Merkwaardig rem gedrag Kato 10711 met Kuehn decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Merkwaardig rem gedrag Kato 10711 met Kuehn decoder

Bericht door Peter Ruifrok »

Misschien dat iemand me hier helpen kan.
Ik heb al een paar jaar (tweede hands gekocht) een mooie Kato 10711, welke van het ene op het andere moment niet meer op tijd remt. Dus doorschieten naar een volgend blok of tegen de stootblokken aan. Uiteindelijk stopt hij wel, maar duidelijk te laat. Zo te zien klopt de snelheids curve nog steeds, het zit hem alleen in het remmen. Ik heb in iTrain van alles geprobeerd met de afrem stapvertraging en afrem stap grootte, alsmede met de reactie vertraging, maar wat ik doe het lijkt hooguit een klein effect te hebben, misschien zelfs helemaal niets.
Ik heb de loc zo goed mogelijk schoon gemaakt (in een ultrasoon badje), maar dat heeft geen effect. Hij zag er ook niet erg vuil uit.
Vervolgens ben ik met de CVs aan de gang gegaan, met name CV3 en CV4. Die waren toen alles nog goed liep beide 2. Ik heb ze eens op 50 en 25 gezet, geen enkel effect.
De overige CVs zijn (waren) CV2=3, CV5=0, CV6=0 (CV5 naar 120 en CV6 naar 80 lijkt nauwelijks enig effect te geven), CV29=14.
Ik kan de decoder prima lezen en schrijven, daar lijkt alles goed. De decoder is een Kuehn, CV8=157, CV7=34 met een platte 6-polige stekker. Ik heb er eventueel wel een foto'tje van. En hoewel de instellingen symmetrisch zijn, lijkt de loc de ene kant op ietsje beter te remmen dan de andere kant op.
Heeft het zin een nieuwe decoder te kopen?

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

piksov

Re: Merkwaardig rem gedrag Kato 10711 met Kuehn decoder

Bericht door piksov »

Gebruik je de analoog stand?

Anders die uitzetten met cv29 op 2

piksov

Bericht door piksov »

En cv115 even nalezen in de handleiding

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

CV29 op 2 ga ik proberen, ik weet niet welke Kuehn decoder het is, dus waar vind ik iets over CV115? Deze Kato was tweede hands zonder documentatie 🤔.
Maar waar ik vooral mee zit: er is niets aan de instellingen veranderd en toch vertoont de loc ineens een heel ander rijgedrag. Zal laten weten wat CV29 doet en waar CV115 op staat.

Windows 11, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

piksov

Bericht door piksov »

Die cv115 moet je gauw vergeten ... dat is voor 'bremsstrecken' met diodes enz. die gebruik je denk ik niet (ik las itrain)

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Had CV115 al geprobeerd voordat ik je bericht las. CV115 zou bij Kuehn decoders voor de richtingsafhankelijke voor en achterlichten zorgen. Staat op 0 maar de lampen wisselen keurig, dus dat snap ik niet helemaal. Hoe dan ook, zoals je al schrijft, heeft niets met het rijgedrag te maken.
CV29 op 2 leidt ook tot geen enkele verandereng in het geziene gedrag.
Dan dacht ik nog aan CV54 (bij Kuehn directe regeling), staat nu op 16. Ik heb geen idee of ik daar nog wat mee kan. Heb ik nog niet veranderd.

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Hoe remt de lok zonder iTrain? Lijkt me niet dat een cv-waarde opeens anders staat nu. Of misschien op het spoor gehad toen je een andere lok programmeerde. Maar dat lijkt me ook noet.

Probeer het eens zonder iTrain, als cv4 op 2 staat zou die redelijk rap moeten stoppen.

Gaat dat handmatig wel goed dan in iTrain kijken hoe de traagheidssimulatie staat, aantal stappen voor het remmen etc. Kijk ook even naar de kolom gewenste snelheid in het treinenoverzicht. Staat die al op 0 als hij doorschiet?

Groet,
Marco

Mijn baan: Waldkirch
Mijn kanaal: YouTube

FidOo

Bericht door FidOo »

Tja dit is een beetje een lastig dingetje, het lijkt er op dat je in itrain al de juiste dingen geprobeerd hebt.
En als het aanpassen van CV3 en CV4 geen zichtbaar effect heeft (buiten itrain om, dus handmatig testen met een losse centrale zou het beste zijn, maar eventueel handmatige besturing via itrain!).
Dan zou mijn vermoeden zijn dat de decoder gewoon een tik heeft gekregen en dat deze misschien wat bugs in de firmware heeft ofzo. Aangezien er zo ver ik weet geen firmware programmers zijn van kuhn zou een andere decoder de enige optie zijn.
Dus dat zou dan ook mijn advies zijn: zet er een andere decoder in. (DH10C of PD10MU doet het goed met dit soort treinstellen)

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

sjoef

Bericht door sjoef »

Misschien een reset van de decoder een optie?

piksov

Bericht door piksov »

ah ... itrain bestuurt altijd je trein, dus toen je vertelde dat het aanpassen van cv3 en cv4 niets deed, toen was het nog steeds itrain die aan de knoppen zat ...

Dan zou ik de oplossing in itrain zoeken ...

Ik gebruik koploper, die leert remmen (en blijft dat doen), ik denk dat itrain ook zo iets doet ...

Is je trein misschien in het verleden een keer blijven hangen op een stofje waardoor itrain het remmen enorm heeft uitgerekt?

Misschien is het voldoende om de trein opnieuw te leren remmen in itrain?

Guus

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

@Marco: allemaal geprobeerd, alle iTrain instellingen langs gelopen, mee geexperimenteerd. Snelheidscurve opnieuw gemaakt, maar nauwelijks enige verandering met hoe die was. Het is puur het op tijd stoppen. En als die stopt, gaat de snelheid op het display keurig op dat moment naar nul. Hij stopt alleen (veel) te laat. En het lijkt er op, dat als de trein achterwaarts rijdt, het nog een tandje erger is dan voorwaarts. Terwijl de snelheidscurve voor voor- en achteruit vrijwel gelijk is. Het rijden zelf doet de loc keurig zoals het hoort, net zoals het optrekken. Snelheid is ook conform de gevraagde snelheid.

@Joost: een nieuwe decoder aanschaffen is nu ook mijn idee. Misschien dat de huidige een tikje heeft gehad?

@Sjoef: ik vermoed, dat een reset alleen de CVs reset, en niet een firmware fout kan herstellen? Maar kan ik nog als laatste redmiddel proberen, voordat ik een nieuwe decoder koop. Ik heb natuurlijk alleen gespeeld met de mij bekende CVs, heb geen idee of er ergens in al die nummers nog iets zit wat een invloed kan hebben op dit gedrag.

@Guus: ik heb alle instellingen in iTrain opnieuw gedaan (zie mijn antwoord aan Marco).

Dus waarschijnlijk gaat het een nieuwe decoder worden, ik laat het jullie weten, maar dat kan wel even duren. Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken!

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Aanvullend: reset (CV8=8) gedaan, CV1 werd keurig 3. Alle andere CVs bleven zoals ze waren, dus blijkbaar was er nooit iets aan deze decoder gedaan. Alleen CV29 werd 0, teruggezet naar 2.
Maar geen enkel effect op rijgedrag.

sjoef

Bericht door sjoef »

Wat is de waarde van cv53

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Maar, wie weet lees ik eroverheen, hoe remt de loc zonder iTrain? Ik zou het hier bv met mijn multimuis doen. Stopt ie dan ook niet snel dat zal het je decoder zijn, als cv 4 op 1 of 2 staat.

Toch even over iTrain: er zijn 2 kolommen. Gewenste snelheid en gemeten snelheid. Over welke heb je het als je zegt staat op 0?

Groet,
Marco

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Ook zonder iTrain slechte remming, dus ik heb een nieuwe decoder besteld. CV4 staat op 2. Begrijp je vraag over iTrain niet helemaal. Ik heb de snelheidscurve opnieuw gedaan maar zie nauwelijks verschil. Met op nul staan bedoel ik de snelheidsmeter in het traingrid. De twee kolommen laten een verschil zien van 31,2 km per uur versus 30 gewenst bij rijden. En beide kolommen gaan op hetzelfde moment naar nul.

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Sjoef, waar is CV53 voor bij Kuhn?

sjoef

Bericht door sjoef »

Ik was even in de war. Ik had een loc waar cv 3 en 4 ook niet reageerde. Ik moest toen cv53 op 255 zetten. Toen was het probleem opgelost. Maar dat was een piko. En die heeft volgens mij geen kuhn.

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Klopt. CV 53 is bij Kuehn de maximale snelheid, las ik net.

sjoef

Bericht door sjoef »

Het voor de gein proberen kan geen kwaad.....wie weet...

kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Peter Ruifrok schreef: 08 jan 2025 17:58 Ook zonder iTrain slechte remming, dus ik heb een nieuwe decoder besteld. CV4 staat op 2. Begrijp je vraag over iTrain niet helemaal. Ik heb de snelheidscurve opnieuw gedaan maar zie nauwelijks verschil. Met op nul staan bedoel ik de snelheidsmeter in het traingrid. De twee kolommen laten een verschil zien van 31,2 km per uur versus 30 gewenst bij rijden. En beide kolommen gaan op hetzelfde moment naar nul.
Duidelijk, dan moet het wel de decoder zijn dunkt mij.

iTrain vraag had je goed begrepen, ging mij erom of die 2 kolommen redelijk dezelfde snelheid tonen en dat doen ze.

Ben benieuwd hoe het met de nieuwe decoder gaat.

Groet,
Marco

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Ik gooi voorlopig de handdoek in de ring. Een PD10MU geplaatst maar het rij gedrag blijft onvoorspelbaar.
Wat heb ik gedaan: CV3 en CV4 naar 0 zodat iTrain het werk doet. CV5 wat verlaagd zodat de maximale snelheid op ca 100 kph uitkomt, CV6 op de helft, CV29 op 2, redelijke snelheidscurve opgemeten, normale waarden voor reactievertraging en stapvertraging ingevuld in iTrain, en hey presto, het begon ergens op te lijken. Te vroeg gejuicht: na het een enkele keer goed gedaan te hebben, remt de loc veel te vroeg af terwijl de afstandsteller in iTrain vrolijk op volle snelheid doorloopt. Mijn conclusie: er is iets mis met het motortje. Maar een nieuwe plaatsen gaat mijn schamele capaciteiten echt te boven. Misschien is er nog ergens een hoekje op de baan om hem te showen.

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

|:( ik had laatst hier een Kuehn baureihe 180 met jawel een Keuhn decoder, ooit gekocht bijna een Herr Martin D alias DTS :lol: , reed voor geen ene meter. Nog ff een nieuwe printplaat gekocht. En er een Zimo, Doehlertje, Uhlenbrock, Trainomatic, Lenz erin gehad en nog steeds niks, ja met de gewone instelling natuurlijk. Maar gisteren hem eens weer een Kuehn erin gedaan, en eens de motor niet op 32Hz, ook niet op 15,6kHz maar op 120Hz gezet en opeens reed dat verdomde lok gewoon goed en was nog in te regelen ook :lol: _o_

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

piksov

Bericht door piksov »

ok PD10MU, now we are talking ... die snap ik beter ....

met cv9 achtereens volgens op waardes 0, 1 en 2 krijg je 32khz, 16khz, of lage frequentie (daarmee zou je de tip van Marksintpancras kunnen naspelen)

cv50 op 1 (harde regeling geeft geen sprongen in de snelheid)

probeer maar eens en laat weten hoe en wat er gebeurt

Guus

Onderwerp starter
Peter Ruifrok

Ga ik proberen 👍

Plaats reactie