Minitrix Br89 005 12043
-
Onderwerp starter - Berichten: 1113
Minitrix Br89 005 12043
Deze locomotief deed niks meer. Bij het op de rails zetten is om een of andere reden de ESU decoder gereset. Toen was het helemaal over. De decoder weer aan de praat gekregen, maar met het bekende verschijnsel dat in stap 3 t/m 5 de loop nogal schokkerig is. Ik heb dit een klein beetje verholpen. Maar eens een sleep erachter gezet en daar ging het dus mis. Uiteindelijk sloeg het hele verhaal vast. Motor mankeert niks, voordat je die opbrandt moet er heel veel meer gebeuren. Decoder werkt ook nog steeds. Het zeer zat in het tandwiel op de derde as, waarschijnlijk al vanaf het begin. Dit is een as met een metalen schijf waarover in kunststof een tandheugel is gemaakt en zo krijg je dan een tandwiel. Die tandheugel is gebroken en dus klopt het af en toe niet meer bij het wormwiel en slaat de boel vast. Nog niet eerder meegemaakt. Het resultaat is wel dat deze locomotief zeer waarschijnlijk definitief is afgeschreven omdat ik geen vervangend tandwiel of complete as heb kunnen vinden. Ook een ander model BR89 is op dit moment niet te vinden, maar ik ga wel verder zoeken. De test resultaten tot dusver zijn vergelijkbaar met de BR81 minus een paar wagons. Een betrouwbare treinenloop zal ergens tussen de 12 en 15 wagons liggen, maar op dat moment was het dus over met mijn Br89. Nog even verder opgezocht, de locomotief is ergens tussen de 40 en 50 jaar oud. Wat de locomotief trok is onvoldoende, de sleep had 23 wagons moeten zijn, dus resultaat weer ergens onderin de tabel. Dan nog een opmerking over de ESU decoder V4. Deze decoders zijn niet geschikt voor locomotieven zonder licht. In de handleiding kom ik net iets te vaak tegen dat de decoder lichtsignalen geeft voor als er iets niet goed zit en dat is nu net afwezig op oa dit model. En daar is geen "workaround" voor aangegeven.
Dit is een vraagbaak, dus heeft iemand tips of een adres waar ik eventueel een tandwiel of complete as kan aanschaffen. En anders volgende beurs eens kijken of er wat te vinden is, zal alleen moeilijk worden omdat veel schaal N handelaren ermee gestopt zijn einde dit jaar.
Dit is een vraagbaak, dus heeft iemand tips of een adres waar ik eventueel een tandwiel of complete as kan aanschaffen. En anders volgende beurs eens kijken of er wat te vinden is, zal alleen moeilijk worden omdat veel schaal N handelaren ermee gestopt zijn einde dit jaar.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
-
Re: Minitrix Br89 005 12043
Mbt tot die ESU, ik begrijp niet waarom je zegt dat deze niet geschikt is. Die conclusie trek ik niet.
Middels licht signalen krijg je alleen een melding als er wat mis is. Bij andere decoders krijg je helemaal geen signalen. Het is dus extra. Je hoeft het niet te gebruiken.
Zonder licht moet het toch gewoon werken.
Een foto en afmeting van de as met tandwiel lijkt me wel handig trouwens.
Middels licht signalen krijg je alleen een melding als er wat mis is. Bij andere decoders krijg je helemaal geen signalen. Het is dus extra. Je hoeft het niet te gebruiken.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
De ESU decoder werkt ook op modellen zonder licht, ja. Maar dan moet je niet in de handleiding de lichtsignalen gaan gebruiken om een probleem te tackelen en daar geen andere optie voor te bieden. Dan werk je dus blind met als gevolg dat het probleem blijft bestaan en niet opgelost kan worden. Een van die problemen is dat het model in stand 3 t/m 5 een schokkerige loop heeft. Ik heb daarvoor nog geen oplossing op het internet gevonden. De meeste gebruikers bouwden de decoder uit en vervangen hem door een decoder van een ander merk. Aan de basis van dit verhaal staat de controle in welke modus de decoder staat, 14, 28 of 128 stappen. Alleen controleerbaar met licht. Na stap 14 zie ik geen snelheidsvermeerdering, dus ik denk dat de decoder vast zit in de "14" stand. Voor nu geen vraag meer.dwarsligger schreef: ↑21 dec 2024 17:52 Mbt tot die ESU, ik begrijp niet waarom je zegt dat deze niet geschikt is. Die conclusie trek ik niet.
Foto, nog niet aan gedacht, maar ik betwijfel of je daar de maat vanaf kan zien. Ik heb nog een rommel bak van allerlei voorgaande gesloopte modellen, wellicht zit daar een geschikt tandwiel tussen.
Met vriendelijke groet,
Joop
Joop
-
Kun je niet tijdelijk ledverlichting aanbrengen, kap hoeft niet eens weer terug. Zou genoeg moeten zijn om de fout code te kunnen uitlezen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
-
Oeh interessant, staat genoteerd, die kende ik nog niet. Best schappelijke prijzen ook.
Hannesch
Hannesch
Met groet Rob
Je kunt de snelheidstappen toch heel simpel controleren door cv29 uit te lezen.
Of als je niet kunt uitlezen kun je cv29 gewoon op de waarde programmeren welke je nodig hebt.
En dat met het licht geldt praktisch voor alle decoders.
Of als je niet kunt uitlezen kun je cv29 gewoon op de waarde programmeren welke je nodig hebt.
En dat met het licht geldt praktisch voor alle decoders.
-
Bedankt mannen voor de antwoorden. Led verlichting heb ik ook aan gedacht, een heel klein ledje moet er nog wel tussen te frommelen zijn, echter ik heb alles eraf gesoldeerd en de ESU decoders zijn ingepakt fabrieksmatig, een van de redenen dat ik deze decoder heb gekozen omdat de decoder op de contacten ligt. Nu kijk ik daar anders tegen aan sinds ik isolatieband heb bestand tegen 400°C.
Bedankt voor de linken, in het nieuwe jaar maar, denk niet dat het goed gaat met de post rond deze dagen. En dan hoe doe je dat?, eraf zal denk ik nog wel lukken, het gaat om erop en goed uitlijnen.
In de handleiding van ESU is CV29 het configuratieregister, als ik dat uitlees krijg ik een 0, op bit uitlezing begrijpt de Intellibox Basic het niet en komt terug met een vraagteken. Ik heb één positie daar en ik moet 2 invullen, waarschijnlijk binair, maar dan kom ik een positie tekort. Zowel de handleiding van ESU als die van Intellibox is er een die niet uitblinkt in duidelijkheid. Even nog los van dat beiden in het Duits zijn, maar dat zou niet een probleem moeten zijn. Dus hoe ik in Intellibox Basic een bit kan opvragen is even een puzzel.
Bedankt voor de linken, in het nieuwe jaar maar, denk niet dat het goed gaat met de post rond deze dagen. En dan hoe doe je dat?, eraf zal denk ik nog wel lukken, het gaat om erop en goed uitlijnen.
In de handleiding van ESU is CV29 het configuratieregister, als ik dat uitlees krijg ik een 0, op bit uitlezing begrijpt de Intellibox Basic het niet en komt terug met een vraagteken. Ik heb één positie daar en ik moet 2 invullen, waarschijnlijk binair, maar dan kom ik een positie tekort. Zowel de handleiding van ESU als die van Intellibox is er een die niet uitblinkt in duidelijkheid. Even nog los van dat beiden in het Duits zijn, maar dat zou niet een probleem moeten zijn. Dus hoe ik in Intellibox Basic een bit kan opvragen is even een puzzel.
Met vriendelijke groet,
Joop
Joop