Hallo medespoorders,
Ik zou in mijn personenrijtuigen van Arnold binnenverlichting willen plaatsen. (rijtuigen zie filmpje). Kan iemand mij een zetje in de rug geven hoe ik hiermee best van start ga. Het voornaamste probleem is de stroomopname voorzien in de draaistellen. Vermoedelijk hebben er verlichtingssets bestaan van Arnold om dit te doen (met metalen wielen, sleepcontachten, beugels en klemmen...). Heeft iemand misschien een oude katalogus met referentienummers?
met vriendelijke groeten,
Michiel
binnenverlichting Arnold abteilwagen B4
Re: binnenverlichting Arnold abteilwagen B4
Hallo Michiel,
Dit is Arnold artikelnummer 7365, moeilijk aan te komen en niet standaard voor digitaal rijden geschikt (12V max), daar anders de daken vervormen. Hier zul je dus weer met weerstanden moeten gaan werken, of ombouwen naar led.
m.vr.gr.
Paul
Dit is Arnold artikelnummer 7365, moeilijk aan te komen en niet standaard voor digitaal rijden geschikt (12V max), daar anders de daken vervormen. Hier zul je dus weer met weerstanden moeten gaan werken, of ombouwen naar led.
m.vr.gr.
Paul
Re: binnenverlichting Arnold abteilwagen B4
Hoi Michiel,
Digirails biedt een goede oplossing:
http://www.digirails.nl/producthtml/pro ... 10G14.html
Geen smeltende daken meer![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Ze komen binnenkort ook met stroomafnemers voor N, de meeste personenrijtuigen hebben al een basisvoorbereiding: een stroomgeleidende bevestiging van het draaistel. Met het plaatsen van de asjes in de juiste richting ben je snel klaar. De as is verbonden met 1 van de 2 wielen, de andere is geïsoleerd.
Voorste draaistel (of losse as bij 2-asser) pakt de linker railstaaf, achterste de rechtse.
Groetjes,
Jos
Digirails biedt een goede oplossing:
http://www.digirails.nl/producthtml/pro ... 10G14.html
Geen smeltende daken meer
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Ze komen binnenkort ook met stroomafnemers voor N, de meeste personenrijtuigen hebben al een basisvoorbereiding: een stroomgeleidende bevestiging van het draaistel. Met het plaatsen van de asjes in de juiste richting ben je snel klaar. De as is verbonden met 1 van de 2 wielen, de andere is geïsoleerd.
Voorste draaistel (of losse as bij 2-asser) pakt de linker railstaaf, achterste de rechtse.
Groetjes,
Jos
Re: binnenverlichting Arnold abteilwagen B4
Bij de oude Arnold dus niet, dit is onderdeel van de verlichtingsset. Zelfs de wielen zijn standaard bij Arnold tweezijdig geisoleerd. Je zal dus de assen/wielen moeten vervangen door eenzijdig geisoleerde, en sleepcontacten op de assen aan moeten brengen. Bij Arnold gebeurd dit normaalgesproken door koperen veertjes op de center van de as.Jos schreef: de meeste personenrijtuigen hebben al een basisvoorbereiding: een stroomgeleidende bevestiging van het draaistel. Met het plaatsen van de asjes in de juiste richting ben je snel klaar. De as is verbonden met 1 van de 2 wielen, de andere is geïsoleerd.
Voorste draaistel (of losse as bij 2-asser) pakt de linker railstaaf, achterste de rechtse.
Sleepcontacten voor N spoor zijn bij Conrad te bestellen. Wat betreft de assen/wielen Arnold gebruikt verschillende as lengte's, zodat vervangende van bijv FLM niet altijd passen (te kort)
Groet Paul
-
Onderwerp starter - Berichten: 917
- Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
- Locatie: Waterloo (België)
Re: binnenverlichting Arnold abteilwagen B4
Paul, wat je beschrijft komt exact overeen met de situatie. Plastieke wielen, centrale cilinders boven de assen om veertjes in te monteren,... Het ziet er naar uit dat het weer huisvlijt zal worden, met voor eerst een zoektocht naar wielen, veertjes en dergelijke.
bedankt voor jullie bijdrage, ik weet nu ongeveer waar ik aan toe ben
groeten,
bedankt voor jullie bijdrage, ik weet nu ongeveer waar ik aan toe ben
groeten,