijk ik er even naar.