Haperende wissels

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
dany

Haperende wissels

Bericht door dany »

Goede morgen,

Mijn N-baan is gebouwd met Fleischmann Piccolo materiaal. Ik stel vast dat soms wisseltongen blijven hangen en niet helemaal overslaan. Resultaat is meestal een ontsporing, en leuk is anders. Ik ben de wissels reeds met de stofzuiger te lijf gegaan, en ook met spuitbus perslucht. Toch blijft het af en toe gebeuren. Kun je die "sliders" onder de tongen smeren, en zo ja, waarmee? Met "sliders" bedoel ik die kleine plastic stukjes die onder de uiteinden van de wisseltongen zitten. Een ander denkpatroon zou kunnen zijn dat mijn trafo onvoldoende vermogen heeft.
Wie weet raad?
Groetjes en bedankt,
Dany

martinb

Re: Haperende wissels

Bericht door martinb »

Ik denk eerder dat je trafo te weinig push geeft, dan dat je zou moeten smeren. De symptomen zijn gelijk die ik ook had, en werden toen opgelost door een zwaardere trafo.

Profi N wissels die "gesmeerd" moeten worden komen mij onbekend voor.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Saraan

Re: Haperende wissels

Bericht door Saraan »

Ik heb een gelijkaardig probleem gehad met een wissel. Maar eerst, ligt je wissel wel echt vlak? Ligt ie misschien wat bol of hol op een knik van het spoor? Als dat niet het geval is, dan heb je waarschijnlijk rotzooi in het binnenwerk. Ik heb het nooit goed gekregen terwijl ie gemonteerd zat. Ik heb uiteindelijk de moed onder de arm genomen en de wissel uit de baan gehaald, de metalen plaat langs achter eraf genomen en het binnenwerk volledig schoongemaakt (stof, zaagsel en grind). Daarna schakelde ie weer normaal. Niet smeren, in het tegendeel alle vet en olie vermijden. Let op, het binnenwerk van de wissel is er petieterig en teer!

Groeten,
Michiel

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie