https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... omix+rails
Verder heb ik hier in Nederland niet veel info en leveranciers gevonden.
Eigenlijk raar omdat Tomix in Japan en de Verenigde Staten best wel veel gebruikt wordt.
Hier is een Engelstalige link met veel info http://trainweb.org/tomix/
Dus bij deze hier een topic opgestart zoals die over Kato Unitrack Tips.
Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie te starten welke van de twee nou mooier of beter is.
Ik denk dat de fijnproevers die bv Peco code55 rails gebruiken en ballasten beide merken sowieso niet fraai vinden.
De geometrie van het Tomix Fine Track systeem is eigenlijk heel simpel.
Als basis kan een rastermaat van 14cm worden aangehouden met rechte railstukken van 7cm, 7,25cm, 14cm en 28cm.
Met deze 4 rechte rails kan men al aardig uit de voeten.
Er zijn uiteraard nog meer lengtes verkrijgbaar maar die heeft men alleen nodig in "speciale" gevallen.
Laten we maar eerst beginnen met een plaatje met Kato links en Tomix rechts.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/V6t6y8nK/P1190293.jpg)
Er is best wel een duidelijk verschil tussen de twee.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/J4MhFSnQ/P1190295.jpg)
Bijna alle railstukken hebben 2 sparingen onder de rails tbv van het aansluitsnoertje.
Of dit nou wel zo fraai is weet ik niet.
Ik vind het in de praktijk wel meevallen, moet in ieder geval mijn leesbril opzetten om het connectortje goed in de gaatjes te drukken.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/KYwzszkK/P1190300.jpg)
Voordeel van dit systeem is wel dat men overal waar men wil een voedingspunt kan aanbrengen.
Hier zijn ook de voorgeboorde gaatjes te zien om de rails met een spijkertje vast te zetten.
Bijna alle gaatjes zitten half in een biels en half ernaast, wie heeft dat bedacht ?
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/tJt4TNrP/P1190301.jpg)
Morgen meer plaatjes.
Dré