Advies gevraagd
-
Onderwerp starter - Berichten: 106
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
- Locatie: Venlo
Advies gevraagd
Beste mensen,
Soms moet je moeilijke beslissingen nemen. Een goed advies kan daarbij helpen. Ik overweeg om mijn modelbaan te ontmantelen en te verkopen.
Mijn eigen leeftijd en gezondheid spelen daarbij zijdelings een rol. Zonder problemen zou ik nog jaren mee moeten kunnen, maar ik heb een paar jaar geleden wel een duidelijk signaal gehad dat het ook zomaar ineens afgelopen kan zijn. In zo’n geval zou ik een groot probleem voor mijn vrouw achterlaten.
Wat mij echter steeds meer begint te irriteren zou ik kunnen vatten onder de leeftijdsopbouw van de baan. De opbouw van mijn huidige baan begint na onze laatste verhuizing in 2009. In de baan zitten echter ook b.v. rails en wissels die al in oudere banen zijn gebruikt. De laatste tijd ben ik daarom eigenlijk vooral bezig met het opheffen van storingen. Wissels die vervangen moeten worden, aansluitingen tussen niet gesoldeerde rails die loszitten, noem maar op. En dat op stukken waar je eigenlijk pas bij kunt na eerst wat weg te breken.
De baan blijft daardoor steeds vaker en langer links liggen. En als ik dan weer eens wil gaan rijden moet ik eerst alles schoonmaken en dan loop ik tegen de volgende storing aan.
Kortom, de lol van de hobby begint te verdwijnen en verandert in irritatie.
De vraag is nu of ik een poging moet doen om alles in een keer te verkopen. Zijn er winkels of bedrijven die banen in z’n geheel opkopen? Of kan ik beter alles in porties proberen te verkopen met als risico dat ik met een boel onverkoopbaar spul blijf zitten?
Alle reacties en adviezen zijn welkom. Indien gewenst ook als pb.
Met groet,
Ben
Soms moet je moeilijke beslissingen nemen. Een goed advies kan daarbij helpen. Ik overweeg om mijn modelbaan te ontmantelen en te verkopen.
Mijn eigen leeftijd en gezondheid spelen daarbij zijdelings een rol. Zonder problemen zou ik nog jaren mee moeten kunnen, maar ik heb een paar jaar geleden wel een duidelijk signaal gehad dat het ook zomaar ineens afgelopen kan zijn. In zo’n geval zou ik een groot probleem voor mijn vrouw achterlaten.
Wat mij echter steeds meer begint te irriteren zou ik kunnen vatten onder de leeftijdsopbouw van de baan. De opbouw van mijn huidige baan begint na onze laatste verhuizing in 2009. In de baan zitten echter ook b.v. rails en wissels die al in oudere banen zijn gebruikt. De laatste tijd ben ik daarom eigenlijk vooral bezig met het opheffen van storingen. Wissels die vervangen moeten worden, aansluitingen tussen niet gesoldeerde rails die loszitten, noem maar op. En dat op stukken waar je eigenlijk pas bij kunt na eerst wat weg te breken.
De baan blijft daardoor steeds vaker en langer links liggen. En als ik dan weer eens wil gaan rijden moet ik eerst alles schoonmaken en dan loop ik tegen de volgende storing aan.
Kortom, de lol van de hobby begint te verdwijnen en verandert in irritatie.
De vraag is nu of ik een poging moet doen om alles in een keer te verkopen. Zijn er winkels of bedrijven die banen in z’n geheel opkopen? Of kan ik beter alles in porties proberen te verkopen met als risico dat ik met een boel onverkoopbaar spul blijf zitten?
Alle reacties en adviezen zijn welkom. Indien gewenst ook als pb.
Met groet,
Ben
Re: Advies gevraagd
ik begrijp dat je vooruit wil denken en het is een moeilijke beslissing .
Wat je aangeef over de storingsgevoeligheid is zeker iets wat belangrijk is .
Wat ik vaak lees is dat opkopers doorgaans een lage prijs betalen ook omdat ze uiteraard een marge willen hebben.
In delen verkopen geeft ws de hoogste opbrengst en onverkoopbaar ?? ik denk dat er altijd wel iemand is die iets wil hebben .
groet en sterkte
kees
Wat je aangeef over de storingsgevoeligheid is zeker iets wat belangrijk is .
Wat ik vaak lees is dat opkopers doorgaans een lage prijs betalen ook omdat ze uiteraard een marge willen hebben.
In delen verkopen geeft ws de hoogste opbrengst en onverkoopbaar ?? ik denk dat er altijd wel iemand is die iets wil hebben .
groet en sterkte
kees
Re: Advies gevraagd
Mijn advies zou zijn om na afbraak en verkoop over te stappen op een bijv, een klieine rangeermodule evt met fiddleyard,.
Dat is behapbaar en het houd je toch bij de hobby.
Dat is behapbaar en het houd je toch bij de hobby.
Re: Advies gevraagd
Als je er snel vanaf wil zijn tegen een lagere prijs zou je idd een opkoper kunnen benaderen (rechtstreeks of bv via Marktplaats).
Als je er aardigheid aan hebt om er wat langer over te doen met wat meer “geloop om de deur”, dan kun je de artikelen los aanbieden. Persoonlijk zou ik dat dan liever hier via het forum doen dan via Mp.
Wat er over blijft zou je dan altijd nog weg kunnen geven.
Of je verkoopt een deel, en je houdt nog één of twee loc’s en wat wagons om op kleinere schaal mee te “spelen” zoals zo’n rangeerstation.
Als je er aardigheid aan hebt om er wat langer over te doen met wat meer “geloop om de deur”, dan kun je de artikelen los aanbieden. Persoonlijk zou ik dat dan liever hier via het forum doen dan via Mp.
Wat er over blijft zou je dan altijd nog weg kunnen geven.
Of je verkoopt een deel, en je houdt nog één of twee loc’s en wat wagons om op kleinere schaal mee te “spelen” zoals zo’n rangeerstation.
Laatst gewijzigd door Harri op 26 dec 2024 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
DB diesels, tijdperk IV
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Advies gevraagd
Opmerking moderator
Ik heb het topic even verplaatst. Ik begrijp de plek, maar is niet het juiste forum. Er wordt advies gevraagd maar geen 'product' gevraagd of verkocht.
Re: Advies gevraagd
Er zijn opkopers. In Apeldoorn zit modeltreinen atelier, die adverteert op marktplaats met de vraag om N-spoor. Ze hebben een fysieke winkel in Apeldoorn.
Wentink in Arnhem doet in 2e hands, dus die zullen het ook inkopen.
Aangezien zij er aan willen verdienen, willen ze er meestal ongeveer 50-60% van betalen van wat ze er zelf voor denken te krijgen. Voordeel is wel dat je er in één keer vanaf bent, zelf verkopen kan lang duren en kost ook best veel tijd om van alles foto's te maken en op marktplaats of het forum te zetten.
Als je je baan zat bent, is het ook een idee om die af te breken en met iets kleins te beginnen, bijvoorbeeld een tafelbaantje of een paar modules.
Wentink in Arnhem doet in 2e hands, dus die zullen het ook inkopen.
Aangezien zij er aan willen verdienen, willen ze er meestal ongeveer 50-60% van betalen van wat ze er zelf voor denken te krijgen. Voordeel is wel dat je er in één keer vanaf bent, zelf verkopen kan lang duren en kost ook best veel tijd om van alles foto's te maken en op marktplaats of het forum te zetten.
Als je je baan zat bent, is het ook een idee om die af te breken en met iets kleins te beginnen, bijvoorbeeld een tafelbaantje of een paar modules.
Re: Advies gevraagd
Als je gaat verkopen, maar je bent nog steeds verknocht aan modelspoor, krijg je waarschijnlijk spijt. (mijn eigen ervaring)
Ik had bijna alles verkocht, maar twee jaar later kon ik het niet meer houden en ben ik alsnog 'opnieuw' begonnen. Echter kon ik door mijn lichamelijke beperkingen en ziekte niet meer dat gene maken wat ik gewent was.
Ik ben toen begonnen met een "Fertig Geländer" met onderbak op een tafel, zodat ik niet meer onder de baan hoef te kruipen, maar de baan omhoog kan klappen om bij bijvoorbeeld de bedrading te komen of de elektronica. Ook de landschapsbouw was voor mij een probleem geworden, vandaag ook het "Fertig Geländer", de basis is dan klaar, maar je kan het landschap dan helemaal naar eigen inzicht verfraaien en aanpassen.
Ik kan niet lang achter elkaar doorwerken aan de baan, dus het duurt allemaal wat langer, maar het plezier is er niet minder om.
En komt de nood aan de man, kan de familie altijd nog de spullen opruimen omdat het handzaam blijft.
Iets verkopen is makkelijk, maar om er later spijt van te krijgen en alsnog opnieuw beginnen is een heel stuk lastiger.
Ik had bijna alles verkocht, maar twee jaar later kon ik het niet meer houden en ben ik alsnog 'opnieuw' begonnen. Echter kon ik door mijn lichamelijke beperkingen en ziekte niet meer dat gene maken wat ik gewent was.
Ik ben toen begonnen met een "Fertig Geländer" met onderbak op een tafel, zodat ik niet meer onder de baan hoef te kruipen, maar de baan omhoog kan klappen om bij bijvoorbeeld de bedrading te komen of de elektronica. Ook de landschapsbouw was voor mij een probleem geworden, vandaag ook het "Fertig Geländer", de basis is dan klaar, maar je kan het landschap dan helemaal naar eigen inzicht verfraaien en aanpassen.
Ik kan niet lang achter elkaar doorwerken aan de baan, dus het duurt allemaal wat langer, maar het plezier is er niet minder om.
En komt de nood aan de man, kan de familie altijd nog de spullen opruimen omdat het handzaam blijft.
Iets verkopen is makkelijk, maar om er later spijt van te krijgen en alsnog opnieuw beginnen is een heel stuk lastiger.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 21 mei 2015 18:53
Re: Advies gevraagd
Het is natuurlijk altijd een moeilijke beslissing maar zoals hier al genoemd is, wat leuke stukken wellicht zelf houden zodat het toch mogelijk is om opnieuw te beginnen en misschien winkels benaderen.
Rollend materieel is later altijd makkelijker te slijten dan een complete baan.
Wat ik regelmatig zie op MP is dat mensen behoorlijk vervelend kunnen zijn als je het in stukken verkoopt.
Vooral als mensen zelf niet weten wat ze eigenlijk hebben al zal daar hier geen sprake van zijn.
Soms zie je stukken in zo'n collectie waarvan de waarde een paar keer meer is dan de standaardbiedingen van toch vaak hetzelfde clubje vervelio's.
Ik heb dit jaar al meerdere keren mensen gewaarschuwd overigens als ik dergelijke onzinnige biedingen zag bij advertenties waarvan duidelijk was dat mensen zelf ook niet echt wisten wat het waard was, niet om mezelf op de borst te kloppen overigens maar mensen verdienen nu eenmaal een eerlijke prijs in mijn optiek.
Winkels zullen natuurlijk altijd in marges denken maar sommige mensen wil je ook gewoon niet aan de deur hebben waarschijnlijk.
Gezeur met pingelen ''omdat ze met de auto moeten komen'' of omdat ''het toch oude troep is'' zul je bij een winkel toch minder snel hebben denk ik.
Gewoon even rustig bedenken welke optie de voorkeur heeft.
groet Carlo
Rollend materieel is later altijd makkelijker te slijten dan een complete baan.
Wat ik regelmatig zie op MP is dat mensen behoorlijk vervelend kunnen zijn als je het in stukken verkoopt.
Vooral als mensen zelf niet weten wat ze eigenlijk hebben al zal daar hier geen sprake van zijn.
Soms zie je stukken in zo'n collectie waarvan de waarde een paar keer meer is dan de standaardbiedingen van toch vaak hetzelfde clubje vervelio's.
Ik heb dit jaar al meerdere keren mensen gewaarschuwd overigens als ik dergelijke onzinnige biedingen zag bij advertenties waarvan duidelijk was dat mensen zelf ook niet echt wisten wat het waard was, niet om mezelf op de borst te kloppen overigens maar mensen verdienen nu eenmaal een eerlijke prijs in mijn optiek.
Winkels zullen natuurlijk altijd in marges denken maar sommige mensen wil je ook gewoon niet aan de deur hebben waarschijnlijk.
Gezeur met pingelen ''omdat ze met de auto moeten komen'' of omdat ''het toch oude troep is'' zul je bij een winkel toch minder snel hebben denk ik.
Gewoon even rustig bedenken welke optie de voorkeur heeft.
groet Carlo
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Advies gevraagd
Ben, regel 1 vind ik toch wel altijd, dat de baan berijdbaar moet zijn. Ook als je aan het werk bent met scenario e.d. anders Is de lol er snel af. En dat ervaar jij nu ook.
Verkopen zou eeuwig zonde zijn. We moeten een hobby hebben om onszelf bezig te houden. Ik begrijp ook wel dat je je vrouw niet wil opzadelen met een hele grote baan die afgebroken moet worden. Maar ik denk dan altijd, na mij de zondvloed. 2 sterke mannen, een zaag en een container en opgelost. Zonde van het geld, maar het gaat er om dat JIJ plezier van de hobby hebt en niet iemand anders van het geld. Dat geld van verkoop was er anders ook niet geweest.
Maar misschien is er een gulden middenweg. De huidige baan afbreken en iets kleiners opbouwen met de goede spullen. En dan genieten van het rijden.
Eenmaal verkocht is het ook echt weg, dan kun je je ook niet meer bedenken. En als je echt wil stoppen, dan zou ik de baan afbreken en een vitrinekast kopen. Kun je er nog naar kijken en op een andere manier van genieten. Misschien wat standaard rails leggen op de keukentafel en daar af en toe op rijden.
Verkopen zou eeuwig zonde zijn. We moeten een hobby hebben om onszelf bezig te houden. Ik begrijp ook wel dat je je vrouw niet wil opzadelen met een hele grote baan die afgebroken moet worden. Maar ik denk dan altijd, na mij de zondvloed. 2 sterke mannen, een zaag en een container en opgelost. Zonde van het geld, maar het gaat er om dat JIJ plezier van de hobby hebt en niet iemand anders van het geld. Dat geld van verkoop was er anders ook niet geweest.
Maar misschien is er een gulden middenweg. De huidige baan afbreken en iets kleiners opbouwen met de goede spullen. En dan genieten van het rijden.
Eenmaal verkocht is het ook echt weg, dan kun je je ook niet meer bedenken. En als je echt wil stoppen, dan zou ik de baan afbreken en een vitrinekast kopen. Kun je er nog naar kijken en op een andere manier van genieten. Misschien wat standaard rails leggen op de keukentafel en daar af en toe op rijden.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Advies gevraagd
Als ik even advocaat van de duivel speel, een van de belangrijkste reden dat je de zin in de hobby aan het verliezen bent is de onbetrouwbaarheid van de baan als ik het goed lees. Maar dat gun je wel een (startende?) ander, en daar wil je ook nog geld voor? Mja...
Dat je je vrouw niet op wilt zadelen met gedoe als je er zelf niet meer bent vind ik alleen maar te prijzen. Zoiets speelt bij mij ook wel eens door mijn hoofd. En ik ben met (bijna) 54 nog relatief jong. Nu ben ik lid van een modelspoorvereniging en ik weet dat zij altijd zullen helpen in zo'n geval. Dat geeft een beetje geruststelling.
Er zijn al meerdere zinnige tips gegeven. Ik heb geen idee hoe groot je baan nu is of hoe omvangrijk de scenery is. Omdat ik geen emotionele band heb met jouw baan, is het (te?) makkelijk om te adviseren om daar afscheid van te nemen. Dus dan praat je min of meer over het container-scenario. Gezien je huidige problemen zou ik absoluut NIET adviseren om te proberen rails en wissels te hergebruiken. Dan behoudt je namelijk je huidige problemen en frustraties waar je juist vanaf wilt. Dat is toch wel een beetje de meest gemaakte fout. Oude meuk blijft oude meuk, ook op een nieuwe (kleinere) baan!
Dat je je vrouw niet op wilt zadelen met gedoe als je er zelf niet meer bent vind ik alleen maar te prijzen. Zoiets speelt bij mij ook wel eens door mijn hoofd. En ik ben met (bijna) 54 nog relatief jong. Nu ben ik lid van een modelspoorvereniging en ik weet dat zij altijd zullen helpen in zo'n geval. Dat geeft een beetje geruststelling.
Er zijn al meerdere zinnige tips gegeven. Ik heb geen idee hoe groot je baan nu is of hoe omvangrijk de scenery is. Omdat ik geen emotionele band heb met jouw baan, is het (te?) makkelijk om te adviseren om daar afscheid van te nemen. Dus dan praat je min of meer over het container-scenario. Gezien je huidige problemen zou ik absoluut NIET adviseren om te proberen rails en wissels te hergebruiken. Dan behoudt je namelijk je huidige problemen en frustraties waar je juist vanaf wilt. Dat is toch wel een beetje de meest gemaakte fout. Oude meuk blijft oude meuk, ook op een nieuwe (kleinere) baan!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.