Planning Rothenburg II
Planning Rothenburg II
In mijn bouwdraadje had ik al aangegeven dat ik ga verhuizen en daar meer ruimte heb voor de modelbaan. Ofwel de zolder ofwel een kamer.
Gistermiddag dacht ik "laat ik eens kijken wat er op de zolder mogelijk is." Best veel. Ik heb op basis van de plattegrond en de foto's op funda de ruimte ingeschat. De benutbare ruimte (1,5 meter en hoger) is ongeveer de grootte van het papier op de afbeelding. Wel moet ik rekening houden met trapgat, cv-ketel en een spant (in het midden van de zolder). Daarom kan ik in het midden niet de volle breedte gebruiken. Er is ruimte voor een U-vormige baan. De lange poot is 5 meter, de korte poot 3,80 en de breedte is 3,30. Maten kunnen in werkelijkheid nog wat krapper of ruimer uitkomen. Daarom ben ik nog niet in een softwareprogramma aan het tekenen geweest, maar heb eerst ouderwets op papier het concept getekend.
Ik moet wel zeggen dat ik nadat ik het getekend had, ik dacht "waaaahh, dat krijg ik nooooit af." Dus ik weet het nog niet zo. Sowieso gaat het nog zeker een half jaar duren voordat ik er weer tijd voor heb. Ik heb dus nog tijd om na te denken.
Station is het huidige station met wat aanpassingen (verlengd aan de rechter(/boven)kant en spoortje toegevoegd). Het is een rondgaande dubbelsporige baan. Veel rijlengte. Geen schaduwstation, maar bovengrondse opstelsporen (in de lange poot) met 2x 6 of 7 sporen van 1,8 tot 2 m (hangt een beetje af hoe het uitkomt). Lange treinen zijn dus mogelijk. In de korte poot ruimte voor wat industrie of haven met spooraansluiting oid.
Volgens mij zitten er drie keerlussen in. Helemaal onderaan op de afbeelding (van +2 naar +5). Van de poot rechts naar het station (+4 naar +10). En helemaal bovenin (achter de hellingbaan). De keerlussen heb ik rood gemarkeerd. De keerlussen geven veel rijmogelijkheden.
Eerst dacht ik dat op de uiteinden van de poot ook nog een keerlusprobleem was, maar bij nader is dat gewoon de rondgaande baan. Die heb ik groen gemarkeerd.
Bij de aftakking van het industriespoor is geen keerlusprobleem. Of je die neemt of over het hoofdspoor, kom je op hetzelfde punt ui (paars gemarkeerd).
De hellingen zijn allemaal vrij lui. Volgens mij allemaal 1,5% of minder. De bogen zijn volgens mij allemaal minstens 30 cm.
Gestreept is ondergronds. Rijrichting is rechts.
Plaatje van de zolder (van funda):
Gistermiddag dacht ik "laat ik eens kijken wat er op de zolder mogelijk is." Best veel. Ik heb op basis van de plattegrond en de foto's op funda de ruimte ingeschat. De benutbare ruimte (1,5 meter en hoger) is ongeveer de grootte van het papier op de afbeelding. Wel moet ik rekening houden met trapgat, cv-ketel en een spant (in het midden van de zolder). Daarom kan ik in het midden niet de volle breedte gebruiken. Er is ruimte voor een U-vormige baan. De lange poot is 5 meter, de korte poot 3,80 en de breedte is 3,30. Maten kunnen in werkelijkheid nog wat krapper of ruimer uitkomen. Daarom ben ik nog niet in een softwareprogramma aan het tekenen geweest, maar heb eerst ouderwets op papier het concept getekend.
Ik moet wel zeggen dat ik nadat ik het getekend had, ik dacht "waaaahh, dat krijg ik nooooit af." Dus ik weet het nog niet zo. Sowieso gaat het nog zeker een half jaar duren voordat ik er weer tijd voor heb. Ik heb dus nog tijd om na te denken.
Station is het huidige station met wat aanpassingen (verlengd aan de rechter(/boven)kant en spoortje toegevoegd). Het is een rondgaande dubbelsporige baan. Veel rijlengte. Geen schaduwstation, maar bovengrondse opstelsporen (in de lange poot) met 2x 6 of 7 sporen van 1,8 tot 2 m (hangt een beetje af hoe het uitkomt). Lange treinen zijn dus mogelijk. In de korte poot ruimte voor wat industrie of haven met spooraansluiting oid.
Volgens mij zitten er drie keerlussen in. Helemaal onderaan op de afbeelding (van +2 naar +5). Van de poot rechts naar het station (+4 naar +10). En helemaal bovenin (achter de hellingbaan). De keerlussen heb ik rood gemarkeerd. De keerlussen geven veel rijmogelijkheden.
Eerst dacht ik dat op de uiteinden van de poot ook nog een keerlusprobleem was, maar bij nader is dat gewoon de rondgaande baan. Die heb ik groen gemarkeerd.
Bij de aftakking van het industriespoor is geen keerlusprobleem. Of je die neemt of over het hoofdspoor, kom je op hetzelfde punt ui (paars gemarkeerd).
De hellingen zijn allemaal vrij lui. Volgens mij allemaal 1,5% of minder. De bogen zijn volgens mij allemaal minstens 30 cm.
Gestreept is ondergronds. Rijrichting is rechts.
Plaatje van de zolder (van funda):
Re: Planning Rothenburg II
Ik zie dat de hellingbaan achterin 2,5% is. Dat vind ik nog net wat te veel, maar is op te lossen door het station iets lager te leggen (+9 ipv +10), en in de boog op de poot van de U alvast wat 1 of 2 cm omhoog te gaan. Dan kom ik op 2% of minder uit.Volgens mij allemaal 1,5% of minder.
-
- Berichten: 1133
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Planning Rothenburg II
Prachtige ruimte hoor! Misschien kun je de bouw in een paar fases doen ipv alles in 1 keer? En dan bijvoorbeeld een tijdelijke keerlus aan de andere kant voor de sporen die je dan vervangt voor je vervolg plan. Wil je dit rijden met computer automatisering of gewoon analoog?
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Planning Rothenburg II
Dat is wel een goed idee. Ik zou b.v. de korte poot en het station eerst kunnen doen (station is toch al grotendeels klaar). En dan de opstelsporen later.erik-n-fan schreef: ↑28 sep 2024 17:01 En dan bijvoorbeeld een tijdelijke keerlus aan de andere kant voor de sporen die je dan vervangt voor je vervolg plan.
Ik rijd nu digitaal, maar zonder computer. Dat gaat het waarschijnlijk weer worden.Wil je dit rijden met computer automatisering of gewoon analoog?
-
- Berichten: 1386
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Planning Rothenburg II
Lekkere ruimte voor de nieuwe baan Wim!
Ik ben een paar jaar geleden overgestapt naar digitaal. Ik ben nu iTrain aan het leren. Wel mooi hoor. Zou het aanbevelen.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Planning Rothenburg II
Vrijdag krijg (/koop)* ik de sleutels en volgende week ben ik vrij. Naast klussen kan ik dan de ruimte eens precies opmeten.
Ik heb ook wel eens met Itrain en/of Traincontroller geëxperimenteerd, maar ik zit al veel te veel achter een computer, dus heb wat minder zin om er ook nog achter te zitten als ik met treinen ga rijden. Aan de ene kant lijkt het me wel leuk om treinen achter elkaar te zien rijden. Aan de andere kant geen zin in nog meer schermen.
* Tenslotte moet ik een bedrag ophoesten om de sleutels daadwerkelijk in handen te krijgen, dus het is meer kopen dan krijgen.
Re: Planning Rothenburg II
Ik snap 't wel hoor wim.
Ik werk ook de hele dag achter een pc en kijk dus de hele dag naar schermen. Merk dat ik daar thuis dan toch wat minder zin in heb.
Mijn baan is wel zo aangelegd dat ik automatisch kan rijden, zelfs itrain met licentie geïnstalleerd. Alleen merk dat voor mij volstaat om met de hand (lees Z21 App en tablet) te rijden.
Ik zou wel de baan zo aanleggen dat automatisch rijden een optie is.
Ik gebruik servos voor de wissels dus had sowieso wisseldecoders nodig en dus waren bezetmelders een kleine investering. (zeker toen rosoft die nog leverde)
Daarmee ben je er dus al.
Ik werk ook de hele dag achter een pc en kijk dus de hele dag naar schermen. Merk dat ik daar thuis dan toch wat minder zin in heb.
Mijn baan is wel zo aangelegd dat ik automatisch kan rijden, zelfs itrain met licentie geïnstalleerd. Alleen merk dat voor mij volstaat om met de hand (lees Z21 App en tablet) te rijden.
Ik zou wel de baan zo aanleggen dat automatisch rijden een optie is.
Ik gebruik servos voor de wissels dus had sowieso wisseldecoders nodig en dus waren bezetmelders een kleine investering. (zeker toen rosoft die nog leverde)
Daarmee ben je er dus al.
-
- Berichten: 1386
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Planning Rothenburg II
Begrijp het Wim,
Ik zat ook elke dag voor een scherm. Gelukkig is dat niet meer zo. Handmatig rijden zal ik ook nog wel blijven doen tussendoor. Op het oude Baden had ik een Twin Center met daaraan 4 Lokbosses gekoppeld zodat we 6 treinen konden aansturen tegelijkertijd. De Lokbosses komen niet op de nieuwe baan denk ik. Gewoon een Twin Center met een tweede Twin Center als 'Twin Control'
Success met de sleutels. Ik ja je baan zeker weer volgen wanneer je begint.
Ik zat ook elke dag voor een scherm. Gelukkig is dat niet meer zo. Handmatig rijden zal ik ook nog wel blijven doen tussendoor. Op het oude Baden had ik een Twin Center met daaraan 4 Lokbosses gekoppeld zodat we 6 treinen konden aansturen tegelijkertijd. De Lokbosses komen niet op de nieuwe baan denk ik. Gewoon een Twin Center met een tweede Twin Center als 'Twin Control'
Success met de sleutels. Ik ja je baan zeker weer volgen wanneer je begint.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Re: Planning Rothenburg II
Vrijdag was de overdracht. Huis is supernetjes achtergelaten door de vorige eigenaren (ook aardige mensen trouwens). Zaterdag aan het sauzen geweest. Ook de zolder opgemeten. De benutbare ruimte is nog iets groter dan ik had ingeschat. In de breedte 4 meter ipv 3,30. Dat geeft wat extra ruimte voor het station.
Re: Planning Rothenburg II
Mooi...extraruimte is altijd meegenomen...we zien je baanplan tegemoet en gaan we zeker weer volgen....
Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Re: Planning Rothenburg II
Paar weken verder. Vandaag overeenstemming bereikt over de verkoop van mijn huidige woning. Koopcontract moet nog getekend worden. Nu hopen dat ze zich niet bedenken en de financiering rondkrijgen (ik verwacht dat het wel doorgaat, maar je weet 't pas zeker als 't helemaal rond is).
Foto's van de ruimte op de zolder in de nieuwe woning:
Afgelopen weekend heb ik ook met kranten neergelegd wat de benutbare ruimte kan zijn voor een baan, maar daar geen foto's van gemaakt.
Inmiddels wel een baanplan getekend, gebaseerd op het concept hierboven.
De rode lijn is de begrenzing van de baan (zoals ik de kranten had neergelegd). Daar ga ik in de rechterpoot wat overheen, maar die ruimte is er wel. Linkonder ga ik er ook buiten, daar is ruimte om die opstelsporen wat langer te maken.
De poten van de U zijn 90 cm breed. De kop 60 cm.
Het grote opstelstation (rechts) heb ik met Katorails getekend. Ik twijfel nog of ik daar volledig naar overstap. Ik wil eerst eens met een ovaal met Katowissels gaan proberen of dat bevalt (ook digitaal).
Om opstellengte te winnen, heb ik de meest rechtse harp in tweëen geknipt. Bij die sporen is de benutbare ruimte circa 170 cm.
Ik zie nu dat ik dat links ook nog kan doen. Die sporen zijn nu circa 150 cm (benutbaar). Ik denk dat ik er daar bij een aantal (4-6) nog 20-30 cm kan winnen, misschien nog wat meer.
Het station is nog niet helemaal maar mijn zin. Ik denk dat ik het bovenste spoor eraf haal.
In de poot links een spooraansluiting voor wat industrie.
In die poot ook twee aansluitingen (keerlussen) van het ene spoor van de doorgaande baan naar het andere, waarbij eentje in het station uitkomt. Dat geeft dus het klassieke beeld van een dubbelsporige hoofdlijn met aftakkende zijlijn. Hierdoor best veel rijmogelijkheden.
Helemaal onderaan op de linkerpoot nog een klein opstel(/schaduw)station. Daar kunnen korte trekduwtreinen en treinstellen staan.
Plan geeft best wat rijmogelijkheden, maar is ook relatief simpel qua ontwerp. Er zijn weinig sporen verborgen (ondergronds), dus je kunt de treinen zien rijden. De bedoeling is de opstelsporen open te houden, zodat ik daar makkelijk bijkan. Wat eventueel wel een optie is om daar platen met scenery te maken.
De lus aan de linkerkant daarin wil ik in de lus een berg/bos maken, zodat de boog wat aan het oog onttrokken is, maar je er wel goed bijkunt.
In principe kan ik aan de linker- en rechterkant nog achter de baan komen. Dat zit onder het schuine dak, maar is nog hoog genoeg om (wat gebogen) te staan.
Kleinste radius is 282 mm.
Hoogtes heb ik niet ingetekend. Station komt denk ik op 8 a 10 cm. Opstelstation op 0. Industrie links op 4 a 5 cm. Dan heb ik hellingen van ca. 2% denk ik.
Foto's van de ruimte op de zolder in de nieuwe woning:
Afgelopen weekend heb ik ook met kranten neergelegd wat de benutbare ruimte kan zijn voor een baan, maar daar geen foto's van gemaakt.
Inmiddels wel een baanplan getekend, gebaseerd op het concept hierboven.
De rode lijn is de begrenzing van de baan (zoals ik de kranten had neergelegd). Daar ga ik in de rechterpoot wat overheen, maar die ruimte is er wel. Linkonder ga ik er ook buiten, daar is ruimte om die opstelsporen wat langer te maken.
De poten van de U zijn 90 cm breed. De kop 60 cm.
Het grote opstelstation (rechts) heb ik met Katorails getekend. Ik twijfel nog of ik daar volledig naar overstap. Ik wil eerst eens met een ovaal met Katowissels gaan proberen of dat bevalt (ook digitaal).
Om opstellengte te winnen, heb ik de meest rechtse harp in tweëen geknipt. Bij die sporen is de benutbare ruimte circa 170 cm.
Ik zie nu dat ik dat links ook nog kan doen. Die sporen zijn nu circa 150 cm (benutbaar). Ik denk dat ik er daar bij een aantal (4-6) nog 20-30 cm kan winnen, misschien nog wat meer.
Het station is nog niet helemaal maar mijn zin. Ik denk dat ik het bovenste spoor eraf haal.
In de poot links een spooraansluiting voor wat industrie.
In die poot ook twee aansluitingen (keerlussen) van het ene spoor van de doorgaande baan naar het andere, waarbij eentje in het station uitkomt. Dat geeft dus het klassieke beeld van een dubbelsporige hoofdlijn met aftakkende zijlijn. Hierdoor best veel rijmogelijkheden.
Helemaal onderaan op de linkerpoot nog een klein opstel(/schaduw)station. Daar kunnen korte trekduwtreinen en treinstellen staan.
Plan geeft best wat rijmogelijkheden, maar is ook relatief simpel qua ontwerp. Er zijn weinig sporen verborgen (ondergronds), dus je kunt de treinen zien rijden. De bedoeling is de opstelsporen open te houden, zodat ik daar makkelijk bijkan. Wat eventueel wel een optie is om daar platen met scenery te maken.
De lus aan de linkerkant daarin wil ik in de lus een berg/bos maken, zodat de boog wat aan het oog onttrokken is, maar je er wel goed bijkunt.
In principe kan ik aan de linker- en rechterkant nog achter de baan komen. Dat zit onder het schuine dak, maar is nog hoog genoeg om (wat gebogen) te staan.
Kleinste radius is 282 mm.
Hoogtes heb ik niet ingetekend. Station komt denk ik op 8 a 10 cm. Opstelstation op 0. Industrie links op 4 a 5 cm. Dan heb ik hellingen van ca. 2% denk ik.
Re: Planning Rothenburg II
Ik heb eens ergens gelezen dat als je je station een beetje in een boog legt, dat het een mooi effect geeft. De wagens komen dan wat dichter naar elkaar toe vanaf de kant waar je kijkt. Je wisselstraten komen dan ook wat mooier uit.
Kijk eens naar Köln hbf tussen de Rijnbruggen en station. Door wissels slim neer te leggen kan je een deel van de bocht erin verwerken. Het is ook speelser als je het emplacement links en rechts wat meer laat verschillen.
Kijk eens naar Köln hbf tussen de Rijnbruggen en station. Door wissels slim neer te leggen kan je een deel van de bocht erin verwerken. Het is ook speelser als je het emplacement links en rechts wat meer laat verschillen.
Re: Planning Rothenburg II
Dat in een bocht leggen heb ik ook vaak gelezen. Ben er zelf niet zo weg van, omdat het me toch wat lastiger lijkt met alles goed parallel te leggen en de perrons aan te leggen. Emplacement verschilt al links en rechts, en in de breedte heb ik niet zo heel veel ruimte (het is daar maar 60 cm breed en er ligt ook nog een paradespoor vooraan, dus voor het station houd ik 30-45 cm over).
Re: Planning Rothenburg II
Wim als ik eerlijk ben, zou ik het zelf best heel anders doen.
Wat in zou doen is 8 of 10 schaduwstation sporen over de gehele lengte van je oppervlakte leggen. Hierdoor krijg je sporen van 5-6 meter. Dit kost veel minder wissels dan wat je nu hebt en je kunt bijvoorbeeld blokken van 200cm maken en dan 3 achter elkaar. Hierdoor kun je langere treinen kwijt met als enige nadeel dat je treinen achter elkaar staan te wachten. En als je de sporen vooraan legt dan kun je ze ook makkelijker bereiken dan dat wat je nu hebt.
Je kunt aan beide einde dan een lus maken en dan langs de achterkant 2 stijgende sporen maken met een laag stijgingspercentage. Halverwege laat je die kruisen en dan aan het andere einde boven komen. Hierdoor heb je ook veel meer van je beschikbare oppervlakte tot je beschikking voor daadwerkelijke baan.
Misschien brengt je dit op een idee. En zo niet dan niet natuurlijk
Succes en veel plezier met die mooie grote ruimte.
Wat in zou doen is 8 of 10 schaduwstation sporen over de gehele lengte van je oppervlakte leggen. Hierdoor krijg je sporen van 5-6 meter. Dit kost veel minder wissels dan wat je nu hebt en je kunt bijvoorbeeld blokken van 200cm maken en dan 3 achter elkaar. Hierdoor kun je langere treinen kwijt met als enige nadeel dat je treinen achter elkaar staan te wachten. En als je de sporen vooraan legt dan kun je ze ook makkelijker bereiken dan dat wat je nu hebt.
Je kunt aan beide einde dan een lus maken en dan langs de achterkant 2 stijgende sporen maken met een laag stijgingspercentage. Halverwege laat je die kruisen en dan aan het andere einde boven komen. Hierdoor heb je ook veel meer van je beschikbare oppervlakte tot je beschikking voor daadwerkelijke baan.
Misschien brengt je dit op een idee. En zo niet dan niet natuurlijk
Succes en veel plezier met die mooie grote ruimte.
Re: Planning Rothenburg II
Ik denk dat de meeste mensen het anders zouden doen om de ruimte beter te benutten. Het schaduwstation is overigens geen schaduwstation, maar bovengronds opstelsporen. ik wil mijn schaduwstation niet overdekt hebben. Bij een overdekt schaduwstation is de bereikbaarheid toch altijd minder.
Voor de daadwerkelijke baan heb ik nu al gruwelijk veel ruimte. Al meer dan 2½x de ruimte die ik met Rothenburg I heb. En daar ben ik 12 jaar geleden mee begonnen en is nog niet af (OK, met een bouwstop van 6 jaar tussendoor, maar dan nog).
Verder vind ik het eigenlijk zonde als treinen een hoop rijtijd ondergronds hebben, waar je ze niet ziet. Dat wil ik zoveel mogelijk beperken.
Stijgende sporen aan de achterkant zijn dan op de kop van de U slecht bereikbaar (want die zijn ondergronds en daar kun je niet achter de baan komen). Ze zitten dan bovendien deels onder het station, waardoor de bedrading daarvan weer slechter bereikbaar is.
Het is dus een bewuste keuze om het zo te doen.
Voor de daadwerkelijke baan heb ik nu al gruwelijk veel ruimte. Al meer dan 2½x de ruimte die ik met Rothenburg I heb. En daar ben ik 12 jaar geleden mee begonnen en is nog niet af (OK, met een bouwstop van 6 jaar tussendoor, maar dan nog).
Verder vind ik het eigenlijk zonde als treinen een hoop rijtijd ondergronds hebben, waar je ze niet ziet. Dat wil ik zoveel mogelijk beperken.
Stijgende sporen aan de achterkant zijn dan op de kop van de U slecht bereikbaar (want die zijn ondergronds en daar kun je niet achter de baan komen). Ze zitten dan bovendien deels onder het station, waardoor de bedrading daarvan weer slechter bereikbaar is.
Het is dus een bewuste keuze om het zo te doen.
-
- Berichten: 1386
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Planning Rothenburg II
Mooi baanplan Wim. Lekker de ruimte ook!
I like sitting in my hottub with a beer or two…...