Ik wil dus een verhaal schrijven met testen over/van de Br58 (G12) van Minitrix. Ik heb er drie, waarvan inmiddels er twee nog rijden. De derde kan ik nog wel aan het werk krijgen, maar de oplossing is dan niet meer standaard Minitrix. De locomotief is helemaal uit elkaar geweest, in elkaar zetten was een ramp. Bij de tweede aandrijfas zit op het chassis een contact blok dat vast zit met één klein schroefje. De contacten rail links, rail rechts en licht worden via dunne stripjes overgebracht op stukjes draadeinden. De contacten voor de rijstroom gaan nog wel goed, die voor de verlichting niet. Daarvoor moet de plastic delen volledig heel en compleet zijn en bij mij ontbreekt een stukje met als gevolg kortsluiting. Dat is op te lossen, maar licht zal niet meer werken op de Minitrix methode, tenzij ik die onderdelen nog kan kopen.
Het tweede probleem is het vliegwiel. Dit is een blok koper op een asje. Tot zover standaard. Alleen Minitrix heeft gemeend dit in een plastic houder te zetten, dus de asjes zitten in plastic aspotten. Dit zorgt voor weerstand, bij te weinig olie heb je continue een vogeltje dat meerijd. Wil je daar van af, dan moet je de aspotten behoorlijk in de olie zetten. Dus dit is per definitie een "natte" locomotief. En als de locomotief rijd dan is dat niet zo dat drie locomotieven ongeveer het gelijke beeld geven. Dat maakt het moeilijk om te testen.
Daarnaast zit er een ontwerpfout in de locomotief. De koppelbalk heeft aan twee kanten een kort koppelingsmechaniek. Dus dat wordt vechten. De locomotief kant is een dun pennetje, de tender kant is een behoorlijk blok met een eigen vorm. En het gaat dus mis in de tender wanneer je daar dan 40 wagons achter hangt. De locomotief trekt dat zonder problemen totdat deze in de laatste bocht voor wissel W1 komt, het zwaarste stuk. Daar ontspoort de tender omdat door de boog het kort koppelingsmechaniek niet uit de "hoek" wil komen en dus de tender uit de rails drukt. Bij de wissel is het dan kortsluiting. En verder is er maar één locomotief die 40 wagons trekt, de andere is gelimiteerd tot ongeveer 30 wagons. Al met al geen uniform beeld. Rest mij nog te waarschuwen voor deze locomotief. Als je deze locomotief 2e hands wil kopen check dan of de verlichting voor inderdaad werkt. Het lampje vervangen is een klus waarbij bijna de hele locomotief uit elkaar moet met daarbij het risico dat de heel dunne contacten of dunne plastic onderdelen al dan niet "spontaan" afbreken door al te veel buigen in het verleden of gewoon doordat het plastic bros is geworden.
En nu ben ik benieuwd of andere forumleden zelfde ervaringen hebben.
Br58 (G12) ervaringen
-
Onderwerp starter - Berichten: 1150
Br58 (G12) ervaringen
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
-
- Contacteer:
Re: Br58 (G12) ervaringen
Grrrr Ja dat vliegwiel. Grrr ik heb hem er maar uitgehaald, alleen maar ergernissen. Terwijl in de basis dit ding best goed rijdt.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
De 58 427 in de set 11481 Heckeneilzug der DR (met vier goederenwagens) heb ik nog steeds en die rijdt goed. Het is dezelfde loc als 12412. Mijn SNCF [1] 150-C-822 (Mtx 12774) begon al gauw na 2×20 minuten inrijden te piepen en tijdens dat piepen langzamer te rijden. Mijn poging de motor- en vliegwiellagers te oliën liep uit op algeheel verval van de loc. Ik kreeg hem niet meer in elkaar.
Tot zover mijn belevenissen met dit type.
Groet van
Tot zover mijn belevenissen met dit type.
Groet van
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1967)
-
Onderwerp starter - Berichten: 1150
Ik ben nog achter dat lampje aangegaan. Het zou een 14Volts lampje zijn, dat zal pas doorbranden als de spanning voorbij de 16 Volt komt. Dus de kans dat in een 2e hands locomotief het lampje "doorgebrand" is, is zo goed als nul. Eerder dat de locomotief open is geweest en niet correct in elkaar is gezet of dat er op dat kritische punt zaken zijn verbogen zoals bij een van mijn exemplaren. Beter geen 2e hands kopen, het risico is te groot. Er zijn van latere versies nog wel onderdelen te koop, maar in hoeverre past dat dan nog op een ouder exemplaar? Gekeken op de website en je bent denk ik ergens rond de Euro 80,= kwijt om het probleem te herstellen. De nieuwere versies G12 hebben voorin een led, dus het zou dan nog kunnen dat de reserve onderdelen anders zijn en niet passen op de oudere versies.
Met vriendelijke groet,
Joop
Joop
Beste,
Ik heb zelf twee maal deze locomotief
1x 12608 en de nieuwste versie 16585.
De 12608 is voorzien van een decoder. Deze loc rijd langzaam maar redelijk constant, verlichting deed het in het begin wel maar echt zwak, na het plaatsen van de decoder deed de verlichting voor het niet meer.
De lok is een door iemand helemaal schoongemaakt nadat hij begon met "piepen" en sindsdien rijdt hij weer zonder bij geluiden.
De 16585 is ook voorzien van een decoder en rijdt erg rustig en mooi langzaam, ook de trekkracht is voor mij goed genoeg.
De verlichting van deze lok is er aan de voorkant ook mee gestopt,
Of dit aan de verlichting licht of aan de decoder weet ik eigenlijk niet, zal er binnenkort eens een keer naar laten kijken bij mij in de buurt van Nunspeet.
Beide locomotieven rijden met maximaal 15-18 goederen wagons rond.
Ik ben tevreden met de locs, weinig problemen met rijden over wissels of door bochten (r2 of ruimer) , genoeg trekkracht voor wat ik er achter wil hebben enzovoort.
Met vriendelijke groeten
Erwin
Ik heb zelf twee maal deze locomotief
1x 12608 en de nieuwste versie 16585.
De 12608 is voorzien van een decoder. Deze loc rijd langzaam maar redelijk constant, verlichting deed het in het begin wel maar echt zwak, na het plaatsen van de decoder deed de verlichting voor het niet meer.
De lok is een door iemand helemaal schoongemaakt nadat hij begon met "piepen" en sindsdien rijdt hij weer zonder bij geluiden.
De 16585 is ook voorzien van een decoder en rijdt erg rustig en mooi langzaam, ook de trekkracht is voor mij goed genoeg.
De verlichting van deze lok is er aan de voorkant ook mee gestopt,
Of dit aan de verlichting licht of aan de decoder weet ik eigenlijk niet, zal er binnenkort eens een keer naar laten kijken bij mij in de buurt van Nunspeet.
Beide locomotieven rijden met maximaal 15-18 goederen wagons rond.
Ik ben tevreden met de locs, weinig problemen met rijden over wissels of door bochten (r2 of ruimer) , genoeg trekkracht voor wat ik er achter wil hebben enzovoort.
Met vriendelijke groeten
Erwin